MSI Wind U90X-037EU Review

itarix 27 juli 2009, 348 views

MSI Wind U90X-037EU

Pluspunten

• Compact
  • LED scherm
  • relatief groot toetsenbord

Minpunten

• geluidskwaliteit speakers
  • Grote voeding
  • voeding past niet goed in het hoesje
  • Lage resolutie scherm
  • Geen DVD-rom drive

inleiding
Deze nettop heb ik noodzakelijk aangeschaft voor gebruik in de verschrikkelijk langen pauzes op school.
Toen ik de nettop aanschafte was het voor mij de beste prijs kwaliteit verhouding op het internet. Ik zocht een nettop met een redelijke prijs en een zo groot mogelijk toetsenbord. Zijn grote broer de U100 was weer net iets te duur en deze is bijna precies hetzelfde nou ja bijna...
De U100 beschikt over een groter scherm en bluetooth waarbij ik pas toen ik mijn U90 erachter kwam dat de U90 geen bluetooth had.

Ram geheugen uitbreiding
Mijn U90 is nog geen seconde aangeweest zonder 2gb ram.
Na het verwijderen van een aantal schroefjes aan de onderkant. en het (helaas) verbreken van de Warrenty Sticker kon ik mijn 1gb module er zo bijschuiven de U90 kan helaas maar 2gb ram geheugen aan.
Volgens MSI geldt het vervallen van de garantie niet als je de stikker alleen verbreekt om een ram module bij te plaatsten.
Door een gebrek aan een kapotte MSI wind heb ik dit niet kunnen nagaan ;)

Besturings systeem
Mijn U90 werdt geleverd met Linux, na er een tijdje mee gespeeld te hebben kwam ik erachter dat een aantal programma's die ik voor school nodig had niet werkte onder linux zonder een werkbaar alternatief heb ik daarom besloten om Windows XP te installeren.
Voor het installeren van een besturingsysteem moet je of een usb DVD-rom drive aansluiten of een usb stick bootable maken en omzetten naar een installatie medium.
Ik heb via een handleiding op internet de installatie bestanden op mijn usb stick gezet.
De installatie ging sneller als normaal door de hoge doorvoersnelheid van een usb stick.
Na de installatie moesten de drivers van de MSI site geinstalleerd worden waarna de Netbook het weer
helemaal doet.

Op het moment draait de Nettop Windows 7 RC1
Windows 7 doet het goed en zorgt niet voor een groot prestatie verlies.
De taakbalk instellingen heb ik wel verandert naar "use small icons" omdat het anders teveel scherm ruimte inneemt.

Prestaties
Ik gebruik mijn netbook voor internet / email en oudere of eenvoudige spellen.
De netbook presteert voldoende op die vlakken. Je moet natuurlijk niet het nieuwste van het nieuwste willen spelen. Maar voor de dingen die ik ermee doe is het voldoende.

Featureset
Het Featureset is redelijk standaard er zit een Atom processor in met bijbehorende chipset.
De MSI wind u90 heeft 3 USB porten audio in / audio out port een Ethernet port D-Sub VGA port en een SD kaart lezer. Verder zit er nog een webcam met microfoon ingebouwd en een 802.11g Wifi kaart.
Deze aansluitingen doen allemaal wat ze moeten doen.
De webcam heeft niet echt een hoge resolutie maar is voldoende voor video telefoneren.
Over de ingebouwde speakers ben ik niet echt te spreken. ze zijn aan de onderkant bevestigt en hebben een ongelooflijk slechte geluidskwaliteit.
Gelukkig is het geluid van de audio out port wel goed er zit geen ruis achter zoals ik bij sommige laptops weleens hoorde en de geluidskwaliteit met een koptelefoon is uitstekend.

Beeldkwaliteit
het beeld is erg mooi en kan dankzij de LED achtergrondverlichting erg helder worden gezet.
Daarom is het meestal wel mogelijk om iets te zien wanneer je de nettop buiten gebruikt
Ik vind het alleen jammer dat het scherm een wat lage resolutie heeft.

Ergonomie
Het toetsenbord is eigenlijk net te klein maar nadat je er aan gewend bent tikt het toch lekker weg.
Wat ik veel vervelender vind werken is de muis.
De muis heeft een doorgetrokken muisknop hierdoor is het klikken een stuk lastiger.
Af en toe klikt ik op de verkeerde muisknop omdat ik net iets teveel naar links of naar rechts druk.
De Muisknop geeft niet zo lekker mee als twee aparte knoppen.

Mobiliteit en accuduur
De netbook is erg klein licht en compact.
De netbook wordt geleverd met een hoesje waarin je de netbook beschermt kan meenemen.
Ik vind het jammer dat de oplader eigenlijk niet in het hoesje past.
De accu duur is voor mij ruim voldoende.
Mijn pauze duurt 1 uur en met vol verbruik gaat ie ongeveer 1 uur en 30 minuten mee.

Het is een erg fijne netbook voor de prijs die ik ervoor heb betaald.
Alle basis functies zitten erop en hij is zoals alle netbooks erg compact en mobiel

Heb jij ook een MSI Wind U90X-037EU?