Bekijk alle uitvoeringen

Cooler Master Notepal U3 Plus Zwart Review

Arator 21 april 2016, 391 views

Cooler Master Notepal U3 Plus Zwart

De Cooler Master Notepal U3 is een handig product inzake laptops te koelen. Het kan tot 17" laptops dragen en de fans zijn simpel te verplaatsen

Pluspunten

• licht van gewicht
  • geschikt voor 17" laptops
  • fans handig te verplaatsen
  • stil

Minpunten

• USB-verloopje zit nogal losjes
  • geen rubber op de onderste draaghoeken
  • USB-verloopstekker onhandig groot uitgevoerd

Het waarom
Dit weekend begon mijn Dell laptop vreemd te doen. Ineens kon die niet meer mee in spelletjes die daarvoor geen probleem vormden. MSI afterburner geïnstalleerd en die logfiles laten maken. Bleek dat de temperatuur opliep naar 100°c.
Tijd voor een kijkoperatie bij deze laptop. Er hing wel wat stof in de ventilator, maar toch niet die hoeveelheid om geen lucht meer te kunnen verplaatsen. Toen ik handmatig de ventilator liet draaien, voelde ik een meer dan lichte weerstand. Een test met stroom gaf aan dat de ventilator inderdaad moeite had om te starten. Die fan is aan vervanging toe. Een nieuw exemplaar werd besteld in China.
Omdat de nieuwe fan nog wel enkele weken onderweg zal blijven, en ik mijn laptop niet kon missen, heb ik besloten om een laptopsteun met actieve koelingfans aan te schaffen.
De marktprospectie
Op zich had ik niet veel eisen.
  • Het moest betaalbaar zijn (maximum een avondje café met de maten)
  • Het moest een laptop ondersteunen van 17"
  • Fans moesten verplaatsbaar zijn, zodat ik een fan rechtstreeks onder de intake kon plaatsen, en de anderen ter hoogte van CPU en GPU
Voor één keer eens geen gebruik gemaakt van de Tweakers Pricewatch. Ik kon geen zinnige filter vinden om de laptopstands met actieve koeling te scheiden uit de dockingstations. Aangezien ik toch een bestelling moest plaatsen bij een "koudblauwe" doosjesschuiver :9 , heb ik die zijn assortiment maar eens bekeken.
Eis 1 zou geen probleem zijn, het was kiezen tussen dronken of op weg naar crimineel zat (lees tussen de ¤30 en de ¤50). Eis 2 zorgde echt voor een scheiding. En eis 3 gaf me enkel nog 2 producten van hetzelfde merk, eentje met 2 ventilators en eentje met 3.
Ik heb gekozen voor het product met 3 fans : de Cooler Master Notepal U3 Plus.
Het uitpakken
Een slap kartonnen doosje rondom de staander zelf. In de staander zat dan nog een kleiner hardkartonnen doosje met de fans en een handleiding. Achter op de doos nog wat fotootjes me mogelijkheden voor wanneer het product bij de lokale pc-boer in het rek staat. Een basic verpakking om een goedkoop product zo goedkoop mogelijk te houden.
Het product
De staander
De staander is een metalen plaatje, in meshpatroon, die op 1 uiteinde in U is geplooid om zo schuine staander te maken. De hoek is hierdoor ook niet aanpasbaar. Ik gebruik het nu 3 dagen en voor mij is de hoek in orde voor toch snel te kunnen typen. Voor mij is de niet-aanpasbare hoek geen dealbreaker, voor andere mensen misschien wel.
De U heeft een volledige rubber bescherming, met achteraan nog 2 rubber blokjes die voor cable management kunnen worden gebruikt. Met mijn muiskabel was het gehele management opgebruikt. Dus op zich een leuke toevoeging, doch niet echt geschikt om meerdere kabels te managen.
Het stuk vooraan dat op je bureau rust heeft ook een rubber bescherming, doch enkel in het midden, zodat de hoeken vrij blijven. Ik had toch liever gezien dat ook deze hoeken een rubber bescherming hadden. Door het gewicht en de grootte van de laptop hebben deze hoeken de neiging toch iets naar onder te buigen zodat juist wel, juist niet het bureau raken. Ik vermoed dat dit met kleinere laptops geen probleem zal geven.
De fans
De 3 fans zijn elk op zich verbonden met een kabel naar een centraal punt. Vanuit dit centraal punt vertrekt dan een kabel om aan te sluiten op een USB-poort om voeding te kunnen leveren.
De fans hebben kleine pinnetjes langs één zijde. 2 van de pinnetjes kan je met een druk op een knop iets verplaatsen. Het zijn deze pinnetjes die ervoor zorgen dat je de fans overal kan plaatsen over in het meshpatroon van de staander.Een handig systeem.
Wel kan je de fans niet tot helemaal onderaan (naar je toe) het mesh hangen.Wegens de dikte van de fans (een kleine centimeter), en vastgestelde hoek van de staander, raken dan de fans het bureau, waardoor de ganse staander instabiel kan staan.
Ik hoor de fans niet draaien, al moet ik wel vertellen dat vlakbij een router met actieve koeling staat, die wel hoorbaar is. Maar ik heb zelfs moeten voelen aan de fans om na te gaan of ze effectief aan het draaien waren. Mits je er echt op gaat letten, hoor je ze natuurlijk wel.
De voedingskabel
De kabels tussen het centrale punt en de fans zijn lang genoeg om zo overal te kunnen positioneren over de ganse staander. De verdere kabel is ook nog lang genoeg om altijd tot bij een USB-poort van de laptop te geraken.
Bijna op het einde van de kabel zit een klip waarmee je de kabel kan ophangen aan de staander. Op deze klip is ook een draaiknop aangebracht waarmee je de draaisnelheid van de fans kan aanpassen. Ik heb ze maar op vol vermogen gezet. De usb-aansluiting zelf is een verloopstekker, zodat je geen usb-slot moet opofferen. Doch zou ik dit niet echt aanraden. De verloopstekker is zo gigantisch onhandig groot gemaakt. Het uiteinde steekt 4 centimeter uit mijn laptop. Ook vind ik deze vrij los in het sub-slot zitten (al meerdere sloten getest en het blijft hetzelfde). Hierdoor denk ik dat, mocht je toch een usb-apparaat aansluiten via het verloopstekkertje, deze stekker gaat doorbuigen door het gewicht, met eventueel afbreken en beschadigingen aan het usb-slot tot gevolg.
Het installeren
Op zich is het installeren niet moeilijk. Fans eraan hangen, staander op je bureau, laptop op je staander en USB-stekkertje aansluiten.
Features
Zelfs een simpele koeler als dit, moet features hebben.
  • knopje om de snelheid van de fans aan te passen : een eenvoudig wieltje op de voedingskabel. Het doet zijn werk. Het kan bij me opkomen dat sommige mensen die in een stille omgeving werken, de fans toch horen, en met dit wieltje de fans wat stiller kunnen zetten
  • USB-verloopstekker : zoals reeds besproken vind ik dit slecht uitgewerkt. Met een beetje meer aandacht had deze stekker de helft kleiner kunnen worden gemaakt. Nu zou ik hem niet aanraden om te gebruiken als verloopstekker.
  • Beschermingstas : op de doos krijg je foto's te zien dat je de staander ook kan gebruiken als bescherming voor je laptop tijdens vervoer. Hiervoor dien je dan de fans te verwijderen, en je laptop in de U te schuiven. Zodoende zou die dan langs 1 zijde beschermd zijn door de meshplaat. Waar je dan met je fans heen moet? Ik zou dit feature eigenlijk anders op de markt plaatsen. Door je laptop in de U te plaatsen, neemt de gehele staander niet zo veel méér plek in dan je laptop, en kan je deze makkelijk in je laptoptas plaatsen. De fans nemen minder plaats in dan je de staander zo zou meenemen. Eigenlijk een functie die voortkomt uit de vorm
Eindconclusie
Het product is niet supergoedkoop. Voor de kleinere laptops is er meer keuze op de markt, en zijn de prijzen toch ook iets lager.
De Cooler Master Notepal U3 Plus doet het werk waarvoor die is aangeschaft. Ik kon de temperatuur van mijn laptop terug naar een aanvaardbaar niveau van 70°c brengen tijdens het gamen. Dat is toch een verschil van net geen 30 graden.
Het zijn vooral de details op de afwerking die me weerhouden om een hogere score te geven. Mijn inziens moet dit product tegen eenzelfde prijs kunnen gemaakt worden met aanpassingen aan het verloopstekkertje en met rubber aan de onderste hoeken.

Heb jij ook een Cooler Master Notepal U3 Plus Zwart?