Specificaties 12,1" (1440x900), 160GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad X200s 7470 (NS55HMH) Review

CrashOverDrive 30 november 2009, laatste update op 30 november 2009, 7.849 views

Lenovo ThinkPad X200s 7470 (NS55HMH)

Pluspunten

• Licht
  • Klein
  • Stevig
  • Lange Accuduur
  • Trackpoint
  • Hoge Resolutie

Minpunten

• Veel te duur in Nederland

Voorwoord
Na de trotse bezitter te zijn geweest van een Thinkpad A31, Thinkpad R61, en een Thinkpad T61p vond ik het tijd worden voor een meer mobiele laptop. Ik had al enige tijd een Asus EEE-pc, en gebruikte deze op een geven moment vaker dan me veel snellere T61p. Het is zoveel makkelijker om zo'n klein apparaat in je tas te duwen en weg te lopen, dan om zo'n groot 15.4" bakbeest in te pakken, inclusief bijbehorende survival kit (Lader, grote laptoptas, stroom snoer, etc.).

In September start ik met een Hbo opleiding in Amsterdam, en dit betekend dagelijks ongeveer 2.5uur treinen. Ook is het leuk als je in de school zelf niet eerst een stopcontact hoeft te zoeken, en daarna pas een zitplaats :+ .

Omdat ik ook graag wat programmeer op een laptop, en gewoon veel tegelijk doe is ook scherm ruimte een must. Waardoor ik als minimale resolutie 1440 * 900 wou hebben, kleiner geeft gewoon teveel gescrol om lekker te kunnen werken. Tevens heb ik een ontzettende hekel aan glossy schermen :P , omdat je dan teveel ziet wat er achter je gebeurt, en te weinig wat er op je scherm bezig is, Waardoor ik absoluut een mat scherm wil hebben.

De eisen waren dus vrij helder:
  • < 14.1"
  • < 2kg
  • Lange accu duur
  • Mat scherm
  • Minimaal WXGA+ (1440*900)
Na wat rond kijken kwam ik uit bij de x300, welke via Surfspot voor een redelijk prijs is te krijgen, deze had de goede resolutie, gewicht, en schermgrote (13.3"), maar helaas laat de accuduur voor de x300 wat te wensen over, met de zwaarste accu erin, haalt net aan 5 uur (scherm gedimd, normaal gebruik). En is de x300 alweer verouderd. De opvolger, x301 is een heel stuk duurder, en heeft nog steeds geen gigantische accuduur. Hierna nog verder gekeken naar de x200, maar deze heeft een resolutie van maximaal WXGA (1280 * 800), en hierdoor was dit ook een afvaller.

Na het lezen van wat reviews kwam ik uit op een vrij recente Thinkpad, namelijk de Thinkpad x200s.
Deze had eigenlijk alles erop zitten wat ik zocht, en was ook nog redelijk goed voorzien van oa: Cardreader, Bluetooth en een Expresscard slot. Dit terwijl de laptop een formaat heeft van 12.1", slechts 1.4Kg weegt, een resolutie van 1440*900 heeft, en ook nog eens 6uur op de standaard accu haalt, en tegen de 10uur accuduur bereikt in combinatie met de 9 cell accu _/-\o_ .

Het nadeel van de x200s in Nederland is dan ook alleen de prijs.
Dit probleem hebben eigenlijk alle thinkpads in Nederland, maar het model wat ik wilde hebben zou zo rond de 2200 euro komen te liggen. :X , terwijl dit zelfde model, samengesteld in de amerikaanse webshop van Lenovo uitkwam op zo'n 1700 dollar.

Na wat rondkijken op Ebay kwam ik een mooi model tegen, van een Amerikaanse verkoper welke ook zaken deed met Nederlanders. De laptops hebben 3 jaar Internationale Garantie van Lenovo (Kan gewoon opsturen naar Lenovo Nederland), zijn nieuw, en omdat ik zelf de voorkeur geef aan Engelstalige software is ook dit geen probleem. De laptop koste daar `slechts` 1700 dollar. Na de kosten voor het importeren te hebben uitgerekend Kwam ik uit op een kleine 1600 euro.
Dit is de laptop, verzendkosten, BTW, en inklaringskosten. (1350 voor de laptop, de rest aan import).
Al met al stukken goedkoper dan de laptop in Nederland aanschaffen. Dit is uiteindelijk dan ook gebeurd.
Na 2 weken wachten (waarvan 9 dagen dankzij de TNT) arriveerde de laptop dan eindelijk.

Specificaties

Bus Snelheid: 1066 MHz

Scherm:
Type: TN paneel met LED backlight
Formaat: 12.1"
Resolutie: WXGA+ (1440 * 900)

Video:

Snelheid: 7200rpm
Capaciteit: 320GB
Interface: Sata 2

Geluid:
Type: 16 Bit Sound Blaster Compatible (Standaard onboard chip)
Aansluitingen: 2 (mic & speaker)

Connectiviteit:
Modem: 56k Modem
Lan: 1Gb Intel netwerk controller
Wireless: Intel Wireless (802.11a/b/g/n)
Bluetooth 2.0

VGA
ExpressCard/54
3 Usb 2.0 porten
Audio In + Audio uit
Cardreader (MultiMediaCard, Memory Stick, Mem Stick Pro, Secure Digital, SDHC)

Extra's:
Fingerprint Reader

De Laptop en het Uitpakken
De laptop wordt zoals altijd bij Thinkpad's, geleverd in een vrij kleine sombere doos, zonder al te veel poetspas of overdreven stickers.

Bij het openen van de doos, is te zien dat de laptop netjes verpakt is tussen 2 schuimblokken, en alle accessoires in een doosje aan de zijkant zitten.

Het doosje met accessoires. Hierin de boekjes, een stroomsnoer (US stekker, nutteloos in europa :+ )
De lader (onder het karton), de accu, en 2 extra trackpoint caps.

Het bijgevoegde papierwerk: 1x Service & Troubleschooting Guide, 1x Safety and Warranty guide, 1x reclame flyer :P , 1x postertje met features, 1x Gebruik informatie.

De lader, hij is 60Watt en weegt ongeveer 250gram. Hij wordt gevoed met een 2pins stroom kabel. (Hetzelfde soort als bijv Videorecorders :) ), wat een nadeel heeft over de veel gebruikte 3 pins `mickey mouse` kabel, omdat deze kabel geen randaarde heeft. Voordeel is dat de kabel een heel stuk lichter is.

De 6 cell batterij, hiermee gaat de de laptop ongeveer 5uur mee met normaal gebruik.

Na het ontdoen van het plastic, zien we de Thinkpad in volle glorie, een heerlijk no-nonsense design zonder overdreven stickers

De Thinkpad opengeklapt, met in het midden de o zo herkenbare Trackpoint / Klit _/-\o_ .
Jawel, dit model heeft géén touchpad _/-\o_ . Dit kan dus wennen zijn voor nieuwe gebruikers, maar wanneer je eenmaal gewend bent aan de trackpoint van Thinkpads, wil je niet meer anders.

Naast de muisknoppen is de Fingerprint reader zichtbaar, en hierboven ook het Fullsize toetsenbord.
Dit toetsenbord is excact hetzelfde toetsenbord als ook op de grotere T400 en T500 modellen zit. Ideaal voor mensen met grote handen dus (zoals ik :9 ), of mensen die gewoon snel & comfortabel willen tikken.

De laptop van vooraf gezien.

De linkerzijde van de laptop, met van links naar rechts de volgende aansluitingen:
20V Voeding aansluiting, Usb 2.0 aansluiting, Vga, 1Gbit Lan, Usb 2.0 aansluiting.
Aan de rechterzijde zit de hardwarematige schakelaar, om de draadloze verbindingen te kunnen uitschakelen, en daarboven is ook het ExpressCard slot zichtbaar. Aan de linkerzijde is de heatsink van de koeling duidelijk zichtbaar.

De rechterzijde van de laptop, met van links naar rechts de volgende aansluitingen:
Usb 2.0, Audio uit, Audio in, 56k modem, en het afdekklepje voor de hardeschijf.

Binnenkant van de laptop, (Ik moest er toevallig inwezen om te kijken hoeveel ruimte er vrij is voor een interne 3g module :P ), gelukkig mag je bij Thinkpads het Toetsenbord eruit halen binnen de garantie :Y)
Boven in het midden zie je een kleine vierkante opening, hier kan evtueel nog een half size pci-e kaartje in (Bijvoorbeeld Intel Turbo memory), ook ligt er een antenne klaar, zodat het slot gebruikt kan worden voor Wireless USB (wanneer dit beschikbaar komt :) )
Rechts onder, kan je de Intel Wireless module zien zitten, met ruimte voor nog een extra pci-e kaartje (3G module, of een ssd bijvoorbeeld), en een extra antenne kabel voor gebruik met Wireless N

Benchmarks & Statistieken

Resultaten met de 320GB 7200Rpm Western Digital Scorpio Black

Hieronder wat resultaten met de Postville

De laptop is ideaal voor gebruik onderweg, en heeft ook nog eens hele behoorlijke specificaties.
De prijs is in Nederland veels te hoog, maar wanneer je hem importeert uit de verenigde staten kan de prijs een stuk aantrekkelijker worden. Ik had geluk bij de douane (lagere heffing }> ) waardoor ik de laptop in huis had voor in totaal nét geen 1500 euro. De prestaties zijn naar mijn mening erg goed voor een ultraportable, en de resolutie is ideaal om veel op je scherm te gooien. Dit gecombineerd met de lange accu duur (tegen de 10uur met de 9cell), maakt het voor mij de ideale reisgenoot :)

*De laptop die ik heb, is dus niet excact hetzelfde als de x200s in de pricewatch, maar de excacte model stond er niet in. Verschillen zijn oa het Geheugen (4GB in plaats van 2GB, en de Hdd 320GB in plaats van 160GB)

**Review aangepast, foto's van de binnenkant toegevoegd :*)

***Edit op 19-08-2009**
Tijdens mijn vakantie zat de laptop in mijn standaard Eastpack (school )rugtas, en nadat ik deze over mijn schouder slingerde, schoot het hengsel los, waardoor de tas ongeveer anderhalve meter naar beneden viel, op het beton. Hierna een volledige diagnostische check uitgevoerd, en er is alleen een klein krasje zichtbaar op 1 van de hoeken, op de bodem (dus bij normaal gebruik vrijwel ontzichtbaar). Voor de rest is laptop nog 100% in orde, geen deuken, geen krassen, geen barsten.. Hij is dus ook bestand tegen een zeer aardige val. _/-\o_ Hierbij ook even vermelden dat de Laptop in een Sleeve zat. En ik na de val, door zowel de bodem van de tas, als door de sleeve heen kon kijken, de laptop ging dus 1 op 1 over het beton :Y)

****Edit op 30-11-2009
Ondertussen heb ik al enige tijd een Intel Postville 80GB SSD in de laptop zitten, hiervan even wat benchmarks toegevoegd (Zie de Atto & HD Tune). Ook kan ik melden dat de Thinkpad nog maals een val overleeft heeft, hij lag namelijk op een barkruk, toen deze omviel. Net als de vorige keer, weer schadevrij :Y) . Intussen draait er ook Windows 7 Pro op de laptop, welke via het Windows 7 Upgrade program van Lenovo aangeschaft kon worden voor ongeveer 20 euro. Het voelt allemaal een stuk vlotter als Vista aan, en ook de accu gaat iets langer mee (ongeveer 30minuten), mits er op de energiebesparende stand wordt gewerkt.

Verder kan ik er over melden, dat de accuduur werkelijk G E W E L D I G is _/-\o_ . In de maanden dat ik nu op het HBO rondloop, heb ik nog geen enkele keer mijn adapter hoeven meenemen, alleen voor een enkele lange dag de extra accu (ik loop standaard met de 9 cell, en gebruik de standaard 6cell als backup).
Dit komt uit op zo'n 3uur laptop gebruik in de trein, + dan nog de uren gebruik op school.(Informatica opleiding, dus redelijk intensief gebruik). Het is dan ook bijna grappig om te zien hoe mensen vechten voor een stopcontact in de studieruimtes, terwijl ik overal kan neerploffen met mijn Thinkpad :9

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X200s 7470 (NS55HMH)?

Dit is een zeer aantrekkelijke laptop! Leuke review ook.
Ik heb wel een minpunt aan de laptop ontdekt: het ontbreken van HDMI, DVI en TV-Out. Dit vind ik wel een heel erg gemis. Dit laptopje is perfect om fotos/films/HD content op je TV af te spelen. Dat er alleen maar VGA-out op zit, vind ik eigenlijk wel kwalijk voor een 1600 euro kostende laptop.
Ik vind het inderdaad wel jammer dat er niks digitaal opzit, maar er is simpelweg ook geen ruimte meer voor op de laptop :P ; Kijk maar eens op de foto's, naar de zijkanten.
Het zit gewoon helemaal vol, en de accu neemt de achterkant in beslag, dus daar is ook geen ruimte. Er is alleen maar ruimte voor 1 beelscherm output. En gezien deze laptop voor de zakelijke markt bestemt is, waar beamers nog vaak alleen maar VGA hebben, vonden ze het waarschijnlijk belangrijker om vga te hebben, dan iets digitaals. ;)

Maar je kan natuurlijk ook altijd nog een dock kopen, die heeft wel digitale uitgangen.
De ultrabase voor een x200 heeft 2x Display port erop zitten ;)

[Reactie gewijzigd door CrashOverDrive op 19 augustus 2009 11:14]

Nou ja, ze hadden er natuurlijk gewoon geen modem op moeten doen :P Echt niemand gebruikt die meer. En die paar personen die dat wel doen, moeten maar een USB modempje kopen ofzo (of laat Lenovo dit er los bijleveren).
Hoe zit het met de functionaliteit van die fingerprintreader, heb daar niet zo goede ervaringen mee.
Is dat inmiddels een beetje goed uitgewerkt, of meer een gadget nogsteeds?
Die kan je gebruiken om op websites in te loggen als je IE gebruikt. Kom vrij handig van pas en is goed instelbaar. Nadeel is dat je je wachtwoorden terug kan vinden op de PC.
Geen idee, gebruik hem zelf alleen maar voor windows Login. Maar met software moeten passwords voor andere applicaties ook wel werken :P . Lijkt mij nog steeds een redelijke Gadget
Werkt al sinds mijn r60 (2007) erg goed.
Zo blijkt maar weer, koop nooit een Eastpack tas als je zuinig bent op je spullen. Kan me nog wel van vroegere klasgenoten herinneren dat binnen 2 weken de rits kapot was.

Verder fantastisch dat je Lenovo die klap dan weer kan opvangen... :D
Ik gebruik mijn Eastpack al 7 jaar bijna dagelijks en er is niks mis mee, lucky? :P
Ik gebruik ook al jaren eastpack,
me laatste model ging me volledige mbo mee, en daarna begaf de rits van het voorvak het.

De tas was ook gloedjenieuw, waardoor het hengsel nog redelijk glad/stug was.
Daardoor is hij denk ik los geschoten :P
Mooie review.
Zelf ben ik ook altijd tevreden gebruiker van de Thinkpad-reeks geweest.
Jammer dat deze variant in NL zo duur is.
Heeft deze (ultra) portable, ook dat lampje bovenin voor over het toetsenbord :)
Dat vond ik altijd zo een leuke doordachte gadget.
Ja, Hij heeft ook een `thinklight`, Een witte Led (R61 had een gele led)

Inderdaad ideaal bedacht, s'avonds de scherm brightness naar 2 streepjes en het thinklight aan. 8-)
Mooie laptop. Alleen dat beeldschem. Ik heb altijd de neiging naar voren te kruipen en zit na een tijdje met mijn neus op het beeldscherm. De lettertjes zijn zo klein. Voordeel is dat je lekker veel op een beeldscherm hebt, maar lastig lezen. Is persoonlijk natuurlijk.
Daar heb ik persoonlijk inderdaad geen last van :+ , Ik heb eerst een jaar 1680 * 1050 gehad op een 15.4" laptop, daarna een jaar 1920 * 1200 op een 15.4", en nu 1440 * 900 op 12.1". Dit is dus groter dan dat ik gewend ben :) . Kwa pixelgrote zit dit ongeveer tussen die schermen/resoluties in.

[Reactie gewijzigd door CrashOverDrive op 29 juli 2009 15:59]

kan je me eens vertellen waar je hem precies hebt gekocht?
Ik ben namelijk van plan om net dezelfde laptop te kopen voor exact dezelfde redenen die jij opgeeft :)
Nu werk ik met een X40, maar hij begint toch wat traag te worden.
Ik heb hem van de ebay seller "bmm89",

Zie ook mijn ervaringen in het 12" topic op tweakers (daar staat ook een link ;) )
Leuke review, ik zou ook graag mijn X61 inruilen voor deze X200s :P. Steekt de 9-cels accu trouwens ook zo uit als de 8-cels bij de X61?
Ja, Hij steekt wat naar achteren uit, zelf vind ik het niet hinderlijk (had me T61p ook).
Ik zal morgen even een eigen foto van de laptop + 9cell erbij plaatsen. Maar op de volgende link is eigenlijk vrijwel hetzelfde te zien. http://www.notebookreview.com/assets/34749.jpg :). (deze foto is van een x200, geen x200s daardoor is de kap iets anders, maar kwa uitstekende accu zijn ze identiek met de 9 cell)

[Reactie gewijzigd door CrashOverDrive op 30 november 2009 23:43]

Mooie review! Vandaag krijg ik een soortgelijke Lenovo binnen en ik kan niet wachten!

Wat me opviel was de temperatuur van 39graden van je hardeschijf. Ik vind dit aardig warm en ik vroeg me af of de processor daar ook last van had? Heb jij de mogelijkheid eens te kijken hoe warm je processor wordt tijdens het draaien van bijvoorbeeld SuperPi?
Net even wat testen gedraaitd,
DIe hdd screenshot was trouwens net nadat ik hem vol had gezet, dus niet geheel realistisch :) .

Score's zojuist idle:
Hdd: 34c
Cpu: 41c

Score's na 2 minute Orthos (100% Cpu & Ram stress)
Hdd: 35c
cpu: 72c :P

Score's 20sec na het uitzetten van Orthos
Hdd: 35c
Cpu: 43c

Score's In de laatste loop van SuperPi
hdd: 35c
cpu: 50c

Tijdens volle belasting loopt hij dus wel redelijk warm, maar koelt hierna ook weer snel af. De Tj. Max is overgens 105c. :9

Alleen is het op het moment wel snikheet hier op de kamer,
hdd's in me pc zijn normaal ~27 graden, nu 36 }>

[Reactie gewijzigd door CrashOverDrive op 22 augustus 2009 11:30]

Pff, dat is flink warm!

offtopic, ik heb onderhand mijn W500 binnen maar de verkeerde is geleverd! AWRGGGG
Ik heb gisteren mijn W500 besteld, als ik dan jou review lees en afbeeldingen bekijk begin ik echt te kwijlen :9~ Ik kan niet wachten 8)7
Ikzelf werk nog altijd op de lenovo x31 (zo'n 8 jaar oud gok ik), en je ziet het verschil niet. Wellicht het enige merk laptops waarbij de tijd stil staat :D

Voor de rest is 't leuke review. Alleen jammer dat de prijs (1600 euro vind ik veel) nog steeds wat hoog is.