Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN II NL Zwart Review

TGoC 27 juli 2009, laatste update op 27 juli 2009, 728 views

HTC TyTN II NL Zwart

Pluspunten

• Uitgebreid toestel
  • Hardware toetsenbord

Minpunten

• Batterijduur
  • Traag toestel
  • Camera
  • Kwetsbaarheid
  • Geen TouchCube
  • Slechte WiFi

Ik heb deze TyTN 2 nu al meer dan een jaar en ik ben er "tevreden" over al was ik in het begin negatief. Al moet ik wel zeggen dat ik er iets meer van had verwacht.

Waarom ik gekozen heb voor de TyTN 2:
- Hardware toetsenbord, allerbelangrijkst
- Goede naam HTC
- Windows Mobile dat garant staat voor veel applicaties.
- Stylus pen

Voor de zomer van 2008 liep mijn toestel af en ging ik overwegen welk toestel ik wou gaan kopen. Op dat moment was de TyTN 2 het geschikte toestel omdat het aan mijn wensen voldeed. Ik was sowieso altijd al positief over Windows Mobile omdat ik er vroeger al mee heb gewerkt op mijn HP iPaq. Mede dankzij de flexibiliteit van het besturingssysteem was ik al verkocht.

Voorheen zat ik aangesloten bij T-mobile, echter was het goedkoper om het toestel bij een nieuwe aansluiting (~180 euro) te kopen en dat heb ik dan ook gedaan bij Vodafone omdat hun een goede naam hebben en hun prijzen relatief acceptabel zijn.

Het toestel wordt standaard geleverd met:
- de HTC TyTN 2
- Beschermmapje (Echt handig)
- Anti-kras plaklaagje voor het scherm
- USB kabel
- 2 CD's met software en TomTom trial versie

Over het anti-kras plaklaagje ben ik niet tevreden en heb ik ook redelijk snel er weer van af gehaald. Het liet vrij snel los in de hoeken waardoor het lastig werd met je Stylus pen eroverheen te gaan. Over het beschermmapje was ik zeker tevreden. Tegenwoordig leveren ze steeds meer van die sokken waar je de telefoon indoet, echter dit mapje is handig omdat je het op je riem kan plaatsen en daardoor altijd het toestel in handbereik hebt.

Het toestel beschikt over een aantal verbindingsmethoden:
- De USB kabel voor aansluiten op PC/laptop
- WiFi
- GPS
- Internet over GPRS/3G/HSDPA
- Bluetooth

Over het internet en zijn ontvangst ben ik ruimschoots tevreden, ik heb zelden ooit ergens verbinding gehad, in sommige afgelegen gebieden heb je dan wel een wat langzamere verbinding maar dat is voor mij geen storende factor.

GPS / Navigatie, ik heb bij de telefoon een uitprobeer versie van TomTom gekregen en ik moet zeggen dat het perfect werkt, het is wel een beetje intensief voor de telefoon en de batterijduur wordt aanzienlijk ingekort wanneer je een programma zoals TomTom gebruikt maar het werkt goed. Nauwkeurig. Zelfs de uitprobeer versie van Live traffic verkeer verliep harstikke soepel en had TomTom mij in 1 week al 3 files bespaard. De GPS ontvangst werkt prima (ook vaak in gebouwen) en dankzij het meegeleverde programma QuickGPS houdt je vrij gemakkelijk je sattaliet database up 2 date.

WiFi, ben ik wat minder tevreden over. Het signaal is vaak lastig op te vangen. Zelden constante solide verbinding met routers ook binnen een bereik van 5 en 10 meter. En op school is het ook niet veel beter, waar ik op mijn laptop gewoon volledige verbinding behaal en op zeer hoge snelheden kan downloaden en surfen. Vaak werkt de WiFi verbinding niet beter dan het internet via het netwerk van vodafone, waar ik uiterst tevreden over ben.

OS. Standaard kreeg ik met de telefoon Windows Mobile 6.0. Dit gaf heel erg veel complicaties waardoor ik per week gemiddeld 4 x de telefoon moest resetten omdat het systeem niet meer goed functioneerde. Dit probleem treed voornamelijk op na paar maanden wanneer de telefoon begint vol te lopen moet oproepen en smsjes die soms ervoor zorgde dat het systeem vast liep. In Januari 2009 was ik dit probleem zat en was ik op de HTC site gaan kijken en daar kon ik een gratis upgrade downloaden van 6.0 naar 6.1. Sinds ik 6.1 heb is het toestel in 6 maanden tijd net 3 x vastgelopen of onbruikbaar geworden wat een hele grote verbetering was.

Musthave applicaties. Het jammere aan dit toestel is dat er geen HTC TouchCube op zit, wat het toestel een net wat beter gebruiksgemak geeft. Echter zijn er voor Windows mobile ook alternatieven en heb ik gekozen om Spb Mobile Shell erop te installeren. Deze beschikt over features vergelijkbaar als in die van de TouchCube en maken mijn toestel zoveel makkelijker om te gebruiken. Dit is zeker een aanrader. Daarnaast raad ik mensen aan die GPS software gebruiken om de QuickGPS applicatie te installeren die standaard wordt meegeleverd op de applicatie cd van HTC.

Ook de browser is niet echt wat het had moeten zijn. Mede door het ontbreken van javascript en dergelijke is het toestel zeer onvriendelijk om algemene websites te bekijken. Dit is echter gemakkelijk op te lossen door een andere browser erop te installeren. Het installeren van programma's op de HTC is heel simpel, het enige wat je hoeft te doen is de applicatie te plaatsen op het geheugen of een extern MicroSD kaartje (zoals ik heb gedaan) die je volledig kan benaderen op de computer met behulp van de USB kabel.

Batterijduur. De batterij duur is perfect als je alleen maar belt en smst met het toestel. Wanneer ik me alleen daarmee bezig houdt kan de batterij (na de upgrade naar 6.1) dagenlang (2-4dagen) mee gaan. Echter wanneer je muziek afspeelt zul je merken dat de batterijduur bij constant muziek verbruik niet langer dan 3 uur meegaat. Hetzelfde geldt voor youtube filmpjes of als je heel veel programma's open laat staan. Voor smartphone standaarden is dat batterij zeker goed te noemen maar toch vind ik persoonlijk dat het nog altijd een negatieve eigenschap is.

Hardware toetsenbord. Het hardware toestenbord is gemakkelijk in gebruik en zelden raak ik met mijn "normale" vingers 2 toetsen aan. Dit komt omdat de toetsen niet zijn voorzien van tussenruimtes wat tegenwoordig wel gebeurd. Echter heb ik hier geen last van en vind ik het echt fijn typen. In vergelijking met voorgaande toestellen waar ik met cijfers moest typen, is het smsen nu 10 x sneller geworden (mede dankzij mijn redelijke typsnelheid) en daarom dus echt een Must. Ik zou nooit meer zonder willen.

Omdat ik zo graag het hardware toetsenbord gebruik kan ik niet veel zeggen over het schermtoetsenbord. Ik heb het wel eens gebruikt en met het stylus pennetje is het allemaal te doen tenzij je natuurlijk in een trein zit die aan het hobbelen is.

Over het algemeen ben ik tevreden over het toestel en ik denk dat de volgende generaties alleen maar beter kunnen/zullen worden.

Heb jij ook een HTC TyTN II NL Zwart?

Ja de batterijduur is idd niet echt heel goed. Ik heb er meteen een andere (niet officiele) via xda-developers ingeflashed. Daardoor was de batterijduur al een stuk beter. En ik het had allerlij applicaties die ik eerder niet had.
Als browser heb ik Skyfire installed. Dat is echt de beste browser die ik ben tegen gekomen. Daar kunnen Opera Mini en MS IE echt niet aan tippen.
Oeps, vergeten in me review te zetten welke browser ik zelf gebruik. Ik heb in het begin voor Minimo gekozen, een soort van firefox achtig browsertje voor de mobiel alleen de versie is zo instabiel. Ik ben aan het overwegen Opera Mini te installeren. Waarom kies jij specifiek voor Skyfire? Wat zijn hier de belangrijkste voordelen van?

Persoonlijk heb ik het niet zo op niet officiele versies aangezien dat nog wel eens tot problemen kan leiden en ik verwacht van me toestel dat die altijd beschikbaar is. :) Echter de overgang van 6.0 naar 6.1 heeft mij al gelukkig gemaakt.

Ow en opmerkingen over mijn review zijn zeker gewenst!!! :)

[Reactie gewijzigd door TGoC op 27 juli 2009 13:57]

Leuke en duidelijke review. Ik zou er wel nog aan toe willen voegen:
  • te dik toestel (vooral ook nog eens met de flap er om heen)
  • toetsenbord standaard typsnelheid te langzaam (via registry aan te passen)
Persoonlijk gebruik ik alleen de bel- en ophangknop op de voorkant van de telefoon. De rest had er van mij afgemogen. Daarom heb ik toch een stylus / touchscreen?
Ah, hij doet z'n ding zullen we maar zeggen :) Af en toe erger je je groen en geel aan de performance of dat hij het weer eens niet doet....maar het toestel was die tijd gewoon state of the art.

Gewoon een grappig telefoontje maar er zijn tegenwoordig betere verkrijgbaar (en duurder :+ )
Ik ga er nog van de week het volgende toevoegen:
- Camera
- Knoppen
- Performance (dieper erop ingaan)

Over de traagheid van het toetsenbord, zou je daar een uitleg van kunnen plaatsen of een link naar een howto? Dat lijkt mij zeker iets wat ik in de review zou willen plaatsen mits je daartoe goedkeuring geeft.

Voor zijn tijd was het een toch wel bijzonder toestel vind ik persoonlijk.
Gewoon flashen die handel; Tytn-2 is een van de krachtige pda's (proc/ram) die kan makkelijk mee met huidige generatie (afgezien van camera)