Specificaties 35" @ 2560x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator Z35 Rood, Zwart Review

VickiieeeTestpanel 26 april 2016, laatste update op 8 juni 2016, 7.269 views

Acer Predator Z35 Rood, Zwart (Testpanel)

De 'Acer Predator Z35' heeft een scala aan functies en eigenschappen die bij een gaming monitor niet mogen ontbreken. Met deze monitor zet Acer dan ook een flinke stap op de markt voor high end gaming monitoren. Maar hoe groot is die stap daadwerkelijk? Je leest het in de review!

Pluspunten

• Grootte van het scherm in combinatie met de resolutie;
  • Curved Display
  • Verhouding van 21:9 voor gamen en films;
  • G-Sync, ULMB, EyeProtect, DTS Sound en de ErgoStand;
  • Reactietijd (4ms), Refresh rate (144Hz met overclock tot 200Hz),

Minpunten

• Grootte van het scherm (35");
  • De voet van de monitor;
  • Het 'On Screen Display' (OSD) menu;
  • Stevige prijs;

Voordat ik ook maar iets schrijf dat met de review te maken heeft, wil ik eerst Tweakers en vooral Acer bedanken voor het evenement dat zij georganiseerd hebben op 7 april jl.! Voor dit evenement zijn tien tweakers uitgenodigd om de nieuwste gaming apparatuur van Acer te komen testen op het hoofdkantoor in Den Bosch. De apparatuur gaat schuil onder de verzamelnaam ‘Predator’ en met deze line-up wil Acer de gamer op alle fronten bedienen. Denk hierbij aan monitoren, desktops, laptops, peripherals (muizen, toetsenborden, headsets en muismatten), maar ook tablets en zelfs projectoren! Vergeleken met de competitie wil Acer zich niet richten op een of een paar takken, maar willen ze het totaalplaatje (kunnen) verzorgen. Zie hiervoor de vierde afbeelding hieronder.
Een kleine sfeerimpressie van het event bij Acer, met o.a.:
de Project Cars racing setup, het programma van die middag, en een gaminglaptop en -desktop van Acer.

Drie Z35 monitoren zorgen voor een indrukwekkende en zeer gave race-ervaring met Project Cars!

Op het hoofdkantoor in Den Bosch heeft Acer een speciale ruimte ingericht om alle apparatuur uit de Predator line-up te showen. In deze ruimte werden wij tweakers ontvangen en mochten we na een korte rondleiding en een praatje door directeur Bart Janssen de verschillende producten aan de tand voelen.
De avond was goed verzorgd en de managers van de verschillende productcategorieën waren aanwezig zodat we met vragen direct terecht konden. Het evenement heb ik als zeer geslaagd ervaren en ik zou het zo weer doen! Mocht je het dus nog niet gedaan hebben, schrijf je dan in voor het Tweakers testpanel (werkt alleen als je ingelogt bent)! ;)

Acer en Tweakers: bedankt!

Samenvatting
Met de ‘Predator Z35’ zet Acer een gaming monitor op de markt die aan nagenoeg alles eisen voldoet die een gamer kan hebben. Denk hierbij aan een groot scherm inclusief goede beeldverhouding en resolutie, refresh rate, reactietijd, G-Sync en een aantal handige functies in het OSD menu. Het bedienen van het OSD menu vergt echter enige handigheid. Het scherm ziet er mooi uit, is goed afgewerkt en staat stevig op zijn voet. Handige eigenschappen van de monitor zijn o.a. dat hij in hoogte verstelbaar is en dat het scherm ook iets voor- of achterover gebogen kan worden.

Naast dat het scherm uitermate geschikt is voor gaming, kan het ook nog eens 100% van het sRGB kleurenspectrum weergeven, wat nooit weg is mocht je iets met (bijv.) Photoshop willen doen. Daarnaast is het ook mogelijk om de kleurweergave op 6-assen aan te passen. Wat eigenlijk betekent dat je kunt spelen met de hoeveelheid rood, groen, blauw, geel, magenta en cyaan dat wordt weergegeven.

Ook aan de buitenkant zitten een aantal leuke gimmicks, zoals de LEDjes onder het ‘Predator’ logo aan de voorkant. Deze kan je naar wens aan- of uitzetten, laten pulseren, ademen en een kleur geven. Denk hierbij aan: rood, groen, blauw, wit, oranje, MNT status en Framerate.

Tot slot wil ik nog even aanstippen dat de voet van de monitor veel ruimte in neem, qua diepte. Deze ligt achter de monitor, waarover in de review meer. Ook zorgt de bediening van het OSD menu ervoor dat het scherm een beetje wiebelt, omdat er toch enige kracht nodig is om de knoppen in te drukken. Als allerlaatst zal ik dan de prijs benoemen op moment van schrijven, deze ligt zo rond de ¤999,-. Wat veel geld is voor een monitor, maar waarvoor je ook veel monitor krijgt!

Op de markt voor gaming monitoren zijn al een aantal gevestigde namen te vinden, zoals Asus en BenQ. Ook Acer draagt hier haar steentje aan bij met een groot aantal gaming monitoren die de afgelopen twee jaar zijn uitgekomen. Om echter ook op de markt voor high end gaming monitoren een verschil te kunnen maken moet je hier wel aanwezig zijn. Dat is wat Acer doet met hun paradepaardjes de Predator X34 en de Predator Z35. In deze review voel ik laatstgenoemde aan de tand.

Waar Acer voorheen verschillende monitoren in de Predator line-up had met een verhouding van 16:9, komt daar met de X34 en de Z35 verandering in. Beide monitoren hebben een verhouding van 21:9, wat onder sommige lezers bekend voorkomt, dit is namelijk een verhouding die in bioscopen veelal gebruikt wordt. Het extra brede aspect van de monitoren zorgt ervoor dat je meer werkruimte hebt. Waar je op Full HD makkelijk een webpagina en een Word-bestand naast elkaar kan tonen, kan dat op monitoren met een verhouding van 21:9 met een beetje passen en meten met drie vensters. Helaas doet (bij mij) Windows 10 moeilijk op het moment dat ik drie vensters open heb staan, klik op de taakbalk en klik op ‘Vensters naast elkaar weergeven’. Met een beetje resizen van de vensters lukt het echter alsnog.

Drie vensters naast elkaar is geen probleem bij de Predator Z35

Verder heeft het scherm tal van eigenschappen en functies die ik in deze review nader zal benoemen en beschrijven. Voor een gamer heeft deze monitor ontzettend veel mogelijkheden en kan je er eigenlijk op alle vlakken mee uit de voeten. Mocht je naast het gamen ook nog wat aan bijv. Photoshop of fotobewerking willen doen dan kan de monitor 100% van het sRGB kleurenspectrum weergeven en kan je ook handmatig nog van alles instellen. Denk hierbij aan de hoeveelheid rood, groen, blauw, geel, magenta en cyaan dat wordt weergegeven. Ook zijn er een aantal presets beschikbaar met elk hun eigen set van instellingen. Deze zijn: User, Eco, Standaard, Graphics en Movie.

Specificaties

Bij het reviewen van een dergelijke 'top of the line' monitor mogen de specs natuurlijk niet ontbreken, deze zijn hieronder terug te vinden, na het promotiefilmpje die Acer gemaakt heeft voor de Z35.

Schermdiagonaal35", 88,9cm
Contrastverhouding statisch & dynamisch3.000:1 & 100.000.000:1
Aantal kleuren16,7 Miljoen
Beschikbare TechnologiënNvidia G-Sync, ULMB, EyeProtect Technology, ErgoStand**
Speakers2x 9W DTS
Monitor EigenschappenIn hoogte verstelbaar (maximale hoogte 130mm), Kantelbaar (-5° tot 25°)
*: De term '2000R' slaat op de kromming van het scherm. Als je een cirkel wilt maken met monitoren met een kromming van 2000R (de Z35) en je gaat zelf in het midden staan, dan staat elk scherm 2 meter van je af. De diameter van de cirkel is dan 4 meter. Bij schermen met een kromming van 3800R (zoals de Acer Predator X34) staan de schermen 3,8 meter van je af. De Z35 heeft dus een sterkere kromming dan de X34 en is daardoor beter geschikt voor een 'three monitor setup'. Zie ook de foto aan het begin van de review.
**: meer informatie hierover is te vinden onder het kopje: 'Functies/eigenschappen'.

Doos

De doos waarin de Z35 geleverd wordt is zonder ook maar enigszins te overdrijven indrukwekkend. Een monitor met een doorsnede van 35” is al geen kleine bedoeling, maar deze moet ook nog eens in een doos passen. De doos is hierdoor nóg een tikkeltje groter. De monitor die ik toegestuurd heb gekregen maakt deel uit van een demo reeks, waardoor de doos zelf helaas niet in de beste staat verkeerd, maar onderstaande foto’s geven alsnog een goede indruk van de grootte. Hoewel foto’s nog altijd niet duidelijk maken hoe groot het beest (de Predator?) daadwerkelijk is (BxLxH: 330x960x660mm).

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik in al mijn enthousiasme volledig vergeten ben om foto’s te maken van de monitor in de doos en in het verpakkingsmateriaal. Hieronder zijn een aantal foto’s van de doos en van het verpakkingsmateriaal (zonder monitor) te vinden. Het piepschuim is aan alle kanten een ruime vijf centimeter dik waardoor een stootje goed opgevangen kan worden.
Op de derde foto zijn o.a. de beschermhoezen voor het voetstuk en de monitor zelf te zien. Op de vierde foto is het onderste stuk piepschuim bedoeld voor het ‘gezicht’ van de monitor. Het andere gedeelte wordt hier bovenop gelegd en dekt daarmee de achterkant af.

Inhoud

In de doos zitten naast de monitor nog een aantal andere dingen die standaard meegeleverd worden. Denk hierbij aan de Quick Start Guide, de Warranty guide, het briefje met waar de verschillende Acer kantoren te vinden zijn en tot slot een sticker over de energiezuinigheid van de monitor. Voor iedereen die bij het kopen van een dergelijk grote monitor ook aan het milieu wil denken: redelijk goed nieuws, hij heeft namelijk energielabel A met een verbruik van 69kWh op jaarbasis!
Ook qua kabels kom je aan je trekken met de Predator Z35. De dagen van een voeding enkel in je desktop zijn voorbij en ze komen ook naar de monitoren. De Z35 wordt geleverd met een stevige voeding met een kabel van 1,5m naar de monitor. De kabel die in de voeding en naar een stopcontact moet is nog eens 1,5m lang waardoor je in principe ~3m kunt overbruggen.
Naast de kabels voor de voeding levert Acer ook een DisplayPort kabel mee (waarvoor hulde!). Dhr. Stammes (Business Manager Displays) vertelde mij tijdens het event dat Acer de beleving compleet wil maken. Dat betekent: zodra het pakket thuis is uitpakken, aansluiten en gaan. Je hoeft niet meer speciaal naar de winkel voor een kabel. Grote pluspunt aan de meegeleverde DisplayPort kabel is dat je hierdoor direct gebruik kan maken van de 144Hz Refresh rate van de monitor. De hoeveelheid bandbreedte beschikbaar bij een HDMI v1.4 –kabel is hiervoor niet groot genoeg. Als laatste levert Acer ook nog een USB kabel mee.

De monitor

Ondertussen zijn we bij datgene aangekomen waar eigenlijk de review om draait: de monitor zelf. Zoals ik hierboven geschreven heb is de doos zelf al indrukwekkend, puur door de grootte. De monitor zelf is minstens zo imposant, en al helemaal als de Predator dan uiteindelijk op je bureau staat. Daarover later meer. Laten we maar eens beginnen met een aantal foto’s van de Acer Predator Z35!
Zoals bij een aantal foto's te zien is heb ik gebruik gemaakt van een standaard 'Chiquita Banaan' om te proberen de grootte van zowel de monitor als de doos duidelijk te maken. Bananen zijn bij menig huishouden op de fruitschaal te vinden en meestal hebben ze een (bijna) gelijke grootte. Op de doos worden overigens nog eens een aantal van de belangrijkste eigenschappen van de monitor aangehaald.
Wat op de foto's ook duidelijk te zien is, is de kromming van de monitor. Zoals eerder vermeld is de kromming vrij 'agressief' waardoor het scherm een grotere kromming heeft dan bijv. de X34.
Design
Het design van de monitor spreekt mij persoonlijk aan. Het is niet ‘over the top’ en dingen die wel (storend) aanwezig kunnen zijn zoals de ledjes onder het Predator logo zijn uit te zetten. De combinatie van rood met zwart is, voor wie een beetje bekend is met gaming hardware, haast een logische keuze om gaming apparatuur mee aan te duiden. Er zijn meerdere grote hardware fabrikanten die dit al geruime tijd doen (denk aan ASUS en MSI). Persoonlijk denk ik dat de juiste tint groen ook niet zou misstaan op de voet en rond het Predator logo.

De voet is gemaakt van plastic waarbij de voorste punten (de rode) van metaal zijn en een mat rode kleur hebben. Aan de onderkant van de voet zijn meerdere rubberen pads te vinden om schuiven en beschadiging van je bureau te voorkomen. De standaard aan de achterkant, waar de monitor aan vast zit, is ook van plastic. Er zit een soort metalen plaat omheen die van een zilveren coating voorzien is wat voor een (naar mijn mening) mooi en chique effect zorgt. Een kleine opening onderaan de voet dient (geloof ik) voor kabelmanagement. Het scharnierpunt heeft een rood accent, wat weer terugkomt bij de ventilatieroosters aan de bovenkant van de achterzijde. Aan de achterzijde is nogmaals het Predator logo inclusief naam te zien, ditmaal groter uitgewerkt. Aan de onderkant zijn de video aansluitingen van de Z35 te vinden: 1x HDMI 1.4 en 1x DisplayPort 1.2. Ook is hier de stroomaansluiting te vinden en is er een audio jack aanwezig. Dit is een leuke toevoeging, maar naar mijn mening ook niet meer dan dat. Het is een onhandig plek waar je eigenlijk niet meer bij kan of komt als de monitor op je bureau staat. Hetzelfde geldt wat dat betreft voor de stroomaansluiting, de video aansluitingen en de USB aansluitingen. Als je de monitor met de achterkant tegen een muur plaatst, zoals in mijn geval, kom je amper nog bij de aansluitingen.
In de twee weken dat ik de monitor in mijn bezit heb, heb ik nooit gemerkt dat de monitor echt warm wordt. De achterkant wordt amper warmer dan de omgevingstemperatuur (welke metaal en plastic vanzelf aannemen) en het scherm aan de voorzijde wordt iets warmer. Dit is echter precies de warmte die je mag verwachten van een lichtbron die voor langere tijd aan staat.
Panel
De panelen die Acer koopt voor haar gaming monitoren koopt zij in bij AOptics, dit om extra cashflow bij een van de directe concurrenten (LG, groot fabrikant van panelen) te voorkomen. Het paneel dat voor de Z35 gebruikt is, is een A-MVA paneel, dat o.a. voor de hoge refresh rates van de monitor kan zorgen (tot 200Hz). Met een IPS scherm zijn deze hoge refresh rates geloof ik niet te halen (please correct me if I’m wrong!).
Qua kleerweergaven heb ik niet heel veel met de monitor gespeeld. De standaardinstellingen zien er goed uit en zodoende heb ik dan ook niet met de verschillende kleurwaardes gespeeld. Het effect van het uitschakelen van een groot gedeelte van het blauwe licht is goed te merken. De kleuren veranderen duidelijk en ook is het fijner om langere tijd met het scherm te werken, het is inderdaad minder belastend.
Voor de volgende foto’s heb ik alle instellingen gereset en heb ik de helderheid op maximaal gezet, om de kleuren naar voren te laten komen. Wat bij de zwartweergave duidelijk te zien is, is de backlight bleeding. In de hoeken komt er iets licht door en ook aan de boven- en onderkant is op dezelfde plaatsen een lichtere vlek te zien. Als heb ik nog een foto gemaakt van het opstarten/aanzetten van het scherm, hierbij verschijnt het Predator logo en zie je rechtsonderin het scherm het logo van Nvidia G-Sync.
Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van de website: http://www.dodepixels.nl/test.
Functies/eigenschappen
Zoals in de inleiding al genoemd bezit de Predator Z35 een aantal functies die bij een high end gaming monitor niet mogen ontbreken. Denk hierbij aan: een snelle reactietijd (4ms), hoge refresh rate (144Hz met mogelijke overklok tot 200Hz), Nvidia G-Sync, goede kleurweergave, EyeProtect Technology (blauw licht filteren en flikkeren tegengaan) en een aantal functies in het OSD menu.
OSD Menu
Een aantal van deze funcites/eigenschappen van de monitor zal ik kort toelichten, de rest spreekt voor zich. Allereerst even kort het menu dat je tegenkomt als je een van de vijf knoppen aan de onderkant in drukt, hiermee kan je namelijk direct de Gaming functie aanzetten, de overklok instellen (uit, 160Hz, 180Hz, of 200Hz), het volume regelen, tussen inputs switchen (HDMI en DP) en naar de uitgebreide menu's gaan. Ook kan je kiezen tussen een van de drie presets die je zelf in kan stellen.

Hier kan je verschillende zaken met betrekking tot de helderheid en het contrast instellen. Ook kan je onder het kopje 'Blue Light' beslissen hoeveel blauw licht er getoond mag worden. Daarnaast is er nog een functie 'Dark Boost' die donkere plekken in games lichter moet maken, waardoor je in donkere games sneller dingen moet kunnen zien. Tot slot is er 'Adaptive Contrast', dat automatisch het contrast aan past.

Ditmaal een aantal instelmogelijkheden voor de kleurweergave. O.a. gamma, kleurtemperatuur en of de sRGB modus aan moet. Let op: je kan niet én blauw licht filteren én de sRGB modus aanzetten. Verder kan je de saturatie van kleuren bepalen en kan je onder het kopje '6-axis color' bepalen hoeveel van welke kleur er weergegeven moet worden.

In het OSD menu kan je dingen instellen met betrekking tot het On Screen Display menu, oftewel dit menu'tje. Spreekt verder voor zich, afgezien van het 'Aim Point' kopje. Hier kan je verschillende aim points instellen die dan over de game heen worden gelegd. Zo heb je altijd een reticle, ook in games die deze niet hebben ingebouwd. Er is keuze uit 3 verschillende reticles/aim points.

Bij de settings heb je mogelijkheden voor het aan- of uitzetten van DTS (betreft de speakers), kan je de ledjes aan de onderkant instellen, kan je aan de slag met ULMB (wat Motion Blur tegen moet gaan) en kan je zelfs instellen of de Power LED gedimd moet worden of niet.

Het laatste scherm toont puur informatie.
Speakers
Bij een monitor als deze mogen ze niet ontbreken: speakers. De vraag is in hoeverre gamers hier gebruik van gaan maken, als gamer zijnde zal je immers of je eigen 2/5/7.1 set of headset hebben die je veelal gebruikt bij of tijdens het gamen. De twee 9W speakers die in het scherm zitten kunnen daar niet tegenop boksen.
Ondanks dat de speakers in verhouding vrij klein zijn (slechts 9W en verwerkt in de monitor) produceren ze een degelijk geluid. Met de speakers heb ik een gedeelte van een aantal films gekeken en het geproduceerde geluid klonk weliswaar wat hol, maar het was degelijk. Ook kunnen de speakers behoorlijk hard, vergeet dan ook niet om het geluid zachter te zetten (via het OSD menu) alvorens je de monitor instelt als 'Standaardafspeelapparaat'. Doe je dit niet, dan staat je een ietwat onaangename verrassing te wachten. Ondergetekende kan hierover meepraten.
Gaming Prestaties
Een onmisbaar onderdeel van een monitor die onder de noemer: 'gaming monitor' valt. De gaming prestaties. Gamen is iets wat ik zelf graag doe en ik kon dan ook niet wachten om de monitor te proberen. Zodoende ben ik dus ook vergeten foto's te maken van de monitor in de verpakking, dit zal ik proberen te doen als ik de monitor terug moet sturen.

De gaming prestaties, of eigenlijk gewoon het gamen met de monitor, zijn fenomenaal. Mits je de juiste hardware hebt uiteraard. Gelukkig beschik ik over een pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed in combinatie met een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G waardoor het gamen geen enkel probleem vormde. Op Full HD is dit bij de meeste games al geen probleem met deze videokaart, maar ook op 2560x1080 is het geen enkele moeite. Samen met G-Sync en de hoge refresh rates van de monitor is elke game weer een genot op zich. Het verschil tussen 60Hz en 144Hz is duidelijk merkbaar. Zowel op het bureaublad (alles gaat veel soepeler) als bij games, waarbij dit laatste eigenlijk niet als een verrassing mag komen.

Waar je als gebruiker van deze monitor (of eigenlijk bij alle monitoren met een hoge refresh rate dan wel mogelijkheid tot overklok) op moet letten, is dat je de refresh rate ook juist instelt in het Nvidia configuratiescherm. Standaard te vinden via rechtermuisknop op het bureaublad, en dan kiezen voor NVIDIA-Configuratiescherm. Onder Beeldscherm kiezen voor 'Resolutie wijzigen' en daar de vernieuwingsfrequentie instellen op de gewenste Hz.
Opgelet! Niet vergeten om uiteindelijk ook daadwerkelijk de hoge(re) refresh rate in te stellen!

Om tot slot nog even het verschil duidelijk te maken tussen gamen op Full HD (1920x1080) en UW-UXGA (2560x1080) heb ik hieronder een aantal screenshots verzameld van verschillende games. In principe kan je met een extra breed scherm 'legaal cheaten' zoals ook dhr. Stammes het tijdens het Acer event noemde. Je ziet namelijk gewoon méér dan je tegenstander. Links telkens de Full HD resolutie, en rechts de UW-UXGA resolutie.
Zoals je kan zien bij alle screenshots zie je gewoon meer aan de zijkanten. Dit komt door de resolutie die breder is, 21:9 vs 16:9.

Wat direct ook opvalt is dat lang niet elke game even gereed is voor Ultra Wide resoluties of dat ontwikkelstudio's hier aandacht aan besteden. Zie hieronder bijvoorbeeld de loading screens en de weergave van de HUD, die bij sommige games op dezelfde plek zit als bij een 16:9 resolutie (bijv. Full HD).

Alles in ogenschouw nemende is de Acer Predator Z35 een zéér compleet scherm. Voor een gamer die gebruik maakt van een Nvidia videokaart is dit, gezien de G-Sync toevoeging, misschien wel een van dé gaming monitoren om voor te kiezen. De looks en feels van de monitor zijn goed, er zit geen overbodige poespas aan en de monitor doet wat hij moet doen: jou een geweldige game ervaring bezorgen.

Het design van de monitor is degelijk, de voet staat stabiel, waarbij je wel op moet letten met de ruimte die deze in neemt. Op mijn bureau neemt de monitor (en dan vooral de voet) ongeveer de helft van de diepte in. Achter het scherm is er dus volop loze ruimte.

Hier onder haal ik iets uitgebreider de Plus- en Minpunten van de monitor aan.
Pluspunten:
Grootte in combinatie met de resolutie (veel 'screen estate'): hierdoor wordt werken met meerdere documenten (bijv.) een waar genot;
Curved Display: door de kromming van het scherm zijn de randen minder ver van je ogen verwijdert, met als gevolg een prettig(er) kijkervaring;
Verhouding van 21:9 (gamen): waardoor je 'legaal kan cheaten', je ziet immers meer dan bij bijv. 16:9;
Verhouding van 21:9 (films): het kijken van films is een waar genot, geen zwarte balken! In combinatie met de kromming zorgt het voor een 'immersive experience';
G-Sync: geen tearing, stuttering, of iets dergelijks;
Reactietijd (4ms), Refresh rate (144Hz met overclock tot 200Hz),

Minpunten:
Grootte qua scherm (35"): met een standaard bureau niet optimaal, je zit dicht op het scherm;
De voet neemt veel ruimte in, waardoor er achter het scherm zelf veel loze ruimte is;
Het menu van de monitor in combinatie met de knoppen is even wennen;
Prijskaartje, want hoe fijn de monitor ook is, voor de aankoop moet je veel over hebben;
Prijzig is het scherm echter nog altijd, en voor een lager bedrag kan je een monitor op de kop tikken bij een van de concurrenten. Of die schermen net zo boordevol zitten met functies en eigenschappen als de Z35 is de vraag. Dit is iets wat je zelf als mogelijk koper even uit moet zoeken. Ook zal je dan even goed bij jezelf te rade moeten gaan welke van de functies je daadwerkelijk gebruikt, en of ze meerwaarde hebben.

Wil je een stap ‘hoger’, dan kom je bij Acer bij de X34 uit, het ultieme paradepaardje van deze fabrikant. Voor het extra geld dat je dan betaalt krijg je o.a. een resolutie van 3440x1440 (nog altijd 21:9) en een IPS panel in plaats van een A-MVA panel. Wel moet je dan inleveren op refresh rate, want die is bij de X34 maximaal 100Hz.

Nuttige links:
- Acer website over de Predator Z35;
- Link naar het Picasa webalbum waar ik alle foto's in heb staan. Wil je iets in hogere resolutie bekijken, kijk dan hier tussen.

Dit was mijn allereerste uitgebreide review op Tweakers.net ooit! Heb je van mijn review genoten, vond je hem fijn lezen en vind je dat hij meer aandacht verdient? Nomineer mij en mijn review dan voor reviewer van de maand april! Klik op bovenstaande knop en nomineer mij, ik zou het een eer vinden!

Eventuele op- of aanmerkingen zijn altijd van harte welkom! Plaats een reactie en ik probeer er zo snel mogelijk op terug te komen! :)

Heb jij ook een Acer Predator Z35 Rood, Zwart?

Wat een uitgebreide review! Ik hou deze monitor al enige tijd in de gaten. Ik speel actief League Of Legends en zie die ook op je screenshot. Hoe speelt dit - en gaat het ten koste van de kwaliteit van de games ('skill' wize)?
Dankjewel! Ja hij is lekker uitgebreid, haha. Een review over een dergelijke monitor moet je wel goed doen, anders doe je hen geen eer aan. :)

Zelf speel ik ook nog wel eens league of legends en met deze monitor speelt het echt heerlijk. LoL is niet zo'n hele zware game dus met een beetje videokaart kan je voldoende fps halen om het op 144hz te kunnen spelen, wat echt een verademing is. Alles loopt dan 'buttery smooth'!
Ook het feit dat de monitor een kromming heeft is fijn, dit zorgt voor de' immersive experience' en is op een bijzondere manier fijn. Als je op de juiste afstand zit zijn alle pixels namelijk even ver van je ogen verwijdert.

Paar dingen om in ieder geval rekening mee te houden:
- Zoals in de review aangehaald: de voet is vrij groot, dus die neemt veel ruimte in op je bureau. Hierdoor kan het zijn dat je dicht op het scherm komt te zitten als je bureau niet heel groot is.
- Doordat het scherm zo groot is, qua resolutie e.d., zal je je muis op een hogere dpi in willen stellen. Als je namelijk eerst links op het scherm wat aanklikt, en dan rechts moet zijn, kom je behoorlijk aan het schuiven met je muis.
- Heb je een Nvidia of een AMD videokaart? Aangezien de monitor G-Sync ondersteunt wil je deze eigenlijk wel pas kopen op het moment dat je een wat krachtiger Nvidia kaart hebt. Zo krijg je geen problemen met de resolutie als in dat je videokaart het niet aan kan om voldoende fps te produceren, zodat spellen goed speelbaar blijven.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! :)
Hi Vickiieee,

Ik heb een 980Ti van EVGA dus die framerate zal wel goed zitten, net als G-Sync :)

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb mijn bureau even goed opgemeten en ik ben er zeker van dat dit geen issue zal zijn. Waar ik wel bang voor ben is dat ik met zo'n grote, ultrawide monitor minder ga presenteren. Mijn grind naar diamond begint zijn vruchten af te werpen en het zou zonde zijn als ik dit op moet geven omdat de game gewoon niet hetzelfde speelt op zo'n grote monitor.
Hey Sneek!

Wauw, dan zitten die frame rates zeker wel goed! Misschien zelfs een beetje overkill voor League of Legends dan? :o

Mocht je de monitor kopen, hoe komt hij dan uit op je bureau? Staat hij echt in het midden of heb je een wat dieper bureau dat hij er wel mooi op past? Gezien de kracht van je grafische kaart (en het feit dat je hem hebt en de Z35 overweegt te kopen), denk ik dat je de X34 ook zou kunnen overwegen. IPS scherm, 3440x1440 resolutie, maar geen 144hz refresh rate helaas, hoewel 100hz met overklokken met een 980ti moet lukken en nog steeds aardig wat is :).

De specs van je huidige monitor weet ik niet, maar ik heb een simpele 60hz monitor. Nu ik de Z35 twee weken in bezit heb gehad overweeg ik wel serieus een monitor met hogere refresh rate. Als je videokaart het aan kan speelt het gewoon zo heerlijk, stukken vloeiender!

En wat 'echtwaarisdatzo' ook zegt: het went wel. Sneller dan je denkt waarschijnlijk. Ook het extra beetje beeld aan de zijkanten is een welkome toevoeging! Zie je die gank uit river toch net wat sneller aankomen ;).
Heb nu zelf een weekje de 29um68 binnen. Erg tof dat breedbeeld, maar ik schrok ervan hoeveel beter 80 frames aanvoelden dan 60. Kleine OC op de monitor, 32-80hz crossfire range nu.

Wat vond jij een grotere upgrade, 21:9 of 144Hz?
Zit er aan te denken de monitor terug te sturen voor een simpel paneeltje met 144Hz als dat überhaupt nog kan. Wel 50 euro korting op de LG gekregen..
In eerste instantie schrok ik meer van de grootte van het scherm, haha. Zelf heb ik een 23,6" scherm, deze is 35",dat was al een enorm verschil.

Het extra brede beeldscherm was ook heer-lijk! Hoewel ik er voor mijn gevoel wel een beetje dicht op zat (door mijn bureau kon ik niet echt anders helaas, monitor, toetsenbord en muis staan er allemaal op).
De hoge refresh rate was ook heel erg fijn. Ik ging van 60Hz naar 144/200Hz. Bij de 200Hz (met overclock) had ik wel last van ghosting, maar dat het verschil tussen 144 en 200 merkte ik niet echt.

Zelf denk ik dat beide een hele aangename ervaring zijn. Dan bedoel ik de extra breedte en de hoge refresh rate. Je moet echter wel goed opletten dat je videokaart sterk genoeg is om dan ook de 144 fps te renderen ;).

Als ik moest kiezen zou ik ook met een scherm met 100hz genoegen nemen, als hij dan nog maar wel 21:9 is, haha :)
Dan laat ik hem mooi staan. Ontzettend mooi beeldscherm, vooral gezien de prijs die ik betaald heb. Maar wat ik al zei, schrok echt ff van het verschil tussen 60Hz en 80Hz. Er ontstond even wat twijfel en ik heb niet ¤1000 over voor zowel breedbeeld als hogere beeldverversingssnelheid.
Mss zo even mijn oude 16:9 monitor er naast zetten, breedbeeld was ik zo snel aan gewent dat ik het idee heb even goed het verschil te moeten zien.

En de graka die wel erg hard begint te blazen in sommige games is ook een goed argument het hier maar bij te laten. Vond de MSI koeler van de r9 390 relatief stil, maar valt tegen als je toch al zware games op hogere framerate's speelt.
En overigens viel het ook tegen, hoe goed de demping van de Corsair 400q behuizing het doet. Überhaupt is geluidsdemping/features nutteloos als je een fatsoenlijke GPU geïnstalleerd hebt, zo is mijn strekking :P
Heb 'm aangeschaft (de Z35). Thanks voor de reacties.
Ah, leuk om te horen! Heel veel plezier ermee! Maar ik geloof dat het met zo'n monitor als deze wel moet lukken ;).
Het blijft dezelfde game, echter met een stukje extra links en rechts op je monitor. De extra afstand die je met de muis af legt, daar ben je zo gewend aan lijkt me.
Met een graka als de 980ti zou ik persoonlijk naar een hogere resolutie kijken, maar dat is volledig aan jezelf natuurlijk. De x34 bied toch ook tot 100Hz, wat meer dan voldoende zou moeten zijn.
Ik zie op de dodepixeltest-foto's bijzonder veel backlight bleeding en de uniformiteit is echt NIET in orde. Dat blauw... dat is dus zwart - vreselijk. Alleen rood en groen zien er redelijk uniform uit.

En dit is een VA paneel? Dat is wel heel apart, en ik vind het ook opvallend veel bleed voor een paneel van 999 euro. Ik krijg haast het idee dat dit een matig gefabriceerd scherm is, kan me haast niet voorstellen dat ze allemaal zo uit de doos komen. Ik heb zelf ook een VA paneel, en die heeft letterlijk *geen enkele* backlight bleeding.

En het komt niet terug in de minpunten. Dat maakt toch dat ik wat vraagtekens heb bij de objectiviteit van deze review.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2016 20:48]

Nou, ik denk dat het aan de foto of mijn camera ligt (een Nikon Coolpix S6500, doet wat hij moet doen en maakt leuke foto's, maar hiervoor wellicht niet de beste keuze).
Verder is de volgorde: wit, zwart, rood, groen, blauw. Zoals je ziet zijn rood, groen en blauw behoorlijk netjes doorgekomen. Voor de test heb ik mijn kamer verduisterd, en toen heb ik de foto's gemaakt, daardoor heeft de camera bij de zwarte pixeltest extra veel licht opgenomen (er was amper licht op de kamer).

Wat je hierdoor mooi kan zien is de backlightbleeding, die is bij zwart inderdaad vreselijk, dat viel mij ook al op. Maar bij de andere kleuren was er absoluut geen sprake van. Ook tijdens normaal gebruik is er geen backlight bleeding te zien (ondanks dat ik een van de twee weken heb moeten werken, had ik 's avonds en vooral in het weekend nog wel volop tijd om te testen en reviewen).

Ook ben ik niet in het bezit van een apparaatje (ben de naam kwijt) om de kleuren van de monitor te controleren en te kalibreren. Wat dat betreft moet ik Acer op haar woord vertrouwen dat de 100% sRGB claim klopt. Wat betreft het panel, het zal toch echt een A-MVA paneel zijn.

Wat betreft de puntenverdeling en de objectiviteit van mijn review tot slot: ik heb geprobeerd het eerlijk en objectief te houden, kritisch waar nodig. De backlight bleeding op een volledig zwart scherm met de helderheid op 100% (!) is inderdaad belachelijk, maar zoals gezegd heb ik er verder tijdens het gebruik geen last van gehad, dan wel er iets van gemerkt. De backlight bleeding zal ook door de 100%helderheid komen vermoed ik.
Dat is een van de redenen dat de monitor (van mij) voor kleurweergave de volle vijf punten krijgt. De kleuren zien er strak uit, zelfs zonder kalibreren (het zal vast nog strakker kunnen) en ook kan de monitor 100% van het sRGB kleurenspectrum weergeven.
Wat betreft contrast en helderheid krijgt hij vier van de vijf punten, onder andere ivm de backlight bleeding, die op zwart vreselijk is.

Mocht je verder nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag! :)
Bedankt voor de toelichting. De camera kan veel verklaren inderdaad. Het is natuurlijk een extreme omstandigheid voor een camera qua lichtinval en zo. De curve zal er ook niet bij helpen...

Nu ik die shots beter bekijk zie ik ook de kenmerkende VA eigenschap terug van de tint die naar de randen toe (off-center, eigenlijk) iets verloopt, dat zie je goed bij de eerste foto :) Hoe zit het daarmee als je ervoor zit? Want die curve zal dat effect vast wel een beetje weghalen, denk ik?

Vwb de backlight bleed, heb je geprobeerd op de randen te drukken? Als dat effect heeft, dan is het namelijk makkelijk te fixen en zou het zelfs een reden voor een RMA kunnen zijn. Want voor een VA paneel kan dat echt vele malen beter, als er al bleed is, dan moet die zeer gelijkmatig verdeeld zijn.

Tot slot moet het nog even worden gezegd, dat ik het ondanks mijn eerdere twijfel een uitstekende review vind en je toelichting is plausibel. Dus bij deze een +3 :)

Nog een toevoeging, bij Paneel stel je jezelf de vraag of IPS ook 200hz zou kunnen. Mijn insteek is dat het kan (verversen is niet zo spannend) maar zinloos is, omdat de pixel response tijd niet kort genoeg is en je bovendien dan ook 200 fps moet hebben wat vrijwel onbereikbaar is voor 95% van de content. Dus je 'ziet' nooit 200hz maar je hebt wel bakken met ghosting. VA is er eigenlijk ook niet snel genoeg voor, alleen TN zou die pixel response tijden nog wel halen denk ik. Dat is dus, als het werkelijk 200hz native is, een beetje marketing.

200hz (of meer dan 144) wordt vaak gehaald door een strobe effect - zo zit het in elk geval wel in mijn Eizo FG2421. Die kan 240hz door een strobe achtige functie te gebruiken waarbij er tussen elk beeldje een zwart beeldje wordt geperst, hierdoor verdubbel je feitelijk de 120hz native refresh en krijg je het zgn. 'CRT' effect. Het vergroot echter ook de kans op ghosting achtig gedrag wanneer de FPS niet stabiel op 120 blijft (omdat de zwarte frames niet meer in sync zijn).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2016 20:51]

De camera zal veel invloed hebben op de afbeelding, want bij de andere kleuren (Rood, Groen Blauw, red.) was er meer licht en hoefde de sluiter minder lang open te staan. Bij zwart was er weinig licht, en dus moest de sluiter langer open staan, waardoor ook de delen waar eigenlijk weinig licht vandaan komen, dan juist wel behoorlijk oplichten.
Zoals gezegd een leuke camera die ik gebruikt heb, maar eigenlijk niet het juiste apparaat voor dit soort foto's ivm de sluitertijd e.d. die ik niet in kan stellen.

Om heel eerlijk te zijn, heb ik niet echt gelet op de kleuren die naar de randen weg zouden lopen, simpelweg omdat ik de monitor relatief gezien maar kort in bezit had (2 weken) en dat soort dingen me al niet echt op vielen. Als je goed recht voor de monitor zit, is het geheel ontzettend indrukwekkend, vooral de curve waardoor alles toch echt wat meer 'op je af komt'.

Met de backlight bleed heb ik niet veel gedaan, omdat ik er tijdens normaal gebruik geen last van had. Omdat het testen en reviewen van de monitor onderdeel van een testpanel was, had ik hem 2 weken in bezit. En is hij ondertussen (helaas :-() al weer terug naar Acer.

Bedankt voor de +3! :D

En nog bedankt voor de kleine toelichting met de 200Hz op IPS! De 144Hz op IPS is mogelijk, kijk naar de monitor van ASUS, 27", 2560x1080, 144Hz en IPS :). Wat ik trouwens op 200Hz wel had met de Z35, was bakken met ghosting, dat was niet leuk meer, maar 144Hz was dan eigenlijk ook al meer dan voldoende :D
Dankje! Heb er ook van genoten om hem te schrijven :)

Mocht je nog vragen hebben, of mocht je iets missen waar je nieuwsgierig naar bent, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Hoe staat het met de support van games op deze resolutie? Heb je vaak gehad dat je een spel tegen kwam die de resolutie niet ondersteunde?
Over het algemeen goed. Ik heb een behoorlijke grote Steam Library (kleine 300 games geloof ik :X :$), maar helaas niet veel tijd gehad om veel games te testen omdat ik een van de twee weken dat ik het beeldscherm in bezit had de hele week moest werken.. ;(

Boven het stukje 'Conclusie' heb ik een stukje daar over opgenomen. De games die ik al geïnstalleerd had staan en die ik geprobeerd heb zijn:
- League of Legends;
- Counter Strike: Global Offensive;
- Rainbow Six: Siege;
- GTA V;
- Just Cause 3;
- Wolfenstein: The New Order;
- Payday 2.

Van deze games kwam ik eigenlijk geen een game tegen die niet ondersteund werd. Dit zal ook komen doordat dit vrij nieuwe games zijn. Echt 'oude' games (10+ jaar geleden uitgebracht) heb ik niet gespeeld. Wat bij sommige spellen wel het geval was, is dat de loading screens of de menu's voor 16:9 beeldschermen bedacht waren (zwarte balken aan de zijkanten). Zie o.a. de Screenshots van Just Cause 3 en Wolfenstein.

Wat bij bijvoorbeeld League of Legends het geval was, is dat als je op de fountain staat (de plek waar je spawnt) helemaal links in het scherm kunt zien dat het niet verder 'getekend' is. Verder kan je bij bijv. Payday 2 zien dat de HUD op de plek van een 16:9 scherm zit, de HUD zit niet onder in de hoek van het scherm, zoals dat bij 16:9 wel het geval is. Soms misschien ook maar goed, want ik merkte bij League of Legends dat het van het midden van het scherm wel een eind kijken is naar de minimap die helemaal rechtsonderin de hoek staat.
Toen deze smalle brievenbus monitoren op de markt kwamen was ik er heel wild van en had bijna 1 gekocht van LG. Maar hoe meer je gaat lezen op internet en reviewer zegt het zelf ook al , hoe meer nadelen je gaat zien.
Te denken aan zwarte balken tijdens gaming omdat spellen de resolutie formaat niet kent. Je hebt dan paar mogelijkheden. Ga je het spel aanpassen met je modskills of laat je het erbij zitten en kijk je naar zwarte balken. Het modden van config file zal je bij vele spelen opnieuw moeten blijven doen. Je hebt wel veel geld voor deze brievenbus monitor betaald dus ja wat doe je?

Het wordt mooi en duur in de markt gezet deze smalle brievenbus monitoren. Maar in mijn ogen doe je er verstandig aan om voor 4K monitoren te gaan. Hoewel de grafische kaarten nu nog niet makkelijk 4k aankunnen bij gaming behalve bij browsen en Windows omgeving, kan je altijd terugschakelen naar een lagere resolutie. 4K is of wordt de nieuwe Full HD standaard. Alle andere maten met iets mindere resoluties is gewoon een tussenfase voor wat 4K moet zijn en naar mijn mening zonde van je geld.

Dan heb je altijd mensen die zeggen:
Het gaat nog lang duren eer ik op 4K een spel kan spelen. Was het niet zo dat 10 jaar na Full HD introductie sommige spelen nog steeds een uitdaging waren voor een pc om deze vloeiend af te spelen?

Zo zal dit met 4K ook zijn komende jaren. 4K is net op de markt en er wordt nu al gepraat over 8K.

Philips probeerde dacht ik rond 2010 ook brievenbus televisies te verkopen aan de klant. Sommige mensen zijn hiermee in zee gegaan. Maar al snel hoorde je: Ben ik met mijn dure Philips tv televisie aan het kijken en dan heb ik zwarte balken aan de zijkant.

Uiteindelijk heeft deze brievenbus standaard nooit het verwachte verkoopsucces / marktpenetratie weten aan te boren en is het stilletjes aan op de achtergrond verdwenen.

Het is een lang verhaal geworden maar ik kon het niet laten om mijn visie te geven.

Desniettemin bedankt voor het delen van je ervaringen reviewer. Respect. Ik weet dat het veel werk kost om het duidelijk en foutloos uit te werken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 10 mei 2016 13:19]

Wat betreft die zwarte balken: lees nog eens goed, want wat ik aan haal is dat die bij de loading screens te zien zijn. Niet bij het spelen zelf, dat zit wel goed (bij de door mij geteste games in ieder geval). De loading screens en het menu (bij Wolfenstein: The New Order) breng je nu ook wel bijster veel tijd op door, dus dat daarbij zwarte balken te zien zijn, is te doen.

Wat betreft de televisies en de 21:9 verhouding: ik denk dat dit nooit echt door heeft kunnen breken omdat de televisies en (een stuk) duurder waren en omdat ze een stuk breder zijn. Voornamelijk dit laatste. Wat je nu ziet is dat 3D bij televisies ook weer afgekapt wordt door fabrikanten, het heeft nooit echt door kunnen breken.

Bij monitoren echter is het wel fijn. Zoals ik zei levert het extra schermruimte op, wat wel heel fijn is als je de ruimte en het geld hebt. Kijk naar een van de monitoren van LG (geloof ik), die nu een 21:9, Full HD monitor aan bied, voor een kleine 200 euro.

Wat betreft de resoluties: allemaal een kwestie van tijd, zoals het met alles is. 8k zijn ze in Korea of Japan al behoorlijk mee bezig, maar hier gaat erg veel geld in zitten. Om nog maar te zwijgen over een videokaart die het fatsoenlijk aan kan. Dat wordt wachten, en is dus een kwestie van tijd.

We gaan het zien! En ik ben nu al benieuwd, haha :)
Dankje! Mocht je er echt van genoten hebben, overweeg dan eens op. Mij en mijn review te nomineren voor review van de maand! Ik zou het een enorme eer vinden!
Hele mooie review, zeker voor een eerste. Je bent flink losgegaan met het maken van foto's ;) die zeker bij deze monitor helpen om een gevoel te krijgen van de grootte. Heel leuk ook om te zien dat Acer tegenwoordig met dit soort producten op de proppen komt. Het merk lijkt zich wat dat betreft opnieuw uit te vinden. Die Switch convertibles van hen waren mij ook al in positieve zin opgevallen. En nu dit.
Dankjewel! :) En dan heb ik de monitor twee weken in bezit gehad, waarvan ik een werkweek vol heb moeten werken..

Haha, ik had al in gedachten om die foto's in de tuin te maken, gelukkig scheen de zon ook nog, dus gelijk foto's gemaakt toen hij binnen was. De hoeveelheid foto's vond ik ook erg belangrijk om jullie (de lezers) een goed beeld van de monitor te geven. En waar mogelijk inderdaad van de grootte. Afmeting in cijfers of met woorden is een ding, maar dat lukt nooit zo goed als met foto's.

Acer wil met haar producten nu ook de gamer op alle fronten wat bieden. Zoals je op een van de foto's kan zien (die helaas onscherp is geworden), wil Acer voor de enthousiaste gamer alles in huis hebben. Als je wilt kan je dus je hele slaap-/gamekamer met Acer uitrusten. :D

En ondanks dat sommige mensen het niet eens zijn met de 5-sterren (terwijl ze de monitor niet gezien hebben en afgaan op hun ervaringen met Acer producten, en dit toch echt MIJN ervaring met het product is), vind ik de monitor het wel echt waard. Hij zit degelijk in elkaar en is erg fijn in het gebruik. Makkelijk te bedienen en in te stellen, en zorgt voor een geweldige game ervaring :)

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 11 mei 2016 07:25]

Over de product categorie (vormfactor)kan je het op zich hebben, maar dat is dan kritiek op de categorie. Voor het hebben van een grote verticale resolutie zijn vanuit professioneel oogpunt wel argumenten. Het Acer stigma is geen argument meer.

Maar als je, wat je zelf ook al zegt, een gamebak wil opzetten die ook als thuisbioscoop kan fungeren (voor een kijker denk ik, door het gebogen scherm) dan is dit een heel mooi scherm. En die gebruikers zijn er genoeg. Het scherm is niet voor niets in de markt gezet. Wat ik trouwens ook leuk vindt om te lezen is dat je goede ervaringen hebt met de 970GTX. Dit is een ander argument om juist deze resolutie te willen. Kortom, prima review met een goed eigen geluid!
Buiten dat deze monitor te overclocken is tot 200Hz...
Is pricewatch: Acer Predator XZ350CU Zilver, Zwart dan niet een betere deal? Minder schreeuwerig design / goedkoper / VESA 100?

Is is het VA panel in deze zilveren versie zoveel minder?
Naja, 'minder schreeuwerig', de delen van de Z35 uit mijn review die rood zijn, zijn bij de door jou gelinkte monitor zilver.

Daarnaast beschikt de rode Z35 over Nvidia G-Sync, de zilvere freesync (van AMD). Doordat amd er geen geld voor vraagt (de technologie) is de monitor al goedkoper. Verder staat er dat er een VA scherm in zit, dit zou ook goed een AMVA scherm kunnen zijn, dan is het slecht overgenomen door Tweakers.

Ik zou zeggen kijk eens op de website van Acer zelf :).
- Predator XZ350CU: http://www.acer.com/ac/en/US/content/model/UM.CX0AA.001
- Predator Z35: http://www.acer.com/ac/nl/NL/content/predator-z35-series

Wat betreft de VESA 100 nog: ik heb bij de Z35 niet gezien dat de voet/standaard eraf kan, en ik heb ook geen gaatjes voor een VESA mount gezien, dus de Z35 zal dat inderdaad niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 12 mei 2016 19:36]