Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart Review

Propheticus 25 juli 2009, laatste update op 6 augustus 2014, 2.088 views

Sony Ericsson Xperia X1 Zwart

Was een prima telefoon, totdat er scheurtjes in de behuizing kwamen en er toetsen bleven hangen. Dit gebeurde al na amper 1 jaar.

Pluspunten

• design,
  • scherm(resolutie),
  • prettig toetsenbord,
  • tweakbaarheid,
  • geluidskwaliteit tijdens bellen,
  • uitgebreide standaard functieset,
  • soepelheid/kwaliteit video

Minpunten

• zwakke trilfunctie,
  • WM zelf niet vingervriendelijk (op deze resolutie),
  • panel interface tegenvallend,
  • alternatieve functie van toetsen lastig leesbaar,
  • scheurtje in behuizing bij batterijklepje,
  • hangende spatiebalk na verloop van tijd

Design:
De S.E. X1 is een zeer fraai vormgegeven smartphone. Wat mij persoonlijk erg aanspreekt is dat het toestel, mede dankzij de vele metalen onderdelen, degelijk aanvoelt. Het design is strak en simpel met een stijlvol chromen randje en accenten.

Toetsenbord:
Het uitschuiven van het toetsenbord voelt krachtig en in uitgeschoven positie wiebelt het scherm minimaal. Het toetsenbord is even wennen, maar met mijn redelijk grote duimen kan ik nu toch al vrij snel Sms’jes typen. De QWERTY indeling is prettig en er is een complete spatiebalk aanwezig (i.p.v zo'n klein spatieknopje). De toetsen geven een duidelijke tactiele feedback bij het indrukken.
Nadelig aan het toetsenbord vind ik dat de bovenste rij toetsen net te dicht op het scherm zit en dat de functietoetsen (alternatieve functie van een toets), die donkerblauw in plaats van wit verlicht zijn, soms lastig te zien zijn. Daarbij is de locatie van sommige tekens, zoals de slash (/) en het apenstaartje (@), even wennen.

Scherm:
Het diagonaal 3 inch metende touchscreen is resistief. Hoewel dit type touchscreen meer ‘kracht’ nodig heeft om te bedienen, ervaar ik het toch als vrij gevoelig. Een simpele veeg is voldoende om door een menu/map te scrollen. Dit “kinetisch scrollen” is net alsof je er een slinger aan geeft en werkt heel intu´tief. In de hoeken van het scherm moet je wel iets meer kracht zetten. Vooral het kruisje rechtsboven of het Windows startmenu linksboven vergt wat oefening om in te drukken. Gelukkig is in de instellingen heel gemakkelijk een van de hardwareknoppen (in mijn geval de rechter) in te stellen als ‘OK/sluiten’ knop en is er een Windows knop, zoals we die kennen van normale toetsenborden, opgenomen in het uitschuifbare toetsenbord.
Het scherm heeft een resolutie van 800x480 pixels (WVGA). De hoogst vindbare resolutie onder smartphones op dit moment. Een filmpje kijken gaat prima; het scherm is helder, de kleuren zijn mooi en het loopt allemaal soepel. Wel kun je merken dat sommige applicaties nog niet voorbereid zijn op dergelijke resoluties. De tekst en/of knoppen zijn dan ietwat te klein om prettig mee te kunnen werken.

Bedieningsgemak:
Windows mobile zelf is eigenlijk niet geschikt voor gebruik in combinatie met een touchscreen. De icoontjes en (menu)knoppen zijn te klein om prettig met je vinger te kunnen bedienen. Met wat oefening en veel precisie kan je met je nagel/puntje van je vinger een eind komen maar de stylus werkt vaak het prettigst. Gelukkig zijn er alternatieven voor WM’s eigen today screen. Sony Ericsson levert er al een mee, maar er is nog een beter alternatief beschikbaar; Het normaliter 30 dollar kostende SPB Mobile Shell 2.1 is namelijk gratis beschikbaar gesteld voor deze telefoon in de vorm van een zogeheten ‘Panel’. De panelinterface is een van de meest geadverteerde noviteiten in dit toestel. Het is eigenlijk niets meer of minder dan een menu waar je kunt kiezen uit maximaal 9 ge´nstalleerde panels die dienst doen als vervanging voor het standaard today scherm. De telefoon heeft er zelfs een aparte knop voor.

Panels:
Zelf vind ik de panels niet al te veel toevoegen. Het is een leuke gimmick, maar dezelfde functionaliteit kun je gewoon vinden in losse applicaties. Sterker nog: het FM radio panel had ik veel liever als losse applicatie gehad. Je kunt namelijk geen twee panels tegelijk kiezen. Op de achtergrond de radio aanzetten en tegelijkertijd iets anders doen is er dus niet bij. Het switchen van panels voor de verschillende functies is niet snel genoeg om constant te moeten doen. Ik heb er dan ook voor gekozen om bij opstarten automatisch het Mobile Shell panel op te laten starten en ik doe verder alles vanuit daar.

SPB Mobile Shell:
Dit panel is een echte aanrader, na aanschaf van deze telefoon dus meteen (gratis) downloaden van de site van SE! De interface is in tegenstelling tot Windows Mobile wel vingervriendelijk en switchen tussen de drie hoofdtabs (vandaag, contacten en het persoonlijk programmascherm) gaat soepel door middel van een veeg van rechts naar links (of andersom) over het scherm.
De menu’s zijn naar eigen wens te vullen met snelkoppelingen en er is keuze uit verschillende overgangseffecten. Deze overgangseffecten zijn natuurlijk meer eye candy dan dat ze functioneel zijn, maar het geheel werkt zonder vervelende vertragingen en uitzetten vind ik dus niet nodig.

Internet:
Ik heb nog niet al te veel gesurft met het toestel (kan ook niet zo goed tegen water geloof ik :P), maar zelfs het laden van volledige, niet mobiele pagina’s gaat redelijk snel. Flash elementen doen het standaard niet in de meegeleverde Opera browser, dat is op te lossen met een simpele installatie van FlashLite 3.1. Youtube filmpjes doen het trouwens niet in de browser, ik heb echter een apart programmatje gevonden waarmee je eenvoudig kunt zoeken naar Youtube filmpjes en ze ook als stream kunt bekijken.

Camera:
3,2 Megapixels is ruim voldoende voor uitvergrotingen tot zelfs op posterformaat (A1@ 50dpi), belangrijker is de kwaliteit van de sensor. Zoals in bijna alle telefoons is ook deze zeer klein en dus bij weinig licht ruisgevoelig en snel onderbelicht. Bij voldoende licht zijn de foto’s prima en de LED-flitser (die eigenlijk geen flitser mag heten) werkt tot op een meter of 3 heel redelijk. Leuk detail is de touch focus, hiermee kan je bepalen waar de autofocus zich op richt door dit object op het scherm aan te tikken. Er is ook een macrostand aanwezig en natuurlijk ook standaardeffecten zoals zwart-wit en sepia.

Geluid:
Voor extern geluid vertrouwt het toestel op een enkel speakertje, verscholen achter een sleufje. Dek dit (per ongeluk) af en het geluid verstomt. Mijn oude SE W810i produceerde meer geluid. De geluidskwaliteit van de speaker is helder, niet-verwonderlijk blijven de lage tonen wel achter. Prima voor duidelijke ‘normale’ ringtones dus, daar muziek of mp3-ringtones niet echt tot hun recht komen.
De meegeleverde in-ear koptelefoon is niet van bijzonder hoogstaande kwaliteit. Het geluid klinkt dof en de bassen laten te wensen over. Het valt dan ook aan te bevelen zelf een goede koptelefoon aan te sluiten, want de geluidskwaliteit van het signaal dat de telefoon uitstuurt is helemaal niet slecht! Jammer genoeg beschikt de standaard Windows Media Player niet over een equalizer, het veel vingervriendelijkere en gratis te downloaden Nitrogen doet dit gelukkig wel.

Kan het ook bellen?:
Ja. Ik heb niets op de (bel)geluidskwaliteit aan te merken, alleen de ontvangst is in huis soms wat laag. Ik heb binnenshuis 1 Ó 2 van de 5 streepjes ontvangst, de verbinding valt echter nooit weg. De ringtone klinkt zelfs vanuit mijn broekzak duidelijk en helder.
Minder ben ik te spreken over de trilfunctie. Standaard trilt deze onafgebroken en je voelt er vrij weinig van. Het trilpatroon is wel te wijzigen met een klein tooltje, maar dan nog valt het trillen nauwelijks op.

Aan te bevelen applicaties:
Voor sommige van de volgende heb je ‘Sdkcerts’ en/of ‘.NET compact framework 3.5’ nodig. Een handig programma om snel via een enkele rechtermuisklik .cab bestanden vanaf je pc naar je telefoon te installeren is ‘CABviaActivesync v1.5’.
  • SPB Mobile Shell Panel
  • Nitrogen v1.1
  • Flashlite v3.1
  • vAlert (andere trilstanden dan enkel onafgebroken trillen)
  • HTC EnlargeStartMenu (grotere, vingervriendelijkere knoppen in het startmenu)
  • XperiaTweak v2.0 (o.a. voor het instellen van het automatisch op te starten panel)
  • Advanced Configuration Tool v3.3 (pas op, gebruik op eigen risico! Zet bij ‘Performances’ de ‘File system cache’ aan en de andere instellingen waar mogelijk op ‘advised’ voor soepelere navigatie)
  • X1i Youtube v0.1a
  • Power Radio (lostaande RDS FM-radio app als alternatief op het radio panel)
Hopelijk helpt mijn deze review (mijn eerste) bij het maken van een goede keuze,
Jeroen / Propheticus

*edit 26-juli-2009: foto's toegevoegd *
*edit 9-juni-2010: negatieve eigenschap 'scheur in behuizing' toegevoegd*

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X1 Zwart?

Mooie review.

paar foto's zouden het nog completer maken ;)
Dankjewel. En tja, er moet altijd wat te wensen overblijven he ;) *update: alstublaft, 4 foto's*

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 27 juli 2009 16:36]

"De WVGA resolutie van 800x480 pixels is op dit moment hoger dan die van alle andere beschikbare smartphones"

Nee hoor, de touch diamond2 heeft ook die resolutie en ook de touch pro2 en volgesmij nog wat anderen.
Je hebt gelijk, ik heb het even kloppend gemaakt.
"Het normaliter 30 dollar kostende SPB Mobile Shell 3.0 is namelijk gratis beschikbaar gesteld voor deze telefoon in de vorm van een zogeheten ‘Panel’."

Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze 'Panel' eigenlijk een soort afgeslankte versie is met minder functies dan de 'gewone' versie.
En het is versie 2! Versie 3 vind ik veel beter werken. Ik snap alleen niet helemaal wat dat met de xperia te maken heeft, want het draait op alle windows mobile toestellen.

Verder zie ik dat je de bouwkwaliteit als zeer goed bestempelt. Ik neem aan dat jij dan geen last hebt van cracks in de behuizing? Dat is een veelgehoord probleem van de eerdere lichtingen (van voor december 2008 ongeveer), maar ook bij nieuwere hoor je nog wel problemen.
Het zit er gratis bij, dus het is een 'feature' van de telefoon, in die zin heeft het er wat mee te maken.
Zoals Roy al zegt: het is mede dankzij SE gratis beschikbaar voor deze foon en in die zin een (standaard) feature.

De bouwkwaliteit voelt goed, ik heb geen last van barsten. Let wel, ik heb het toestel pas een week... Gelukkig schijnen de nieuwe lichtingen minder last van het probleem te hebben. Ook heb ik ergens het gerucht gelezen dat de zwarte versie er minder vaak last van zou hebben. Ik houd je op de hoogte :P

[Reactie gewijzigd door Propheticus op 26 juli 2009 22:11]

Kleine update: nog geen barstjes kunnen ontdekken en met de nieuwste Spd mobile shell 3 (volledig) werkt hij zeer prettig.
Dit panel, dat wederom gratis is, is eigenlijk alleen in het Koreaans beschikbaar. Echter, door een simpel trucje (verwijderen van 1 taalbestand) wordt het gewoon een Engelse versie.
Again een update. Nu met minder goed nieuws. Ook mijn toestel vertoont nu het beruchte scheurtje in de hoek bij het batterijklepje...
Draai nu trouwens een WinMo 6.5.3 Rom met Sense 2.5.2012 interface en dit sense GTX theme.