Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

Sander 29 juli 2009, laatste update op 29 juli 2009, 312 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Goede gesprekskwaliteit
  • Degelijke zakelijke uitstraling
  • Symbian OS

Minpunten

• IMAP implementatie
  • Camera kwaliteit is niet van deze tijd
  • Via USB kabel laadt het toestel niet op

Na enkele jaren van de Nokia's af te zijn geweest ben ik weer terug bij een Nokia. De Blackberry 8310 Curve en Sony Xperia X1 konden mij beide niet overtuigen (om verschillende redenen) als smartphone. Toen ik bij het verlengen van mijn abonnement de keuze had voor een E71 heb ik niet lang getwijfeld.

De E71 is een zegen qua gebruiksgemak, vergeleken met Windows Mobile. Bediening is intu´tief en ondanks het volledige toetsenbord is het toch mogelijk om het toestel nog met 1 hand te bedienen.

Hardwarematig is er wat mij betreft weinig mis met deze zakelijke smartphone, camera is een accessoire, dus de 3.2MP zijn voor mij geen probleem. Accuduur is prima met 2 a 3 dagen en het toestel voelt robuust aan.

De software is volop in ontwikkeling en dat is erg positief, na het updaten van de firmware was mijn telefoon beduidend sneller en werkte ook de camera ineens een stuk beter. Het aanbod aan applicaties breidt zich nog dagelijks uit en hoewel ik hier niet veel gebruik van maak heb ik toch al enkele nuttige applicaties geinstalleerd, die het leven net wat makkelijker maken. Ook bluetooth icm Parrot Carkit, Polaroid Pogo en laptop werken prima. Tethering nog niet geprobeerd, maar dit wil ik nog wel gaan doen.

Een absolute misser vind ik de implementatie van e-mail, Nokia heeft het IMAP protocol op een geheel eigen wijze ge´mplementeerd, waardoor de lijst met ongelezen e-mails niet wordt bijgewerkt wanneer je ze op een andere manier leest. Hiervoor zijn wel 3rd party software-oplossingen zoals Seven beschikbaar. Nadeel hiervan is dat je je inloggegevens van je mailbox gaat verstrekken aan een online dienst die je verder niet kent, in mijn geval voor zakelijk gebruik geen optie. Nokia komt zelf ook met een soortgelijke dienst, maar die zal (zo zegt men op de eigen site) betaald worden, jammer en een gemiste kans aangezien een telefoon als deze gewoon een goede e-mailapplicatie nodig heeft.

• Parrot CK3100
  • Polaroid Pogo

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Camera van mijn E71 is toch echt 3,2 mpixel en voldoet bij voldoende licht prima...
Excuses aangepast. Sinds de laatste firmware voldoet hij inderdaad iets beter, maar kwalitatief kan hij zich niet meten met bijv de iPhone etc. En dat is toch waar veel mensen hem mee vergelijken. Maar ach, de iPhone heeft geen fysiek toetsenbord :P