Specificaties 15,6" (1366x768 TN), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo G50-45 80E301X4NX Review

flaskk 23 april 2016, laatste update op 23 april 2016, 657 views

Lenovo G50-45 80E301X4NX

Prijs kwaliteit een prima laptop

Pluspunten

• prima scherm
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• toetsenbord (zompig weinig travel)
  • Koelpasta vervangen zal lastig gaan
  • Geen msata/m.2 uitbreiding

Voor een kennis mocht ik opzoek (met een beetje spoed) naar een goedkope laptop. Ben zelf van fan van de Thinkpad serie en heb daarom een Lenovo gekozen.

Pakweg 1,5 jaar geleden heb ik een Lenovo b50 gehaald voor een andere kennis, toen was deze nog met een echte celeron processor. Nu zie je steeds meer budget modellen met verkapte atom's. Die ze zelfs Pentium's durven te noemen.

(passmark hoger = beter)
Celeron 2970M (2 jaar oud) = 2416
Pentium n3700 (jaartje oud) = 1900
AMD a6 6310 (2 jaar oud) = 2375

Kwam bij deze 2 laptops uit, deze met de amd a6 quad. En de Lenovo G50-80 (3215U) Die naast 50,- euro duurder was, ook een iets langzamere processor bevatte.

Besteld voor de luttelijke prijs van 289,-

Nu kan ik de Ideapad met mijn t540 (of l420) gaan vergelijken. Maar dat lijkt me een slecht plan. Iets met vlees van de slager en vlees van de jumbo. :) Behalve het gewicht en dikte zal deze laptop op alle vlakken verliezen.

Eerste dingen die mij opvielen, is het touchpad dat erg groot was en wat naar links geplaatst is. Tijdens het typen raakte je het dikwijls aan. touchpad deed soms ook rare dingen die je niet wilde.

Gelukkig was daar de Elan touchpad software. Daar stond echt alles aan, inzoomen, dubble, of tripple finger tap, multi touch. "smart motion" en nog wat andere functies. Leuk voor een telefoon, maar voor een touchpad zie ik de meerwaarde er niet van in. Alles uit gezet en de touchpad lijkt nu een stuk fijner te werken. Niet optimaal hoor, maar prima werkbaar.

Toetsenbord is ook een geval apart. Desktop heb ik een mechanisch toetsenbord. en de Thinkpads zitten ook geen slechte in. Aan het begin had ik het idee dat ik op een rubbere mat aan het kloppen was. Niet echt een klik geluid, en de travel was erg kort en zompig. Kennis heeft mij laten weten dat het na 1,5 dag wel gewent was.

De bouwkwaliteit is niet slecht. vergelijkbaar met een k53sj van Asus. beetje flex.

Accu gaat ook redelijk lang mee, uurtje of 2,5/3 is makkelijk te halen. Idle geeft windows 6 uurtjes aan

Warmte productie en geluid is normaal. Alleen toen ik de laptop opendraaide om de HDD voor een SSD te vervangen vond ik het wel een misser dat je niet makkelijk even de koelpasta kan vervangen. (dan mag je de laptop een heel eind demonteren)

Scherm is glanzend, 720p met een prima helderheid. Gewoon wat je verwacht van een budget laptop.

Kortom, het is een budget laptop, met een goede prijs kwaliteit verhouding.

PS: mocht je graag van een ander medium booten, of in de bios wat aanpassen ?

waar de voeding ingaat zit een heel klein knopje (de grootte van een reset knop van een wlanrouter) die moet je indrukken voor/tijdens de POST.

Heb jij ook een Lenovo G50-45 80E301X4NX?