Linksys WRT160N Review

Fransfb 15 december 2009, 2.931 views

Linksys WRT160N

Pluspunten

• Betrouwbaarheid
  • Uiterlijk
  • Draadloos Bereik
  • Wireless N

Minpunten

• Gigabit Ethernet poorten (voor mij maakt het niet zoveel uit maar sommige gebruikers hebben dit nodig).

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Dit is mijn eerste review, wees dus niet te hard :P , Tips zijn welkom :)

Deze review is gebaseerd op de Linksys WRT160N V1.1
Op het moment van schrijven gebruik ik Firmware: DD-WRT v24-sp2 std - build 12188

1.Inleiding

Omdat we wireless nodig hadden in verband met laptop(s) en we dit nog niet hadden op dat moment viel mijn oog op de Linksys WRT160N, ik had ook een goedkoper model kunnen kopen met Wireless G maar ik heb een N router gekozen omdat het iets toekomstgerichter is.

Uiterlijk:

Het uiterlijk van de router is voor een router mooi te noemen alle antennes zitten in de router zelf gewerkt dus je hebt geen last van externe antennes.

Features:
Achja over de features kan ik kort zijn, ze zijn bijna bij elke router hetzelfde.
Wireless: B/G/N
1 Wan Poort
4 Ethernet poorten 100 mbit, er zit geen Gigabit op maar dat heb ik ook niet nodig.
MIMO
WEP/WPA/WPA2
WPS (Werkt trouwens niet met DD-WRT maar ik heb dit ook niet nodig).

De Installatie
De installatie van de router was zeer makkelijk te noemen ik was binnen 10 minuten klaar en ik kon in principe aan de gang gaan, je kan ook Linksys's LELA (Linksys Easylink Advisor) installeren, hierin zie je gewoon een netwerkmap met alle apparaten die op de router is aangesloten, je kunt hierin je router "managen" het is dus in principe gewoon software om het makkelijker te maken voor de gewone gebruiker.

Firmware
De Firmware van Linksys zelf was redelijk te noemen, ik had er niet super veel problemen mee behalve als ik soms een torrent moest downloaden, in principe maakte mij het niet zoveel uit want ik was toch van plan om er een Custom Firmware op te zetten in mijn geval dus DD-WRT.

Betrouwbaarheid en Stabiliteit:

Ik heb de officiele firmware niet echt uitgebreid getest (2 weken lang), zoals ik al aangaf had hij soms moeite met torrents maar hij viel niet uit. Nadat ik DD-WRT erop had gezet heb ik eigenlijk totaal geen problemen meer gehad, de router doet gewoon zijn werk, sinds 2-3 weken terug werd hij een keer gereset omdat we toen ons nieuwe internet abbonement kregen dacht ik dat het wel een keer kon.

Draadloos bereik:

Getest met: Atheros AR928X in Wireless N (Draadloze kaart in mijn Laptop)

Dit is 1 van de belangerijkste dingen voor een draadloze router natuurlijk, deze router ligt op zolder en ik heb overal in het huis goed bereik, in principe is het verlies per verdieping ongeveer 1 streepje in windows 7 (dus 20% ongeveer). als ik beneden zit heb ik 3 streepjes, op mijn kamer heb ik er 4/5 (wisselt af), in de tuin heb ik weer meer bereik omdat de router niet door muren hoeft.

Beheersbaarheid

Met DD-WRT krijg je een stuk meer opties erbij, ik gebruik ze niet echt allemaal, eigenlijk gebruik ik meer de basis dingen en voor de rest laat ik de router zijn werk gewoon doen.

De prijs van de router was wel redelijk te noemen ik betaalde er destijds 75 euro voor, maarja je krijgt er wel een goed product voor terug, er zijn natuurlijk goedkopere opties.

Conclusie:

Als je nog een Router zoekt met de mogelijkheid om er custom firmware op te zetten is dit een goede keuze hij presteert goed en draait stabiel, ik zie dat hij op dit moment 51 euro is in de pricewatch dus het is een goede bang voor buck.

*Pas op, als je de V2 hebt kun je hier geen DD-WRT opzetten.

* Het zijn niet de scherpste fotos :P

• MSI EX623
  • Thomson Speedtouch 510
  • Thomson TG787v SIP (KPN experiabox)
  • Windows Vista HP SP2 32-bit
  • Windows 7 Ultimate 64-bit

Heb jij ook een Linksys WRT160N?

Ben het met je eens hoor :) Ik heb ook dezelfde router met de DD-WRT V24 SP2 firmware. Ik zie dat je ook het oranje lampje hebt waar normaal een blauw lampje hoort te branden;) Maar dat heeft natuurlijk te maken dat de WPS service niet werkt zoals je al zei ^^ .

Ik zelf heb maar 1 probleem gehad met deze router, dit werd verholpen door een eerder gemaakte backup te herstellen. Wel raar, want ik had niet in de router "gerommeld" voordat het internet niet meer werkte. Zelf had ik geen problemen met torrents op de orginele firmware.

Wat ik nog een minpunt vind, is de firmware updates. Ik had eerst een Europese firmware erop, na te updaten naar de aller nieuwste firmware was mijn router opeens in de amerikaanse taal. Niet zo erg zul je denken, maar de Europese firmware vind ik nergens meer terug :( . De DD-WRT firmware is wel aanbevolen inderdaad :) .

Voor de rest een goede review!
Dankje :)

De eerste keer dacht ik bij die WPS knop heb ik wat verkeerd gedaan bij het flashen, maar toen kwam ik erachter dat DD-WRT geen WPS heeft :p.

maarja ik heb ook geen WPS Nodig :P

Achja de amerikaanse firmware mist alleen channel 10-11 toch??? :P
Channel 12 & 13 missen in de Amerikaanse firmware.
Zeker niet slecht voor een eerste review. Indeling met kopjes is duidelijk. Hij had iets uitgebreider kunnen zijn, maar dat is met een router misschien ook wat lastig, weet niet hoeveel ik er zelf over zou kunnen zeggen....

wel een leuke tip: zorg voor wel scherpe foto's en tik [afbeelding1] of 2,3,4 in je tekst dan komt de foto daar ook te staan. Dan heb je niet één lap tekst en het ziet er wat leuker uit.
Ik heb ook zo'n Linksys WRT160N, maar wat mij opviel is dat de performance van het draadloos netwerk een stuk beter is als je het dual-gedeelte uitzet. Dan heb je misschien maar een bandbreedte van 20MHz maar de performance komt stukken hoger uit. Bovendien kun je dan in de setup aangeven welk kanaal je wilt gebruiken. Bij dual staat tie automatisch op een kanaal.
Verschil performance bij overzetten van data op een NAS-schijf naar een harde schijf: 23%
(van 2% naar 25%).
Ja prima router dit, zeker als je Versie 1 of 3 hebt. Helaas, als je nu koopt krijg je versie 2, met de Ralink chipset ipv Broadcom. Heb zelf ook de v2, en ik moet zeggen dat ik daar niet 100% tevreden over ben, 2x per week een vastloper helaas, en ik lees van anderen nog wel vaker, het lijkt op 'n buggy chipset van Ralink. Dus ja, of een nieuwe FW het nog gaat oplossen, ik kan het alleen maar hopen. Nogmaals V1 is prima, maar je krijgt v2 als je koopt, of V3 als je geluk hebt. Helaas is de DD-wrt FW voor de v2 er nog steeds niet. :|