Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define Nano S Zwart Review

WahWah 17 april 2016, laatste update op 7 augustus 2017, 1.845 views

Fractal Design Define Nano S Zwart (Product gekocht)

Het design van Fractal Design cases zijn altijd strak. Ondanks het "kleine" formaat van de Define Nano S is er weinig beperking in onderdelen die je kunt gebruiken in deze case. Hij is stevig gebouwd en heeft alle features die je kunt verwachten van een goede kwaliteit behuizing.

Pluspunten

• Strak design
  • Geluiddempend materiaal aan 4-zijdes
  • Stoffilters voor- en onderzijde
  • Kabelmanagement
  • Goede prijs-kwaliteit

Minpunten

• Niet voor degene die echt een kleine case willen
  • Grote CPU koeler zorgt voor krappe ruimtes om mee te werken

Ik ben een lange tijd aan het oriŽnteren geweest voor mijn eerste build. Toen de Fractal Design Define R5 uitkwam was ik (bijna) verkocht. Het leek mij een geweldige behuizing en kwam goed uit de reviews. Hij was stil, koel en had een mooi strak design. Het enige minpunt was eigenlijk dat ATX veel te groot is voor mij.

Eenmaal zoekende naar ITX kasten kwam ik eerst de Fractal Design Node 304 tegen, maar toen kwam Fractal met de aankondiging van de Define Nano S. Een mini formaat van de Define-series! Ik was meteen verkocht en na een aantal maanden te hebben moeten wachten kon ik hem eindelijk bestellen.

Ik heb veel te danken aan Tweakers in het kiezen van mijn onderdelen. Dus ik wil graag mijn ervaringen delen met jullie. Dit is mijn eerste review dus verwacht niet te veel. Ik zal ook een aantal van de gebruikte onderdelen in deze build reviewen.

- Scythe Mugen 4 (link coming soon)
- Asus B150I PRO GAMING/AURA (link coming soon)

Design

De behuizing wordt geleverd in een standaard bruine doos. Niks bijzonders, maar daar doen we het ook niet voor. Hij is gewoon goed ingepakt van binnen.

Het strakke design dat erg bekend zal zijn, want hij ziet er gewoon uit als een Fractal Design Define S, maar dan kleiner! Het voorpaneel is van geborsteld plastic (geen aluminium), maar dat zal je niet veel van merken. Achterin zien we 1 van de 2 bijgeleverde fans, een 120mm Fractal Design Dynamic GP-12

De zijpanelen zijn makkelijk te openen zonder schroevendraaiers. De schroeven blijven ook vastzitten aan de zijpanelen zodat je niet kwijt kunt raken.

Aan zijkanten van het voorpaneel bevinden zich de openingen voor de intake van de airflow. Dit voorpaneel kan er gemakkelijk afgehaald worden.

Zowel de zijpanelen als de voorkant zijn voorzien van geluiddempend materiaal. Ook de "moduvent", oftewel de bovenklep die geopend kan worden, heeft dit (sorry vergeten foto te maken hiervan)

Als we het linker zij paneel openen vinden we het doosje met de accessoires. Op de bodem is een bracket dat voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Ook zien we daar meteen de andere meegeleverde fan een 140mm Fractal Design Dynamic GP-14.

Als we de andere kant openen zien we de brackets voor 1 HDD en de 2 SSD.

De straps helpen de kabels goed op hun plaats te houden.

De stoffilter van de onderkant (sorry vergeten foto te maken van de onderkant) en de voorkant.

Installatie

Voor de voeding wordt een diepte van 140mm aangeraden. Op de foto zie je goed dat het net past. 160mm past ook, maar dan zal je de doorsluis gedeeltelijk blokkeren.

Hoewel de kast best ruim is, zijn sommige plekken erg krapjes. Zelfs met mijn kleine handen kon ik soms moeilijk de kabels aan het moederbord vastmaken.

Het eindresultaat.

Het duurt even, maar als je goed puzzelt krijg je het best mooi weg.

Lijstje met onderdelen:
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/AURA
pricewatch: Scythe Mugen 4
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular (uit me oude pc)
pricewatch: Asus GTX660 TI-DC2O-2GD5 (uit me oude pc)

Persoonlijk vind ik het een mooie strakke kast. De features die erop zitten zijn die je kan verwachten van een goede kwaliteit behuizing. Het bouwen vergde wel wat moeite, maar dat komt vooral omdat ik een koelkast van een CPU koeler erin heb gezet. Hierdoor was het moeilijk om sommige kabels vast te maken.

Je kan deze behuizing veel meer benutten dan dat ik hier doe, maar ik ben er gewoon zeer tevreden mee. Ik wilde een goede kast die stil en koel is. Stil is hij zeker. De zomer komt eraan, dus ik zal merken of hij koel genoeg blijft op mijn broeikast zolder kamer.

Bedankt voor het lezen en als er vragen zijn dan hoor ik die graag.

Heb jij ook een Fractal Design Define Nano S Zwart?

Prima review :). Waarom heb je de 24pin ATX en de PCI-e power kabels niet achterlangs lopen? En waarom heb je er voor gekozen om de SSD achter het moederbord te plaatsen?
Bedankt Davetc! De 24-pin ATX kabel had ik geprobeerd, maar hij buigt niet goed mee waardoor er veel kabel voor de CPU koeler kwam. Dacht dat het misschien de airflow zou beÔnvloeden dus dan maar gewoon zo. De PCE-e kabel heb ik eerlijk gezegd niet meer geprobeerd mooi weg te krijgen. Ik heb toch geen window :P Ik ga nog mijn oude HDD daar links plaatsen, dus vandaar dat ik de SSD daar rechts achter het moeder heb gemount. Als je tips hebt graag, want het is de eerste keer dat ik zelf een build maak.
Nette review! Leuk dat je ook alle onderdelen hebt meegenomen met final-build foto's!
Bedankt Pim! Dit is iets wat ik zelf ook erg handig vond in andere reviews tijdens mijn orientatie naar een behuizing. Dus ik hoop dat het anderen ook zal helpen :)
Duidelijk review, veel foto's erbij. +2 d:)b