Cooler Master MasterWatt 90 Review

Nat-Water 27 april 2016, laatste update op 4 maart 2017, 617 views

Cooler Master MasterWatt 90

Een universele oplader die doet wat hij op de doos zegt: ' The Masterwatt 90 just works!'

Pluspunten

• Wordt niet (absurd) warm
  • Stil
  • Meerdere opzetstukken
  • Goedkoop
  • Werkend getest met 4 merken laptops van verschillende wattages.

Minpunten

• Laadt, zoals vermeldt, geen Dell laptops op.
  • Lichte coilwhine in sommige gevallen (zie review)

v1.0 (27-04-2016) : Release review
v1.1 (29-04-2016): Acer V3-571G toegevoegd
v1.2 (22-07-2016) Toshiba Tecra R850 1L8 update
v1.3 (04-04-2017) Coil whine update

Dit product is getest met de volgende hardware

• -Dell Inspiron 1525
• -HP dv6500
• -Toshiba Tecra R850 1L8
• -Acer V3-571G

Iedereen met een laptop kent het probleem. De opladers, of beter gezegd de cashcows van de OEM's. Ze raken kwijt, gaan stuk door het vele meeslepen, je vergeet ze mee te nemen naar de zaak na een dag thuiswerken en van de prijs van een nieuwe oplader kan je meestal ook een avondje gezellig uit eten met je partner.

En dan nog maar te zwijgen over de verschillende opzetstukjes bij elke laptop. Gelukkig bestaan er universele opladers - dan zou je theoretisch met elke laptop uit de voeten moeten kunnen. Maar werkt dit ook? Daar gaan we achterkomen:

Let op: Controleer altijd de specificaties van de orginele adapter. Ik review hier een 90W adapter. Deze zal niet goed werken als vervanging van een adapter die normaal meer dan 90W moet leveren! Als je dit doet, is er kans op oververhitting en daardoor kortsluiting en/of beschadiging van je laptop.

Specificaties

Verder claimt Cooler Master tot 90% efficiency, en een geschatte levensduur van 100,000 uur.

In de doos

Strak verpakt en er wordt duidelijk vermeldt wat er in zit.

De binnendoos is stevig en sober. En ja, dat plasticje zat al zo toen ik hem openmaakte :+

Alle onderdelen:

Van links naar rechts, boven naar onder:
- De adapter
-Garantiebewijs
-Handleiding
-Voedingskabel
-Universele opzetstukjes

De opzetstukjes zitten samen in een houdertje, en niet los, zoals soms ziet. Dit voorkomt eventueel kwijtraken. De opzetstukjes zitten stevig vast in de houder, en kunnen hier niet per ongeluk uit vallen.

Verdere productfoto's:

Prestaties

Hoe test je een universele laptop adapter? Je plugt 'm in en kijkt wat er gebeurt!
Ik had tijdens deze review 3 laptops tot mijn beschikking, van 3 verschillende merken.

(Let op: ik heb elke laptop ongeveer 30 minuten getest. Hoewel dit een indicatie is, kan het beeld op lange termijn anders zijn. Mocht er iets veranderen aan mijn ervaring in de toekomst, dan pas ik de review aan)
Dell Inspiron 1525
Normaal heeft deze laptop een adapter van 19.5V / 3.34 A / 65 W

Dell's zijn berucht. Leuk dat je een universele oplader hebt, maar die zal de daadwerkelijke accu niet opladen - alleen van stroom voorzien. Dit ligt niet aan de oplader, maar aan Dell. Dat is bij deze ook het geval. De laptop wordt van stroom voorzien, maar de accu laadt niet op.

De adapter houdt zich goed, Hij blifjt lekker koel bij deze laptop, en maakt geen geluid.
HP DV6500
Normaal heeft deze laptop een adapter van 19V / 4.74 A / 90 W

De laptopaccu laadt gewoon op. De adapter zelf moet nu meer vermogen leveren dan bij de Dell - en dat kan je voelen. De adapter wordt warmer (na 30 min ongeveer 40 graden), maar dit is niet uitzondelijk.
Toshiba Tecra R850 1L8
Normaal heeft deze laptop een adapter van 19V / 3.95A / 75W
De laptopaccu laadt ook bij de Toshiba op. De temperatuur blijft ongeveer 40 graden.

Ik zal de adapter in de komende weken actief gebruiken in combinatie met de Toshiba. Mochten er dan problemen ontstaan dan zal ik de review updaten.

22-07-2016 update: "En toen kwam er een olifant met een grote snuit, en die blies het licht in de oplader uit..."

En het licht in de rest van de afdeling, en computers van iedereen die op dezelfde stroomgroep zit. De adapter is niet meer. Nee, niet de Coolermaster. De orginele Toshiba-adapter. Gezien de positieve ervaringen met de Coolermaster heb ik een nieuwe Coolermaster besteld (ook aangezien de Toshiba niet meer via de officiŽle site te krijgen is).
Acer v3-571G
Normaal heeft deze laptop een adapter van 19V / 4.74A / 75W
Ik kon deze eventjes lenen van een vriend ("Hoi, mag ik je laptop lenen? Ik wil hem even opladen :)" ). Bij de Acer wordt de adapter ook rond de 40C.

Aan en/of opmerkingen

04-03-2017: Coil whine:
Ik heb dus twee modellen van Masterwatt 90. 1 thuis, en 1 op werk. Mijn exemplaar thuis heeft coil whine als de adapter ingeplugd zit, maar de laptop niet aan staat. Het is te horen, en vervelend genoeg om als de laptop dichtbij ligt de adapter uit de laptop te trekken. Dat lost het probleem op. Een alternatief is de laptop aan zetten, dan verdwijnt de coil whine. De adapter die ik op werk heb liggen vertoont dit niet - maar aan de andere kant, ik zit ook niet zo heel vaak met een uitgeschakelde ingeplugde laptop op werk aangezien de productiviteit dan richting 0 gaat.

De Cooler Master Masterwatt 90 doet precies wat hij op de doos claimt: 'it just works!'. Het is een prima universele oplader die overweg kan met meerdere wattages. Hij wordt niet warm, is stil en biedt voldoende variatie in opzetstukken. Een aanrader!

Tot slot

Bedankt voor het lezen van mijn review! Ik hoop dat je er wat aan had. Mocht je vragen en/of opmerkingen hebben, dan hoor ik het graag :)

Heb jij ook een Cooler Master MasterWatt 90?