AMD Sempron LE-1250 Boxed Review

fruttenboel 28 juli 2009, laatste update op 28 juli 2009, 1.185 views

AMD Sempron LE-1250 Boxed

Pluspunten

• Energiezuinige processor
  • Acceptabele snelheid

Minpunten

• Moeilijk te verwijderen uit AM2 socket

Voor een minimaal systeem heb ik deze processor uitgezocht. En zoals gebruikelijk bij AMD viel er niks op deze processor aan te merken.

De Sempron L1250 is een zuinige processor met 45 Watt TDP. De ventilator springt duidelijk minder vaak aan dan die in mijn Pentium III en IV systemen. Verder is het een betrouwbaar werkpaard dat blijft werken.
Ik had een boxed processor (CPU en koelblok in 1 doos). Installatie was eenvoudig:
  • processor uitpakken en in ge-opende AM2+ socket droppen
  • socket weer sluiten
  • koellichaam uitrichten en monteren
Alleen is de snelheid te beperkt voor moderne besturings systemen. Het verwijderen van de processor uit het moederbord vereiste enige hoofdbrekers. Uiteindelijk bleek dat je de CPU 'gewoon' met koellichaam en al rechtstandig uit het gesloten socket moet trekken.

Heb jij ook een AMD Sempron LE-1250 Boxed?

Alleen je probleem met het verwijderen uit de AM2 socket snap ik niet. Koeler demonteren, socket hendel omhoog en cpu eruit pakken. Volgens mij haal je hier iets door elkaar.
Ik heb dit probleem ook gehad met stockkoelers van de Phenoms. Net alsof ze aan elkaar vastgebakken zijn. Je krijgt dat koelblok er niet zonder geweld af. En ja de vergrendeling was los :+
Dat komt door de koelpasta. Je moet er ff een haardroger op zetten tot ie lekker warm is. Dan laten ze zo los.
Als je hem zomaar uit het socket "wegscheurt" is de kans groot dat je je socket sloopt, of een pinnetje laat breken.
Beter is om, indien de koelpasta zo stevig vastzit, de koeler ietwat los te wrikken door het heen en weer te bewegen en zo de proc te openbaren.
Daarna kan je het hendeltje omhoog halen en de proc verwijderen (safely)

Kleine review, laat vooral zien hoe je het gemonteerd hebt, mis alleen een beetje inzicht op de snelheid, de warmte, het verbruik... Kortom, wat interessant kan zijn aan een proc.
Hopelijk komt er nog wat bij, en anders in ieder geval wat foto's indien mogelijk.

Succes met je proc!
Je krijgt de processor met geen mogelijkheid van de CPU af als die nog in de socket zit. De grijze koelpasta is vloeibaar geweest en later weer uitgehard.

Beetje voorzichtig draaien leverde niks op. Je wilt toch niet te hard draaien want die pinnkes zijn maar dun. Dus dan maar een beetje proberen te tillen om te kijken of je het koelblok er zo af kunt wippen. En ineens had ik de combinatie in mijn handen!

Later gezocht op internet en daar schreef een PC reparatie bedrijf dat dit toch echt de methode is: rechtstandig optillen uit een gesloten socket. De hendel zit helemaal ONDER het koelblok. Je kan er helemaal NIET bij. Er waren bij mij geen pinnen verbogen.
Dat heb ik hier ook al een aantal keer meegemaakt. Die grijze pasta is gewoon van slechte kwaliteit als je het langer gebruikt. Ik vervang het meteen voor Artic. Anders trek je inderdaad de CPU uit een gesloten socket, met koeler en al.
Gewoon heel even de heatsink opwarmen (met een fohn werkt prima) en je kan `m er afhalen.
Oké dat heb ik ook weleens gehad, dat de cpu koeler (heatsink) nogal vast zit geplakt aan de cpu. Dan was draaien en ietsje wrikken voldoende. Denk dat draaien sowieso de beste manier is, de cpu zit met de pinnetjes strak in het socket. Die draai je dan echt niet zomaar krom. Lijkt me eerder dat je pinnen krom / eraf breekt als je de cpu zomaar uit het socket trekt.

Overigens kan ik fruttenboel wel het advies geven om eens wat meer te lezen gezien de eerste zin al vraagtekens oproept bij mij (cpu = engelse afkorting van Central Processing Unit, oftewel procesor of centrale rekeneenheid).
Kun je de fout even aanwijzen, Jut?

CPU is central processing unit inderdaad. Wat is daar fout aan? Toen ik in 1982 mijn eerste databoek van buiten leerde (over de Z8000) was dat ook al zo trouwens. Maar ik kom graag aan wensen van anderen tegemoet.
Welke boeken had je in gedachten?

Een van de boeken hier http://fruttenboel.verhoeven272.nl/modula-2/Literature.html misschien?

Mijn eerste zin was 'voor een minimaal systeem'. En dat is natuurlijk het geval met die Sempron. Het was een goedkoop processortje voor op een goedkoop MoBo.
Ik vind die processor helemaal niet zo zuinig als je bedenkt dat AMD ook quadcore CPU's op de markt brengt met maar 45W TDP (zoals de Athlon II X4 605e, loopt ook op 2.3 Ghz)

Maar goed ik zie dat deze Sempron al redelijk oud is.
TDP != Als verbruik. TDP is thermal design power. Oftwel wat voor koeling ie nodig heeft als ie maximaal aan het werk zou zijn. Je hebt hele series die in het zelfde TDP worden geplaats maar lang niet het zelfde verbruik hebben. Hij verbruikt echt minder dan een X2, logisch ook want hij heeft minder schakelingen die gebruikt worden. Performance per watt is heel wat anders, dat doet een X2 veel beter als beide cores gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 29 juli 2009 11:26]

In dit segment bestaan eenvoudigweg geen zuinige processoren. Je hebt erbij die niet zo ontzettend veel energie vreten, maar vergeleken met een MPS430 zijn het allemaal draken.

Maar ja, je wilt toch dat de internet exploder alle filmpjes tegelijk kan afspelen, niet?