Umi Touch Grijs Review

jgvonk1984 18 april 2016, laatste update op 25 juli 2016, 1.506 views

Umi Touch Grijs

Mooi snelle budget topper met hoge afwerking

Pluspunten

• Geen bloatware
  • Android 6.0 (Stock)
  • Scherm 1920x1080
  • Dual-Sim
  • Fingerprint scanner

Minpunten

• Alleen verkrijgbaar middels import
  • Rootjoy toch niet beschikbaar
  • Geen mogelijkheid tot W10

Afgelopen vrijdag 15 april de Umi Touch ontvangen. Hierbij alvast een kleine review, de uitgebreide review volgt na een tijdje met het toestel te hebben gewerkt.

Aankoop:
Ik heb het toestel aangeschaft voor Ą 136,62 inclusief verzending tijdens de pre-order op 17 februari 2016 via de officiŰle Umi webshop op Aliexpress
Het toestel is verstuurd op 01 april 2016 en was uiteindelijk binnen op 15 april 2016

In de doos:

Basic Information:
Brand UMi
Model TOUCH
Color Silver/ Gray/ Gold
Operating system Android 6.0 Marshmallow
Touch ID Front Fingerprint Scanner,Unlock in 0.1-0.3s , Multi-function
Battery4000mAh Sony Li-Polymer
Standby Time13~15 days

Display:
Display Size 5.5 inch
Type LTPS (2.5D Arc screen)
Material Corning« Gorilla« Glass 3
Resolution 1920*1080 pixels, 441 PPI

Cameras:
Rear Camera 13MP Sony« IMX328 camera Dual flashlight
Front camera5.0MP hynix« HI553 camera Front flashlightVideo1080P

Connection:
Band GSM 850/ 900/ 1800/1900 (B5, B8, B3, B2) WCDMA 900/ 2100 (B8, B1) LTE FDD 1800/ 2600/ 800 (B20, B3, B7)
SIM card Dual sim dual standby Or 1 Micro SIM Card and 1 TF Card Both SIM slots are compatible with 4G, respectively. When they work at the same time, only one of them can receive LTE service and the other GSM. Default at slot 1
WIFI 802.11 a/b/g/n 2.4GHz/5GHz

Card Extend Support TF card up to 128GB
OTG YES

Kleine review:

Eerste blik:
Wat direct opvalt bij het vastpakken van het toestel is toch wel de hoge kwaliteit van de afwerking. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen doen zeker niet onder voor bijvoorbeeld een Apple, Samsung of Sony toestel.

Eerste start:
Na het verwijderen van de beschermfolie op het beeldscherm en het plaatsen van SIM 1 heb ik het toestel aangezet. Het scherm ziet er duidelijk, scherp en helder uit.
Tijdens het doorlopen van de wizard kom ik op het punt om de apps uit mijn Google profiel weer automatisch op de Umi Touch te installeren, dit lijkt echter niet te lukken en ik beland telkens weer op het scherm met de vraag of ik de apps wil terugzetten. Uiteindelijk geef ik het op en kies toch maar voor overslaan. Tot mijn verbazing c.q. opluchting worden mijn apps nu toch ge´nstalleerd. Ik kan helaas niet uitsluiten of dit probleem nu aan het toestel, Android 6.0 of aan mijn profiel ligt.
Het valt mij wel op dat het terugzetten van de apps uit mijn profiel vrij veel tijd kost en dat ik de downloads een aantal keer opnieuw moet starten, maar ook dit kan meerdere oorzaken hebben en hoeft dus niet direct aan het toestel te liggen.

Nadat de apps ge´nstalleerd zijn moet ik toegeven dat ik bij het eerste gebruik van het toestel niet merk dat het een budget toestel betreft.

Nadelen tijdens eerste paar dagen:
- Batterij: Ondanks de 4000mAh Sony batterij gaat deze korter mee dan mijn Sony Xperia Z3. Opgelost met update

Voordelen Umi Touch:

Nadelen Umi Touch:
- Geen indicatie LED
- Batterijduur opgelost met update

Update 25-07-2016
De eerste weken gebruik zijn goed bevallen, helaas begint het toestel nu mankementen te vertonen.
- Op de LCD beginnen witte vlekken te verschijnen welke steeds erger worden (lijkt achter het scherm iets te zitten wat te warm wordt)
- De homeknop reageert soms uit zich zelf, waardoor het scherm aan gaat.
- Wifi reageert zeer traag.
- Scherm laat los van behuizing, deze moet ik telkens terug drukken. (toestel is niet gevallen)
- Een van de rede om het toestel aan te schaffen was de mogelijkheid voor W10, helaas nog steeds niet beschikbaar. Waarschijnlijk komt deze niet meer.

Heb jij ook een Umi Touch Grijs?

Ook ik ben zeer tevreden over de UMI Touch. Het leek me wel aardig om ook eens wat te spelen met andere ROM's, maar helaas lijkt het er op dat UMI die toch niet ter beschikking gaat stellen.
Erg spijtig. En ook niet erg netjes, want dit was toch een belangrijk verkoopargument.
Nadelen Umi Touch:
- Batterij duur
Bedoel je nou dat de batterij duur is, of dat de batterijduur kort is? ;)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 19 april 2016 17:14]

[...]

Bedoel je nou dat de batterij duur is, of dat de batterijduur kort is? ;)
- Batterijduur opgelost met update 8)7
Hi,

Ik las in tweakers dat het evt met dual boot ook windows mobile 10 ook kan gebruiken. Heb je misschien ook al geprobeerd?
De Windows 10 is nog niet beschikbaar, zodra die er is ga ik deze zeker een keer testen
Ben je er nog steeds tevreden over? Op Amazon lees ik redelijk wat negatieve reacties na enkele weken gebruik. Alles start positief, maar gaat snel achtetuit. Qua specs en prijs is deze zeer interessant, maar indien je dit ook zou merken ga ik overwegen om naar mijn andere keus de redmi note 3 pro te gaan.
Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik gebruik het toestel voornamelijk voor bellen (heel veel), internet en GPS. Ik vind het toestel in gebruik niet onderdoen vergeleken mijn oude Sony Xperia Z3. Heb totaal geen software of hardware problemen ervaren.