Specificaties Toetsenbord (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Belkin Draagbaar draadloos toetsenbord (Qwerty) Review

MediQ 27 april 2016, laatste update op 1 september 2016, 520 views

Belkin Draagbaar draadloos toetsenbord (Qwerty)

Fijn, compact mobiel toetsenbord met erg goed typecomfort en handige mogelijkheid om twee bluetooth apparaten te koppelen.

Pluspunten

• Typecomfort met genoeg travel
  • Fijn formaat en toetsafstand
  • Twee apparaten te koppelen
  • Aan-/uitzetten door open en dicht te klappen

Minpunten

• Kickstand slechts 2 standen, waarvan 1 nuttig
  • Beperkte handleiding meegeleverd

De keuze voor een mobiel bluetooth-toetsenbord hangt af van je persoonlijke wensen en de situatie waarin je het toetsenbord wil gaan gebruiken. Daarom wil ik ook toelichten wat mijn wensen waren en waarom in mijn zoektocht daarom bepaalde alternatieven afvielen. Als je aanhanger bent van tl;dr, dan kan je ook meteen naar het kopje Ervaring doorklikken ;) Zo, niet, dan vind je hieronder de punten die ik in mijn review wil bespreken:
Inhoud:
    2. Typecomfort
    3. Gebruik in iOS
    4. Prijs
  4. Conclusie
Voor mijn werk besloot ik een iPad Mini (4) aan te schaffen, in navolging van meerdere collega’s met iPads. Om tijdens besprekingen en presentaties vlot aantekeningen te kunnen maken, was een schermtoetsenbord voor mij niet voldoende. Het liefst wilde ik blind kunnen typen, zoals op een regulier toetsenbord. Tegelijkertijd moest het toetsenbord toch mobiel zijn. Voor de reguliere iPad zijn meerdere hoezen met toetsenborden (keyboard cases) beschikbaar, maar voor de iPad Mini (4) een stuk minder. Dit komt ook door Apple, die het formaat van de iPad Mini 4 een fractie anders had gemaakt dan zijn voorgangers. Ondanks het kleine aanbod, heeft het toch een tijd gekost voordat ik de knoop had doorgehakt.

Zoektocht
Door het kleine formaat van de iPad Mini heeft een keyboard case automatisch ook een klein toetsenbord. Bij een collega had ik al geconstateerd dat de Logitech Focus Keyboard Case voor iPad Mini 4 daardoor niet prettig werkte. Bovendien wilde ik de iPad Mini ook wel eens zonder toetsenbord en case gaan gebruiken. Ik wilde graag de mogelijkheid om de iPad Mini 4 ‘vast’ te kunnen maken aan een toetsenbord, zodat ook op schoot typen mogelijk zou zijn. Daardoor viel bijv. de Logitech Keys-To-Go af. Na lang zoeken bleven twee kandidaten over: het Microsoft Universeel Draadloos Toetsenbord en dit Belkin Draagbaar Draadloos Toetsenbord. Over het Belkin Draagbaar Draadloos Toetsenbord is maar weinig te vinden op de tech websites. Echter, op Amazon.com heeft het toetsenbord op dit moment toch bijna 1200 customer reviews. Ik heb zelf veel gehad aan deze korte video review op YouTube. Online recensies over het Microsoft Universeel Draadloos Toetsenbord waren er genoeg en waren eigenlijk allemaal enorm lovend. In een enkele review kwam echter naar voren dat mogelijk niet alle apparaten even goed erin passen en dat op een bewegende/onstabiele ondergrond, zoals je schoot, het apparaat uit de gleuf zou kunnen vallen. Daarnaast had dezelfde video reviewer op YouTube dit Microsoft toetsenbord besproken en hij gaf de voorkeur aan het typecomfort van het Belkin toetsenbord. Om deze redenen werd het toch de Belkin.

Ervaring
Vanwege de hierboven genoemde video's op YouTube zal ik ook niet alle aspecten bespreken van dit apparaat, maar alleen de belangrijkste plus- en minpunten.

Bouwkwaliteit en kickstand
De afmetingen van het toetsenbord zijn 242 mm x 162 mm x 9,5 mm (12,5 mm inclusief scharnier). Het toetsenbord is geheel van plastic en voelt qua stevigheid wel prima aan. Het maakt niet per se een luxueuze indruk, maar de combinatie van de zwarte toetsen op de grijze achtergrond geeft het toch een stijlvolle look. Zowel open- als dichtgeklapt is het een heel dun toetsenbord. Mijn iPad Mini 4 past samen met het toetsenbord perfect in de 10” vilten tablet sleeve van de Hema (zie foto hieronder, aanrader!).

De klep van het toetsenbord wordt na openklappen de kickstand. Door het gebruik van de kickstand ben je niet zo afhankelijk van de sleuf en het precies passen van apparaten daarin. Mijn iPhone 5s steunt tegen het randje van de sleuf aan, terwijl mijn iPad Mini 4 er netjes onder klemt. Ik kan de Smart Cover gewoon omgeklapt aan mijn iPad Mini laten zitten, wat ook erg handig is. De kickstand heeft twee standen. In de eerste stand staat de tablet te rechtop om goed mee te werken aan een tafel. Ik gebruik eigenlijk alleen de tweede, achterste stand en die werkt prima voor op tafel of schoot. Zie de foto's hieronder voor de twee standen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AVptKIbYq1HB7S.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AVptK1SoNVKciO.jpeg

Twee apparaten koppelen
Het is mogelijk om 2 apparaten te koppelen en snel te switchen tussen deze twee door middel van een schuifje aan de achterzijde. Dit wordt ook uitgelegd in de video review, die ik eerder noemde. Aangezien ik het in de praktijk eigenlijk niet gebruik, kan ik hier weinig over zeggen.

Typecomfort
Het toetsenbord typt erg prettig. Het voelt enigszins als een laptoptoetsenbord, wat een positief punt is voor zo’n klein, mobiel toetsenbordje. De toetsen hebben genoeg travel en een prima afstand ten opzichte van elkaar. Verder bevat het toetsenbord enkele sneltoetsen voor handige tabletspecifieke functies, zoals scherm locken (via fn+1).

Gebruik
Ik heb het toetsenbord alleen met iOS gebruikt, dus ik kan niet ingaan op de werking met Android. Het gebruik van een extern toetsenbord in iOS werkt verrassend soepel. In iOS 9 heeft Apple de ondersteuning voor externe toetsenborden verbeterd. Naast bekende sneltoetsen zoals cmd+c/v voor kopiŽren/plakken en cmd+a alles selecteren, kan je ook andere Mac OS X-sneltoetsen kan gebruiken, zoals cmd+tab voor wisselen van apps en cmd+space voor Spotlight-zoeken. Meer informatie over sneltoetsen in iOS kan je bijv. hier vinden. De cmd- en fn-toetsen zijn echter niet zo groot en zitten iets meer naar links dan ik gewend was, dus het kost even voor je de toetsencombinaties soepel kan gebruiken. Een vreemd iOS-gebrek is nog steeds dat je geen ‘delete’ kan doen via fn+backspace. Als je uit gewoonte per ongeluk fn+backspace indrukt, wordt je meteen afgestraft: fn+backspace initieert namelijk de Android-koppelingsmodus, waardoor je meteen je verbinding met je i-apparaat kwijt bent. Het lukte mij alleen de blueooth-koppeling terug te krijgen door deze te resetten (via de niet heel intuÔtieve shortcut: backspace, right arrow, ‘home’ en fn tegelijk) en opnieuw op te zetten. Deze toetsencombinatie wordt overigens niet uitgelegd in de beperkte ‘quick start’ handleiding die Belkin bij het toetsenbord bijlevert en heb ik moeten terugvinden op de US support site van Belkin, aangezien op de Nederlandse variant niks over dit toetsenbord terug te vinden is.

De prijs van dit toetsenbord is fors, op dit moment rond de § 90. Ik heb hem eerder voor zo’n § 50 kunnen bestellen, wat voor mij zeker meespeelde bij het kiezen, maar voor die prijs lijkt hij nu niet meer leverbaar. Hij is nu meteen een stuk duurder dan het Microsoft Universeel Draadloos Toetsenbord of bijvoorbeeld de Logitech Keys-To-Go. Keyboard cases, die je ook meteen als hoes voor je tablet gebruikt, kosten ongeveer evenveel als dit toetsenbord, maar die hebben een dubbele functie en het is daarom niet echt een eerlijke vergelijking. Ik vind het moeilijk om te zeggen of hij de huidige prijs waard is, zeker aangezien ik hem niet kan vergelijken met bijv. het Microsoft Universeel Draadloos Toetsenbord, wat voor mijn gevoel de grootste concurrent is.

Het Belkin Draagbaar Draadloos Toetsenbord is een fijn, compact mobiel toetsenbord met erg goed typecomfort en handige functie om twee bluetooth-apparaten te koppelen. De prijs, in vergelijking met z’n grootste concurrent, kan een struikelblok zijn, maar dit hangt af van je persoonlijke wensen en de situaties waarin je het toetsenbord wil gaan gebruiken.

NB: Dit is mijn eerste review. Vragen en opmerkingen zijn welkom in de comments. Zo nodig, zal ik de review aanvullen.

Heb jij ook een Belkin Draagbaar draadloos toetsenbord (Qwerty)?