Specificaties 3,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch Pro2 NL Zilver Review

-Lars- 27 juli 2009, laatste update op 27 juli 2009, 1.962 views

HTC Touch Pro2 NL Zilver

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Latere updatemogelijkheid naar WM 6.5
  • Snel reagerend

Minpunten

• Groote afmetingen met een behoorlijk gewicht
  • Beperkte accuduur (bij intensief gebruik)
  • Belkwaliteit slechts 'ruim voldoende'

Inmiddels ben ik bijna een maand de trotse eigenaar van een HTC Touch Pro 2. Om meteen met de deur in huis te vallen: over mijn aankoop ben ik erg tevreden. In deze review zal ik het een en ander bespreken. Check ook zeker de review van Tweakers.net zelf, het topic op GoT en deze uitgebreide - en humoristische - videoreview op YouTube: (1) (2). Ik geef geen opsommingen van features of een algemene omschrijving - deze zijn elders ook wel te vinden.

Veelzijdige krachtpatser
De HTC Touch Pro 2 is een krachtpatser. Met zijn Windows Mobile 6.1 (later update naar 6.5) en de daarop draaiende Touch Flo 3D-interface heeft deze smartphone een groot aantal mogelijkheden. De speciale interface heeft het product zeer vingervriendelijk gemaakt.

Het touch screen werkt door middel van druk, waardoor het een stuk anders werkt dan de iPhone-touch screens (die werken d.m.v. geleiding). Hierdoor voelt het scherm wat minder gevoelig aan; ook zijn de mooie gestures zoals die bekend zijn van de iPhone mij niet bekend op het Pro 2. Voordeel is wel dat (vooral met de bijgeleverde stylus) het scherm een stuk preciezer aan te sturen is, bijvoorbeeld bij de grote hoeveelheden 'serieuze' applicaties die voor Windows Mobile te verkrijgen zijn.

Nu we het toch over het scherm hebben: ik vind 'm prachtig. De bereikte beeldkwaliteit verbaast me nog steeds. Nu was mijn vorige mobiel een Sony Ericson K700, dus voor mij is het dan ook een behoorlijke overstap. Het hardware-toetsenbord is eenvoudigweg geweldig en typt prima. Enig minpunt is het ontbreken van een tab-toets.

De mogelijkheid bestaat om meerdere programma's tegelijkertijd te draaien, waarbij de Pro 2 niet merkbaar trager gaat reageren. De ingebouwde GPS-module biedt vele mogelijkheden: TomTom, Google Maps of een van de vele verkrijgbare tracking-applicaties kunnen goed met deze telefoon overweg.

Alles komt met een prijs
Wie een echte alleskunner wil hebben, moet begrijpen dat dit nadelen geeft. Ten eerste natuurlijk de grootte van het toestel. Het scherm is groot, dus het toestel in breed en lang. Er is een hardware-toetsenbord, dus het toestel is dik. Al met al gaan we weer terug naar het tijdperk van de 'koelkasten'. Desondanks vind ik de Pro 2 niet té groot: het pas redelijk goed in de broekzak.

Ten tweede is de batterijduur een punt van kritiek. Sommigen zeggen dat het te verwachten valt bij welke super-smartphone dan ook, anderen vinden het belachelijk dat de accu van dit toestel zo snel leeg is. Ik vind het niet storend. Gemiddeld doe ik denk ik zo'n 3 à 4 dagen met een volle accu. Echter, wie veel muziek wil afspelen of veel gebruik gaat maken van de GPS-mogelijkheden (zonder een autolader te gebruiken), moet uiteraard vaker opladen.

De prijs, ach ja, wat is daar over te zeggen. Prijzig? Ja, dat klopt. Prijzig in verhouding tot soortgelijke toestellen? Nee, niet echt. Prijs is nou eenmaal wat de gek ervoor geeft. Zelf heb ik de telefoon voor een (relatief) luttele 440,- EUR SIM-only gekocht bij Neckermann, toen deze het toestel per abuis verkeerd had geprijsd.

Ervaringen in gebruik
Dan nu het belangrijkste deel van de review - meer mijn eigen ervaringen. Ik ben erg positief over deze Touch Pro 2. Anders dan de meesten ben ik niet zozeer geïnteresseerd in het "eindeloos online" zijn, het "altijd en overal op internet kunnen". Misschien dat het nog komt, maar ik kan gerust een aantal dagen zonder Hyves, zonder weersvoorspellingen, zonder real-time beurskoersen of weet ik veel wat nog meer.

In de HTC Touch Pro 2 vind ik een handige organiser, waarbij ik het gevoel heb een systeem te hebben gevonden dat écht beter werkt dan een papieren agenda. Het 'threaded SMS', waarbij de conversaties per contactpersoon zijn gegroepeerd, vind ik zeer handig. Doordat het geheel draait op Windows Mobile, dat door velen wordt gehaat en slechts door weinigen geprezen, heb ik de mogelijkheid om een zeer uitgebreid scala aan applicaties voor mijn studie te installeren.

De vele crashes waar sommigen over klagen, zijn mij bespaard gebleven (in de afgelopen 3 weken slechts 2-maal). Het toestel voelt inmiddels wel wat wiebelig aan. Dat wil zeggen: het scharnierpunt tussen scherm en toetsenbord heeft wat speling. Of dit altijd al zo was of sinds de enige keer (tot nu toe) dat ik het toestel een flink eind liet vallen (:X), kan ik niet goed zeggen. Voor de rest is de bouwkwaliteit degelijk.

De foto's die je kunt maken zijn redelijk. Telefoonfoto's zijn hoe dan ook bagger, maar dan nog zijn er betere foto's te maken met andere telefoons. Desondanks mag ik niet klagen over de camerakwaliteit. De speakers zijn ook redelijk. Voor de aso's die in de trein de luidsprekers op vol volume willen zetten: met deze telefoon hoef je je niet te schamen. Voor de rest: met de bijgeleverde oordopjes valt voor mijn gevoel een betere kwaliteit te behalen - bovendien hoef ik me niet de hele tijd aan je muzieksmaak te ergeren ;).

GPS doet het goed, zodra er eenmaal een lock is (d.w.z. de juiste satelieten zijn opgespoord). Daarvoor is een nuttig programma'tje megeleverd, maar desondanks kan het vaak wel even duren. Er schijnt een niet-geactiveerde FM-radio in het toestel te zitten, XDA-developers schijnen hiervoor een oplossing te hebben.

Wat me opvalt is dat de belkwaliteit er niet op vooruit is gegaan. HTC geeft aan dat er zeker bepaalde optimalisatie-functies zijn ingebouwd, maar ik verder dan 'ruim voldoende' zou ik niet gaan. Waar ik zelf van baal is dat het synchroniseren van e-mails en afspraken met Thunderbird en Lightening niet geweldig gaat, hoewel het programma BirdySync toch veel goedmaakt.

De aandelenkoers-module is grote onzin. Geen enkele serieuze handelaar zou er genoegen mee nemen. Het weer-tabblad is leuk, maar natuurlijk ook niet echt het ei van Columbus.

Al met al
De Touch Pro 2 heeft een ietwat zakelijk tintje, maar dat mag niet verhullen dat het ook 'gewoon' een prima phone is. (Hoewel het OCR-omzetten van gefotografeerde business cards naar opgeslagen contactpersonen toch echt wel een coole gadget is.) Wie een krachtpatser wil, is aan het juiste adres. Dit komt wel met enige nadelen. Voor een twijfelende consument is het goed te beseffen dat het nog niet mogelijk is om alleen de voordelen te hebben zonder de nadelen (d.w.z. een dunne krachtpatser met hardware-toetsenbord met een gigantische accuduur).

Reacties zijn absoluut welkom. Vragen staat vrij! Misschien breid ik deze review nog uit. O-)

Heb jij ook een HTC Touch Pro2 NL Zilver?

Reviews door de redactie

Ik vraag me al een tijdje af, die GPS die erin zit, gaat dat over internet of iets dergelijks? Dus, als je geen internet abonnement hebt, betaal je je dan helemaal scheel aan internet kosten, of voldoet het als je een TomTom like applicatie hebt gekocht?

Misschien zou je ook wat foto's kunnen toevoegen die je gemaakt hebt met de HTC TP2 om te laten zien welke kwaliteit we over praten?

Ik ga binnenkort zelf misschien de HTC TP2 halen, vandaar mijn vragen ;)

Over je review zelf: Prima review, hoewel wat foto's van het toestel zelf, of foto's gemaakt met het toestel zelf de review wat leesbaarder zou kunnen maken. Het lijkt nu echt een lap tekst ;)
Nee dat gaat niet over internet, als je een tomtom applicatie (en kaart) hebt is dat genoeg. Geen dataverkeer verder (buiten het GPS signaal).
Ik zou als ik een htc neem sowieso onbeperkt internet nemen.
Aangezien je bij een misklik al verbinding maakt een soms met 260kb/s download met dit toestel
Ik heb telfort sim only + onbeperkt inet voor 7 euro.,
kan hem dus ook als modem voor pc of laptop gebruiken.
heb me alleen een keer in maand vergist met ingang onbeperkt en liet iedereen vrolijk het internetten zien en navigeren op sattelietkaart met googlemaps en had een 500 euro extra op de tel rekening!!
dus koop deze telefoon NIET als je geen onbeperkt inet heb.
Hiervoor heb ik het programma NoData geïnstalleerd (hier te vinden). Daarmee kun je allerlei dataverkeer blokkeren. Oorspronkelijk bedoeld voor wanneer je naar het buitenland gaat, maar ook handig voor de gierige Hollander :P

Onbeperkt internet is voor velen vast handig, maar zelf zal ik er niet zoveel gebruik van maken. Thuis, op mijn werk en op mijn universiteit is er 'gewoon' WiFi waar ik gratis op kan inloggen, vaak genoeg om snel mijn e-mails te kunnen beantwoorden.