Specificaties 18,4" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VGN-AW21S/B Review

evers1Newbie 31 juli 2009, 994 views

Sony Vaio VGN-AW21S/B

Pluspunten

• Zeer mooi en helder beeldscherm.
  • Zeer goede grafische prestaties.
  • Zeer mooi uiterlijk

Minpunten

• De prestatie van de computer (windows score 5.0) wordt bepaald door de trage harde schijf. (4200 rpm).
  • Alleen het -21S model is hiermee uitgerust, alle andere modellen van de AW-serie, ook de goedkopere, hebben de snellere 5400 toeren schijven, erg vreemd!!!!
  • Vervanging van deze hardeschijf door een snellere is volgens Sony niet mogelijk.

Sinds mei 2009 ben ik in het bezit van deze laptop. Hij is gekocht om te dienen als laptop voor het gehele gezin, met dezelfde mogelijkheden als een desktop. Aangezien ikzelf goede ervaringen had met een Sony VGN-AW11M/H, viel de keus snel op een model uit de AW-serie met betere prestaties.
Voorwaarden waren :
- ruime opslagmogelijkheid voor HD-films, dus ook een blueray speler/writer aanwezig.
- goede grafische prestaties
- geschikt voor de kinderen (dus voor spellen, eg. Red alert 3 , Sims 3 etc.)
- snelle mobiele verbindingsmogelijkheden.
- groot beeldscherm.
- mooie uitstaling.

Om kort te zijn deze laptop voldoet aan alle bovenstaande voorwaarden.
- grote hardeschijf 500Mb
- zeer goede videokaart
- zeer heldere weergave van HD-films op fantasties beeldscherm
- mooie ergonomie.

Gezien het geleverde is de betaalde prijs van 1399 euro redelijk, vooral gezien het mooie uiterlijk en het stabiel aanvoelende toetsenbord.
De niet al te lange gebruiksduur (80 minuten bij HD films) van de batterij is geen probleem, daar deze laptop altijd gebruikt wordt met aangesloten transformator/lader.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-AW21S/B?

Een beetje off-topic, wanneer de laptop vooral op het elektriciteitsnet is aangesloten kunt u het best de accu eruit halen indien u dat nog niet gedaan had. De accuduur zal dan minder snel afnemen in verloop van tijd. Dit is bij alle laptop het geval.
Hij zal alijd op het net gebruikt worden (door deze gebruiker iig) dus is het denk ik niet een enorm punt dat de accuduur achteruit gaat. Zeker niet omdat de accu ook een beveiliging is tegen stroomstoringen e.d. :)
Was het vooraf niet bekend dat er een trage harde schijf inzit? Dat is wel een aderlating, voor een laptop van 1400 euro. Verder gebruik je het woord 'zeer' heel vaak.

Verder, qua grafische prestaties: Welke programma's of games heb je getest? En bij welke instellingen heb je de applicaties getest?
Ik kwam er bij mijn vorige VAIO (een NR11Z) ook te laat achter dat er een 4200 rpm schijf inzat :(

Nu een FW21E, met een 5400 rpm schijf. Ik heb nog erover gedacht om er een 7200 rpm schijf in te zetten, wat overigens gewoon moet kunnen... Ik begrijp niet dat de reviewer te horen kreeg dat dit niet kan. Misschien dat Sony zelf het niet doet ofzo.
Zelfs als je rekening houdt met warmteproductie etc. dan nog zou een 5400 rpm schijf wel moeten kunnen, gezien het feit dat de meeste VAIO's deze wel hebben.
Een grote harde schijf van 500Mb...ik zou zeggen je bent er "zeer" hard opgelicht door je laptopverkoper ;) Je bedoelt waarschijnlijk 500GB.

Verder is dit niet echt een review, allemaal subjectieve opmerkingen over je laptop. Het is eigenlijk de bedoeling dat je de zaken gaat onderbouwen met bechmarks en dergelijke. Harde feiten, cijfertjes dat willen we zien in een review want daar kunnen we ons dan ook op baseren wanneer we deze laptop zouden willen aanschaffen. Jij noemt eigenlijk gewoon zaken op die je in de folder van een laptopstore ook al kan lezen.
Een score van 5 is helemaal niet slecht. Hoogste cijfer is een 6 he...
Die score is inderdaad niet slecht. Verder verschilt de score telling per computer/ versie van windows vista. De bij de ene kun je maximaal een 6 scoren en bij de andere volgens mij een 8. Ik heb bijvoorbeeld een veel snellere gpu dan m'n nichtje. ati 3470 dedicated 512mb vs een onboard intel gpu.Volgens vista scored haar gpu hoger, wat dus niet kan kloppen. Het kan eraan liggen dat ik vista home premium heb en zij de business versie. Dus die vista score moet je met een korreltje zout nemen.
Volgens mij is het bij vista t/m 6 en bij windows 7 t/m 8 oid ;)

Not sure though
Ik heb bij windows 7 iig een getal hoger dan 7,maar ik zou zo even niet precies weten hoeveel.