Specificaties 18,4" (1920x1080), 1,512TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GT80 2QE-030NL Titan SLI Review

RickvLogchem 24 april 2016, laatste update op 24 april 2016, 520 views

MSI GT80 2QE-030NL Titan SLI

Een werkelijk bizar krachtige "laptop" voor de gebruiker die boven alles pure kracht wenst in een "portable" formaat. Notitie: deze review is tevens representatief voor de nieuwere GT80S 6QE modellen aangezien hier slechts een klein aantal veranderingen zijn aangebracht.

Pluspunten

• Bijzonder krachtig
  • Prachtig IPS (Super-PLS) beeldscherm met fantastische kijkhoeken
  • Geweldige type-ervaring door het mechanische toetsenbord
  • Uitmuntende bouwkwaliteit
  • Bomvol features en aansluitingen
  • Blu-ray writer
  • Goed geluidssysteem voor een laptop

Minpunten

• Logischerwijs minimale accuduur

De desktopervaring in een portable formaat... is het mogelijk? Het korte antwoord... Ja. Het lange antwoord? Dat lees je hieronder.

Welkom bij mijn uitgebreide review van de MSI GT80 2QE-030NL Titan SLI. In deze review zal ik zo uitgebreid mogelijk mijn ervaringen met het product omschrijven.

Het uitpakken

Het uitpakproces was een prettige ervaring. De laptop is initieel verpakt in een grote kartonnen doos (zie hieronder).

Hierin zit echter een uitgedoste zwarte doos waar de vele features op vermeld staan. De laptop zelf zit zeer stevig ingebouwd tussen een flinke dosis zwart piepschuim en om de laptop zelf zit verder een plastic hoes en nog eens een mooie zwarte hoes van textiel.

Verder inbegrepen in de doos zijn een stoffen MSI gaming muismat met lage weerstand en rubberachtige onderzijde voor extra grip die zeer prettig aanvoelt, een zilveren aluminium doosje met daarin 5 metalen rood- of goudkleurige toetsen (W,A,S,D & Escape) en een remover voor de mechanische toetsen, een polssteun en de MSI mascotte (de rode daak) als sleutelhanger. En natuurlijk de reusachtige power brick van 330W die maar liefst 1,2 kg weegt.
zoals te zien is, liegt het formaat van de stroomadapter er niet om.

Uiterlijk & Bouwkwaliteit

Het uiterlijk is natuurlijk altijd een subjectieve kwestie, de een zal het product mooi vinden, de ander niet, daarom verwijs ik naar de vele afbeeldingen die te vinden zijn en sluit ik dit onderdeel af met enkele foto's van mijn eigen exemplaar.

De bouwkwaliteit is enkel te omschrijven als uitmuntend en voor een product als de GT80 had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. De constructie bestaat voor een groot deel uit zwart plastic van hoge kwaliteit, het voelt enigszins ruw (maar absoluut niet onprettig!) aan en ziet er mijns inziens keurig uit. Voor de rest is er gebruik gemaakt van zwart aluminium, ook dit ziet er zeer strak uit en geeft de laptop een hele "premium" uitstraling. De constructie voelt zeer robuust aan en beweegt op geen enkele plek bij toediening van redelijke druk.

Aansluitingen

Je mag van een 18,4" groot monster als de GT80 flink wat poorten en dergelijke verwachten, en ook hier voldoet de GT80 aan de eisen.

Aan de linker zijde zijn een kensington lock aansluiting, de blu-ray writer, een sd-kaart lezer, 3 USB 3.0 poorten, een SPDIF out aansluiting en ten slotte een microfoon en 3,5mm audio aansluiting te vinden.

Aan de achterzijde vinden we twee mini-display poorten, de LAN-aansluiting, een HDMI-poort (v1.4) en de veel groter dan normale aansluiting voor de stroomvoorziening.

Aan de rechterkant van de GT80 zijn ten slotte nog eens twee USB 3.0 poorten te vinden.

Om de draadloze internetverbinding tot stand te kunnen brengen heeft MSI gebruik gemaakt van een dual-band netwerkkaart van Killer. Ook heb je natuurlijk de beschikking over Bluetooth versie 4,1.

Het beeldscherm

EÚn van de belangrijkste onderdelen van een computer is natuurlijk het beeldscherm, de specificaties kunnen nog zo ongelooflijk zijn maar als het beeldscherm het resultaat van deze hardware niet mooi tevoorschijn weet te toveren is dit toch een flinke domper, vrees echter niet, want ook op dit onderdeel slaagt de GT80 met vlag en wimpel als het aan mij ligt. Het 18,4" full hd Super PLS display van Samsung met anti-glare coating weet kleuren keurig weer te geven met een goede responstijd en heeft zeer goede kijkhoeken.

Nu zijn er echter enkele reviewers geweest die wat "issues" hadden met twee zaken met betrekking tot het scherm, namelijk de resolutie die "slechts" 1920x1080 (ofwel full-hd) bedraagt en de ververssnelheid die slechts 60 Hz bedraagt. Ik ben het hier echter niet mee eens en wel om de volgende redenen; ten eerste is de ververssnelheid inderdaad lager dan je zou verwachten, de oplossing hiervoor ligt echter in het nVidia controle paneel; de ververssnelheid is hier namelijk met letterlijk een paar muisklikken aan te passen, als gevolg hiervan staat mijn ververssnelheid ingesteld op een zeer respectabele 85 Hz (is te pushen tot wel 100 Hz in mijn geval, kan verschillen per gebruiker). De resolutie is in mijn ogen geen probleem, het stelt mij namelijk in staat om alle games die ik kan verzinnen met alle settings op de hoogste stand te spelen met ten minste een soepele 60fps. (Later meer over de prestaties). Ten slotte kan er in sommige games natuurlijk gebruik gemaakt worden van DSR (Dynamic super resolution).

Het Toetsenbord

Nu zijn we aangekomen bij wat veruit het meest unieke component van de GT80 is, het toetsenbord. Waar je het bij de rest van de laptops op de markt, hoe high-end ook, namelijk moet doen met een membraan-toetsenbord, wordt je bij het openslaan van de Titan gepresenteerd met een echt mechanisch toetsenbord, en zoals iedereen die weleens een goed mechanisch toetsenbord onder de vingers heeft gehad weet, is dat gewoonweg beter. Het toetsenbord is gefabriceerd door Steelseries en bevat "Brown" knoppen van befaamde producent Cherry MX, geen goedkoop wegwerptoetsenbord dus en dat is te merken, zowel de type- als game-ervaring is ongeŰvenaard voor een laptop en is van vergelijkbare kwaliteit als bij een high-end toetsenbord van bijvoorbeeld Razer of Corsair met als enige minpuntje dat er geen mechanisch numeriek toetsenbord aanwezig is omdat zich hier de touchpad bevind. Hier is echter een slimme oplossing voor, als je namelijk de numlock knop indrukt, verandert de touchpad in een numpad, je hebt niet de geweldige feedback als bij de rest van het toetsenbord maar het blijft een welkome toevoeging.

Prestaties

CPU: Normaal gesproken wordt menig laptop absoluut vernietigd door een high-end desktop... normaal gesproken. De GT80 is namelijk verre van normaal. De laptop heeft ten eerste een krachtige intel core i7 4980HQ onder de... uhm, kap. De 4980HQ is misschien niet te vergelijken met een overclockbare 6700K zoals te vinden in hele high-end desktops maar hoeft zich niet te schamen met een zeer respectabele kloksnelheid van 2,8 -4,0 GHz (3,8GHz voor alle 4 cores).

Notitie: De GT80S 6QE-027NL bevat een overclockbare i7 6820HK chip, velen hebben gerapporteerd deze veilig te hebben geclocked op 4,1GHz (voor alle cores)

Werkgeheugen: 32 GB DDR3L RAM geheugen met een snelheid van 1600 MHz zal ook absoluut geen bottleneck worden de komende jaren.

Opslag: Ook beschikt de GT80 over ruim voldoende opslagcapaciteit. Dit 2QE model beschikt over 4 M.Sata SSD's in RAID 0 voor een totaal van 512GB aan SSD opslag (De 6QE modellen beschikken over 2 M.2 PCIe SSD's voor een totaal van 256GB met snellere lees- en schrijsnelheden), voor verdere opslag beschikt de Titan over een 1TB HDD van HGST met een rotatiesnelheid van 7200RPM. De SSD's zorgen voor zeer snelle laadtijden; opstarten na enkele uren uitgestaan te hebben neemt niet meer dan 20 Ó 30 seconden in beslag (inclusief inloggen, wachtwoord intypen etc.) en ook de HDD is geen slak.

Grafische Kaart: Ah, het hart van de gaming PC. Of in dit geval, harten, want de GT80 Titan beschikt over twee Nvidia GeForce GTX 980M kaarten ins SLI. Beide kaarten hebben een kloksnelheid van 1038 Mhz (tot 1127 MHz boostsnelheid), 1536 shader ALU's, een 256 Bit interface en beide kaarten beschikken over 8GB GDDR5 VRAM. Ten slotte zijn de 980M's te overclocken via het vooraf ge´nstalleerde MSI Afterburner programma.

Kortom, de Titan presteert ronduit geweldig. De alom gebruikte benchmark Fire Strike geeft zonder enige overclocks een score van 13.160 punten (Grafische score: 18.897, physics core: 9463), dit is maar liefst bijna 4000 punten hoger dan een PC met een i5 4590 en een GTX 970, ook systemen met een enkele GTX 980 worden verslagen. Voor benchmarks voor enkele games en verdere informatie over de GPU's verwijs ik naar de volgende site: http://www.notebookcheck....TX-980M-SLI.129389.0.html. De prestaties zijn in mijn ervaring ongeveer vergelijkbaar met een systeem uitgerust met een Titan X, wat voor een laptop natuurlijk een extreem uitzonderlijke prestatie is.

Koeling & Geluid

Maar hoe zit het met de koeling van al die hardware? Nou, tot nu toe verrassend goed, uiteraard is de laptop niet muisstil, dat kan ook haast niet anders, maar aangezien ik eigenlijk altijd game met een headset/koptelefoon op, merk ik er niets van. Als je zware grafische applicaties draait begint het koelsysteem aardig te loeien maar (naar mijn mening) nooit tot een vervelend niveau. Bij lichtere applicaties (zoals het schrijven van deze review ;) ) is het koelsysteem echt minimaal aanwezig, daar bedoel ik mee dat ik als ik mij echt concentreer op het geluid, dat ik heel in de verte iets kan horen. Verder ben ik erg tevreden over het feit dat het koelsysteem praktisch niet "pulseert", iets wat ik soms wel heb meegemaakt en als best storend ervaar.

Verder heb ik geen kritiek op de temperaturen, het toetsenbord stijgt nooit boven kamertemperatuur uit, zelfs niet na urenlange gamesessies en ook het gebied boven het toetsenbord wordt nooit oncomfortabel warm. Daarnaast ook geen problemen met de temperatuur van interne componenten, de GPU's komen nooit boven de 65 graden Celsius uit (tijdens intensieve taken) en ook de CPU throttled niet (kan gedurende benchmarks zijn boostsnelheid vasthouden).

Vooraf ge´nstalleerde programma's

MSI installeert enkele programma's vooraf waarvan de meeste verbazingwekkend genoeg zeer welkom zijn, alleen de gratis Norton trialversie van 60 dagen vloog er meteen af. Verder wordt meegeleverd: Nahimic, een programma waarmee geluidsinstellingen eenvoudig aangepast kunnen worden. Xsplit Gamecaster, een streamprogramma. MSI Afterburner, waarmee systeeminformatie in de gaten gehouden kan worden en de GPU's overgeclocked kunnen worden. MSI Dragon Gaming Center waarmee je eenvoudig systeeminformatie in de gaten kunt houden. De steelseries engine, waarmee de lay-out van het toetsenbord veranderd etc. kan worden. MSI Boot configuration en de Killer Network Manager, waarmee je eenvoudig je netwerkinstellingen kunt aanpassen.

Problemen?

Geen product is perfect, dus wat zijn de "problemen" van de GT80? Nou ja, als je het problemen kunt noemen. Ten eerste moet je je ervan bewust zijn dat hij groot is, groter dan praktisch welke laptop dan ook, geen ultrabook die je even meeneemt op schoot de trein in, maar dat moge duidelijk zijn en vindt ik dus ook geen probleem. De batterijduur is natuurlijk miezerig, maar dat is logisch als je ziet wat er allemaal in de GT80 zit en vindt ik wederom persoonlijk geen probleem, maar toch, als je langer dan een uurtje (2 op de ge´ntegreerde GPU) zonder netstroom wilt overleven, gaat dat niet werken en dit kan voor sommigen een probleem zijn. Het enige wat ik verder kan bedenken is het feit dat de backspace-knop iets goedkoper klinkt dan de rest van de toetsen en het feit dat de verlichting in het toetsenbord enkel rood is en slechts 3 helderheids-standen kent. Kortom, het is erg moeilijk om problemen te verzinnen.

Het valt misschien op dat ik het nog niet over de prijs heb gehad... Dat klopt, dat vindt ik namelijk een lastige issue. Ja, welk model van de GT80 je ook kiest, het is een serieuze smak geld, daartegenover staat echter een volledig uniek product dat zich focust op hele specifieke kwaliteiten. De titan doet zijn naam eer aan, hij is groot, hij is zwaar en hij is krachtig. Als je op zoek bent naar een krachtige, doch compacte laptop die je in de trein etc. mee kunt nemen, dan is dit niet wat je zoekt. Als je echter op zoek bent naar de ultieme desktopervaring in een enigszins portable formaat en ben je bereid de "comforttax" ervoor te betalen, dan zou dit weleens "the one" kunnen zijn, de GT80 hoeft zich namelijk op geen enkel gebied achter een desktop te verschansen: een 18,4" scherm, een volledig mechanisch toetsenbord en prestaties waar een paard (en een GTX 980 systeem) u tegen zeggen.

Heb jij ook een MSI GT80 2QE-030NL Titan SLI?

Toffe review van dit bakbeest! Aardige investering. :D