Specificaties 35" @ 2560x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ XR3501 Zwart Review

Consigliere 22 april 2016, 2.964 views

BenQ XR3501 Zwart

De BenQ XR3501. Wat een pracht scherm. Voor een 900 euro bij jou in huis voor een nieuwe zeer gave ervaring qua technologie en grootte.

Pluspunten

• Grootte van het scherm
  • De opties en technologie voor het ontstressen van je ogen
  • Prijs vergeleken met andere ook al is 900 nog flink prijzig

Minpunten

• Kreeg het geluid niet hoorbaar terwijl dit wel zou moeten kunnen
  • aansluitingen in het scherm kan je best lastig bij.

De BenQ XR3501

Inleiding:
Het vlaggenschip van BenQ de XR3501 de Curved 35 inch met een 2560 x 1080 resolutie. Met de 144hz en de Black eQualizer is het 1 van de betere gaming schermen vandaag de dag.
BenQ heeft dus een mooi scherm op de markt gebracht. De 35 inch Curved gebaseerd op een 2000r met 144hz scherm levert de gamer een fantastisch beeld op. De 21:9 verhouding maakt het scherm zelfs groter als verwacht

Specificaties:
De Doos:
Als we naar de doos alleen kijken die gewoon meer dan een meter breed is en al gauw bijna 30cm dik hebben we toch te maken met een flink scherm al zeg ik het zelf.

De voorkant van de doos showt ons een full color plaat met een paar gave features zoals de Eyecare en de Senseye 3. Ook geeft het aan dat hij geschikt is voor een windows pc en een mac (denk zelf dat dat logisch is aangezien er HDMI op zit. Zelf bezit ik geen Mac dus kan niet zeggen of zo een aansluiting ook op een mac zit. Maar neem aan van wel. Op de doos wordt het scherm afgebeeld met 2 halve schermen erbij om te laten zien dat het scherm echt groot is.

Inhoud:
Bij het openen van de doos zie ik alleen maar piepschuim oftewel een scherm dat goed ingepakt zit. Zou hij dan toch niet zo groot zijn als dat de doos zou vermoeden.?

Bij het eruit halen zie ik aan 2 zijkant maar een stukje piepschuim en voor de rest alleen maar scherm. Dit ding is groot. Het hele scherm inclusief poot zit goed verpakt in het plastic schuim en overal goed vast geplakt.

Wat we nog meer aantreffen in de doos zijn de kabels. De cd-rom en de boekjes. Voor de rest zit de doos bomvol met beschermend piepschuim.

Het Scherm
Nadat ik het scherm ontdaan heb van al zijn verpakkingen zien we dat het scherm een doorsnede heeft van een 89 cm. Een energieklasse B en wat het verbruik is. Op de andere sticker staan weer dezelfde kern punten en features zoals we die voor op de doos ook zagen.

Als we het scherm omdraaien zien we een shiny voet.

Waar je jezelf goed in kan zien.

Verder zien we de aansluiting en het bevestiging deel waar het scherm mee vast zit op de voet. Daaronder zitten de verschillende aansluiting. Wat erg opvalt aan dit
alles is de rode ring voor eventuele kabel doorvoer.

Onderop het scherm vinden we een 7-tal knoppen die het menu en de aan en uit button vertegenwoordigen. De knoppen steken uit het scherm en de aan uit knop geeft mooi licht. Helaas wel op de voet waardoor deze hinderlijk kan zijn voor je ogen.

Na het plaatsen en aansluiten van het scherm had ik wel heel veel bureaublad ruimte. Alles leek ruimer en groter maar ook gebogen. Na al die jaren ineen een Curved monitor gaf het gevoel alsof ik alles in een ronding zat te bekijken. Teksten die rondliepen. Plaatjes die diepte kregen. Maar dit was na een dag wel weg en was ik volledig gewent aan het scherm.

Mijn oudste zoon was nog niet “veweest” dus maar meteen een moment genomen om een filmpje te maken van de helderheid en kwaliteit van het scherm.

Heb het scherm met verschillende voorkeurs instellingen gebruikt ook met handmatig ingestelde instellingen. Je kunt nagenoeg alles wel instellen of veranderen. Dit maakt het scherm nog leuker en beter dan dat hij al oogt. Dit verzacht toch wel de prijs van 900 euro die je even neer moet leggen om hem mee naar huis te kunnen nemen.

Ik heb het scherm op de pc aangesloten gehad en op de PlayStation. Wat meteen opviel is dat de spellen totaal niet gemaakt zijn voor dit formaat schermen. Als je de normale instelling gebruikt heb ik 2 grote zwarte balken langs het beeld staan. Gebruik ik de wide functie dan ben ik in het spel ineen 40 kilo aangekomen. Even wennen en doorspelen zeg ik.

Zoals ik al zei je kunt dus nagenoeg alles instellen om zo een prettige speelomgeving te hebben op je scherm. Vooral bij de geavanceerde beeldinstellingen komen we een paar leuke features tegen zoals:

Black eQualizer:
Slecht zicht in donkere scenes wie kent het niet. Dit kost zelfs voor de meest bekwame gamers hun spel. De XR3501 bevat dus de ingebouwde Black eQualizer kleur motortechnologie om donkere scenes helderder te maken zonder het overbelichten van de lichtere gebieden zoals lampen in tunnels of de zon die schijnt in de game. Ook helpt de Black Equalizer met het minder flickeren van de donkere en lichte gebieden waardoor je minder last krijgt tijdens het intensief gamen.

Color Vibrance:
Met de 20 stappen Color Vibrance instellingen kun je het spel aan je voorkeur aan passen met de verschillende soorten gameplay. Van helder felle kleuren tot een grijstint.

Low Blue light:
Doordat blauw licht dichtbij UV licht zit door zijn korte golflengte kun je hierdoor snel vermoeide ogen krijgen. Door de low blue light technologie in het scherm word dit tot een minimum beperkt waardoor je minder droge ogen krijgt en minder vermoeide ogen. (Heb dit zelf ervaren door wisselend per avond te gamen op dit scherm of mijn oude HD240 van Samsung.) in het OSD-menu kun je dit makkelijk aanpassen naar welke gradatie jij het liefste kijkt.

Superresolutie:
Om uw online videosessie te perfectioneren simuleert de XR3501 beelden met een hoge resolutie door de pixeldichtheid van de originele videobron te vergroten.

Dynamic Contrast:
De BenQ monitoren die deze technologie hebben zijn voorzien van een ultrahoge dynamische contrastratio van 5.000.000: 1 om kleurdiepte en definitie aan donkere en complexe beelden toe te voegen, zodat alles wat je ziet perfect is weergegeven om de meest ongelooflijke beeldkwaliteit te leveren. Trouwens, DCR brengt grote vooruitgang voor gamers die een hoog contrast niveau noodzakelijk vinden, vooral voor donkere scènes.
Overscan:
Leuke feature maar we willen die natuurlijk niet gebruiken omdat alles dan gestretcht wordt.

Voor de rest is er de mogelijkheid om een x aantal sneltoetsen te maken. Eigen profielen, zodat je snel kan wisselen tussen je eigen gemaakte instellingen voor als je gaat gamen/ werken en of film gaat kijken. Al moet ik zeggen de meegeleverde profielen voldoen wat mij betreft prima met hier en daar een lichte aanpassing wat voor mij persoonlijk gezien beter uit kwam.
Om nog wat verder in te gaan over de extra features op het scherm zoals Flicker free en de eye care. Door de Eye care technologie van de BenQ schermen zorgt de LED achtergrond verlichting dynamisch word aangepast. In tegenstelling tot traditionele monitoren die tot wel 200keer per seconde aan en uitgaan waardoor dus de flickering ontstaat.

Conclusie:

Heb jij ook een BenQ XR3501 Zwart?

Is deze monitor ook in hoogte verstelbaar, of dat niet?
Het is een tijd terug maar uit me hoofd is deze niet in hoogte verstelbaar
Mooi scherm ! en een zeer gave review:)+3
Heb jij ook zichtbare ghosting ondervonden met dit scherm?

Ik lees dat VA paneel hier aardig last van heeft met hoge refreshrates.

Alvast bedankt!
Ik heb geen ghosting ondervonden bij het scherm dat ik heb. Maar het zou khunnen dan andere het wel hebben en ik dit niet gezien heb.

Heb er niet echt uitgebreid op getest
Ok bedankt voor je vlotte reactie!

Ik denk er nog even overna voordat ik overstap, ik heb op moment een 34" ultrawide maar die is helaas 60hz. En 75hz werkt alleen met Freesync maar aangezien ik een 980 Ti heb kan ik er niks mee.

EDIT: Mocht je dit lezen, ik ga toch kiezen voor de duurdere Acer Z35 met Gsync. Aangezien die wat populairder is en aardig goede reviews heeft.

[Reactie gewijzigd door Signex op 17 augustus 2016 12:40]

Heb dit scherm ook. Probeer hem alleen middels nvidia tool het op 1440p te krijgen. Nog een tikje lastig aangezien de reso keuze nogal crap is.

Voor de rest een super scherm en merkbaar verschil van 60 naar 144Hz. Ben er zeer content mee.
Het is toch ook geen 1440p scherm?
Is het ook niet maar je kan middels de Nvidia tool wel de resolutie aanpassen naar 1440p.
Het stressed je kaart wel behoorlijk, maar als je een 1080 of 1080Ti hebt is dit piece of cake.
Je kan toch geen resolutie instellen dan de hoogste resolutie die door de monitor wordt ondersteund? Als het max 1080 is dan kan je daar toch geen 1440 van maken?
Dat is niet hetzelfde. Je ziet nog steeds maar de max resolutie van 1080p alleen wordt een 1440p signaal daar naar toe gestuurd. Je Windows desktop, of alles wat geen spel is, zal gewoon op 1080p te zien zijn...Maar ik heb wel iets nieuws geleerd! Thnx!
En, ben je nog steeds tevreden??
Nu is dit scherm zeer vriendelijk geprijsd, heb sinds kort een msi 1070.
Denk dat ik dit scherm koop, goed review.
Ik heb dit scherm destijds gehad om te reviewen maar hedendaags niet meer in mijn bezit. Al zou ik hem zo kopen btw. was erg tevreden met dit scherm.
Ik ben dit scherm ook serieus aan het overwegen, maar omdat ik geen pure gamer ben zou ik ook graag weten of je hier fatsoenlijk 2 schermen naast elkaar kunt zetten, zodat hij ook een vervanger is voor mijn dual monitor setup.
de xr3501 is ongeveer net zo groot als 2 schermen van 24 inch naast elkaar... je hebt dus een scherm of 3 nodig als je 2 van deze jongens naast elkaar wilt plaatsen
Ik heb het verkeerd omschreven. wat ik bedoel is dit een goede vervanging voor een 2 monitoren setup kun je gemakkelijk mutlietasken tussen 2 windows naast elkaar, splitscreen.
Oh ja zeker ! dat is zeker mogelijk .
Werkt prima en erg overzichtelijk
Wowww en vandaag zag ik deze :

¤ 488,- nu is de prijs echt Super _/-\o_