Linksys EA7500 Review

jorikc 18 april 2016, laatste update op 24 april 2016, 653 views

Linksys EA7500

Solide uitziende, stevige router met 3 externe en 3 interne antennes. Prima bereik en gebruiksvriendelijke firmware.

Pluspunten

• Gemakkelijk te installeren
  • Hoge snelheid via 5GHz

Minpunten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Begin maart was er een prijsvraag op Tweakers om de EA7500 te testen. Ik heb me wel vaker opgegeven voor dit soort prijsvragen en verwachtte er niet al te veel van, maar tot mijn verrassing ontving ik een weekje later de leuke e-mail dat ik deze router daadwerkelijk mocht gaan testen. :)

Ik heb redelijk wat ervaring met computernetwerken: de netwerk- en transportlaag-protocollen TCP, UDP en IP en het OSI model zijn mij niet vreemd. Mijn huidige router is een Netgear WNDR3700v2 met OpenWRT software erop en sommige van de extra mogelijkheden die OpenWRT biedt, gebruik ik op dit moment dan ook. Bijvoorbeeld vind ik het handig om via zelfgekozen hostnames o.a. mijn Canon draadloze printer, Airplay spelertje van Panasonic en m'n Synology NAS te kunnen benaderen i.p.v. een IP adres op te moeten geven. Bij OpenWRT kun je gemakkelijk lokale hostnames toevoegen, zodat je het hosts bestand niet hoeft aan te passen op je computer: de lokale DNS server geeft direct het juiste IP adres.

Eerst een overzicht van de netwerk/wifi situatie waarin ik de router getest heb.

Ik woon in een appartement met veel andere netwerken in de buurt (>15 op 2.4GHz en een paar op 5GHz). Mijn oude Netgear router is al een simultaneous dual band 802.11n router. Dat simultaneous aspect vond ik erg belangrijk. Voor een beetje doorvoer op mijn laptop, iPad en iPhone moet ik op 5GHz werken, er is gewoon te veel storing op 2.4GHz. Aan de andere kant heb ik nog wel een draadloze Canon printer en een AirPlay speaker die allebei niet op 5GHz werken. De Canon printer deed het altijd prima (was ook niet al te ver van de router), maar de speaker heeft vaak last van de vele stoorsignalen op de 2.4GHz band. Als ik muziek afspeel vanaf laptop of telefoon, hapert deze regelmatig, waardoor ik het spelertje niet vaak meer gebruik. Een van de zaken die ik dus graag wilde testen met de EA7500 is of deze op de 2.4GHz band een betere stabiliteit kan bieden voor mijn Airplay Speaker.

Daarnaast wilde ik de doorvoersnelheden op verschillende locaties in mijn appartement testen met de verschillende apparaten die ik daarvoor kan gebruiken. Ik heb op dit moment 60MBit (up/down) internet via glasvezel. Die snelheid haal ik niet altijd van 5GHz wifi.

Installatie

Maar voordat je een nieuwe router kan testen moet je deze eerst uitpakken en installeren. Dit was een makkie. In de doos zit precies wat je nodig hebt:
  • De router
  • Een voedingsadapter (12V, 3.5A)
  • Een blauwe LAN kabel om de router op je modem (of een andere router) aan te sluiten
  • Drie externe antennes die via “RP-SMA Female” aansluitingen aan de router te bevestigen zijn.
  • Een CD-ROM met Documentation
  • Een Quick Start Guide
De router is wel een stukje groter dan de Netgear, maar hij ziet er goed en stevig uit. Ik vind hem persoonlijk stijlvol, maar ook weer niet mooi genoeg om prominent in je woonkamer te plaatsen (wat waarschijnlijk wel nog een beter bereik zou opleveren).

Ter vergelijking van afmetingen:

Voor mijn glasvezelinternet heb ik een Packetfront modem, dat niets anders doet dan als modem fungeren. Dus ik kon simpelweg de LAN kabel die mijn oude router inging in de EA7500 stoppen. Verder heb ik een Vast IPv4 adres en IPv6 wordt via 6rd aangeboden.

Bij het aansluiten van de EA7500, ontving hij eerst een dynamisch IP van DHCP, maar dit was gemakkelijk aan te passen bij Connectivity > Internet Settings, daar kun je de gegeven voor een Vast IP opgeven. Vervolgens kon ik bij IPv6 aangeven dat de 6rd tunnel automatisch geconfigureerd kon worden en dat werkt perfect. Bij OpenWRT moest ik alle gegevens nog zelf invullen.

Een test bij test-ipv6.com geeft aan dat ik een readiness score van 10/10 heb, dus IPv6 werd helemaal correct ingesteld.

Configuratie

Bij de installatie werd de firmware meteen geŘpdatet naar versie 1.1.2.170654. Over het algemeen vind ik het prettig als firmware/software automatisch bijgewerkt wordt. Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad dat een nieuwere router firmware meer problemen gaf dan oplossingen bood. Voorlopig krijgt Linksys het voordeel van de twijfel ;).

De router geeft een leuk overzicht van alle apparaten op je internet netwerk en je kunt filteren op LAN/2.4GHz/5GHz/Offline en op wat voor apparaat het is: Computer, Mobile, Printer en Other. Een iPad wordt hier gezien als een Mobile. In dit overzicht kun je ook een DHCP reservation vastleggen voor een apparaat.

Je kunt ook een Guest netwerk instellen (zowel op 2.4GHz als op 5GHz). Dit had ik in OpenWRT ook ingesteld, maar dat gaat wel een stuk makkelijker op de EA7500. Als je een wachtwoord kiest, wordt dit geen WPA(2) wachtwoord op je netwerk, maar als je inlogt op het Open Guest netwerk, moet de gast in een browservenster je wachtwoord invullen voordat hij van internet gebruik mag maken. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor een WPA-beveiligd Guest netwerk: dan is het netwerkverkeer niet af te luisteren en het inloggen gaat toch makkelijker als WPA wachtwoord op een mobiel dan via een wegpagina.

De router biedt ook een Speedtest aan, deze maakt gebruik van Ookla (van www.speedtest.net). Aangezien je de speedtest op de router wegpagina start, had ik gehoopt dat dit een speedtest zou zijn die de router zelf uitvoert, i.p.v. dat die alleen als doorgeefluik voor je computer dient. Helaas gaat het hier toch echt om een test die door door middel van Flash de snelheid van de browser naar/van internet test.

Je kunt ook VLAN's instellen met tagged of untagged ID's voor de internet op de WAN poort en de LAN3 en LAN4 poort:

Er zijn ook enkele profielen beschikbaar, maar (nog) niets voor Nederlandse providers:

De router biedt verder mogelijkheden voor de volgende opties die ik niet getest heb:
  • Parental Controls
  • Media Prioritization
  • USB storage als netwerkschijf aanbieden
Mocht je ge´nteresseerd zijn in deze mogelijkheden, laat even weten wat je precies wilt weten en dan duik ik erin.

Doorvoersnelheden

De apparaten voor de test zijn:
  • MacBook Pro (6,2 Mid 2010) met Mac OS X 10.11.4 met 802.11n wifi adapter
  • Lenovo Thinkpad T530 met Windows 7 SP1 met 802.11n wifi adapter
  • iPad Air 2 iOS 9.3.1
Doorvoersnelheden zijn gemeten met iperf versie 3.1.2 op de MacBook Pro en op de Thinkpad. Op de iPad gebruik ik HE.NET Network Tools van Hurricane Electric, LLC versie 1.4.1 die ook iperf3 ondersteunt. In alle gevallen gaat het om een snelheid in Mbit per seconde die gemiddeld is voor een download/upload van 10 seconden. Bij de iPad gebruikte ik de MacBook Pro als iperf3 server, omdat dit hogere snelheden gaf dan op de PC met Windows 7. Bij de tests tussen MacBook Pro en Thinkpad draaide iperf als server op de PC en testte ik de snelheid in beide richtingen door iperf3 met en zonder "-R" op te geven.

Ik heb de drie apparaten op 3 verschillende plekken getest:
A. vlakbij de router voor de meterkast
B. op ca. 4m incl 1 binnenmuurtje (in de slaapkamer)
C. op ca. 7.5m incl 2 binnenmuurtjes (in de woonkamer)

In werkelijk alle snelheidstests met een draadloze verbinding was de EA7500 (veel) sneller dan de WNDR3700v2. Aangezien beide computers nog een 802.11n adapter hebben, had ik dit toch niet helemaal verwacht. Bij de iPad Air 2 was het snelheidsverschil helemaal groot, maar die heeft dan ook een 802.11ac MIMO adapter/antenne.
Tabel met snelheiden voor Linksys EA7500
Tabel met snelheiden voor Netgear WNDR3700v2

Al met al ben ik zeer tevreden met de verbeteringen in de draadloze snelheid. Ook heeft de Speaker het in de testperiode veel beter gedaan dan met de Netgear. Ik zit al een tijdje te kijken naar een vervanging voor mijn MacBook Pro en gezien de resultaten van de iPad, verwacht ik een stuk sneller Wifi als mijn volgende mobiele Mac 802.11ac met MIMO zal ondersteunen.

Aan de andere kant vind ik de prijs wel hoog en vind ik het jammer dat de ingebouwde DNS server niet te configureren is zoals standaard het geval is met OpenWRT.

Als je interesse hebt in een nieuwe 802.11ac router, kijk vooral bij de andere reviews (al dan niet op basis van de Tweakers prijsvraag) of bij www.smallnetbuilder.com. Ik heb de router getest met de apparaten die ik beschikbaar heb en dus niet ten opzichte van andere 802.11ac routers.

Update 1: 2016-04-24
Vandaag was de router firmware om een of andere reden gereset. Ik had een mailtje gekregen van de Synology website, dat mijn NAS niet meer bereikbaar was. En toen ik thuis kwam bleken alle instellingen van de router terug naar de defaults gezet te zijn. De firmware versie is nog hetzelfde, dus het is mij niet duidelijk waarom dit gebeurt is, maar de router doet het wel weer nadat ik de installatie-wizard doorlopen heb. Hopelijk blijft het bij een eenmalige reset.

Heb jij ook een Linksys EA7500?