Sweex 7.1 External USB Sound Card Review

Atreus 24 maart 2011, laatste update op 12 mei 2015, 31.806 views

• Voelt stevig
  • Aansluitmogelijkheden
  • USB
  • Lage Processor-belasting

Minpunten

• Knoppen klinken goedkoop
  • S/PDIF lekt licht
  • Bijgeleverde usb kabel een beetje kort(1M) voor mijn gebruik.

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
Aanschaf

Nadat mijn audio-uit van mijn laptop het had begeven, ging ik op zoek naar vervanging. Omdat ik student ben heb ik een tight budget en zo veel was 'audio out' voor mijn laptop me niet waard, ik kan mijn meeste muziek wel via mijn mobieltje op een speakerset aansluiten. Echter wilde ik ook graag voor weinig Xbox 360 spelen met een koptelefoon op. Toen ik de directe audio feed uit de xbox aansloot op mijn koptelefoon was het geluid veel te zacht om echt bruikbaar te zijn. Toen viel mijn oog op deze spotgoedkope oplossing, met S/PDIF in & out! Ik was gelijk verkocht.

Bouwkwaliteit

De 'geluidskaart' voelt stevig aan, hoewel het vederlicht is. Echter, als je een van de knoppen gebruikt die op het apparaat aanwezig zijn, klinkt het geluid dat dit maakt het heel hol en plastic. Ik had geen aluminium chassis verwacht natuurlijk :) maar dit had naar mijn idee vrij simpel voorkomen kunnen worden. Nu fungeert het hele kastje als klankkast. De audio in- en uit-gangen hebben een tight fit, je audiokabels zitten goed vast, die van de S/PDIF heb ik nog niet getest. Over de S/PDIF gesproken, de S/PDIF-out lekt licht. Dit heb ik nog nooit gezien in een dergelijk apparaat en is slordig, maar omdat je het uit kan zetten via de meegeleverde software hoeft het niet te storen en het is zo weinig licht dat ik me er nooit aan geŰrgerd heb.

Uiterlijk

Voor iets van 18 euro is het de mooiste geluidskaart die ik heb gehad. De voor en achterkant, samen met een streep bovenop zijn van pianolakzwart plastic. De rest is mat zilver plastic. Verder zitten bovenop nog 2 blauwe leds. De 2e hiervan maakt duidelijk of de microfoon gemute is, maar wat de 1e aangeeft is mij echt een raadsel. Zoals Marco12 in zijn reactie duidelijk maakt geeft het lampje aan of het wordt gebruikt door een programma, of het geluid uitzend of niet is niet van belang. Kan voor sommigen handig zijn maar hij ligt tegenwoordig bij mij onder een kast dus ik zie hem het liefst zo min mogelijk.

Featureset

Deze kaart beschikt over bijzonder veel aansluitmogelijkheden. Mijn hoofddoel was mijn Xbox 360 Audio versterken via deze kaart. Dit doe ik nu met de standaard audio kabel, maar zou ook kunnen met de optical S/PDIF. Dit lukte met de sweex zonder ook maar 1 ding in te stellen. De line in stond standaard op 'monitor' en dus speelde de Xbox audio door mn koptelefoon. Voor de rest gebruik ik hem eigenlijk alleen om muziek te luisteren van mijn laptop, iets wat ook prima gaat met deze kaart. Ook skypen en ingame voice (alleen getest met steam-games maar zou me verbazen als bij andere spellen een ander resultaat behaald wordt) gaat goed.

De software die er bij zit werkt prima. Er zijn veel aanpassingsmogelijkheden voor een 5(7).1 set, zoals locatie correctie en de grootte van je kamer . Er zijn ook een hoop equalizer pre-sets maar ze voelen een beetje overdreven aan. Hier maar ik liever via een ander programma gebruik van. De Virtuele 7.1 doet geen wonderen, maar ik kan nu met Team-Fortress 2 wŔl onderscheid maken tussen voor of achter me, hoewel geluidsrichting van voor veel duidelijker is. Toch, nu kan ik weten of die voetstappen achter of voor mij zijn (met mijn koptelefoon op) en dat kan het verschil zijn tussen leven en dood :P.

*EDIT* 27-02-10
Sindskort draai ik Windows 7 en ook daar werkte het apparaat (en de meegeleverde software) prima op.

Installatie

De bijgeleverde cd bevat alle drivers. Na een simpel installatie menu te hebben doorlopen was het apparaat ge´nstalleerd. Hier zit ook een Sweex audiocontrol centre programma bij. De opties hiervan lijken redelijk uitgebreid, maar ik heb hier maar enkele momenten naar gekeken. Als ik de geluidskaart unplug komt alle audio weer via mn laptop speakers en neemt windows volume control de zaak weer over. Sommige programma moeten herstart worden om het geluid weer via de gewenste output te laten gaan.

Audiokwaliteit

De audiokwaliteit is prima, voor de niet-audiofiel zelfs goed te noemen denk ik. Voor een externe geluidskaart had ik minder ruis verwacht, omdat het dan verder is van al die stoor elementen in je pc/laptop. De ruis is echter praktisch hetzelfde als een normale (on-board) audiokaart. Mijn muziek klinkt er prima door en de Xbox ook.

Ik heb onlangs direct kunnen vergelijken met een Realtek HD onboard audio chip en was blij verrast dat het geluid uit deze externe geluidskaart meer diepte had. De bassen klonken beter maar het was niet dat er ineens bass was op plekken waar dit niet zou horen te zijn. De mid- en high-range waren ongeveer vergelijkbaar.

Processor-belasting

Na een test voor processor belasting ben ik tot de conclusie gekomen dat dit apparaat ongeveer 2 % meer processor-vermogen gebruikt bij het spelen van een mp3 in VLC Mediaplayer. Met dit apparaat aangesloten en muziek over de Front Out was mijn processor-belasting rond de 4%. Zonder dit apparaat en met geluid over interne speakers was de processor belasting gemiddeld 2%. Dat leek mij niet verkeerd. Dit is getest op een Intel Core 2 Duo T7100 @ 1.80 GHz.

Door de belachelijk lage prijs van dit apparaat is de prijs/kwaliteit verhouding echt super. Hij doet wat ik wil, voor weinig, zonder lelijk te zijn en zonder dat het moeilijk is. Daarnaast is het USB, en hoewel dat qua prestaties niet heel gunstig is, is het wel heel praktisch.

P.S.

Zoals John aankaart is dit een Sweex product, welke niet bekend staan om hun kwaliteit. Daarom zal ik, zodra het apparaat kuren begint te vertonen, deze review direct updaten.

*EDIT*

Onder Windows 7 werkt deze geluidskaart ook prima, ik hoefde niet eens de installatie CD te gebruiken. 6 maanden probleem vrij gebruik.

*EDIT 2* 27-02-10

Als je last hebt van het lekkende S/PDIF licht kun je dit uitschakelen in het programma dat sweex meelevert.

*EDIT 3* 05-06-14 (zo oud al deze review!)

Volgens een reactie van " Die Bruine " werkt speaker fill niet onder Windows 8.1 . Als je 6 kanalen kan geven dan speelt hij ze ook alle 6 af, maar heb je een stereo source dan krijg je dus alleen audio uit je 2 front speakers.

*EDIT 4* 11-05-15

Afgelopen weekend is deze geluidskaart met mijn jas meegestolen in Nunspeet! Hij heeft een week hiervoor nog werkend aan een systeem gehangen. Hiermee komt er helaas een einde aan de durabilitytest :-) .

Heb jij ook een Sweex 7.1 External USB Sound Card?

Ik ben ook in het bezit van dit apparaatje en het is echt veel bang-for-buck.
Ik had mijn vriendin een keer een 5.1 speakerset cadeau gedaan zodat ze ook beter kon genieten van films, en ik natuurlijk ook als ik bij haar ben. Echter kwam ik er toen pas achter dat haar notebook geen 5.1 geluid kon uitsturen en zag ik dit ding als een uitweg. En bij de naam Sweex houd ik mijn hart altijd vast maar het ding ligt nu al een half jaar op de grond en doet gewoon wat het moet doen.

Verder erg nette review maar wilde even een ervaring delen wat natuurlijk voor potentionele kopers handig kan zijn ;)
Ik zou graag wat willen vragen over deze kaart.

De tuner voor de tv heeft een S/PDIF uitgang maar mijn 5.1 speaker set heeft geen S/PDIF ingang. Zou ik deze kaart kunnen gebruiken om de tuner aan te sluiten op de speaker set?
Dus zonder tussenkomst van een pc. Het lijkt mij wel omdat hij het ook doet op de xbox.
Helaas niet.

Aangezien dit een USB geluidskaart is, kan hij niet aan zonder PC. Hij gebruikt ook de CPU van mijn laptop, dus zelfs met powered usb zou het niet werken. Als ik mijn xbox-geluid doorlus via dit kastje, staat mijn laptop ook aan.

Ik kan niet met zekerheid spreken, omdat ik nog steeds geen S/PDIF kabel heb om het daadwerkelijk te testen, maar in hetzelfde menu waar ik kan selecteren dat ik het geluid van de line-in wil gebruiken, kan ik ook de S/PDIF selecteren. Om het geluid te horen van mijn xbox hoefde ik niet eens iets op ' monitor mode ' te zetten, dus ik neem eigenlijk aan dat dit bij S/PDIF hetzelfde is. Als je er een PC tussen zou hangen zou het dus wel moeten werken.
ik heb nu een acer aspire one pro netbook maar daar zitten geen 5.1 uitgangen aan. zou ik dan dit apparaatje kunnen gebruiken zodat ik mijn speakers op men netbook kan aansluiten?
Ja.

Als je speakers analoge 5.1 ingangen heeft (dus 3 kabels, front, surround, center/bass) of een optische ingang moet dat kunnen.
Ik heb vandaag deze geluidskaart aangeschaf om mijn PS3 aan te sluiten op mijn speakers... wat lees je dan na wat puzzelen in de manual (die alleen op CD megeleverd is)
U kunt een S/PDIF-bron aansluiten op deze ingang voor opnemen. Let wel: het is niet mogelijk om de geluidskaart als ontvanger te gebruiken. U kunt uw DVD-speler, Xbox« of ander apparaat niet aansluiten op de kaart om het geluid af te spelen op de luidsprekers.

Dus dir S/PDIF ingang heeft voor veel mensen niet veel nut
Zoals hieronder te lezen is heeft NL_Scratch dit toch voor elkaar gekregen.
Ik zal dit zelf binnenkort ook testen want dat zou inderdaad een negatief punt zijn.
Een goede recensie, alleen kan ik een ding heel duidelijk zien. Je hebt de handleiding (die op de bijgeleverde CD-Rom staat) niet door gelezen.

Hier in staat namelijk dat de S/Pdif out licht hoort door te laten, en dat het lampje bovenop altijd brand als hij aangesloten is op een USB-Poort. En knippert op het moment dat de kaart gebruikt wordt. (Dit is dus ook als bijvoorbeeld WM-Player aan staat zonder iets af te spelen).

De knoppen hadden inderdaad iets beter gemogen maar vindt het niet storend.
En ook de software die erbij geleverd is werkt perfect en is lekker simpel.
Momenteel gebruik ik hem alleen om simpele 5.1 surround speakers aan te sluiten als ik een film kijk / muziek luister. En om via Virtual DJ de deck 1 en deck 2 via een apart kanaal stereo eruit te krijgen (voorheen deed ik dit mono via links/rechts en dan met splitter).

Het enige wat ik nog uit moet proberen of het klopt dat bij de jack plug van de Center/Sub de Sub rechts zit en de Center links. Zodat ik dit ook via een gewone versterker mooi uit kan geven.
Hey Marco,

Bedankt voor je reactie, het lampje bovenop geeft inderdaad dat aan. Ik had de handleiding maar heel oppervlakkig doorgebladerd, ik bedoel, hoe moeilijk kan het zijn :P hij deed al wat hij moest doen, dus toen kwam de 'if it ain't broken, don't fix it'-mentaliteit in mij naar boven en liet ik de handleiding lekker links liggen.
Ik was opzoek naar een Low Profile geluidskaart voor mijn media center aangezien die alleen een 3.55 jackplug heeft. Begrijp ik het goed dat ik met dit apparaat via een usb kabel van mijn mediacenter naar dus dit apparaatje en vanaf daar met een toslink of coax kabel 5.1 signaal kan versturen naar mijn versterker?
Helemaal goed begrepen :-)
Vervelend te horen dat die gestolen is.
Bedankt voor je medeleven! Maar,

"the Sweex is dead.... Long live the Sweex!"

Ik heb er al weer eentje in huis ;-). De verleiding was te groot!
Ik hoop voor je dat hij lang leeft. Sweex heeft niet de allerbeste naam... Houdt je ons op de hoogte van evt. ontstane defecten?

review verder lijkt me me prima, bondige kant, maar meeste punten wel behandeld lijkt me. installatie was niet van toepassing en driver(problemem)?
Ik ben al jaren in het bezit van de 5.1 versie van Sweex. Werkt nog steeds uitstekend :)
Ik heb hem ook, maar vooral om DTS geluid door te geven aan de Z-5400, omdat er op mijn laptop geen optische aansluiting zit.. Hij werkt hiervoor perfect, software installeren, daarna AC3Filter configureren en klaar.. :)

Erg makkelijk klein dingetje, en kan me goed voorstellen dat hij perfect is voor jou "situatie"
Een vraag bij mij computer is me geluid out kapot, kan ik door deze aan te sluiten op me pc weer geluid door me geluid instalatie luisteren? (gwn externe geluidskaart dus)
Yep, kost je alleen een USB ingang op je pc.