Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

JeroenTheStig 23 april 2016, laatste update op 24 april 2016, 560 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Voor wat het topmodel van Logitech moet zijn is dit een grote teleurstelling, voornamelijk als het gaat om bouwkwaliteit. Logitech zal eerst de problemen met het scrollwiel onder controle moeten krijgen voordat ik mij weer waag aan deze muis.

Pluspunten

• Precisie
  • easy switch technologie
  • Werkt zowel op bluetooth als unifying receiver
  • makkelijk switchen tussen meerdere computers

Minpunten

• kwaliteit van het scrollwiel
  • te kleine back/forward buttons
  • back/forward buttons te ver naar achter geplaatst

Omdat mijn huidige Logitech Performance MX minder werd en ik de vorm van deze muis ideaal vind voor mijn best grote handen was ik op zoek naar een soortgelijk product.

Vanwege de goede ervaringen met Logitech en de reportage uit de Logitech ontwikkellab (video: Muizen in de kelder - Een bezoek aan Logitechs ontwikkellab) waar veel aandacht besteed lijkt te worden aan kwaliteit en gebruikersgemak besloot ik de MX Master aan te schaffen.
Precisie en ondergrond
Wat direct opviel is dat de muis eigenlijk op elke ondergrond goed werkt. Waar mijn logitech performance mx op sommige ondergronden moeite had, doet deze muis dat probleemloos. Bovendien is de precisie, zoals ik gewend ben van Logitech, uitstekend.
Knoppen
Eén van de redenen om deze muis aan te schaffen is het aantal te programmeren knoppen. De knop om het scrollwiel te switchen tussen free spin en ratchet is geen mechanische switch, maar een knop waarmee softwarematig het scrollwiel geschakeld kan worden tussen free spin en ratchet. Indien men altijd één van de twee standen wil gebruiken, is het zelfs mogelijk om deze knop een andere functie te geven.

De knoppen die aan de duimzijde zijn geplaatst om terug/vooruit te navigeren in o.a. een webbrowser, vallen direct op in negatieve zin. Ten eerste is de vooruit-knop dermate klein dat deze nauwelijks fatsoenlijk te bedienen is. Ten tweede is de positie van deze knoppen te ver naar achteren. Je moet je duim in een onhandige bocht manoeuvreren om de knoppen te bedienen. Ik vermoed dat dit gedaan is omdat men de voorkeur gaf om de horizontale scrollwiel wel direct onder de duim te leggen.
Bouwkwaliteit
Wat voor mij een grote teleurstelling was, is dat het scrollwiel na 2 dagen gebruik al duidelijk slechter werd. Waar in het begin een zeer duidelijke 'klik' te voelen en te horen was in ratchet-modus, was deze na 2 dagen al nauwelijks meer aanwezig. Het scrollwiel scrollde ook duidelijk langer door na er een slinger aan te geven, omdat de weerstand al beduidend minder werd.

Nadat ik op internet wat heb rondgezocht op soortgelijke problemen, zag ik al gauw dat dit een bekend issue is en dat er zelfs personen zijn die 3 muizen in 3 weken tijd hebben moeten retourneren vanwege dit issue. Zie de volgende links voor meer info hierover:

Dit in combinatie met de vreemd geplaatste knoppen is ook de reden waarom ik de muis uiteindelijk weer heb teruggebracht en niet heb omgeruild.
Voor wat het topmodel van Logitech moet zijn vind ik dit een enorme tegenvaller. De vreemd geplaatste terug/vooruit-knoppen had ik nog een kans willen geven omdat dit waarschijnlijk gewenning is, maar de bouwkwaliteit lijkt dermate slecht dat ik het apparaat weer terug naar de winkel heb gebracht.

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Helaas had ik ook last van dit probleem. Dezelfde dag nog toen ik hem had ontvangen zat hij al na 5 a 6 uur gebruik vast in "free scroll mode". En dat is dan de opvolger van de legendarische MX Revolution en het huidige "top" model van Logitech. Heel jammer. Gelijk teruggestuurd.
Ik heb deze muis nu meer dan een Half jaar, maar dit issue niet meegemaakt. Klinkt heel jammer. Mogelijk nog bij te sturen via de software? Het is namelijk wel in te stellen qua gevoeligheid.
Ik heb de muis inmiddels niet meer, gezien de vele problemen met het scrollwiel. Maar ik weet wel dat het duidelijk een hardwarematig issue was. De klik tussen free scroll mode en ratchet mode was hoorbaar, maar de ratchet was nauwelijks voelbaar. Ik heb het zelfs nog even vergeleken met een nieuwe muis in de winkel en daar was de weerstand heel duidelijk voelbaar en bij mijn eigen muis nog nauwelijks.

Wel mooi dat jouw muis geen problemen kent. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd of Logitech dit issue ondertussen onder controle heeft, want een echt alternatief lijkt er niet te zijn, op de verouderde performance MX na.
Het zou kunnen dat er verschil in geslopen is, maar ik merk het nog niet. Ik gebruik deze muis ca. 40 uur per week (werk en soms thuis) en het bevalt me prima.

Als jij dit op het begin had moet het wel een correctie of productiefout geweest zijn.