Logitech X-540 Review

TGoC 27 juli 2009, laatste update op 27 juli 2009, 4.490 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Goed geluid
  • Makkelijk in gebruik te nemen
  • Duidelijke kabelaanduidingen
  • Prijs/kwaliteit
  • Uiterlijk

Minpunten

• Functionaliteit
  • Kabellengte (vrij kort)
  • Bass box kwetsbaar

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Toen ik begin dit jaar verhuisde vond ik het eens tijd voor een set goede geluidsboxen. Voorheen heb ik gebruik gemaakt van een 5.1 systeem van tsunami (wordt tegenwoordig niet eens meer gemaakt, vanwege vergelijkbare problemen) waar ik in eerste instantie "tevreden" over was maar de Bass box was de speaker van losgetrilt waardoor hij meestal vanwege een los contact geen bass meer leverde.

Ik heb gekozen voor de Logitech X-540 omdat:
- Prijs/kwaliteit zeer goed
- Goede naam van Logitech
- Volumeregelaar
- De strakke/moderne feel & look

Omdat ik niet zo goed wist waar ik precies keuze uit had voor mijn budget (niet meer dan 100 euro) ben ik naar de mediamarkt gegaan en naar me vrienden om wat advies te krijgen. Na het een en ander advies werd mijn focus al gezet op Logitech vanwege de naam die voor kwalitatieve en betrouwbare producten staat voor een niet al te grote prijs. Kortom: een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Bij de mediamarkt had ik keuze uit de X-540 en de X-530, het broertje hiervan echter vond ik sowieso het uiterlijk van de X-530 slechter en tijdens de demonstratie van de X-530 in de winkel vond ik hem bij bepaalde volumes een klein beetje ruizen. Aangezien er niet veel andere vergelijkbare artikelen waren die onder mijn budget vielen heb ik besloten om de X-540 te kopen.

Eenmaal thuis, heb ik de boel aangesloten en uitgetest en in vergelijking met de Tsunami vond ik de bekabeling en dergelijke zeker een pluspunt. Tsunami gebruikte labels die zelfs met de handleiding erbij voor een leek als zeer moeilijk worden beschouwd. Logitech is daar een heel ander verhaal in. Alle kabels zijn voorzien van aansluitingen met dezelfde kleur als de aansluiting op de bass. Hier kan je (bijna) niks fout aan doen. Dit vind ik toch zeker een pluspunt. De center speaker was perfect

Echter was ik toch wel wat on te vrede over de kabellengte. Deze had in mijn mening toch zon 2 meter extra langer mogen zijn voor de achtergrond boxen. Dan had ik ze mooi in mijn kamer (circa 15mē) kunnen stoppen in de hoeken, ipv nu de rechter achtergrond box soms om te lopen. Ik heb overwogen om de kabels te verlengen met een verlengkabel echter is mij dat afgeraden omdat de geluidskwaliteit zeer snel achteruit gaat bij verlenging van kabels.

Ook de bekabelde volumeregelaar is zeker een handigheidje waarop een extra aansluiting zit voor headsets. Daarnaast is de volume regelaar voorzien van een draaiknop voor de volume, draaiknop voor de bass, power knop en een matrix knop. De matrix-optie probeert 5.1 geluid te produceren uit stereogeluid wat op zich een fijne uitkomst is, echter merk ik dat in sommige situaties alleen de voorgrond speakers en de bass wordt gebruikt. Dit is op zich wel jammer want met een minimaal vertraagd geluid uit de achter boxen zou je een betere 5.1 ervaring kunnen behalen. Al bij al is het zeker een fijne functie al staat hij bij mij bijna altijd uit.

Over het geluid ben ik zeer tevreden, voornamelijk bij muziek. Bij 128 kbps geluid zul je niet gauw veel verschil merken met andere boxen maar bij originele CD's en 320kbps geluid merk je echt dat de boxen je geld waard zijn. De bass vind ik in sommige situaties iets te gevoelig. Of het is te hard of te zacht in verhouding met de rest van het geluid waardoor je regelmatig per genre de bass-volume wilt aanpassen.

Aangezien ik eigenlijk zelden films kijk op me PC zou ik dan ook niet weten hoe het geluid hier in zit. Voor deze review heb ik de film: "Pirates of the Caribbean: Curse of the black pearl" op verschillende momenten bekeken. Wat mij opviel was dat de Bass in verhouding tot het midden/hoog geluid gewoon te zwaar was en heb de volume van de bass moeten verlagen. Het geluid is helder maar had wel iets scherper moeten zijn. De matrix functie verbetert het onscherpe maar doet de bass te weinig goede.

Over spellen gesproken komt mij tot de conclusie dat het geluid goed is ik gebruik hem zonder matrix functie in het spel Wolfenstein: Enemy Territory. Dankzij deze 5.1 set hoor ik mijn tegenstanders goed. Ik word zelden verrrast omdat mijn geluid perfect in staat is om te laten weten vanuit welke richting ik benaderd wordt. Het is wel aan te raden het geluid op een hoger-dan-gemiddeld volume te zetten omdat het spelen daardoor realistischer wordt.

Heb jij ook een Logitech X-540?

Ik heb ook de X-540 en inderdaad, het is de kabellengte die zeer zeer teleurstelt. Zodanig dat ik de achterste speakers niet meer heb aangesloten.
Serieus? Zoals ik al in de review zeg ze hadden 2 meter langer mogen zijn maar dat zou weer ten koste gaan van het geluid. Ik denk dat logitech mede daarom heeft gekozen geen langere kabels mee te leveren omdat om technische redenen de kwaliteit achter uit zou gaan.

Indien het je echt stoort zou je eventueel kunnen proberen gewoon een verlengkabel te gebruiken mits je een iets mindere kwaliteit accepteert. Mocht je dat doen zou ik graag willen weten hoe erg de kwaliteit achteruit gaat en welke kabel je hebt gebruikt.

Ik persoonlijk zou niet genoegen nemen met (3.1) bij een 5.1 set... :)
zelf verlengen, ja dat kan kwaliteitsvermindering hebben. maar dat is dus als je je 2 meter kabel verlengt met een goedkope andere 2 meter kabel. dan kan er evt een beetje storing optreden op dat verloop stukje.
hall je gelijk een nieuwe 4 meter kabel, dan is er geen kwaliteitsverlies
Maarja, duurdere (langere) kabel maakt de prijs van het product weer duurder ;) Dus denk dat prijs ook een rol speelt.
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt dat de kwaliteit enorm afneemt wanneer je de kabels zou verlengen? Hoe zit dat dan met alle setjes en boxen die wel op fatsoenlijke afstand staan?

Ik heb deze set net besteld bij Alternate en er direct een RCA (Cinch) kabel bij besteld zodat ik de achterspeakers 5 meter verder weg kan zetten.
Ah de x540 ! Ikzelf heb de x530 en ik ben er reeds 2jaar (denk ik toch....) zeer tevreden van, op uitzondering van het AM radio probleempje (In de (voor) avond hoor je door de set radio...). Ik denk niet dat het veel voordeel zou hebben om "up" te graden naar deze x540 enkel en alleen voor dat euvel, en die leuke volume"pod".

Overigens staat mijn x530 helemaal niet luid (<50% volumeknop open) bij het spelen van een schietspel, dan davert het huis (althans dat zeggen mijn ouders toch !) - het is gewoon heel luid.

Voor de rest : mooie review, als mij x530 ooit eens kapot gaat zal ik hoogstwaarschijnlijk deze set aanschaffen!
Dat AM Radio probleem heeft de X-540 geen last van. Daarnaast vond ik sowieso het uiterlijk beter van de X-540 en de X-530 was maar 10 euro goedkoper.

Over het volume, dat heb ik ook. Wanneer ik mijn spel speel op volledig volume dan schrik ik me kapot iedere keer wanneer iemand beschoten wordt. Al helemaal als ik zelf beschoten wordt :) Half is meer dan genoeg, het is dan ook geen licht setje kwa geluid output.