Medion Akoya E6424 Review

Gynnad 30 april 2016, laatste update op 30 april 2016, 7.105 views

Medion Akoya E6424

Dit is een eerste korte beoordeling m.b.t. de Medion Akoya E6424, waarin de ervaringen van de eerste uren staan, later zal er nog een update volgen over de ervaring op de langere termijn. Vind in deze review ook de oplossing voor het Wi-Fi probleem en de BIOS update (accuduur).

Pluspunten

• Prijs / Kwaliteit
  • Laptop voelt steving aan voor de prijs

Minpunten

• Wi-Fi deed het niet out of the box, Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165 moest bijgewerkt worden
  • BIOS update nodig voor een langere accu duur
  • Laptop had de accu nodig voor de eerste keer opstarten

Deze laptop is gekocht in de aanbieding bij de Aldi, er was er maar één aanwezig bij het filiaal waar ik was in Eindhoven, gelukkig was ik de eerste.
Uitpakken
Bij het uitpakken viel het me direct op dat de doos vrij leeg was, de doos bevat de volgende zaken:
  • Laptop
  • Adapter
  • Aldi foto service reclame
  • Medion Handleiding
Direct wou ik de laptop aanzetten, echter deed hij dat niet. Pas toen ik de adapter aansloot op de laptop startte deze op, waarna ik door de gebruikelijke Windows 10 configuratie werd geloodst. Eenmaal op de desktop vielen mij twee zaken op:
  • Er staan snelkoppelingen naar Aldi Foto Service, Aldi Talk, Hartelijk welkom bij Aldi, Welkom bij Medion en nog een foto programma.
  • Er stond een rood kruisje bij mijn Wi-Fi icoon
Wi-Fi probleem
Dat laatste baarde mij zorgen aangezien het mogelijk was dat de Wi-Fi adapter stuk is. Na het uitvoeren van 'probleem oplossen' was het probleem nog steeds niet verholpen, ook een herstart van de laptop had alleen voor 2 minuten zin. Bij het controleren van het stuurprogramma voor de Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165 viel het me op dat er een grijs icoon bij stond, nadat het stuurprogramma was bijgewerkt functioneerde de Wi-Fi adapter naar behoren.

Het bijwerken van het stuurprogramma gaat als volgt:
  • Rechtermuisknop op het start icoon
  • Apparaatbeheer
  • Open Netwerkadapters
  • Klik met de rechtermuisknop op Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165
  • Klik op Stuurprogramma bijwerken..
BIOS update (accuduur)
Verder las ik op Twitter dat er een BIOS update was voor de Medion Akoya E6424 die ervoor zou zorgen dat de accu langer meegaat. Deze BIOS update is als volgt te installeren:
  • Klik hier om naar de Medion website te gaan
  • Klik op stuurprogramma's
  • Download het bestand bij 'BIOS UPDATE'
  • Om de gedownloaded files uit te pakken, klik a.u.b. op de button Extract. Deze files worden nu in de folder uitgepakt die U onder Folder aangegeven had. Als deze folder niet voorhanden is, woordt deze opgestelt.
  • Zorg ervoor dat de netspanning is aangesloten op het notebook en alle applicaties (met name achtergrondapplicaties) afgesloten zijn , voordat u de update procedure start.
  • Pak het gedownloade bestand in een map ergens op uw harde schijf en voer vervolgens het bestand WinD15SMD_C0.220.exe uit door rechts te klikken op het bestand en te kiezen voor de optie Uitvoeren als administrator.
  • Het system wordt opnieuw opgestart om de update volledig te installeren en de wijzigingen effectief te laten worden.
Review wordt aangevuld wanneer er meer ervaring is opgedaan met dit product.

Heb jij ook een Medion Akoya E6424?

Hoe werk je de stuurprogramma's bij als je geen internet hebt? Of is het gewoon een kwestie van 'bijwerken' en dan werkt het opeens wel? Slordig van Medion, in beide gevallen!
Bedraad internet?

Verder: Goed dat je de review zo snel online zet! Bios update is wel een interessante. Ik vraag me af wat het verschil zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 30 april 2016 13:04]

Kun je er vanuit gaan dat een doorsnee consument daar trek in heeft?
Ben het met je eens, als mijn moeder deze laptop had gekocht dan had ze een probleem gehad. Een groot minpunt voor Medion, voor mij persoonlijk was het niet zo'n probleem, alleen niet echt een lekker begin.
:) Super dat je zo snel een eenvoudige review online hebt gezet.

Kun je misschien vertellen of het beeldscherm mat of glanzend is?
De Medion Akoya E6424 heeft een glanzend beeldscherm.
Prachtig goed werkend en snel systeem. Win Indexatie uitgezet op C:\*.* , hibernate weggehaald (SSD) en Prefetching uitgezet (Regedit). Systeemherstelpunten ! Vind dat ze erg veel gereserveerd hebben op de HDD voor het herstel (60GByte) waarvan 35GByte 'loze' ruimte is. Jammer. Gelijk de herstelUSB (16GByte) aangemaakt. Wat een kanjer, goede bouw. Tochpad paneel rammelt wel iets. Gelijk 4+2G DDR3L Sodimm naar 4+4 voor naadloos gebruik (800MHz). 11-12-F3 Hyundai. Critical Process Died (BSOD) één keer. Echter opgelost na reboot.

Inderdaad op Ethernet. Drivers en BIOS bijgewerkt. Processor idle is 7 graden koeler MoBo ook. (Speccy) en ik heb waardering voor de posting en reviews, reacties. Heb er veel aan gehad, euvels zijn snel opgelost. Standaard download locaties naar D:\. Maar dat is Win eigen !

[Reactie gewijzigd door Hilliebill op 25 mei 2016 19:31]

Misschien wel interessant om te vermelden dat die bios-update (27-04-2016) ook voor deze modellen nodig is:
Dit update is compatible met de volgende product lijnen:

MEDION AKOYA E6421 Serie
MEDION AKOYA E6422 Serie
MEDION AKOYA E6423 Serie
MEDION AKOYA E6424 Serie
MEDION AKOYA P6659 Serie
MEDION AKOYA P6660 Serie
MEDION ERAZER P6661 Serie
MEDION ERAZER P6662 Serie
Bedankt voor deze (korte) review. Aldi/Medion pist blijkbaar ook weleens naast de pot, en vér.
Hiervoor zit ik dus op Tnet. Dit soort gebruikers-ervaringen. Wat mij betreft krijg je meer bloemen dan de Paus met pasen, maar ons moderatie-systeem is atheïstisch..
Zoals anderen al schreven:
- Wifi-fout. Wat een misser. Hoe gaat tante Bep dat oplossen?.
- Bios.. Zelfde verhaal. Jij was blijkbaar al voorbereid, maar als simpele gebruiker sta je voor het blok.
- Scherm? mat of glans? en voldoende resolutie? Wat zit erin ?
- Je eerste indruk van toetsenbord en mousepad ?

Ik hoop dat je de review binnen enkele dagen verder uitdiept.
Aanbieding is voorbij, maar je weet maar nooit.
Gisteren ook deze laptop gehaald, en ben zeer tevreden. Hij is lekker vlot, en de bouwkwaliteit is dik in orde.
En ik heb geen problemen met de wifi gehad. Het enige minpunt is dat de accu duur wat tegen valt(2,5uur), maar daar was er een BIOS update voor. Het is trouwens een glimmend Beeldscherm.
Gynnad ... bedankt voor de snelle review en de link naar de BIOS update.

Het updaten van de BIOS is trouwens een eitje - 5 minuten en je bent klaar, maar het was mooier geweest als de juiste versie er vanaf het begin in had gezeten.

Ik heb geen problemen gehad met WiFi en dergelijke, de laptop zelf is erg goed, uitstekend scherm, zeer vlot, redelijk stil en na de BIOS update een goede accuduur (tussen 2.5 en 8 uur). Het toetsenbord zelf is aagenaam maar het plastic is wel wat flexibel.

Voor het geld een hele beste.
Geen problemen met wifi, maar wel met biosupgrade. Aan het eind van de upgrade hing ie, en laptop wilde niet uit, zelfs niet door knop lang in te houden. Uiteindelijk batterij moeten losschroeven.
Update: Na het inloggen op een ander WiFi netwerk (KPN) viel het WiFi uit, en was het ook niet meer te activeren. Helpdesk van de KPN had zoiets nog nooit meegemaakt. Via een ethernetkabel de nieuwste drivers voor de Intel AC 3165 geladen en na twee keer herstarten werkte alles weer, ook op het andere netwerk. Het lijkt dus meer een AC 3165 probleem dan iets van de Medion?

Verder werkt deze computer echt perfect.
Hier ook hetzelfde probleem met de Wifi, maar was snel opgelost via bedraad internet.
Inderdaad lege accu bij aflevering.
Vond wel dat de accu tegenviel, van de BIOS update wist ik niet, zal ik vanavond eens naar kijken.
Vooralsnog een goede upgrade van mn 7 jaar oude Medion laptop
hebt iemand ook de probleem dat hij niet uit de slaapstand kan geraken?
heb iemand ook de probleem dat hij niet uit slaapstand kan geraken? Zal ik de laptop terugbrengen want binnen een maand krijg mijn geld nog terug? Ik heb de accu eruitgehaald en het werkt terug. gebeurt dit alleeen met mijn laptop?

[Reactie gewijzigd door rotl op 4 mei 2016 13:01]

Ik heb geen last van dit issue, dus het komt me niet bekend voor.
Ik heb dat ie vaak blijft hangen als ie van de gewone slaapstand uit wil gaan. Het lampje op de knop blijft dan branden, maar de knop lang inhouden werkt altijd.
Bij mij werkt alles prima - geen problemen whatsoever