APC Back-UPS Pro 550 VA Review

pvkan 22 april 2016, laatste update op 30 juni 2016, 757 views

APC Back-UPS Pro 550 VA

UItstekende UPS voor klein bedrijf of consument met vele extra's

Pluspunten

• Stil
  • Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Geen

Ik heb deze APC UPS sinds kort voor mijn Synology DS215+, mijn modem, router en switch staan.

Ik wilde al langere tijd een UPS omdat ik de NAS vooral zakelijk gebruik, ook van buitenaf.
24/7 uptime is dus erg belangrijk voor mij. Het feit dat de meeste UPSsen ook in staat zijn om de NAS weer op te starten
na een stroomstoring (soort WOL) is voor mij ook een reden om een UPS aan te schaffen.

De UPS komt in een keurige doos, maar met karige gebruiksaanwijzing.
Gelukkig spreekt alles voor zichzelf en een grote sticker wees mij er dan ook op dat ik wel even de accu moest aansluiten.
Dat was een kwestie van "klepje open, kabeltje prik, klepje dicht".

Direct na het aansluiten en het koppelen van de USBkabel met mijn DS215+ herkende de NAS de UPS direct. Super dus !
(koppelen gaat met een speciale bijgeleverde kabel van de UPS (RJ45) naar de NAS op USB).
De UPS is boven verwachting stil. Geen hoorbare fan, geen brom....niks.

Na 2 dagen (om de accu even op te laden) was het tijd om te testen en heb ik de UPS-instellingen aangepast in mijn NAS (DSM 6.0),
zodat de NAS na 5 minuten op de UPS accu automatisch afsluit (default staat deze op 'totdat accu leeg is' wat volgens de Synology gelijk is aan 2400 seconden ),
Ik heb daarbij ook de keuze aangevinkt om de NAS de UPS af te laten sluiten.
[Het heeft immers geen zin om de accu verder leeg te laten lopen als alles uit is.

Vervolgens (met toch wel enige 'angst') de stekker van de UPS uit het stopcontact getrokken.
Deze gaf direct met een geluidssignaal aan dat de accu het had overgenomen en de DS215+ stelde mij van hetzelfde op de hoogte middels een notificatie op mijn smartphone ("Systeemmelding: De NAS is overgeschakelt op accuvoeding"). So far so good.
Wel viel mij op dat de 'resttijd' van de accu na spanningsloos maken vrij snel van 40 minuten naar 32 minuten viel. Daarna liep hij wel per minuut terug. Mogelijk dat dit te wijten is aan de lading van nieuwe accu en dat deze nog verder 'vol gedruppelt' moet worden.
Ik vind die 8 minuten overigens niet zo'n ramp.

Edit 30-6-16: Gisteren de UPS opzettelijk weer even zonder stroom gezet als periodieke test. Wat opviel was dat de UPS het beduidend langer vol hield dan verwacht. Pas na ruim een uur was de accu leeg. Natuurlijk is dit afhankelijk van de aangesloten verbruikers, maar het is dus slim om de UPS 1x helemaal leeg te laten lopen zodat de exacte resttijd goed berekend kan worden (op voorwaarde dat de belasting hetzelfde blijft natuurlijk).

Na de ingestelde 5 minuten spanningsloos kwam er een notificatie van de NAS op mijn telefoon dat hij ging afsluiten.
Korte tijd later gaat de NAS inderdaad keurig uit en enkele seconden later zowaar ook de UPS zelf (en daarmee ook modem, router en switch).
Nu kwam de volgende belangrijk(st)e test:
Ik ben vaak van huis en bij een stroomuitval heb ik het probleem dat ik niet meer bij mijn NAS/ bestanden kan wanneer de stroom terug is.
Uit is nl bij een stroomstoring echt uit totdat ik weer thuis ben en handmatig de NAS kan aanzetten. (WOL is ook een oplossing maar vind ik onbetrouwbaar).

Met de UPS is dit opgelost:
Nadat ik de stekker weer in het stopkontakt had gestoken, startte de UPS weer vanzelf op. Ik hoefde helemaal niets te doen.
Enkele seconden later kwamen modem, router en switch tot leven en weer enkele seconden later startte ook de DS215+ weer keurig op.
De NAS was na booten binnen een minuut weer online, zonder dat ikzelf iets hoefde te doen. ;D
En niet onbelangrijk: De volumes waren onbeschadigd.

Een andere leuke bijkomstigheid is dat je deze UPS ook op je netwerk kan aansluiten. Het ding bevat geen netwerkkaart, dus benaderen over
IP gaat je niet lukken, maar door de UPS tussen modem en router te zetten worden ook op dataniveau de nodige vuile spanninkjes gefilterd.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik inderdaad de indruk krijg dat mijn netwerk stabieler is in die zin dat ik voorheen om de 2 dagen mijn
modem moest resetten (snelheid was ingezakt) maar dat mijn netwerk nu al een paar dagen storingsvrij draait.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze UPS. Niet alleen voor bescherming van mijn data bij stroomstoringen, maar zeker ook voor stabiliteit (netwerk) en continuiteit (alles start automatisch weer op als de stroom terug is).

PS. Schrik niet van de soort 'kassabon' welke op de UPS is geplakt. Hierdoor lijkt het alsof de UPS gerepareerd is geweest, maar navraag en zoeken op internet leert mij dat dit het testrapport is van APC bij het verlaten van de fabriek (QA).

Heb jij ook een APC Back-UPS Pro 550 VA?

Met een soortgelijke setup ben ik 'blij' met deze review. Bedankt!.
Toch ook een vraagje: heb je speciale power-kabels nodig om je apparatuur aan te sluiten? Mijn modem en switch en zo hebben 'gewoon' een stekker en wil graag weten hoe die dan aan te sluiten.
Ik hoor graag van je hoe je dat hebt opgelost.
Hoi,

De UPS komt met 2x "euro" 220v apparaat verloopsnoeren (male/female= C13 <-> C14). Vreemd genoeg zit er geen normaal apparaatsnoer(C13) bij, maar omdat bij mij de NAS aan de UPS is verbonden met een van de bijgeleverde kabels kon ik het stroomsnoer (C13)van de NAS (met de normale stekker dus) gebruiken voor de UPS.

Ook bij mij zijn modem, router en switch voorzien van 12volt adapters, dus dat gaat inderdaad niet passen op de UPS. Ik heb dit opgelost door bij de bouwmarkt een losse stekkerdoos te halen met 3 ingangen en een van de euro 220v C13-C14 snoeren hierop te monteren (de female kant (C13) er dus van afgeknipt en aan deze zijde de stekkerdoos gemonteerd, de andere (male) kant in de UPS).

Als het niet duidelijk is moet je dat maar even laten weten. Dan maak ik wat foto'tjes voor je.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groet,
Peter