Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 12.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Corsair Gaming M65 Pro RGB Zwart Review

Foritain 29 april 2016, laatste update op 26 mei 2017, 4.878 views

Corsair Gaming M65 Pro RGB Zwart

De Corsair M65 Pro RGB combineert een scherpe sensor met een stevige aluminium constructie. De prijs is aardig in lijn met de concurrentie, en de muis doet inhoudelijk eigenlijk niets verkeerd. Prima FPS knaagdier.

Pluspunten

• Uitstekende sensorprestaties
  • Primaire switches prettig en goede kwaliteit (Omrom 20m)
  • Sniper-button stevig genoeg tegen onbedoeld klikken
  • Stevige constructie met aluminium frame en zijkanten, en kunststof bovenkant.
  • Redelijk licht, en met 20gr redelijk verstelbaar
  • Prettige palm grip vorm voor kleinere tot gemiddelde handen, ook prima te hybrid-claw'en.
  • RGB LEDs zien er weer gezellig uit.
  • Prijs-prestatieverhouding goed vergeleken met directe concurrentie.

Minpunten

• Corsair kiest net als bijv. Logitech voor een iets kleinere vormgeving, voor grote Hollandse kolenschoppen te klein om te palmen.
  • Sniper button wel 'acquired taste'

Review: Corsair M65 Pro RGB

- Corsair MM300 Muismat
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Corsair

Corsair brengt met de M65 Pro RGB hun nieuwe top model muis naar de markt voor FPS en all-round gamers. Visueel een stukje evolutie vanuit de M60 en M65 en zeker geen revolutie, maar desondanks is er genoeg veranderd in de loop der jaren. Nog altijd een muis met een basis van aluminium, maar dit keer met een optische sensor met een extreme DPI van 12000. Hoewel de M60 of M65 nimmer gepasseerd is voor een review staat de M65 Pro voor een andere uitdaging: De pittige concurrentie rondom de vraagprijs van 69,95 euro. De M65 Pro is beschikbaar in zowel zwarte als witte uitvoering.

De specificaties en features van de Corsair website:

De marketing kreten op de website laten we maar even voor wat het is. “aircraft grade aluminium” en de suggestie dat 12000 DPI somehow ‘a good mouse makes’ is genoeg om een muizen liefhebber een dagopname in het ziekenhuis te bezorgen. Desondanks zien we een aantal mooie zaken zoals een optische sensor in plaats van de Avago ADNS-9800 in de oude M65, welke bij navraag een PWM3360 schijnt te zijn. Dit is op zich bijzonder, want deze sensor hebben we niet eerder gezien, en de 3366 (de directe broer) is een sensor die vooralsnog enkel aan Logitech geleverd wordt. De term ‘Pro’ lijkt dan ook aan die sensor gerelateerd, want het zou een uitstekende moeten zijn die ook voor competitieve gamers zou moeten voldoen. De absurde 12000 DPI ter zijde is de sensor wel geheel naar wens in te stellen.

De M65 Pro is een tikketje boven gemiddeld van gewicht, maar dit gewicht is wel naar wens aan te passen. Ook de andere afmetingen duiden op een gemiddeld grote muis.

De M65 Pro RGB verpakking ziet er aardig uit en klapt leuk open, maar blijft een eenvoudig kartonnen constructie in een stukje dun plastic. Van echte luxe is weinig sprake.

De muis zelf maakt echter wel een knappe indruk. Wat ‘aircraft grade’ precies inhoudt laat ik maar even los, maar de constructie maakt wel indruk. Het aluminium frame en de aluminium zijkanten geven de muis een tikkeltje koud gevoel op de duim en pink, maar maken hem wel goed stevig. De bovenkant is wel van het bekende kunststof, waardoor de muis zelf niet als een koud stuk staal voelt. We zien twee duimknoppen en een sniper knop bij de linker kant, wat de M65 Pro dus een pure rechts-hander maakt. Bovenop zien we het wiel en drie knoppen welke naar wens in te stellen zijn. De aanwezigheid van het piratenschip logo zal ongetwijfeld beter in de smaak vallen dan het tijdelijke Corsair Gaming logo waar we vermoedelijk nog een hele lange tijd over zullen praten.

Aan de onderkant zien we wederom een aluminium constructie en drie grote schroeven waaronder gewichtjes zitten om de muis en balans naar wens in te stellen.

De Corsair M65 Pro is voorzien van RGB verlichting in twee zones; de voorkant via het muiswiel, en de achterkant met het logo en een soort van projectie op de tafel. Straks bij de muismat volgen nog wat meer foto's.

De Corsair CUE software hebben we meerdere keren gezien en blinkt uit in extreme mogelijkheden, waarbij ze het risico voor lief nemen dat ze nieuwkomers een beetje afschrikken. Basis features zoals de knoppen naar wens afstellen zijn aanwezig, de twee zones van de verlichting (logo en voorzijde) zijn naar wens in tig kleuren en effecten in te stellen, en ook je DPI waardes pas je eenvoudig aan waarbij je kleurtjes kan koppelen aan specifieke instellingen.

Mocht je willen kan je aan de slag met de uitgebreide macro of lichting editor, maar vooral voor de laatste mag je wat uurtjes uittellen om er echt wat knaps uit te halen.

De M65 Pro RGB wordt hier getest in combinatie met de MM300, een mid-range muismat uit het assortiment van Corsair met een prijskaartje vanaf ca 20 euro exclusief verzendkosten. De MM300 valt op met zijn duidelijk herkenbare Corsair Pirate Ship print. Het is een keurige ‘control’ muismat, dus geen extreem snelle glijder maar bereikt toch een prettige balans met de fijne structuur, en ontbreekt niet aan logische maar geen vanzelfsprekende features zoals een anti-slip onderzijde en een gestikte afwerking.

De MM300 is gewoon een keurig matje, waarbij wel moet worden opgemerkt dat er tig vergelijkbare matten zijn voor dezelfde prijs, of afhankelijk van hoe premium het merk is nog wat minder. De MM300 moet het dus wel een beetje hebben van een koper die de print mooi vindt, of de hele desktop set van Corsair gear wil voorzien. In dat opzicht is de meerprijs niet extreem boven prijsvechters, en in lijn met andere A-merken. Niet het meest spannende om te reviewen, maar in combinatie met een Corsair muis krijg je toch aardige plaatjes. Ook is het positief dat de grijze print minder gevoelig is voor vuil en vlekjes dan een donkere, zwarte mat, en dat de mm300 ook in andere afmetingen te koop is inclusief de super brede XL uitvoering.

Ook zeker niet onaardig is de combinatie van de M65 Pro op de MM300 met de verlichting aan, we zien dan het LED effect met grijze ondergrond beter tot z'n recht komen.

Het meest benieuwd was ik naar de sensor prestaties van de gebruikte 3360, zeker met de 3366 er direct naast. De prestaties van de M65 Pro bleken gewoon uitstekend in orde, waarbij ik wel moet opmerken dat het vanuit een praktisch oogpunt bijna niet vast te stellen is exact welke sensor in een muis zit. In mijn mening zijn er een handje vol uitstekende sensoren op de markt momenteel, en of je nu voor een 3310, 336X of 3988 gebruikt er valt gewoon een knappe muis van te maken. Pas bij sensoren met echte minpunten valt er iets naars te ervaren. Instelmogelijkheden daargelaten (en die zijn er prima met de 336X) is het nog wel een kwestie dat de fabrikant een goede implementatie doet, maar er lijkt met de M65 Pro in gebruik weinig te vertellen over de prestaties anders dan dat ze keurig in orde zijn of je nu CS:GO speelt of zit te browsen.

Sensorprestaties uitstekend dus en in lijn met de betere muizen in de prijsklasse. Ook de gebruikte switches vallen binnen die beschrijving: Omron switches zijn gangbaar en populair met een goede reden: niet te licht of zwaar, prima feedback, etcetera. De keuze voor de 20-mil click uitvoering is wel een pluspuntje, want genoeg fabrikanten die zelfs voor een hogere prijs alsnog kiezen voor de variant die een kortere levensduur biedt. Het muiswiel gaat in stevige, iets zware stappen wat mij prima bevalt. De sniper knop was een puntje van kritiek bij eerdere uitvoeringen omdat deze te licht zou zijn terwijl hij exact zit op de knop waar je een muis met je duim zou optillen. Hoewel ik de voorganger niet heb valt wel op dat de sniper knop vrij zwaar is om onbedoeld klikken tegen te gaan, zelfs als ik midden in een shooter op lage DPI instellingen mid-battle fanatiek de muis op til, en een ‘soft touch’ is niet iets waar ik om bekend sta.

De vormgeving lijkt op de foto’s ietwat modern, maar de handpositie is niet heel opvallend. Waar de Sabre nog een wat aparter gevormde pink-steun had die zich veelal beter leent voor claw-grip of kleinere handen, is de M65 Pro vrij neutraal. Net als Logitech met hun G402/G502/G900 kiest Corsair voor iets kleinere afmetingen dan bijvoorbeeld ROCCAT met hun Kone of Cooler Master met hun Sentinel III (tevens palm grip muizen), dit zorgt voor een gangbare palm grip met kleinere tot gemiddelde handen, maar bij grotere handen (grofweg 20cm+) merk je wel dat je hand er iets te eenvoudig overheen valt. Als trotse eigenaar van forse handjes heb ik mijzelf aangeleerd om een soort hybride palm-claw grip aan te nemen (redelijk contact met de palm, maar de vingers opgetrokken want anders liggen ze voor de muis) omdat echt handvullende muizen zeldzaam zijn, maar hou daar dus wel rekening mee als je specifieke voorkeuren hebt. Wel prettig voor mensen met grote handen is dat de muis niet zo smal is als bijvoorbeeld de Logitech G900, waardoor hij dan wel redelijk prettig tussen duim en pink vast te houden is in een fingertip-grip (lees: enkel je vingertoppen raken de muis). Voor het grote publiek zal ik de vorm en afmetingen echter als gangbaar/gemiddeld afdoen, wat een prima en begrijpelijke keuze is.

Corsair zet met de M65 Pro een keurig stukje evolutie neer. De focus op die extreme 12.000 DPI verraad stiekem een beetje dat je eigenlijk wel moet zoeken naar ‘echte’ focuspunten, maar het totaalplaatje klopt en ze hebben bijna een textbook gaming muis afgeleverd. Sensor technisch is het een haarscherp muisje en los van de 12.000 DPI die nodig is om leken te overtuigen is het gewoon een heerlijke optische sensor voor shooters en elk ander gebruik. De vertrouwde Omron switches klikken zoals de meeste mensen zullen verwachten (en de 20-mil-click variant zien we ook graag in deze klasse), het muiswiel is een tikkeltje zwaar maar is prettig in games, en uiteraard ontbreekt RGB verlichting niet in een Corsair product in 2016. Ook de software is weer lekker compleet en (mogelijk iets te) extreem uitgebreid. De oude sniper button staat mij niet goed bij, maar de nieuwe in de M65 Pro zit in elk geval lekker stevig in elkaar om onbedoelde kliks tegen te gaan, al zal het een kwestie van smaak zijn of je een dergelijke knop wilt hebben. Wat er het meest uit springt en we niet veel zien in muizen is de aluminium constructie die een goede stevige feel geeft tussen je pink en duim, hierdoor voelt hij tevens gewoon wat duurder aan dan volledig kunststof alternatieven, al zal het voor de levensduur vermoedelijk niet gek veel uitmaken.

Dan resteert eigenlijk vooral de prijs en de positie op de markt. Kijken we naar concurrenten die eveneens een ‘veilige’ palm grip vorm combineren met een top sensor dan zien we bijvoorbeeld de ROCCAT Kone XTD Optical, de Logitech G502, en de Cooler Master Sentinel III. De laatste is een tientje goedkoper en inhoudelijk een geduchte concurrent maar wel een heel stuk zwaarder en net als de Kone wel echt een flinke slag groter in de hand. Groter en zwaarder zal voor kleinere en gemiddeld grote handen absoluut een overweging zijn, en uiteindelijk toch een andere doelgroep aanspreken. De meest directe concurrent is daarmee dan de Logitech G502 die een pittige klus heeft om de huidige meerprijs van 10 euro boven de M65 Pro op inhoudelijk vlak goed te praten. Al met al dus een lekker muisje van Corsair, met een prima positionering op de markt.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Corsair Gaming M65 Pro RGB Zwart?

Ik zoek nu naar een muis voor vooral fps gaming (Csgo, bf4 enz.) ik twijfel nu tussen de m65 pro, g402, g502 en steelseries rival(waarvan ik niet weet wat de verschillen tussen de rival, rival 100/300/700 zijn). Enig advies?
Van de Rival heb ik enkel het model met 3310 gezien, die beviel mij uitstekend en was ook lekker betaalbaar. De nieuwere modellen ken ik niet allemaal. Verder is het echt een lastige vraag, want de modellen die je noemt doen het sensor-technisch erg goed. De vraag is eerder welke vorm je wilt, gewichts voorkeur, extra knoppen (G502 heeft er veel, M65 Pro heeft de sniper knop), etc.

Welke muizen heb je gehad / nu, en hoe vielen die in de smaak, hoe hou je ze vast, etc?
Hehehe, logitech rx250, je standaard kantoormuis :P . Maar hey, ik krijg er positieve k/d's mee :) . Ik hou m vast op een soort hybride palm-claw grip. Welke muis heeft de beste sensor denk je?
Hybrid Claw-Palm kan je op al die muizen wel :D

'beste'? Pft, op papier en volgens de luidste gebruikers de 336X, maar ik zal maar stellen dat ze allemaal op het aller hoogste niveau meespelen (ESL stage) voor een reden. Andere factoren zoals de vorm, gewicht, knoppen-wens, spelen in die vergelijking absoluut een grotere rol. Wel zou ik de G502 boven de G402 pakken, maar vervolgens tegen een M65 Pro of een no nonsense 3310 muis van SS, Zowie, etc? Damn lastig hoor.
In ieder geval super bedankt :D
Denk dat ik voor de g502 ga. Ik heb al eerder producten van logitech gehad en beviel me erg goed(g430 headset) :) . Moet nog wel ff naar de mediamarkt fietsen om te kijken hoe die voelt in mn hand voordat ik de definitieve keuze maak 8-)
Geen van de muizen die je noemt zijn m.i. een miskoop :D

Het is wel jammer dat de keuze van merken die je fysiek aan kan voelen in shops heeel beperkt is, verwacht dat dat enkel zal verslechteren :'(
In onze Mediamarkt(Amersfoort) valt t nog redelijk mee hoor. Al mis ik idd wel sommige merken, het kon slechter. ;)
Wat ligt er in MM tegenwoordig? Logitech, Razer, ROCCAT?
Die merken die je net genoemd hebt. Maar ook Steelseries, de ASUS muis, MadCatz, Trust. Volgens mij geen Corsair of Zowie gezien. Maar het kan ook zijn dat ik daar overheen gekeken heb. :P
Pro.. ok dat verschil heb ik niet kunnen merken in de review behalve het licht logo :P
Nergens last van met de sniperknop gebruik hem niet en vindt hem alles behalve snel ingedrukt met zo'n staal knopje.
Andere sensor vooral. 8200 DPI bij de M65, ik gok een Avago ANDS-9800 laser.
ja inderdaad, mijn profielen staan niet hoger als 4500 en die gebruik ik alleen in de chopper in bf4. Hij is in ieder geval stukken beter als de Razer Imperator die ik hiervoor had, werd tevens een beetje gestoord van de Razer software die tegenwoordig de hele dag aan het scannen was voor gaming profiles.
Nou nog een mechanisch keyboard, de Logitech 910 vondt ik niks aangezien de kleine left shift.
De maximale DPI waarde gaat dan ook he-le-maal nergens over, puur marketing voor mensen die er geen drol van snappen. Spijtig, maar ergens begrijpelijk. DPI sells.

Echter de sensor maakt wel degelijk verschil, ook (of zelfs: vooral) op lagere DPI waardes. De 3360/3366 is wel degelijk een mooie upgrade boven de 9800.
Allereerst mooie review, maar volgens mij is het DPI verhaal vooral dat de sensor dus nauwkeuriger is. En dus ook op lagere DPI merkbaar beter is dan vergelijkbare muizen met een zelfde DPI en slechtere sensor.
Dat de sensor nauwkeuriger is is een feit, maar met het DPI verhaal heeft het niets te maken. Je hebt wel de native DPI steps om rekening mee te houden, en hoewel ik ze niet uit mn hoofd ken weet ik wel dat de 336X (net als bijv de 3988 er veel heeft / kleine steps heeft. De kwaliteit van de sensor is cruciaal voor prestaties bij lage DPI, de maximale waarde die hij kan halen niet.

Maximale DPI wordt tegenwoordig veelal met interpolatie gehaald, wat natuurlijk echt nul voor de kwaliteit doet. Anderzijds maakt het ook niet uit, want zelden dat iemand daadwerkelijk een setting (ver) boven de 2000-3000 gebruikt.
Enige nadeel wat ik heb met de muis is dat ik volgens mij al iets van 10 driver updates heb gehad in het half jaar dat ik hem heb. Dat is gelukkig in te stellen.
Voor de rest heerlijke muis juist omdat die wat zwaarder is met alle gewichten er nog op.
Dacht dat ik de sniper knop erg handig zou vinden maar heb hem eigenlijk nooit gebruikt. Op de een of andere manier vindt ik het een erg onhandige plek aangezien ik meestal met me duim de muis beweeg.
Je hebt het over een half jaar, heb jij dan wel de Pro? Want deze is pas een maand geleden uitgekomen. Ik vermoed dat jij dan een M65 RGB hebt oid? Ik heb vernomen dat oudere M65's een slappe sniper knop hadden waarbij je hem per ongeluk kan indrukken bij optillen, dat is nu in elk geval weg. Weet niet hoe die van jou is?

Software/driver updates is inderdaad een vermoeiende bezigheid, zeker omdat het niet altijd gunstig is voor de prestaties (niet van deze specifiek, maar muis firmware in zn algemeenheid). Corsair herinnert je er ook constant aan wat van mij echt niet hoeft. Maar het kan erger, bijv dat je -moet- updaten alvorens je verder kan met de software :D
Geen muis nodig, maar lees het gewoon omdat elke review top is, dus wederom chapeau :)
Fijn dat de reviews ook 'voor de leuk' bevallen :D Dank je!
Nou Foritain, het zal je waarschijnlijk vervelen maar wederom chapeau voor je review ;)

Nu mijn probleem: Ik ben hard op zoek naar een oplossing voor m'n Logitech Performance MX waar ik sinds een week of wat een muiscursor heb die op willekeurige momenten besluit alle kanten op te springen behalve de goede kant.

Dingen die ik tevergeefs geprobeerd heb:

- (logitech) Drivers updaten (Windows 10)
- Andere (SetPoint) muis-instellingen geprobeerd
- Batterij vervangen
- Batterij contactpunten gecontroleerd
- Andere USB (2.0) poorten geprobeerd voor de ontvanger
- Laserdiode oppervlakte schoongemaakt
- Naar soortgelijke problemen gegoogled en de geboden oplossingen geprobeerd

En tot slot:

- Met m'n muis op het bureauoppervlak ge(slagen/ramt)

Er zijn momenten dat de muis prima werkt, maar deze zijn van hele korte duur.

Ik ben nu op een punt (aan)beland dat ik advies/hulp inroep van een Tweakers Review Guru/God om al dan niet mijn Logitech Performance MX te reanimeren/re´ncarneren of naar een andere muis op zoek te gaan om mijn FPS/MMO(RPG) honger te doen stillen.

[Reactie gewijzigd door born4trance op 14 juni 2016 16:21]

Haha, natuurlijk, een mooie +3!

Hier terecht gekomen, omdat bol.com vandaag besloot mij te belonen met deze muis, voor een simpele retweet van de wekelijkse actie.. :D

Leest weer heerlijk weg en ik ben meteen erg enthousiast over de muis die ik deze week binnen ga krijgen! :+