Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 13-d082nd Review

pvt-koffiejunk 30 april 2016, laatste update op 30 april 2016, 654 views

HP Envy 13-d082nd

Een prima laptop voor eenvoudig gebruik (surfen, mailen, textverwerken e.c.t.). Het RAM geheugen is wel aan de krappe kant.

Pluspunten

• Algemene prijs/prestatie verhouding
  • Uiterlijk/formaat

Minpunten

• Hoeveelheid RAM geheugen is beperkt

Eerste indruk/uiterlijk

Ik heb de laptop inmiddels een week in mijn bezit en de eerste indruk van de laptop dat deze zeer dun was. De laptop heeft ook wel wat weg van een Macbook Air maar is toch nog dusdanig anders dat je niet over een gestolen ontwerp kunt spreken.

De laptop kwam mooi stevig over maar de behuizing geeft vlak onder het toetsenbord iets mee. Tijdens normaal gebruik merk je hier echter niks van.

Hardware

De laptop beschikt over de nieuwste generatie Core i5 processor en is snel genoeg voor de dagelijkse werkzaamheden die ik op de laptop uitvoer.

De processor wordt vergezeld door 4GB RAM geheugen wat op het moederbord gesoldeerd is. Uitbreiden is er dus helaas niet bij. Voor mij is dit voldoende maar ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever voor het 8GB model zouden gaan.

Voor de SSD heeft HP gewinkeld bij Sandisk. Het betreft een M.2 SATA SSD met een capaciteit van 256GB. Omdat het een SATA SSD betreft heb je ook meteen te maken met de bottleneck wat deze standaard met zich meebrengt. Het is zodoende geen snelheidsmonster maar het is zeker voldoende.

Het scherm heeft een matte afwerking met een Full HD resolutie. De combinatie van resolutie en de schermgrootte van 13,3" maakt dat het scherm scherp oogt. Icoontjes en letters zijn alleen wel klein. Dit is op te lossen door de interface te schalen tot 125% of 150%. Dit schalen vindt ik zelf alleen niet zo prettig omdat er stiekem nog genoeg programma's zijn die hier niet goed mee omgaan. Het gevolg is dat je weer tegen vage letters zit te kijken.

De laptop beschikt verder over een kaartlezer, 3 USB poorten die zeer strak zijn, een HDMI poort en de poort voor de voedingsstekker.

Het touchpad is naar mijn idee wat aan de brede kant maar niet hinderlijk tijdens het typen. Het toetsenbord typt fijn en er zit achtergrondverlichting op. Deze achtergrondverlichting is niet dimbaar zodat je enkel de optie aan en uit hebt.

De accu is ingebouwd en daarmee niet te vervangen. De laptop gaat ongeveer 6 uur mee op een acculading waarbij de helderheid op ongeveer 50% staat.

Software

De laptop wordt standaard geleverd met Windows 10 Home 64bit. Deze heb ik meteen vervangen voor Pro. Ik weet dat er meer software is wat meegeleverd wordt maar hier heb ik geen last van gehad door het vervangen van het besturingssysteem.

Een nette laptop van bescheiden formaat. Hij reageert goed en ik ben helemaal tevreden. De hoeveelheid RAM geheugen is wel krap maar voor standaard browsen, mailen en tekstverwerken is het ruim voldoende. Ik ben tevreden.

Heb jij ook een HP Envy 13-d082nd?