Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator G9-591-7110 Review

DrvagaxTestpanel 26 april 2016, laatste update op 26 april 2016, 533 views

Acer Predator G9-591-7110 (Testpanel)

De Predator 15 G9-591 is waanzinnig snel, krachtig en zijn beeldscherm is ook helder en diep. Helaas zit er een heftig gewicht bij, is het design iets wat uit de neo jaren 90 komt en komt er een kabaals geluid uit als hij op volle toeren draait.

Pluspunten

• Grafische kaart kan met gemak de nieuwste games aan
  • Razendsnelle i7 maakt de laptop geschikt voor bijvoorbeeld video bewerking
  • Scherp en helder scherm

Minpunten

• Matte behuizing maakt laptop snel vies
  • Gewicht zit erg aan de zware kant
  • Batterij gaat niet lang mee
  • PredatorSense is erg beperkt
  • Design
  • Geluid klikt suf en levenloos

Voorwoord
Heb helaas veel moeite gehad met het maken van nette tabels via Tweaker's UBB code dus er zijn ongeveer 5 vergelijkingen die ik niet kon toevoegen aan deze review.http://i.imgur.com/MTTrKNz.png

Gaming laptops zijn iets waar ik nooit echt me vinger op kon leggen over waarom je zo iets zou kopen, ze zijn vaak groot, lomp, hebben een slechte batterij, zien er naar mijn smaak erg “ik ben een gamer!” uit en meestal mankeert er wel wat en vooral dat ze het punt van een laptop nogal verslaan want een laptop moet immers lang meegaan, niet zwaar aanvoelen en compact zijn. Maar natuurlijk zie ik de redenen van game laptops ook wel want zulke laptops worden soms ook gewoon gebruikt als desktop of er zijn mensen die het totaal niet uitmaken dat hij wat zwaarder is en dat mag ook wel want je moet namelijk wel het een en andere opofferen om meer kracht te krijgen.
Maar goed, hoogstens tijd dat een fabrikant laat zien dat dit ook anders kwam en zoals je zult leven van deze review zal je er achter komen dat deze Acer laptop aan bepaalde eisen toch wat beter doet dan zijn concurrentie maar waar het ook faalt.
Over het algemeen ben ik niet helemaal thuis van de laptop scene en ben ik zelf toch meer iemand die ingebunkert achter me grote tower PC zit met 2 beelschermen en een mooi surround system. Mijn school heeft prima computers waar laptops overigens verboden zijn en voor de rest vult me smartphone mijn andere behoeftes aan zoals het zoeken van informatie of het spelen van kleine spelletjes, maar goed! Ik heb me immers opgegeven voor deze review dus tijd om dit grondig te onderzoeken in wat stiekem toch wel me eerste serieuze review is van een product, so go easy on me!

Specificaties

Eerste Indruk

Verpakking
De puurste eerste indruk die je zult krijgen is toch wel de doos. Alhoewel ik raar genoeg weinig mensen ken die een laptop van rond de 2000 euro kopen puur omdat de plaatjes op de doos er mooi uitzien moet ik wel zeggen dat de doos van de Predator er goed uitziet, lakker simpel en dat houd het dan ook mooi, het thema van een abstract 3D achtergrondje met de kleuren rood en zwart zie je vaak terug in hun complete lineup van Predator producten.
Gewicht
Mijn eerste indruk is toch wel een beetje van wat ik eerder had gedacht en dat is dat hij erg zwaar aanvoelt, ik kan hier niet veel over zeggen naast dat hij 3.6 kilo weegt hij wat wel wat meer is als mijn word-en-excel laptop van 2.1 kilo. Na een snel onderzoek blijkt het ook zo dat de concurrentie al een stuk beter ligt met gaming laptops en gewicht, de P55W van Gigabyte is bijvoorbeeld 2.7 kilo en heeft evenals deze laptop ook een GTX 970 en 15.6 inch display.
Scherm
In deze uitvoering zit er een 15 inch scherm met een maximale resolutie van 1920x1080 wat dik voldoende is natuurlijk. In de laptop zit een LG monitor in wat overigens één van de beste IPS panelen is, in vergelijking met mijn eigen HP 2310ei ondervond ik meer diepte, kleur en helderheid in de laptop en alleen tegen mijn Samsung JU7500 televisie kon hij niet op (ik zou schrikken als dat wel zo zou zijn).
Om hier dieper op in te gaan is de laptop uitgerust met een LP156WF6-SPP1 monitor wat 86% sRGB haalt en 56% Adobe RGB, ISP panelen komen nauwelijks over zo hoog uit een kleuren test en van naturen zijn ISP panelen prima te observeren in verschillende kijkhoeken maar natuurlijk zou je wel een Twitch kanaal opstarten als je andere mensen mee wilt laten kijken (rust in vrede, lokale co-op games)
Design
De Predator valt op en het is maar waar je van houd. De laptop schreeuwt “Ik speel games!” wat inderdaad zo is maar dan is het de vraag of je daar wel op zit te wachten, naast het grote rode logo en 2 strepen wat verlicht is op de achterkant zijn de W-A-S-D en pijltoetsen rood geverfd zodat je blijkbaar niet vergeet waar deze nou precies zijn op je keyboard. Het numpad is verlicht met een blauwe gloed terwijl de rest rood is en dit is dan ook niet te veranderen, bijna alle toetsenborden van MSI, Asus, Razer en Alienware zijn voorzien van een Full RGB keyboard inclusief licht animaties zodat je de laptop lekker naar eigen smaak kan aanpassen en wat voor mij dan weer belangrijk is, is dat ik de lichtjes op wit zou kunnen instellen wat hier dus niet kan en dat is wel een beetje jammer.
Daarnaast is de hele laptop van plastic gemaakt wat een beetje opvalt wegens zijn premium prijs, ik had iets meer metaal verwacht. Het plastic is gecoat in rubber wat fijn aanvoelt maar helaas veel vingerafdrukken aantrekt en het is eenmaal vervelend om deze er vervolgens weer af te halen (om ze vervolgens in hetzelfde uur er weer op te hebben). Voor de rest moet je zelf maar bepalen wat je nou vind van het design want het is eenmaal iets persoonlijks.
Software
PredatorSense
Acer is vrijwel nieuw in de gaming laptop markt en dat is te merken in hun driver software. Alhoewel de gemiddelde power-gebruik zoals ik de software snel links laat liggen om vervolgens vervangende software te downloaden heeft de ingebouwde software weer het nadeel dat het bepaalde onderdelen van de laptop bestuurt en dat zie je wel erg beperkt in Acer’s gaming software genaamd PredatorSense
Als je het programma opstart krijg je direct te zien wat je huidige CPU frequentie is, hoe warm je CPU is en je hele systeem, de snelheid van je CPU en Systeem fan/ventilator en welke sneltoetsenprofiel je gebruikt, ook kan je heel verassend je sneltoetsenprofiel aanpassen met een groot “Bewerken” knop.
In de aanpas menu kan je de 5 macro knoppen een functie geven wat of een Geavanceerde Instelling is (Fansnelheid op maximaal zetten, Plaktoetsen uitschakelen etc) of een zelfgemaakt macro en uiteindelijk heb je het Verlichting menu waar je met een schakelaar de 4 licht zones aan en uit kan zetten, zoals eerder aangegeven kan je niet de kleuren wijzigen en opvallend genoeg kan je ook niet de helderheid aanpassen. Bij het uitschakelen van alle licht zones gaan de achter lichten overigens ook uit, uiteindelijk werd ik niet warm van de PredatorSense wat wel gepromoot werd op de site, doos en op de sticker van de laptop.
Killer Network Manager
In de specificaties las je misschien ook over het feit dat deze laptop iets heeft genaamd Killer DoubleShot Pro en in het kort is dat software wat je ethernet en WiFi combineert voor dubbele performance, deze functie heb ik helaas niet kunnen testen maar de software zelf is vrij nuttig, in een schoon overzicht kan je snel zien wat de meeste MB’s verslind en zo als je een online FPS speelt kan je hiervan uit snel bepalen wat eventueel je internet snelheid vertraagt, niet vaak kom je handige voor-geïnstalleerde tools tegen op een laptop!
Acer Quick Access
Een iets kleinere tool is Acer Quick Access wat een klein programmatje is om snel bepaalde functies in te schakelen.
CoolBoost zorgt ervoor dat de ventilatoren sneller draaien om je systeem sneller cool te houden, DustDefender is een exclusieve mechanisme in Acer laptoppen waarbij de ventilator snel de andere kant opdraait zodat het stof uit kan blazen en zo je laptop stofvrij houd, Bluelight Shield is een scherm modus waar het blauwe licht uitgefilterd word (blauw is overigens schadelijk voor de ogen) en dan heb je de optie om je USB-Oplader uit te schakelen zodat je een apparaat wel kan verbinden maar dat je geen stroom geeft waarbij je waarschijnlijk meer energie kunt besparen.
Over het algemeen zijn het alle 4 wel handige tools, overigens raar ik zelf om iets als flux te gebruiken in plaats van Bluelight Shield omdat bepaalde kleuren er erg gemuteerd uitzien.
Overige Software
De andere tools zijn niet zeer van belang dus vandaar een lijstje. Klik op de naam van een programma om een screenshot te zien.

Acer Care Center
Een mooi uitziend programma voor het schoonmaken en onderhouden van de computer, bied verschillende tools aan zoals het optimaliseren van je schijf opslag, controleren op de gezondheid van je harde schijf, windows animaties uitschakelen voor meer prestatie en de mogelijkheid om een backup te maken van je laptop

Xsplit GameCaster
Een trial van 6 maanden, je kan hier je games mee opnemen en streamen, je kan een webcam veld toevoegen, tekst, plaatjes en meer tijdens het spelen zodat je alles kan opleuken. Overigens is het zeker waard om op te merken dat de GTX 970M ShadowCast ondersteunt waarbij je je gameplay kan streamen en opnemen met vrijwel geen lag, gebruik dit als je echt iets wilt opnemen!

Dolby Audio
Hier kan je de equalizer aanpassen van je systeem, een vrij simpel te gebruiken programma waar je aanklikt wat je aan het doen bent en vervolgens zal de audio afgestemd worden op bijvoorbeeld film, muziek of gaming. Werkt overigens ook als je gewoon je headset aansluit.

CyberLink PowerDVD 12
Een (vrij oude) versie van PowerDVD wat in principe in home cinema mediaspeler is waar je je DVD’s, films, muziek en foto’s in kan kijken. Het is een zwaar programma voor wat het doet.

Dagelijks Gebruik

Ook al heeft mijn school het verboden om laptops te gebruiken heb ik hem alsnog meegenomen om vervolgens in de pauze iets te spelen, dit heb ik een week gedaan en het is nogal een beetje moeizaam. Mijn huidige laptop is ongeveer hetzelfde formaat maar ook een stuk lichter en je merkt het extra gewicht zeker wel, de tas waar ik de Predator in hebt zitten is een messanger bag die het altijd prima hebt uitgehouden als laptop tas maar met zo een bak als deze erin was het wat moeilijk, vooral omdat hij snel tegen iets aanstoot en het eruit en erin halen van de laptop duurde ook altijd wel eventjes.
De batterij hield het niet echt goed uit naar mijn mening, na een mix van Word, Greenfoot, Chrome en Spotify gaat hij na 4 uurtjes al snel van 100% naar de 30%. Bij een spelletje van Trackmania hield hij het overigens ook niet al te lang uit, na ongeveer 2 tot 3 uur slaat hij uit, van een volle batterij naar leeg dus de 180 watt power supply is toch wel iets wat ik aan de magere kant vind en had eerlijk gezegd ook meer verwacht, iets rond de 200 tot 230 watt.
De laptop is in vele opzichten erg vloeiend, het is bizar dat een laptop de snelheid heeft van mijn grote desktop kast en dan is het ook een plezier om er mee te werken, alles werkt soepel, snel en zonder twijfel kan je zo een laptop voor een goede drie tot vier jaar wel optimaal benutten.

Benchmarks

Passmark
De Passmark score is erg positief, op een globale vergelijking zie je dat bij bijna alle testen hij een score van 4 sterren of meer heeft
3Dmark

Je kan via de site van 3Dmark je eigen specificaties vergelijken met de score boven, klik hier voor de website.
CrystalDiskMark
SSD C:\

HDD D:\

TrackMania 2 Canyon
Very High - 16x AA - FXAA129 FPS~

Planet Coaster
Very High 32 FPS~

Grand Theft Auto V
High - Very High - 2x AA - FXAA55 FPS~

Crysis
Max - 8x AA54 FPS~

Cities Skyline
Very High - 16x AA54 FPS~

ArmA 3
Very High - 8x AA49 FPS~

Call of Duty Black Ops 2
Very High - 16x AA60 FPS~

De Predator 15 is op dit moment wel één van de snelste gaming laptops op de markt maar ondanks zijn super snelle performance zijn er toch wat foutjes, Acer is eenmaal vrij nieuw op de game laptop markt dus er mag ook wel gezegd worden dat dit een hele mooie eerste indruk is op wat er misschien nog gaat komen. Als je met de design kan leven, de statische LED lampjes met rode/blauwe gloed, het gewicht, het lawaai van de ventilatoren en korte batterijduur is het misschien toch wel de laptop die je zoekt. Ik geef het een score van 4 sterren omdat de performance en IPS scherm het overgewicht heeft tegenover de nadelen die ik net opnoemde.

Heb jij ook een Acer Predator G9-591-7110?

Ik weet niet of het mag, maar wat ik altijd wel interessant vindt van de reviews die over "gamelaptops" gemaakt worden is dat ze ook de laptop gaan demonteren om te laten zien hoe makkelijk het is om o.a. de fannetjes stofvrij te maken en bijv een ssd in het m.2 slot te stoppen?