Specificaties 2,1" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 5310 XpressMusic Rood Review

Trekkie009 29 juli 2009, laatste update op 30 juli 2009, 561 views

Nokia 5310 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Muziekspeler
  • Design

Minpunten

• Toetsenbord
  • Muziektoetsen
  • Batterij

Algemene Beoordeling
De Nokia 5310 XpressMusic is een goede en degelijke, maar eenvoudige telefoon met een uitstekende muziekspeler.

Featureset
Voor 130 euro (ik ben een Belg, hier is elektronica duurder) kan je niets uitzonderlijks verwachten.
De telefoon komt gewoon met standaard features (zoals een agenda, web, radio, enz.). Hij moet het eigenlijk hebben van zijn unique selling point, de muziekspeler. Deze is zeer goed en speelt alle gangbare formaten af (AAC, MP3,.).
Als men muziek toevoegt op het micro sd-kaartje, want het standaard geheugen is veel te klein, dan vindt hij deze automatisch en klasseert hij ze ook. Eenvoudiger kan het niet.

Bereik
Deze telefoon ondersteunt GEEN 3g, alleen GPRS en EGPRS (EDGE?). Bij de aanschaf van een nieuwe telefoon had ik eerst overwogen een iets duurder model te kopen met ondersteuning voor 3g aangezien binnenkort het bestaande 2g netwerk in België uitgefaseerd gaat worden. De verkoper verzekerde mij echter dat dit nog enkele jaren gaat duren. Buitenshuis heeft hij steeds een optimaal bereik, binnen willen de streepjes soms toch eens wegzakken...

Accuduur
De accu is echt slecht, bij mijn vorige telefoon kon de batterij het makkelijk 4.5 dagen uitzingen. Nu moet deze al na 2 dagen aan de lader, als hij intensief gebruikt wordt, al na één dag.

Gebruiksgemak
Het menu is zeer overzichtelijk (duidelijk Symbian), maar soms een beetje traag.

Design en bouwkwaliteit/afwerking
Deze telefoon is duidelijk naar jongeren gericht, met flashy kleuren. Er wordt van kunststof gebruik gemaakt, maar hierdoor oogt hij niet goedkoop. De muziektoetsen op de zijkant van de gsm, naast het scherm, zijn onhandig: zij kunnen niet gebruikt worden wanneer de toetsen geblokkeerd zijn. Als men de telefoon deblokkeert, opent de speler zich automatisch en dan is het sneller het te bedienen via de richtingstoetsen. Het toetsenbord is iets te klein om prettig te kunnen typen.

De prijs is zeer redelijk. Door de scherpe concurrentie (3 winkels in dezelfde straat boden 'm aan) heb ik er ook nog een sd-kaart en een luidspreker bijgekregen. Ik heb voor deze gsm gekozen omdat ik een nieuwe muziekspeler nodig had (mijn iPod was vervreemd) en omdat mijn vorige een touch-model was, waarmee ik echt niet graag mee werk.

Heb jij ook een Nokia 5310 XpressMusic Rood?

ben je zeker dat het 2 dagen is? Bluetooth stond misschien gewoon constant aan? Veel mp3's beluisterd? Of heel veel gebeld en gesms't...? Ik moet je toegeven dat 2 dagen erg weinig is.

- Ik ben zinnens de 5220 te kopen (Belg :) : normaal ook 130,- maar in solden voor 99) en ik vraag me nu zo'n beetje af hoe het gesteld is met de kwaliteit van de Nokia's tegenwoordig (mijn huidige gsm is ook Nokia, maar reeds 3 jaar oud)

Enneuhm, 3 winkels in dezelfde straat... Lier? :9, daar ga ik toevallig ook misbruik maken van de concurrerende wetten - of welke winkelstraat mag dat wel zijn?

Uitfasering van 2g lijkt me echt nog niet voor de komende jaren hoor, daarvoor is 3g nog te 'exclusief', geen zorgen.

Leek me een degelijke review, wil je het echt nog uitbreiden, kan je foto's gebruiken of ... ach gemiereneuk, ik vond 'm goed! ;)
ik had ook eerst zitten twijfelen of ik een 5320,5310 of 5130 ging kopen (is uiteindelijk een iets duurdere n78 geworden) maar de 5220, daar zou ik niet gezien mee willen worden.

Ik ben iemand die functie boven stijl verkiest, maar nokia's vormgevers hebben echt gefaald met het afgrijselijk lelijke uiterlijk van de 5220. :|
Tjah, smaken verschillen, ik vond de 5310 eerder matig qua uiterlijk.... 8)7
Wel jammer van die accuduur. Ook vreemd, wat doe je allemaal met die telefoon? Mijn telefoon (de 5800) gaat toch zeker 3 a 4 dagen mee bij normaal gebruik. (en daarbij zit ook dagelijks +- 1.5 uur muziek luisteren)
Sowieso is de mediaspeler op nokia telefoons makkelijker te bedienen met de afstandsbediening voor 3,5mm uitvoeringen.
@jbdeiman
Wel, ik verstuur dagelijks ongeveer een vijftal sms'en en bel ongeveer 5 minuten, niet zo veel eigenlijk. Maar ik luister wel veel naar muziek en ik zet vaak de radio op dat ik dan beluister via de luidspreker (alhoewel dat er niet veel toe doet). Waarschijnlijk heeft de 5800 ook een betere batterij?

@freelh
Dank je!! Bluetooth staat praktisch de hele tijd af. 't Is Lier niet, ik ben van Aalst.!