Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT320N Review

k7of9 26 juli 2009, laatste update op 26 juli 2009, 19.148 views

Linksys WRT320N

Pluspunten

• Mooi design
  • Gemakkelijke setup

Minpunten

• onbetrouwbaar
  • doorvoersnelheid daalt geleidelijk
  • ongeschikt voor dagelijks gebruik

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Ik zal vrij kort zijn over deze router en meteen met de deur in huis vallen. Ik raad een ieder af deze router aan te schaffen.

Allereerst de goede punten
De eerste setup van de router is zo goed als perfect. Geen gedoe, alles wordt prima herkend en gezien en het instellen via de webinterface gaat goed, al is deze wel voor verbetering vatbaar. Vergeleken met mijn vorige router van sitecom komt de sitecom hier zeker beter uit.

De doorvoersnelheid krijgt een tweeledig antwoord. De snelheid is uitstekend _als de router werkt_ helaas ligt daar het grootste probleem van deze router. Daarom als slecht gewaardeerd

De betrouwbaarheid is werkelijk verschrikkelijk, en om deze reden zou dit product niet eens verkocht mogen worden. Dagelijkse praktijk voor mij is om een stuk of 12 keer per dag (niet overdreven) de router te moeten resetten omdat de internet verbinding moddertraag wordt en uiteindelijk volkomen weg valt. Dit gebeurt bij zowel draadloos als bedraad gebruik waardoor deze router eigenlijk gewoon onbruikbaar is. De reden dat ik de prijs daardoor ook als slecht waardeer.

Het bereik is goed, maar wederom _als de router werkt_ een voldoende met een nadrukkelijke min.

Ook al vind ik dat producten goed moeten werken zonder getweak heb ik toch meer dan voldoende onderzoek en tijd gestoken in het fatsoenlijk werkend te krijgen van deze router. Even leek het of het disablen van uPnP de oplossing was, maar dit was van korte duur. Soms houd de router het lang uit (hij heeft vannacht de hele tijd aangestaan en vervolgens kon ik zonder problemen ermee werken), maar na een minuut of 10 kon ik de eerste reset van de dag weer uitvoeren. Het lijkt erop dat de router goed werkt zolang je hem maar niet actief gebruikt.

Ik ben er in ieder geval klaar mee, deze gaat terug naar de winkel. Het is naar mijn mening een compleet wanproduct.

Heb jij ook een Linksys WRT320N?

Ik heb ook geen goede ervaring met Linksys. Ik had een weekje een nieuwe WRT54G maar daarna kapte draadloos er volledig mee en was bedraad ook traag als het maar zijn kon.

Waarom ben je van een Sitecom naar de Linksys gegaan?
De Sitecom die ik hiervoor had gaf me ook alleen maar problemen. De eerste heeft pak em beet 15 minuten draadloos gewerkt, daarna alleen nog maar bedraad aan de praat te krijgen. Die ging na een paar dagen retour. Ik heb hem gewoon omgeruild voor een nieuwe (we hebben immer allemaal wel eens pech). De nieuwe heeft ongeveer 2 maanden goed gewerkt waarna de router frequent begon uit te vallen. Niet alleen de verbinding, het hele apparaat viel uit :S
Dus mijn vertrouwen in Sitecom was nogal gedaald :P Vandaar voor een ander merk gegaan, met dit als resultaat :D

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 26 juli 2009 20:05]

Ik denk dat je een maandagmorgen modelletje hebt, ik heb een 320n en die is zo stabiel als wat, ding wordt zwaar belast en werkt prima.
Zou kunnen maar de problemen die ik heb zijn niet bepaald uniek. Een blik op het linksys forum en je zal zien dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Ik deel de mening van de reviewer, ik heb ook de 320N en ook alleen maar problemen. Ik kan niet wachten tot de DD-WRT firmware uit komt en hopen dat hiermee de pr oblemen voorbij zijn.
Zoek op google naar "dd-wrt firmware". Misschien dat jouw firmware roet in het eten gooit en dit misschien goed werkt voor jouw. BTW ik heb zelf ook een Linksys router en heb nog geen problemen gehad. Zelf gebruik ik gewoon de standaard firmware van linksys en heb ik opzich de firmware van dd-wrt niet nodig.

[Reactie gewijzigd door melvinvth op 26 juli 2009 16:22]

Heb ik al op gezocht maar de 320N wordt niet ondersteund. Ik meen wel gelezen te hebben dat ze daar aan werken. Hoe dan ook, zo'n apparaat hoort gewoon te functioneren zonder met firmware van derden te moeten klooien naar mijn mening.
Tweaken om het onderste uit de kan te halen ben ik helemaal voor in, tweaken om iets uberhaupt te laten doen wat het zou moeten doen, weg ermee :)

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 26 juli 2009 20:08]

Ik heb ook deze router en het ding werkt perfect en is zeer stabiel. Wat mij wel opvalt is dat de mensen die geen problemen hebben (waaronder ik) allemaal uPNP hebben uitgeschakeld.
Als je functie uit moet schakelen om hem stabiel te laten werken klopt er volgens mij ook iets niet.
Is wel typisch linksys:
Met de WRT54GR kon ik zelfs niks wijzigen bij 1 instellingspagina. antwoord van de helpdesk was dat ik daar dus maar niet moest wijzigen.
Hij heeft het net na een volledige reset en alles opnieuw te hebben geconfigureerd maar liefst enkele uren uitgehouden. Vervolgens film aangezet op de htpc en een webpagina opvragen op de werk PC en hup de boel ligt er weer uit :(
Ook ik heb de 320n en helaas ook bij mij loopt de snelheid langzaam terug.
Heb al contact gehad met de helpdesk deze kon mij niet helpen.
Momenteel reset om de paar dagen
echt een schande product , zelf dacht ik dat ik met een kapotte WRT320N zat maar blijkt dus dat meerdere zijn met deze probleem .

Ik mag de router om de dag resetten omdat me usenet snelheid gewoon met de tijd leegloop, daarna moet ik hem weer oppompen net als een fiets :") heb zelf momenteel 50mbit van Ziggo (~5mb/s) en de snelheid zakt ongelofelijk snel in nadat ik rond 30gig hebt gedownload.. naar het laagste punt dat ik gemeten hebt van 1.5mbit :')

[Reactie gewijzigd door chibii op 28 november 2009 21:18]

Hebben jullie problemen met lezen ofzo? Ik zit er aan te denken om deze router aan te schaffen want Linksys heeft altijd nog goed spul gehad. Degene die hier tegenin beweert dat het niet zo is die is waarschijnlijk geen volwaardig ICT'r of heeft wellicht dus het maandag morgen model in handen gekregen.

De problemen die ik hier tegenkom hebben alles te maken met de standaard fabriek instellingen waar wellicht 1 instelling standaard teveel is doorgevoerd. Zoals ik hierboven heb gelezen verzorgt de uPNP (de buffer) de trage verbinding. Schakel die optie uit en je bent klaar! Waarom lees ik dan nog steeds na deze reactie, dat mensen de router om de 2 dagen moeten resetten omdat ze een trage verbinding hebben?

Ga eens lezen man! Of zoek op fora's mensen met hetzelfde probleem. Het antwoord staat gewoon boven jullie luie reacties. En wat ik dan ook niet begrijp is waarom diegene die zoveel problemen ondervindt aan deze router, je hem niet terug stuurt? Er zit toch garantie op?

Waarom ga je eerst lopen schreeuwen en daarna pas iets onderzoeken? Volgens mij hebben velen hier het VMBO nog niet eens gehaald. Want de standaard procedure voor het oplossen van problemen is je als goed is in de tweede klas al aangeleerd en dat was nog altijd: Eerst denken daarna pas doen...

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 29 november 2009 15:00]

nPNP is toch wel een standaard optie die gewoon behoort te werken. Als je dat uit moet schakelen om hem stabiel te krijgen klopt er iets niet aan het apparaat naar mijn idee.

Om de gemiddelde Linksys router goed te laten werken kom je bijna niet om het flashen met 3rd party firmware heen. De hardware is meestal wel okee, maar de firmware is nooit echt super geweest. Het grote voordeel van Linksys is altijd geweest dat ze nooit heel moeilijk deden over 3rd party firmware. En aangezien die firmware meestal wel heel goed werkte zijn er ook veel Linksys routers verkocht naar mijn idee.
Hebben jullie problemen met lezen ofzo?
Nope, ik denk dat jij dat zelf hebt.

Je kan wel gaan roepen dat je de wijsheid in pacht hebt omdat er een "oplossing" is genoemd, maar zoals ik al eerder heb aangegeven heeft het uitschakelen van uPNP niet geleid tot oplossing van het probleem (iets dat ik overigens al voor het schrijven van de review had geprobeerd).

En al zou het de oplossing zijn is het natuurlijk van de zotte dat je een feature uit zou moeten zetten om een product acceptabel te laten werken.

Je stelling dat Linksys altijd goed spul heeft gehad (en daaruit concluderend dat ze nooit iets slechts zouden hebben kunnen gemaakt) is natuurlijk te simpel voor woorden.

Kortom, je bent zo te horen flink vol van jezelf en iedereen die jouw ervaringen niet deelt, is maar dom. Een houding die ik nu al een paar keer heb geprobeerd te weerleggen.
Tja, gelukkig weet ik beter.
Mocht het dan nog helemaal niet lukken, als ik even google op WRT320N support krijg ik dit:
http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/support/WRT320N lijkt me een goed plan om daar te beginnen niet ?
Als je je dan ook nog registeert kan je nog een vraag stellen ook....
Handig ???? ;)
Ik heb ondanks veel negatieve berichten toch de gok genomen 'm te kopen. Ik heb hem nu iets meer dan een maand draaien, en ben super tevreden. Ik draai (nog) zonder DD-WRT.
Heb deze router ook sinds een week.
De firmware van linksys zelf heb ik maar heel kort draaiend gehad dus kan ik niet oordelen of het de firmware is van linksys die dit probleem geeft maar DD-WRT draaid super stabiel en je kan de BIG versie erop draaien waardoor je veel meer mogelijkheden hebt :)