Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator G9-791-71PK Review

MarvinJamesTestpanel 26 april 2016, laatste update op 28 april 2016, 899 views

Acer Predator G9-791-71PK (Testpanel)

Een stoere en stevig vormgegeven laptop die qua prijs net te hoog is voor de prestaties en huidige markt. De bottleneck is voornamelijk de GTX 970M, die op hoge settings moeite heeft met nieuwe games op 1080p. Een duurdere, grotere broer uit de Predator-Serie met GTX 980M is interessanter.

Pluspunten

• Stoer, expressief design
  • Stevige en solide behuizing
  • Eenvoudig te upgraden HDD, SSD en RAM
  • Lekker toetsenbord

Minpunten

• Prijs net te hoog voor prestaties
  • Ventilatoren zijn zeer luid
  • Veel net-niet features
  • Monitor heeft flinke backbleed
  • Behuizing erg snel vies en moeilijk te reinigen
  • Zelfs voor gaming begrippen erg zwaar!

Inhoudsopgave

Introducing Predator 17Korte SpecificatiesFeaturesBenchmarksMonitor
Uitgebreide Specificaties

Op 7 april 2016 mochten 10 leden van Tweakers.net aanwezig zijn bij het exclusieve Predator Gaming Event op het hoofdkantoor van Acer in 's-Hertogenbosch. Naast een interessante rondleiding binnen het bedrijf (maar niet relevant voor deze review) kregen wij een presentatie van de nieuwste Predator Gaming serie. Het brede assortiment bestaat uit desktops, monitoren, tablets, beamers en natuurlijk: laptops.

De selectie bestaat uit de Predator 15 en Predator 17, waarbij het getal uiteraard refereert aan het schermformaat. Er zijn meerdere verschillende uitvoeringen die voornamelijk verschillen qua CPU (Intel i5 / i7), GPU (GTX 970M / 980M), resolutie (1080p / 4k) en opslagcapaciteit. Inmiddels heeft Acer ook de overklokbare Predator 17X bevestigd met een volwaardige GTX 980 aan boord. Ik mocht twee weken lang de Predator 17 G9-791-71PK met een Intel i7-6700HQ en een Nvidia GTX 970M aan boord uitproberen. De verpakking ziet er in ieder geval goed uit!

Unboxing of the Acer Predator 17
Predator 17 G9-791 - BoxPredator 17 G9-791 - Unbox 1Predator 17 G9-791 - Unbox 2
Predator 17 G9-791 - Unbox 3Predator 17 G9-791 - Unbox 4

Introducing the Predator 17 G9-791

Uiterlijk
De Predator G9-791-71PK is, zoals veel gaming laptops, een zware jongen. Met 3,95 kg zou ik het niet aanraden om hem met één hand als tablet te gebruik, tenzij je achternaam Schwarzenegger is. Dat maakt hem natuurlijk niet bepaald geschikt om dag in, dag uit, mee te nemen. Gelukkig is dat niet van groot belang voor een gaming laptop.

Ten opzichte van de vorige generatie Predators heeft Acer een flinke vernieuwing van het uiterlijk doorgevoerd van de gehele serie, die vooral veel expressiever is. Zoals veel gaming producten is het uiterlijk van de Predator 17 opvallend te noemen. De kleur is wat Acer Abyssal Black noemt, oftewel matzwart. De aanvullende rode accenten geven hem een agressief uiterlijk. In ieder geval doet hij daarmee de naam Predator wat eer aan. Had de kleurnaam je tegenstanders nog niet bang gemaakt, dan zal het uiterlijk van de Predator 17 daar ongetwijfeld in slagen. Uiteraard heb je daar enkel tijdens een LAN-party profijt van.

Uiterlijk van de Predator 17 G9-791
Predator 17 G9-791 - Exterior 1Predator 17 G9-791 - Exterior 2Predator 17 G9-791 - Exterior 3
Predator 17 G9-791 - Exterior 4Predator 17 G9-791 - Exterior 5Predator 17 G9-791 - Exterior 7
Predator 17 G9-791 - Exterior 8

Praktisch de gehele laptop heeft een soort fluwelen coating die hem een wat luxer gevoel geeft. Wat mij stoorde was de grote vuilgevoeligheid van deze coating. Doe je monitor dicht en je ziet vier donkere vlekken zitten van je vingertoppen. Het nadeel is niet alleen dat vingerafdrukken zichtbaar zijn, het is vooral bijzonder moeilijk schoon te maken. Geef mij dan maar een glimmend materiaal waar een vingerafdruk met één veeg is weg te halen.

Persoonlijk (en ik ben niet de enige) zie ik veel overeenkomen met het ontwerp dat we van de Asus Republic of Gamer laptops (bijv. de GX752) kennen. Vooral de luchtroosters aan de achterkant en de manier waarop het logo gecombineerd wordt met schuine LED-strepen aan de achterkant van het scherm vertonen wat gelijking. Gelukkig geeft Acer wel zijn eigen draai eraan, maar de originaliteitsprijs verdient het wellicht niet.

Stevigheid
Qua behuizing is vooral kunststof het sleutelwoord. Maar Acer bewijst met de Predator 17 dat dit geen minpunt hoeft te zijn, want de laptop voelt bijzonder stevig aan. Je voelt dit aan alles: het open- en dichtklappen van de monitor, optillen, het toetsenbord en het touchpad. Er lijkt nergens ruimte of speling in de constructie te bespeuren. Solide en massief zijn de meest passende woorden die ik kon bedenken. Het enige waar ik een zwakte in heb kunnen ontdekken is de achterkant van de monitor die bijzonder ver wil indeuken.

Aansluitingen
Aan de linkerzijde van de laptop vinden we twee USB 3.0 aansluitingen, jack-aansluitingen voor microfoon en headset en een SD kaartlezer. Aan de rechterzijde treffen we een USB C / Thunderbolt 3 aansluiting, HDMI, DisplayPort, RJ-45 en wederom twee USB 3.0 aansluitingen aan. Wat aansluitingen betreft is de Predator rijkelijk bedeeld en ontbreekt het praktisch nergens aan. Hij is van de meest gangbare gemakken voorzien.

Aansluitingen
Predator 17 G9-791 - Connections 2Predator 17 G9-791 - Connections 1

Korte Specificaties

Met een adviesprijs van ¤1.999 ligt de prijs op een gemiddeld niveau al leunt deze tegen de hoge kant ten opzichte van de concurrentie. Ter vergelijking: de MSI Gaming GS70 6QE serie ligt qua prijs rond de ¤1.750 - ¤1.850 voor min of meer dezelfde specificaties.

De laptop met een 17,3” 1080p IPS scherm beschikt naast een i7-6700HQ processor over o.a. 16GB DDR4 werkgeheugen, twee 128GB M.2 SSD’s in RAID 0 voor Windows, een 1TB HDD voor opslag en een GTX 970M videokaart met 3GB dedicated geheugen. Geen krachtpatser, maar een doorsnee gaming laptop.

Korte Specificaties
ProcessorIntel Core i7-6700HQ
Cores / Threads4 / 8
Klokfrequentie (turbo) 2,6GHz (3,5GHz)
GpuIntel HD 530 - Nvidia GTX 970M
Werkgeheugen16GB DDR4-2133
Opslag2x Toshiba HG6 M.2 128GB (RAID 0)
WD Blue WD10JPVX, 1TB
WifiKiller Wireless-n/a/ac 1535 Wireless Network Adapter
Schermpaneel17,3", IPS, 1920x1080 pixels
BesturingssysteemWindows 10 Home

De videokaart verklapt eigenlijk al direct dat hij niet tot de snelste laptops van het moment behoort. Ter vergelijking: een GTX 970M presteert slechter dan een desktop GTX 960. Het betekent dat veel games op 1080p en hogere (lees: Ultra) settings vaak niet boven de 40 fps komen. Voor een game laptop is een GTX 980M daarom geen overbodige luxe. Gelukkig ondersteunt de monitor Gsync wat tijdens games tearing en haperingen moet voorkomen. Een mooie toevoeging die ook echt werkt.

De i7-6700HQ is niet de snelste speler in het veld, maar het is meer dan genoeg. Games leunen tegenwoordig immers zwaar op de GPU. Met twee 128GB MLC SSD’s van Toshiba in RAID 0 is de laptop in ieder geval bijzonder rap met opstarten. Voor wie niet heel bekend is met RAID opstellingen: in RAID 0 worden de capaciteiten bij elkaar opgeteld. In dit geval heeft de C schijf dus een capaciteit van 256GB.

De extra 1TB HDD voor data is een welkome toevoeging. Tegenwoordig lopen games tegen de 30GB per stuk aan. Een beetje gamer weet dat vrij rap vol te krijgen. In reviews op Tweakers.net is te lezen dat deze Western Digital schijf bijzonder slechte beoordelingen krijgt. De voornaamste klacht is dat hij snel stuk gaat. Dat is voor mij lastig te beoordelen, maar ik wilde die informatie wel delen.

Upgrademogelijkheden
Predator 17 G9-791 - Upgrade 1Predator 17 G9-791 - Upgrade 2Predator 17 G9-791 - Upgrade 3

Het is fijn dat Acer een aantal upgrademogelijkheden heeft toegelaten. Zo zijn er nog twee vrije werkgeheugensloten (voor maximaal 64GB RAM) en kunnen zowel de M.2 schijven als de HDD eenvoudig vervangen worden. De componenten zijn heel simpel en praktisch te bereiken door middel van een klepje aan de onderkant van de laptop. Twee schroefjes en je kunt erbij.

Toetsenbord & Touchpad
Bij het toetsenbord komen eveneens de gaming invloeden duidelijk naar voren. Dit begint allereerst met de kleuren lay-out van het toetsen. De WASD- en pijltjestoetsen zijn rood omlijnd. Daarnaast kan de backlight bij een gaming laptop natuurlijk niet ontbreken.

Deze backlight heeft echter een vaste kleur: rood voor het “normale” gedeelte en blauw voor het numerieke gedeelte. Het is jammer dat er niet meer kleuren beschikbaar zijn. De verlichting is daarnaast onderverdeeld in vier gebieden die los van elkaar aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Het heeft niet veel zin om één gebied uit te schakelen. De “bleed” is simpelweg te groot. Zelfs als je maar één gebied aan zet lijken alle toetsen nog licht te geven.

Verschil in backlight-instellingen

De toetsen typen met forse, maar prettige weerstand. Mijn Cherry MX Brown toetsen voelen veel lichter aan. Toch is dit zeker geen minpunt. Als gamer vind ik de hogere weerstand wat prettiger. Zeker omdat je toch flink tekeer kunt gaan op een laptop is de extra weerstand voor mij een pluspunt.

Daarnaast biedt de Predator 17 de mogelijkheid om vijf toetsen met uitgebreide macro’s te programmeren of functies toe te wijzen. Deze zien we aan de linkerkant van het toetsenbord, met daarboven de profieltoets. Er zijn drie verschillende profielen die je kunt programmeren en waar je tussen kunt schakelen elk weergeven met een eigen kleur (groen, blauw en rood), zodat je altijd weet welk profiel er actief is. Met één druk op de knop kan tussen deze profielen worden gewisseld. Ze zitten op een handige plek en zijn daardoor gemakkelijk te bereiken.

Het touchpad is weinig verrassend, maar vooral niet negatief. Het werkt prima, glijdt prettig en reageert snel. De knoppen moeten naar mijn smaak te veel worden ingedrukt voordat de klik geregistreerd wordt, hetgeen ik na langere tijd onprettig vond worden. Daarnaast is er natuurlijk nog een knop om het touchpad uit te schakelen wanneer je een muis gebruikt.

Killer Netwerk
Een prettige toevoeging is de Killer Wireless-AC 1535 chip die aanwezig. Nu is de algemene discussie in de community of hij wel zo effectief is als hij beloofd, maar hij doet op zijn minst goed werk. Ik heb thuis helaas niets meer dan de standaard Tele2 wireless router, maar de Predator weet overal in het huis een goede ontvangst te behalen. Beter dan de andere apparatuur (laptops, tablet, telefoons) in het huis. Bovendien is de verbinding bijzonder stabiel / constant. Tijdens het downloaden van een aantal GB aan data, was de snelheid praktisch constant, zonder pieken of dalen.

Killer DoubleShot

Logischerwijs is het programma Killer DoubleShot Pro dan ook aanwezig. Voor de meeste online gamers wel een bekende tool. Met dit programma kun je de prioriteiten van je dataverkeer zo instellen dat een game voorrang krijgt boven andere applicaties. Je kunt daardoor online gamen zonder een toename van lag of vertraging. Het laat zich goed bedienen en lijkt ook te doen wat het beloofd.

Features

De Predator beschikt over een groot aantal features die al dan niet nuttig zijn. Onderstaand een overzicht.

Predator FrostCore
De Predator beschikt standaard over een krachtig (en luidruchtig) koelersysteem. Acer wilde daar echter toch een schepje bovenop doen en heeft in samenwerking met Cooler Master een unieke toevoeging bedacht: een koeler in de vorm van een slimfit dvd-speler.

FrostCore Inbouw

Aan de onderkant van de laptop zit een schuifknop waarmee de dvd-speler wordt losgekoppeld. Deze haal je er vervolgens makkelijk uit en de FrostCore koeler schuift er gemakkelijk in. Heeft deze extra koeling nut? De benchmarks verderop laten helaas geen verbetering zien. Daarmee kan ik het enkel als een grappige gimmick zien met weinig nut.

PredatorSense
Een relevant stukje software is PredatorSense. Het dashboard laat de CPU en het aantal RPM waar de fans op draaien. Voor een gaming laptop is het opvallend dat je alleen de temperatuur van de CPU ziet en niet de temperatuur van de GPU. Je kunt jezelf afvragen of een temperatuurweergave überhaupt interessant is met een non-overclockable computer.

Screenshots PredatorSense

In ieder geval biedt PredatorSense een aantal tools om je Predator “maximaal” benutten. Je kunt praktisch een viertal zaken doen: macro’s maken, macro’s en functies toewijzen aan één van de macrotoetsen, backlight van je keyboard aan- en uitzetten, monitorinstellingen aanpassen. Macro’s zijn gemakkelijk in te stellen en toe te wijzen en de overige opties zijn helder. Het is een eenvoudig programma dat prettig is om mee te werken.

SoundPound 4.2
De Predator heeft maar liefst vier speakers en twee subwoofers in combinatie met Dolby Digital software. Het geluid is daardoor bijzonder uitgebreid in te stellen. De voorgeprogrammeerde instellingen voor bijvoorbeeld film, game of voice verschillen qua geluid enorm. Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf met een equalizer aan de slag. Het is een mooie feature dat het geluid zo te customizen valt. Dat het speakergeluid vele malen beter is dan standaard laptopspeakers is mag duidelijk zijn.

Spijtig is het wel dat het helaas duidelijk blijft dat het maar kleine, zwakke speakers zijn. Het geluid blijft altijd relatief schel en het woord subwoofer zou ik bijna niet durven te gebruiken. Het laag hoor je nauwelijks. Daarbij komt nog dat de koelers zo overheersend luidruchtig zijn, dat het gewoon irritant wordt. Eigenlijk is met headset spelen een vereiste.

Acer DustDefender
Een leuke feature van de Predator 17 is dat Acer beweert met een foefje de laptop meer stofvrij te houden. Zij doen dit door hun ventilatoren ook de mogelijkheid te geven om in tegengestelde richting te draaien. Stof en vuil dat door de aanzuiging van lucht normaliter blijft hangen in de filters, wordt dan weer naar buiten geblazen.

Het idee klinkt vrij logisch en acceptabel. De effectiviteit heb ik niet kunnen, omdat ik de laptop maar twee weken te testen had. Ik durfde geen stofzuigerzak leeg te gooien boven de laptop. Wel heb ik de functie getest met het programma Acer DustDefender wat standaard geïnstalleerd is op de laptop. Daarmee kun je deze functie forceren. Deze functie is overigens inactief wanneer het systeem zwaar belast wordt, omdat de koelfunctie dan immers wordt uitgeschakeld.

Acer Care Center
Het programma Acer Care Center is een verzameling van tools om je laptop (en Windows) in goede conditie te houden. Om een beeld te krijgen van de tools zal ik er een aantal benoemen:
  • Checkup: status controleren van HDD, SSD, accu, etc.
  • Tuneup: cache cleanen, defragmenteren HDD, startup launcher aanpassen, etc.
  • Update: software en drivers up-to-date houden
  • Support: snelkoppeling naar Acer voor customer support
  • Backup: maken of restoren van backups
Acer Care Center

Het is handig om dit soort tools verzameld te hebben, ook al biedt Windows de tools standaard al aan. In ieder geval is het een overzichtelijk en makkelijk te gebruiken programma. Toch wordt soms niet duidelijk wat het doet. Twee voorbeelden.

Met Checkup laat ik mijn HDD controleren met als resultaat: goed. Maar wát er precies gecontroleerd is, daar heb ik geen idee van. Was het een surface check, een controle van de directorystructuur of iets anders? Geen idee.
Ook suggereerde Update dat ik een update van PredatorSense moest draaien. Prima. Na een klik op de knop begint de update te downloaden, maar eenmaal aangekomen bij 100% krijg ik als melding: failed. Niets meer, niets minder. Geen idee wat het probleem is, behalve dat de update niet geslaagd is. Dat mag wel iets beter.

Benchmarks

CPU & SSD
Het is tijd om de laptop eens grondig aan de tand te voelen met een aantal benchmarks. De i7-6700HQ processor draait op 2,6GHz met een maximum van 3,5GHz. Met 16GB DDR4 geheugen dat op 2.133Mhz draait en een GTX 970M aan boord, ben ik erg benieuwd naar de resultaten.

Om goed beeld te krijgen vergelijk ik de laptop met een aantal van zijn concurrenten. In de pricewatch: BTO X•BOOK 15CL76 vind ik een geduchte concurrent. Op papier zijn de twee namelijk gelijk qua specificaties, maar qua prijs is de BTO maar liefst 35% goedkoper (onder de ¤1.400). Is de Predator het prijsverschil waard?

In de diverse Cinebench R15 benchmarks, komt de Predator er matig uit. Enkel bij de Multi benchmark kan hij met de rest meekomen. Bij de Single en vooral de OpenGL benchmarks moet hij de concurrentie echt laten lopen. De BTO 15CL76 is op alle gebieden sneller, maar slaat bij de Single en OpenGL benchmark een groot gat.

Qua harde schijf prestaties doet de Predator het een stuk beter. Als we een AS-SSD benchmark erop los aten zien we dat het effect van RAID 0 de sequentiële benchmarks een enorme boost geven. De Predator is daar zelfs de beste. In de 4k Random benchmarks vallen ze vervolgens een beetje door de mand. Daar ik de 4K Random benchmark meer vindt zeggen over normaal gebruik, gaat ook deze ronde naar de BTO 15CL76.

Games
Uiteraard bespreek ik hier een gaming laptop en dan is gamen natuurlijk het meest belangrijke element. Om de vergelijking met de BTO 15CL76 te maken, heb ik ook een 3DMark Fire Strike test gedaan. De verschillen zijn, zoals verwacht minimaal. Sterker nog, als ik de test een aantal maal herhaal dan is het stuivertje wisselen.

In verband met de korte review periode heb ik weinig games kunnen uittesten. Ik heb daarom besloten deze benchmark op Tom Clancy’s The Division te baseren. Het is een zeer intensieve game met één van de modernste engines tot nu toe. Een ideale techdemo en game om de kracht van de Predator uit te testen. Ditmaal leg ik hem naast mijn desktop R9 380, die min of meer gelijk is aan de GTX 960.

Na een aantal benchmarks komen we gemiddeld op 38,4 fps uit. Dat is in principe speelbaar, maar de 60 fps waar tegenwoordig vaak op gehamerd wordt is wel erg ver weg. Natuurlijk kunnen we games terugschalen naar medium settings om dan wel de 60 fps te halen. Wat wellicht tegenvalt is dat de 970M ruim 15% minder scoort dan een desktop R9 380 die min of meer gelijk staat aan een desktop 960.

De vraag is wat de gebruiker belangrijk vindt. De vraag die je ook kunt stellen is: hoe toekomstbestendig is een gaming laptop van ¤2.000 die mindere gamingprestaties levert dan een budget desktopsysteem van nog geen ¤700? Is het niet verstandiger om, als je toch al veel geld uitgeeft, ¤300 extra uit te geven aan een systeem met een GTX 980M die 30% betere prestaties levert?

Temperatuur
In navolging van de bovengenoemde tests, is het ook belangrijk om de temperatuur in de gaten te houden. En die schommelt flink afhankelijk van de activiteiten die je uitvoert. Na het spelen van een aantal rondes The Division op Ultra kwam de temperatuur gemiddeld op 64 graden uit. Dit is wel wat aan de warme kant en er zat ook af en toe een uitschieter bij richting de 70 graden. De fans draaien dan ook op volle toeren en maken daarbij flink wat herrie. Bij langere speelsessies begint dit wel vervelend te worden en is spelen met een headset een verademing.

Bij een game als Tomb Raider, die grafisch wat minder veeleisend is, kwam de temperatuur na een speelsessie gemiddeld uit op 46 graden. Zetten we de CPU en het RAM keihard aan het werk door een testrondje Prime95 te doen, dan schiet de koeling tekort en komen de temperaturen boven de 85 graden uit. Zelfs 93 graden werd gehaald, waarna ik besloot de test stop te zetten. Kortom: flinke verschillen tussen de verschillende belastingen.

Het is jammer dat zelfs de extra FrostCore koeler hier geen verandering in weet te brengen. De temperatuur op volle belasting blijft gevaarlijk hoog. Maar gelukkig is een gaming laptop niet gemaakt om Prime95 berekeningen te maken, dus zo heel relevant is dit natuurlijk ook weer niet. In het kader van een uitgebreide review wilde ik dit jullie echter niet onthouden.

Accuduur
Gelukkig kopen we game laptops niet om hun accucapaciteit, want heel lang gaan deze over het algemeen niet mee zonder adapter. Met een accu van 88Mh heeft de Predator een flinke capaciteit. Maar, hoe lang kun je dan ongeveer zonder oplader?

Dit laatste hangt uiteraard volledig af van wat je ermee doet. Om een beeld te krijgen van de accuduur, heb ik besloten om een film non-stop af te spelen. Dit vond ik het meest praktisch omdat je dan niet non-stop achter de laptop hoeft te zitten.

Met de brightness op maximum en een 1080p film (264.H), gaat de accu 3 uur en 39 minuten mee. Daarmee plaatst hij zich precies in het midden van het speelveld van gaming laptops. Het is bovendien meer dan voldoende aangezien het praktisch niet vaak zult voorkomen dat je zonder adapter meer dan 3 uur iets anders aan het doen bent.

Monitor

De Predator beschikt over een mooi 17,3" scherm van een ips-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels. Voor de GTX 970M is dit ook wel de max. Op hoge settings worden de 60 fps in 1080p al niet altijd gehaald. De Predator is wel verkrijgbaar met een 4k scherm voor wie wil. Wat de meerkosten zijn, is mij niet bekend.

Het scherm heeft een matte afwerking en de kijkhoeken zijn zeer goed te noemen. Ik heb helaas geen mooie apparatuur om de helderheid en kleuren contrast objectief te meten. Maar voor zover ik kan beoordelen zijn de kleuren goed uitgebalanceerd. Een voordeel is dat Acer een viertal voorgeprogrammeerde monitorinstelling biedt: Standard, Album, Movie en Game. Iedere instelling heeft zijn eigen brightness, contrast en kleurenverhouding. Voor de gemiddelde gamer is dit meer dan voldoende.

Wat opviel was de grote hoeveelheid backbleed vanuit meerdere hoeken. De vraag is natuurlijk of dit voor alle laptops uit de reeks geldt of enkel voor dit demomodel. Ik ben een type gebruiker die zich hier niet echt aan stoort. Dat ik de backbleed mij opviel zegt al veel en is daarmee zeker geen compliment.

Uitgebreide Specificaties

Geheugengrootte16GB
GeheugentypeDDR4 SDRAM 2.133MHz
Aantal slots4
]Opslag
OpslagtypeSolid State Disk (M.2)
Opslagcapaciteit2x 128GB (RAID 0)
OpslagtypeSATA
Videochip tweede videokaartIntel HD Graphics
Interfaces
Video uitHDMI, Mini DisplayPort
Hoogste DisplayPort versieDisplayPort 1.2
Verbinding (USB/FW) 4x USB 3.0, USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s)
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Verbinding (wlan) IEEE 802.11ac
Overige specificaties
LaptoptypeNotebook
Multitouch-touchpadJa
Numeriek toetsenblokJa
Laptop extra’sCardreader (SD), Verlicht toetsenbord, Webcam (1280x720), Extra FrostCore koeler
BesturingssysteemWindows 10 Home, 64-bit
Hoogte39,7mm
Lengte321,5mm
Breedte423mm
Gewicht3,95kg

De Predator 17 G9-791 valt qua prijs in de middenmoot van de huidige gaming laptops. Qua prestaties neigt hij echter onder het gemiddelde te duiken. De bottleneck zit hem voornamelijk in de GTX 970M wat geen bijzondere kaart is. Vooral met nieuwe games heeft hij op 1080p met hogere settings al moeite. Naar mijn idee is hij daar niet heel future-proof mee. Ik geloof niet dat er mensen zijn die ¤2.000 aan een gaming laptop uitgeven om vervolgens op medium settings te spelen.

Daarnaast blijft het een verzameling gemiste kansen. Een extra FrostCore koeler die weinig effect heeft. “Customizable” toetsenbordverlichting, die enkel aan of uit kan. Een 4.2 Dolby Surround set van te lage kwaliteit om indruk te maken, die bovendien overstemd wordt door de luide ventilatoren bij het gamen.

Maar! Over de constructie niets dan lof. De hele Predator serie ziet er goed uit en de bouwkwaliteit lijkt bijzonder goed. Qua looks bevindt de Predator zich in de top. Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten.

De conclusie is dan ook dat de Predator 17 G9-791 te duur is voor wat hij biedt. Persoonlijk adviseer ik de volgende keuzes. Keuze 1: geef meer geld uit aan een duurdere, maar vooral snellere Predator 17 met een 980M. Hoewel duurder, is hij dan wel zeker de moeite waard. Keuze 2: koop voor minder geld een concurrerende laptop met dezelfde specificaties. Dan heb je minder pracht en praal, maar dan is de verhouding prijs / prestatie wel meer in balans.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Acer Predator G9-791-71PK?

Mega review! Een dikke +3. _O_
Thanks voor het compliment!

Ik moet ook zeggen dat er meer werk in ging zitten dan ik dacht! ;)
Als er nog op- of aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Ha Tsux netjes hoor, +3!

Vooral die filmpjes zijn leuk gedaan, en wat een herrie zeg.
Qua fotos hou ik meer van volledige breedte ipv thumbnails, dan hoef ik alleen maar te scrollen (ja ik ben lui :P)
Thanks! :*)

Ik wil zelf ook nog wat sleutelen aan de opmaak, maar het opmaken van de review in UBB code duurde, bij wijze van spreke, net zo lang als die hele review schrijven. :) Ik had te veel foto's anders had ik ze wel op max breedte gedaan. Die benchmarks had ik graag in een niet-plaatjes formaat gehad, maar soort van gegenereerd.

Maar ben zeker van plan om meer reviews te schrijven dus daar ga ik aan werken! ;)
Haha, ja die ubb viel mij ook tegen. Vooral een tabel maken, pffft. Maar ben ook wel van plan om nog meer reviews te schrijven, hopelijk duurt het dan idd wat korter ;)