Tweakers zegt: 8,5

Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z5 Compact Geel Review

barta123 22 april 2016, laatste update op 22 april 2016, 715 views

Sony Xperia Z5 Compact Geel

Compact toptoestel dat door zijn geringe afmetingen en kleine bezels ook geschikt is voor kleine handjes... Verder onderscheidend in de grijze massa door zijn gele kleur en Sony's karakteristieke vormgeving!

Pluspunten

• Robuuste bouw
  • Waterdicht (IP68)
  • Snelheid
  • Licht & handzaam!
  • Batterijduur

Minpunten

• Cameraprestaties bij weinig licht
  • Laadsnelheid standaard lader

De smartphone. Een apparaat dat niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven. Maar juist dat apparaat, lijkt met de jaren alsmaar groter en groter te worden. En dat terwijl iedereen vroeger een steeds kleinere telefoon moest hebben, want met zo’n dikke vrieskist hoorde je er niet meer bij!
Anno 2016 pakt Sony het dan ook slim aan door wederom een compacte versie uit te brengen van haar high-end Z5 reeks. Ook wel de Z5 Compact. Met een 4,6 inch HD-scherm, een 23 megapixel camera, front-facing speakers, 2700mAh batterij en de Snapdragon 810 is dit apparaat… Beslist niet langzaam of gedateerd!
Opmerking: op verschillende vlakken zal ik deze review nog verder uitwerken, onder andere de toevoeging van beeldmateriaal wat betreft de camera. Spoedig zal een update volgen!

De Z5 Compact

Zoals ik eerder al vermeld heb is de Z5 Compact met 4,6” eerder klein, dan buitensporig groot. Dat kleine scherm, of groot (ga maar eens een aantal jaar terug in de tijd) is echt een genot! Iedere uithoek van het scherm van je telefoon bereiken terwijl je hem met 1 hand bedient? Eitje, geen enkel probleem bij dit apparaat! Het is duidelijk dat Sony het met deze pocketrocket van de Z5-reeks nog wel doorheeft. Less is zeker more! Behalve als het gaat om waterdichtheid van het systeem (ha-ha), waar de Z5 Compact waterbestendigheid biedt! https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ATGjO2VxWdQOma.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ATGjO2lq6MXxva.jpeg
Het design
Het design is natuurlijk onmiskenbaar Sony, waar de Xperia Z-reeks al luttele jaren meedraait. Deze telefoon is dus een evolutie vanaf de Z3 Compact. Maar wat ziet hij er leuk uit! Het hoekig design met de melkglazen achterkant, het heeft iets, het heeft zijn eigen charmes. Geen aluminium, geen glimmende-vettige glazen achterkantjes. De plastic bumper om de telefoon heen geeft hem niet alleen een karakteristieke Sony-look, maar biedt ook bescherming tegen vallen, omdat de randjes ietwat hoger zijn dan zowel de achterkant als het scherm.
Hardware
De Z5 Compact is weliswaar iets minder bepakt dan zijn grote broers, maar door de lagere schermresolutie is dit echter geen bezwaar. Op een 4,6” is het namelijk niet noodzakelijk om een 1080P resolutie te hebben. Dat zou enkel meer sap vragen!
De Z5C is voorzien van 2 GB RAM, de octa-core Snapdragon 810 processor (4 zuinige kernen tegen 4 krachtige kernen), maar ook een 2700 mAh grote batterij! Verder is deze smartphone uitgerust met een 23MP f/2.0 camera. De opslag bedraagt 32GB, mocht dit te krap zijn als je graag videomateriaal in 4K vast wilt leggen, dan stop je er gewoon een 200GB micro-SD kaartje in!
Als klap op de vuurpijl heeft deze telefoon ook nog een IP-rating van 68 meegekregen, filmen in het zwembad is theoretisch gezien dus geen enkel probleem!
Verder zijn de plaatsing van de volumeknoppen, de aan-uit knop en de cameraknop allemaal te vinden op de rechterzijde. De powerbutton is naast een aan-uit knopje ook nog eens een uitstekende vingerafdrukscanner, welke soms wel moeite heeft met vochtige of vettige vingers.
De volumeknoppen zijn onder de powerbutton geplaatst (deze zit centraal op de rechterzijkant), wat handig is, omdat je je duim amper hoeft te verplaatsen.
Display
Het display betreft een 4,6 inch klein IPS-paneel met een resolutie van 720 bij 1280 pixels. Wat in mijn ogen geen enkel probleem oplevert qua scherpte bij alledaags gebruik! Zelf heb ik ook een Lumia 950 in bezit met een 1440p scherm (Amoled), daar kan de Z5C natuurlijk bij lange na niet aan tippen (het scherm), maar behelpen is het zeker niet! De superlevendige modus, welke verstopt zit in het instellingen menu, heeft mij voldoening gegeven wat betreft de kleurweergave van het scherm. Standaard is deze namelijk redelijk flets te noemen.

Goed, zonder foto is dat natuurlijk maar een hoop gezwets in de rondte, zie hier het kleine beestje:
Accu
De 2700mAh accu zou volgens Sony tot wel 2 dagen –intensief- gebruik zonder lading moeten kunnen. Die 2 dagen heb ik zelf niet met intensief (wat voor mij intensief is) gebruik weten te halen. De accuduur is echter wel fors beter dan die van mijn 950! Probleemloos haal ik met dit apparaat 1,5 dag! Bij gemiddeld gebruik is 2 dagen zeker haalbaar!
Camera
Tsja, met 23 megapixels zouden er voldoende pixels aanwezig moeten zijn om een scherp beeld te geven. Maar is dat ook zo? Sony maakt namelijk geen gebruik van optische beeldstabilisatie (OIS), waar Samsung (S6-7), LG, Microsoft, Huawei (P9) en Apple met haar snijplank (6S Plus) dat wel hebben. Sony heeft een eigen uitwerking wat betreft digitale beeldstabilisatie, ook wel ‘Steadyshot’ genoemd.
Daar kan ik natuurlijk honderden woorden over vuilmaken, wel is het zo dat het diafragma f/2.0 groot is, dus zou het schieten van (goede) plaatjes bij weinig licht geen probleem moeten zijn. De sensor is 1/2.3” groot, wat niet geheel onbelangrijk is, want je wilt natuurlijk ook wel wat licht op je lens vangen. Enfin, hier maar wat voorbeelden ter illustratie:
Allereerst even de achterzijde van de telefoon, waar de oh zo belangrijke flits heerlijk oplicht!
Camerasoftware
Android 6.0 Marshmallow
Als Windows 10 Mobile gebruiker van het eerste uur, is Android 6.0 behoorlijk onbekend terrein voor mij. Waar ik de User-interface van Windows prefereer, mist er op Android 6.0 echter geen enkele applicatie. Hier valt wat mij betreft dus niets op of aan te merken. Ik moet wel zeggen dat ik niet de standaard launcher van Sony in gebruik heb, maar de ‘Nova Launcher’, een heel populaire launcher uit de Play Store.
Het wisselen tussen apps, het openen van apps gaat allemaal als een trein. Wel staat de Snapdragon 810 erom bekend het nogal warm te krijgen wanneer deze wat meer mag gaan presteren, maar hier heb ik niks over te klagen. Ik heb bij normaal gebruik nauwelijks last van warmteontwikkeling. Anders laat je hem toch even duiken?
Leuke gimmicks
Deze telefoon is met zijn IP68-rating behoorlijk zeldzaam, zeker in het high-end segment. Daar heeft voor zover ik weet enkel de Galaxy S7 (Edge) een vergelijkbare rating. Ga je dus voor waterdicht, snel en handzaamheid? Dan is de Z5 Compact ideaal voor jou!
De accuduur, niet echt een gimmick, maar de resolutie zorgt wel voor een prima accuduur! Vandaag de dag is het namelijk lastig om met veel high-end toestellen de dag door te komen bij intensief gebruik!
Front-facing speakers, de stereo speakers die Sony op de Z5 gebruikt heeft laten zich prima horen en projecteren het geluid uitstekend naar je gezicht toe. Bijkomend voordeel is dat je ze niet bedekt als je je telefoon bijvoorbeeld in de bank legt!
Tsja, met een 23 megapixel camera is het trouwens ook handig om een hardwarematige cameraknop te hebben die je helpt om je beelden vast te leggen! Sony geeft het je, zij hebben een 2-stage cameraknop aangebracht op de Z5 Compact.

De Z5 Compact is dus een wolf in schaapskleren, daar waar compacte smartphones veelal uitgeklede versies zijn van de beschikbare topmodellen. Zie bijvoorbeeld wat Samsung doet met haar ‘Mini-reeks’. De enige momentele concurrent die ik momenteel kan noemen, doet dienst onder de naam Apple iPhone SE. Al is maar de vraag of je bij Apple wilt shoppen, want de beperkte aanpasbaarheid van iOS trekt mij in elk geval niet.
Met een 2700mAh grote batterij in een dergelijk compact toestel, is de batterijduur minstens uitstekend te noemen. Verder is de laadsnelheid met de standaard oplader behoorlijk traag, maar daar kun je natuurlijk een snellader (USB-B) voor gebruiken. (Quickcharge 2.0). Ook de camera presteert uitstekend, oordeel zelf maar op basis van de toegevoegde foto’s. Wel verliest de camera bij een verminderde hoeveelheid licht snel scherpte, maar daar is natuurlijk een flitser voor aangebracht.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ATGs44hXdOw93N.jpegDe Z5 Compact is een strak ogende telefoon voor een relatief lage prijs (+/- 400 euro op het moment)

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Compact Geel?