Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart) Review

SpAsMic 16 april 2016, 1.382 views

Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart)

Een geweldig paar headphones dat z'n geld meer dan waard is.

Pluspunten

• Highs, Mids, Soundstage, Bass +++
  • Features +++
  • Batterij +++
  • Active Noise Cancelling

Minpunten

• Comfort valt tegen tov concurrentie
  • Gewicht

Mijn eerste uitgebreide review van een paar headphones, want mijn ervaring met dit product wil ik jullie niet onthouden.

Ik kocht deze headphones na een week lang uitgebreid internet-onderzoek te hebben gedaan, dat wil zeggen dat ik alle reviews op tweakers over alle bluetooth headphones van Sony, Sennheiser, Plantronics, JBL (en nog een paar andere) in het prijssegment 100 - 300 Euro had gelezen, hi-fi websites, Soundguys etc. Daarbij heb ik een bezoek aan de Media Markt gedaan om wat van de eerder beoordeelde headphones te beluisteren.

De bass was vele malen luider dan ik had ingeschat en na het beluisteren van een paar nummers waar de bass goed naar voren kwam vond ik het tijd om de highs te testen met wat Ambient. Blij verrast door de weergave kreeg ik het gevoel dat ik waar voor mijn geld kreeg.

Geluid:
Het geluid kan hard genoeg om gehoorschade op te lopen, heeft een bass die op een schaal van richter kan worden gemeten en komt in het luisterlijstje onderaan de post uitstekend uit de verf. In vergelijking met de andere headphones in deze prijsklasse van Sony, Bose en JBL won wat mij betreft de Plantronics Backbeat Pro zonder enige moeite.

Gebruiksgemak:
Nou had ik op dag 1 natuurlijk zoveel zin om te luisteren op mijn headset dat ik een excuus zocht om er op uit te trekken, kortom ik ging een half uur wandelen om boodschappen te doen. Tijd om op straat een belletje te plegen: In eerste instantie herkende mijn vader mijn stem niet. Nou is de beste man terecht voorzien van twee gehoorapparaten, maar normaliter begrijpt hij na het horen van mijn stem toch wel dat hij met zijn zoon praat. Hij gaf direct aan dat hij mij wel kon verstaan, maar dat hij het idee had dat ik de telefoon op speaker had staan. Belkwaliteit is dus matig wat betreft de stemvervorming, maar wel prima verstaanbaar tijdens een wandeling op straat.

Door op de mic button te drukken kun je thuis ook blijven communiceren met het boze wicht. De microfoon vangt het geluid op en versterkt deze in je set, iets wat er ook voor zorgt dat je in het dagelijks leven andere tonen hoort; van het schuiven met papiertjes, tot het opscheppen van koffie en dichtritsen van je jas hoor je door de versterking andere tonen dan gebruikelijk en dat vind ik persoonlijk wel entertaining.

Active Noise Cancelling zit op de headset en het werkt wel degelijk. De makkelijkste manier van testen voor mij waren de vaatwasser en het tegen mijzelf praten. De vaatwasser werd onhoorbaar van de NC en ik klonk zelf wat minder volumineus en inmiddels maak ik hier met veel plezier gebruik van tijdens het reizen met het OV. De bus-motor hoor je niet meer door je muziek heen met de ANC aan.

Het afzetten en automatisch pauzeren van muziek is een tweezijdig zwaard. Soms wil je gewoon even opnieuw positioneren en dat de muziek dan automatisch pauzeert is dan wat minder handig. Tegelijkertijd voorkomt het ook dat je, wanneer je even attent wilt lijken aan de kassa, de extra pauzeerhandelingen uit moet voeren, alvorens je headphones in je nek te leggen.

De bediening is verder ideaal en logisch. Alle knoppen die je nodig hebt zitten er op en zijn natuurlijk geplaatst: pauzeren, skippen, fast forward en back, telefoon opnemen, Mic Button en ANC. Door middel van 2 draaiwieltjes kun je het grootste deel van de handelingen uitvoeren, voor de Mic, ANC en aan/uit zitten er 3 aparte knopjes op.

Het grootste nadeel is dat het comfort van de headphones gewoon achterblijft. De oorschelpen zijn ietwat ondiep en hoewel de kussens prima in orde zijn is de binnenkant van je schelpen aanraken altijd onprettig. Ik heb hierover contact opgenomen met Plantronics, maar helaas bieden deze geen oplossing :(- mocht iemand die deze review leest iets vinden, dan hoor ik het graag. Het gewicht ligt ook aan de hoge kant voor een paar headphones, maar daar krijg je dan wel weer een belachelijke batterijduur van +/- 25 uur voor terug.

Conclusie:
Een fantastisch stel headphones en ondanks het mindere comfort dat ze bieden kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om deze geluidskwaliteit met zoveel gebruiksgemak en features terug te sturen, zeker niet voor deze prijs (op moment van schrijven 200 Eur nieuw). Vergelijken heb ik genoeg gedaan en als je op zoek bent naar comfort ben je echt beter af bij Bose of Sony, maar mocht je op zoek zijn naar geweldig volume, geweldige bass en de beste tech wat betreft battery life en features, dan kan ik je deze meer dan aanraden.

Heb jij ook een Plantronics BACKBEAT PRO (Paars, Zwart)?

Ik ben méér dan tevreden met mijn JBL Synchros S400BT en de Beats by Dr. Dre Bluetooth en ze kunnen ook nooit zo hard dat je een gehoorbeschadiging oploopt, alle twee gekocht voor 100 Euro per stuk (nieuw).
Mooi :) - De hele headphones ervaring is dan ook zo subjectief als het maar kan, denk ik. De JBL synchros viel voor mij af, waar ik echt over ear headphones wilde hebben, maar hoe goedkoper je tevreden gesteld kunt worden, des te beter natuurlijk!
mooie review, doe zo verder! (+2) ;)