Specificaties Rad. HD4670 (750MHz), 512MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4670 512MB GDDR3 Review

jessewillem 31 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.199 views

Sapphire HD 4670 512MB GDDR3

Pluspunten

• Prestaties
  • Compatibiliteit PCIe 1.0a

Minpunten

• Koeler is luid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart gekocht omdat mijn oude GeForce 7650gs sloom werd in nieuwe games. Vanwege zijn goede prijs/kwaliteit verhouding heb ik dus deze gekocht. Het was eerst wel even uitzoeken met de compatibiliteit met VIA chips, Maar ik moet zeggen het werkt keurig.

Featureset
De kaart heeft een VGA,DVI en HDMI aansluiting. Je krijgt er een driver cd bij die inmiddels verouderd is(Zoals altijd). Je krijgt er geen extras bij zoals DVI naar HDMI adapters. Er zit 512 mb GDDR3 geheugen op de kaart met een 128 bit bus naar de GPU. Dit vind dus goed genoeg voor mijn gebruik. Ook kan de kaart geluid meesturen over HDMI.

Prestaties
De prestaties zijn zeer goed voor zijn prijs, De GPU is met het geheugen verbonden via een 128 bit bus. Dat zorgt voor een bandbreedte van 27.9 GB/s De kaart heeft 320 stream processors. Hieronder een paar spellen die ik heb gedraaid op de kaart. In GTA IV haal ik ongeveer 22 fps volgens de ingebouwde benchmark. en in GTA San Andreas met alles op hoog met een resolutie van 1440 bij 900 haal ik ongeveer 60 fps. In de Sims 3 heb ik ongeveer 90 fps. In 3DMark06 haalt hij 7106 3DMarks, Met een resolutie van 1280 bij 1024. In 3DMark Vantage haal ik 3012 punten met de trial versie. De GeForce 7650 gs hielde ermee op midden in 3DMark 06, Dus daarom heb ik geen score voor de GeForce 7650 gs.

Overklokbaarheid
Niet geprobeert, Ik heb het kaartje nog maar net.

Beeldkwaliteit
Deze is beter dan mijn oude 7650gs, Alles is scherper en kleuriger dan de 7650gs. Hier heb ik eigenlijk niet meer over te zeggen.

Modbaarheid
Niet geprobeerd, Hij is nu wel goed gekoeld.

Driver-ondersteuning en compatibiliteit
Deze vind ik zeer goed, De drivers hebben nog geen kuren vertoont in games. Nog geen BSOD's gehad bij het gamen. Wel is de versie op cd die je bij de kaart krijgt 9.5, Maar dit is altijd het geval bij het kopen van een videokaart.

Warmte- en geluidsproductie
De warmteproductie valt mee, Omdat de kaart zich terug kan klokken bij lage belasting. Waardoor de koeler ook stil is. Maar wordt de kaart meer belast, Hoe meer herrie van de koeler. Maar de koeler is helaas wel hoorbaar wanneer de kaart idle is. Misschien is het beter deze te vervangen voor een passieve koeler, Maar ik stoor me niet aan het geluid van de koeler.

Ik vind dat de kaart waar is voor zijn prijs. Je krijgt meer prestaties dan waard is heb ik het gevoel. Omdat het kaartje bedoeld was om te concurerren met de GeForce 9500 series. Maar dat is veel anders verlopen.

Deze kaart is waar voor de prijs, Hij heeft goede prestaties tegen een lage prijs. Een mooi mid-end kaartje voor zijn prijs. De compatibiliteit met mijn VIA chipset heeft ervoor gezorgd dat ik deze kaart kocht.

Update
Het kaartje hangt nu in een ander (nieuw) systeem. Ik zal de review in het weekend waarschijnlijk even updaten.

• AMD Phenom II X4 810 Boxed
  • Aeneon 1GB 533 mhz
  • Kingston 1 GB 533 mhz
  • Hynix 512 MB 533 mhz
  • Asrock K10N78D
  • Cooler Master E-Lite 310
  • Windows 7

Heb jij ook een Sapphire HD 4670 512MB GDDR3?

Als je als minpunt aangeeft dat de koeler luid is, dan denk ik niet dat hij geschikt is voor en HTPC. Ik zou eerder de Club3D overwegen in dat geval. Zo eentje heb ik voor mijn vriendin in haar PC gestopt en het verbaaste me hoe stil een kleine fan kan zijn. Moet je overigens wel degene met de zwarte koeling hebben, niet de rode (stock) fan.

Verder kan ik wel beamen dat dit een heel deftig kaartje is, zeker toen hij uitkwam. Momenteel denk ik dat je voor een minimum aan prijs veel extra prestatie zou kunnen kopen door de stap te nemen naar 8800/9800 of Radeon 4770 oid. Maar goed, heb op deze kaart Left 4 Dead op 1680*1050 gezien, alles open, zelfde voor Demigod, en er viel geen noemenswaardige framedrop te bekennen. En zelfs tijdens het gamen was die koeler niet hoorbaar.

Overigens niet zo zeer een informatieve review, behalve dan over het geluidsniveau en de compatibiliteit. Het is altijd goed de grafische instellingen te vermelden voor nieuwe games, en dan met name ook de resolutie.
Wil je helemaal van de herrie af zijn dan is de oplossing snel gevonden (en heel dicht bij huis): Sapphire maakt namelijk ook de HD4670 Ultimate en die is passief gekoeld.

Voor rond de €70,00 een ideale oplossing voor een HTPC mits 'ie in de behuizing past en mits er natuurlijk wel de nodige airflow aanwezig is.

Review: http://www.cluboc.net/rev...d4670UltimateHD/page1.asp
Zal ik ook even aanpassen.
Waarom staat elke zin op een nieuwe regel? En verder zouden een paar benchmarkjes ook wel leuk zijn, zoals bijv. 3DMark06 of Vantage (of beide ;)), en verder kan je nog een paar ingame benchmarks uit spellen draaien, zoals bijv. die van HAWX. Verder hier en daar nog wat aandikken, wat meer vertellen.
Ik zal hem morgen uitbreiden met Benchmarks,
Maar de oude 7650gs zit nu in een P4 pc,
Dus zal ik dat er ook bij vermelden.
Ook zal ik nog wat games toevoegen,
En de review wat aandikken.
Benchmarks toegevoegd aan de review.
Ziet er al beter uit, evt kan je alles nog in een tabelletje oid zetten, zodat het er netter uitziet.

En die plaatjes, die kan je ook invoegen als je wil,namelijk zo:

Specificaties
[afbeelding1]

Featureset
De kaart heeft een VGA,DVI en HDMI aansluiting. Je krijgt er een driver cd bij die inmiddels verouderd is(Zoals altijd). Je krijgt er geen extras bij zoals DVI naar HDMI adapters. Er zit 512 MB GDDR3 geheugen op de kaart met een 128 bit bus naar de GPU. Dit vind dus goed genoeg voor mijn gebruik. Ook kan de kaart geluid meesturen over HDMI.
Bij temperaturen kan je dat dan ook doen, eronder, met de tag "[afbeelding2]"

[Reactie gewijzigd door AlexV op 31 juli 2009 13:24]

Sommige mensen moeten gewoon wat te zeuren hebben.ik vind het juist netter en beter zoals 99% van opgeleid nederland.Elke zin zijn eigel regel. :+ Boven dien mag je TOON wel wat vriendelijker :( Een goede review,3***mooi gedaan jessewillem :*)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 19 september 2009 20:38]

Nette review geworden, ziet er strak uit ;).