Xilence Gaming Edition 800W Review

Crazykenny 31 juli 2009, laatste update op 10 augustus 2009, 1.882 views

Xilence Gaming Edition 800W

Pluspunten

• Zeer still
  • Betaalbaar
  • Nette afwerking
  • Levert meer dan 800W
  • Stevige cables sleeves

Minpunten

• Onhandige 24-pins connector
  • Niet modulair

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Introductie:
Voor mij was Xilence een relatief onbekend merk, althans voordat ik er eentje aanschafte. Ik was op wat willekeurige sites aan het rond kijken om er eentje te vinden. Ik had wel een aantal eisen. Hij moest krachtig zijn, hij moest zwart zijn en boven alles hij moest stil zijn.

Test systeem:
Het volgende aparatuur is gebruikt voor deze test;

- ASUS M2N-SLI
- AMD Athlon64 X2 4600+ @ 2630Mhz per core
- MSI NX-8800GTS 320MB
- 80GB WD Raptor en een 250GB WD
- 4GB DDR2 800MHz
- ASUS Silent Track DVD-ROM

Huidig systeem waar de voeding op draait:

- ASUS Crosshair III AM3
- AMD Phenom II X4 945 @ 3000Mhz per core
- (2x) Sapphire HD4890 OC in CrossfireX
- 250GB WD 8MB Cache en een Seagate 1TB 32MB Cache
- 4GB DDR3 1600Mhz van OCZ

Het inbouwen:
Het inbouwen ging een beetje stroef naar mijn mening, maar dat is mijn eigen schuld. De kast waar de voeding in moest zat vol met casemods, kabeltjes en andere hardware, zo erg dat het zelfs moeilijk was om een simpel hardeschijfje in te bouwen.

Zodra ik de oude 400W voeding eruit had kon ik overal wel een stuk gemakkelijker bij. Zodra de voeding erin zat sloot ik eerst de 24-pins ATX-Connector aan en tot mijn verassing ontdekte ik ook dat je hem kon omtoveren naar een 20-Pins connector wat dus handig is voor oudere type moederborden. Ook al is het praktische vond ik het ook een klein negatief puntje, sinds de hoofd ATX stekker in een bundel komt: 20-pins connector met daar los aan vast een 4 pins connector. Voor de personen die dus een 24-Pins connector nodig hebben moeten dus het complete bundeltje in het moederbord steken. Nadeel is alleen ze kunnen niet aan elkaar worden geklikt, normaal gesproken kan dat dus wel. Vond het flink balen. Want normaal steek je zon ding er zo in, bij deze voeding moet je er dus iets meer tijd en finesse insteken.

Het is makkelijker om eerst de 4-Pins connector erin te steken en later de grotere 20-Pins. Met dat uit de weg had ik nog een 4-Pins ATX connector nodig voor mijn stroom hongerige moederbord. Van deze connectors had ik er 2, ik weet niet waarom, misschien dat sommige moederborde een 2de 4-Pins aansluiting hebben. Dit klusje bleek ook niet zo geklaard te zijn, dit keer niet door een onpraktisch kabeltje van de voeding, maar mijn gigantische processor koeling die in de weg zat.

Het aansluiten van mijn 6-Pins PCI-E connector was geen probleem en SATA-Power voor mijn hardeschijven en DVD-ROM zat er ook zo in. Pluspunten voor Xilence!

Bouwtijd: 12 minuten

Het uiterlijk:
Ik kan je geen "in actie" plaatjes laten zien, sinds ik die vergeten te maken ben. Maar ik kan je dit zeggen, de voeding ziet er zeer netjes en afgewerkt uit. Hij heeft een zwart metallic afwerking en dit in combinatie met de zeer mooie 135mm rode ventilator die bij geen geluid maakt. Gewoon perfect.

De kabels zitten in zwarte beschermende netjes en de connectoren zelf zijn gemaakt van rood plastic wat de voeding er nog vetter uit laat zien. Zwart en rood gaan zo goed samen. Zelfs de stickers zien er mooi uit. Ik kan echt niet klagen op gebied van uiterlijk. Xilence heeft hier buiten gewoon goed werk geleverd. Dit vraagt gewoon naar meer!

Van binnen:
Ja, wat moet ik zeggen. Xilence moet een foutje hebben gemaakt met het meten van de wattage, want ze verkopen hem voor 800W terwijl je er met gemak 850W misschien wel 900W uit kan persen. Buiten dat heeft ook nog wat leuke snufjes, zoals een controleerbare ventilator, een snufje genaamd Heatguard (Dit laat de ventilator 10 seconden langer door draaien als de PC wordt uitgezet om de voeding verder af te koelen)

Alweer geen klachten.

De resultaten:
Deze voeding heeft meer dan genoeg kracht om mijn systeem lekker te laten draaien, zelfs als ik er nog een 8800GTS bij zet. De screenshot zegt genoeg over de temperaturen na een potje Crysis.

Conclusie:
Xilence heeft buiten gewoon goedwerk geleverd. Misschien dat ik ooit nog wel een keer overstap naar hun 1250W voeding.

Heb jij ook een Xilence Gaming Edition 800W?

Sorry dat ik het zeg, maar je systeem zou op een goeie voeding van 400 watt kunnen draaien. 1,2Kw is dus gewoon dikke overkill voor niets.
Overvloed aan Molex connectoren
Lees ik niets over terug, hoezo is dit negatief?
ASUS Crosshair III AM3
- AMD Phenom II X4 940 @ 3000Mhz per core
- (2x) Sapphire HD4890 OC in CrossfireX
- 250GB WD 8MB Cache en een Seagate 1TB 32MB Cache
- 4GB DDR3 1600Mhz van OCZ
- ASUS Silent Track DVD-ROM

sorry hoor, maar dat zou ik niet op een 400w voeding draaien.
sorry hoor, maar dat had ie pas later er neer gezet.
- ASUS M2N-SLI
- AMD Athlon64 X2 4600+ @ 2630Mhz per core
- MSI NX-8800GTS 320MB
- 80GB WD Raptor en een 250GB WD
- 4GB DDR2 800MHz
Stond er eerst alleen.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 1 augustus 2009 17:05]

Klopt, denk dat hij er over mijn comment heen gelezen heeft. Agja kan gebeuren toch ;)
940 = am2+ past niet op am3

10RPM chassis fan?

12V naar 12,20V???? (te hoog)
5V naar 4,88V?????? (te laag)

ff nog wat bij modde kenny;)
Foutje et is de 945 XD Zeg me niet hoe ik op die 940 kom :P
Ik heb een 800W voeding aangeschaft omdat ik inmiddels overgestapt ben naar een zwaarder systeem, lijkt me verstandig om eerst een nieuwe voeding te kopen ;)

Ja, de Molex was iets waar ik mee naderhand pas aan begon te erger, omdat ik niet veel ruimte in mijn kast had voor cablemanegement en al mijn randaparatuur op SATA werkte.
meer wattage is minder load is stiller
Ik vraag me af waarom je er zoveel power inzet. Een 5-600 was al meer dan genoeg geweest en dan had je een modulaire kunnen kopen
Ik moest een relatief goedkope voeding hebben en menigt 800W modulaire voeding zat ver over mijn budget.
ik zou de keus juist niet kunnen begrijpen met een 500 watt psu.
2 x een 4890 = al 380 watt
cpu zal rond de 100 liggen, en dan heb ik niet eens over het mobo+hdd
dan vind ik het toch erg krap.
Je wilt tegenwoordig meer SATA connectoren, vermoed ik. Als deze niet modulair is (kan het zo 1-2-3 niet terug vinden), dan kunnen die molex kabels snel in de weg zitten.
Nee, deze voeding is niet modulair. De 1250W daarintegen is wel modulair ;)
Ik heb de huidige systeem specificaties er even bij gezet
ah dat verklaart Reinmans verhaal :)

niet modulair kijk das nu een minpunt, kan je beter neerzetten als teveel molexxen.

Paar plaatjes zou de revieuw goed doen.
Zal er vandaag een paar maken voor jullie ;)
to hell with it, gwn doen...
De Xilence Xilence Gaming Edition 800W is qua bouwkwaliteit gewoon bagger. Beter koop je een kwaliteitsvoeding.