Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40B7020 Zwart Review

kisp 5 maart 2010, 5.648 views

Samsung UE40B7020 Zwart

Pluspunten

• vormgeving
  • beeldkwaliteit (natuurlijke kleuren)
  • bediening (geen handleiding nodig)
  • aansluitmogelijkheden
  • zap-snelheid
  • connectie naar externe bronnen via LAN

Minpunten

• vervorming van het beeld bij vertikale bewegingen
  • fouten bij het lezen van JPG, DIVX en DVD files vanaf een externe disk (DLNA)
  • Internet functionaliteit via Widgets is erg beperkt
  • content in de TV voegt weinig toe
  • tijdvertraging door beeldverwerking

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik heb nu 1 week de UE40B7020 in huis. De TV is licht en zonder veel moeite door 1 persoon op de voet te schroeven en op een kast te tillen. De kabels zijn erg mooi weg te werken zodat het lijkt of de TV zweeft op een transparante voet. Er zitten voldoende accessoires bij voor een makkelijke aansluiting van oudere apparaten. De handleiding staat op een USB disk maar die heb je niet nodig. Gewoon even de Nederlandse menu's bekijken en je weet snel genoeg hoe hij werkt.

Het beeld is uitstekend, natuurlijke kleuren maar de automatische helderheid is wat te donker als de omgeving ook donker is (eenvoudig bij te stellen). Vertikale bewegingen van bijvoorbeeld gezichten hebben een eigenaardig effect: het lijkt alsof neuzen / ogen ronddobberen in het gezicht. Horizontale bewegingen zijn wel soepel en zonder schokken.

Het geluid is acceptabel voor gewoon TV kijken maar natuurlijk niet voor het serieuze filmwerk. Wat wil je ook uit een kast van 3cm dik? Met een SPDIF glaskabel naar je audio systeem is dat snel opgelost. Ik heb hem meteen op het LAN aangesloten (kabel) en de TV ziet gelijk alle disken die op het LAN zijn aangesloten (DLNA), ook via WiFi. Ik ben er nog niet achter wat die aparte client software nog zou toevoegen. films en foto's zijn zo eenvoudig uit te wisselen... Maar....
... Soms meldt hij dat de files niet het juiste bestandsformaat hebben (allemaal dezelfde JPGs met dezelfde camera genomen). En de eerste DIVX files speelde hij ook niet af. (gedownloade) DVD files speelt hij wel af maar daarbij onstaan zwarte randen aan alle kanten en zit ik weer naar een 32" beeld te turen :-( Dit lijken mij bugs.

De oplossing is echter eenvoudig: PC via een HDMI kabel aansluiten en met een gewone DIVX of DVD speler (VLC) de film bekijken. Let nog even op dat als je een PC hebt met DVI aansluiting die gekoppeld kan worden aan een HDMI poort maar er dan geen geluid bij zit. Ik heb nog geen audio-ingang ontdekt die sychroon loopt met de HDMI1/DVI poort dus dat kan alleen met een externe versterker / speakers.

De eigen www-mogelijkheden zijn beperkt. De Widgeds hebben mij nog niet kunnen overtuigen. Er zit geen normale browser in het systeem - dat zou ook lastig zijn zonder normaal toetsenbord. Ook hier ben ik weer teruggevallen op een PC met een draadloos toetsenbord. Dan zit er nog een behoorlijke hoeveelheid "content" in het toestel zelf, ik vraag me af wie daar na het eerste uur ooit nog naar kijkt.

Bottom line ben ik heel tevreden met dit toestel maar twijfel ik ernstig aan de toegevoegde waarde van de 7020 ten opzichte van de 6000. Overweeg om de 6000 aan te schaffen en het verschilbedrag in een goede PC te steken die je via HDMI aansluit. Dan ben je 100% multimedia, de 7020 blijft op circa 60% steken.

aanvulling 04-03-2010

De multimedia toepassingen van de 7020 blijven tegenvallen: foto's pakt hij vaak niet en hij herkent maar bar weinig video-files van externe bronnen (NAS). Ook het Widget-verhaal kan mij niet bekoren. De LED serie blijft echter onveranderd mooi dus de 6000 is zeker aan te raden. Wel merk ik met name bij weergave van HD content (mkv files etc) vanaf mijn media tank dat er een groot tijdverschil zit tussen spraak en beeld. Aangezien dit gelijk is voor audio die met glaskabel vanaf de TV als directe SPDIF naar de versterkers, vermoed ik dat de Samsung veel tijd nodig heeft voor de beeldverwerking. Helaas kan mijn media-tank dit niet corrigeren zoals de good-old VLC player op de PC.

• AC Ryan Playon HD
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung UE40B7020 Zwart?

Reviews door de redactie

Hallo Kisp,

Hoe zit het met de kijkhoek? Als je onder een jhoek van 45 graden zit "werkt" het dan ook nog? Als ik met een aantal mensen een film kijk dan is voor mijn situatie de kijkhoek wel een factor.

TIA Aad
ik heb hem inclusief cashback voor 1250 3 maanden terug gekocht. ik vind het op zich een fijne tv. goed beeld alleen schakellen van zender naar zender is wat trager dan ouderwetse tv. beeld is mooi zou niet meer terug willen.
eigenlijk wou ik ook een reviewtje schrijven over deze hele fijne TV. maar deze review dekt 100% de lading: Ja het beeld is mooi, zappen gaat lekker, het is gewoon een hele fijne bak. echter.... volgens mij is de 6000 serie ook heel fijn en een stukkie goedkoper.

Let wel op als je ziggo hebt: je moet de versie met het CI+ slot nemen. er zijn van alle samsungs 2 types in de handel:
de ene eindigd het type nr op -WXXN en heeft een gewoon CI slot, en er is een -PXXN met daarin een CI+ slot (zodat je geen externe hd ontvanger meer nodig hebt.) voor ziggo heb je een -PXXN nodig.

ook ik vraag me ondertussen af wat de echte meerwaarde is van het hele inet gebeuren via widgets: het is traag en heel beperkt. over de embedded "extra" content hoeven we het helemaal niet te hebben: waardeloos. je zou verwachten dat deze tv "live" content van inet ophaalt en het e.e.a. bijwerkt. dat doet de tv dus niet: wat erin zit, daar moet je het mee doen. een gemiste kans mijn inziens. voorbeeld: voor de kleintjes staan er liedjes en verhaaltjes op, dan denk je: leuk, ik zet er eens 1tje op voor onze dreumes... en ja hoor: juist deze content is in het engels... heel handig. Ik ben al blij dat ze net NL spreekt en verstaat!

Ik heb dan weer niet de problemen met divx'jes en jpg's maar dat kan aan mijn nieuwere firmware liggen: deze review is tenslotte al weer van even geleden.
wat ik wel heb en wat normaal schijnt te zijn: indien je vob-jes naar het apparaat streamed dan krijg je inderdaad zwarte balken rondom.
op http://samygo.sourceforge.net/ kunje hiervoor een "trickydick" oplossing vinden..

enige nadeel van het dlna verhaal is dat deze tv (zoals zovelen) geen subtitels weergeeft....

kijkhoek is in mijn geval dik in orde: uit alle hoeken heb ik mooi beeld.

[Reactie gewijzigd door redniels op 26 januari 2010 00:26]

Bedankt voor de goede review, maar worden de .srt bestanden nu ook goed afgespeeld bij divx over het netwerk(zonder dlna), ik had gelezen dat de ondertitels pas verdwijnen als er een nieuwe getoond wordt op het scherm.

Nu zou ik graag willen weten of dit al is opgelost via de firmware.

[Reactie gewijzigd door freggelv op 1 februari 2010 07:49]

Gaming ervaring? en toevallig een plaatje die het ronddobberen?
een indeling in subkopjes en een paar foto's eventueel zouden de review wat overzichtelijker maken
snap je verhaal richting 6000 serie maar er bestaat geen 6020 of 6090 en een rode rand om mijn tv vind ik niet mooi. daarnaast verwacht ik dat de 7090 de missers in de 7020 zullen worden opgelost, kan echter nog weinig vinden over de 7090. wel leuke ervaring
Een collega en ik willen deze ook kopen.
Wat heb je voor betaald en zat de 100 euro cash back er ook bij ?

En UE46B7020 is geen optie geweest ?
Er zijn inderdaad weinig tv's die ook de ondertiteling bij een divx pakken.Gelukkig doet mijn 42sl9000 (LG) dat wel,dat was toch ook een van de redenen dat ik hem gekocht heb.
Ook wat betreft de mogelijkheden voor het afspelen van mediabestanden scoort de SL9000 hoge ogen, hoewel we in een volgend model het liefst een ethernetpoort of ingebouwde wifi-ondersteuning zien, zodat de SL9000 bijvoorbeeld rechtstreeks vanaf een nas of een computer op zolder mediabestanden kan streamen, zonder tussenkomst van een losstaand mediakastje.

Hieruit blijkt dat die geen ethernet poort heeft en dus niet kan communiceren met een nas en geen dlna ondersteund.
Bedankt voor de reactie maar dat is niet wat ik zoek.