Sangean DDR-60BT Review

-zeehond 16 april 2016, laatste update op 30 maart 2017, 1.769 views

Sangean DDR-60BT

De Sangean DDR-60BT is een radio waarmee Digitale radio programma's kunnen worden ontvangen vanwege de ondersteuning voor DAB+. Maar dit torentje kan meer. Zo is er namelijk Bluetooth aanwezig en kan er gemakkelijk media worden gekoppeld via de aanwezige NFC technologie.

Pluspunten

• DAB+
  • Gemakelijk te bedienen
  • stevig gebouwd

Minpunten

• Er zijn snel vingerafdrukken en vetvlekken zichtbaar op de behuizing

Mid- en hoogweergave Score: 5

Hoofdtelefoonuitgang3,5 mm diameter
stereo Aux-ingang3,5mm diameter
stereo Subwoofer-lijnuitgang3,5mm diameter, subwoofer
AntennesysteemTelescopische DAB-antenne Telescopische FM-antenne

De DDR-60 BT van Sangean is een radio welke onder andere beschikt over DAB+. DAB staat voor Digital Audio Broadcasting en maakt het mogelijk om storingsvrije ontvangst te krijgen. Daarnaast kan er nog extra informatie worden mee verstuurd, zoals een stukje tekst.

Het is een voordeel dat er gekozen is voor DAB+ aangezien DAB+ ook in staat is om DAB te ontvangen, terwijl andersom een radio die enkel over DAB beschikt niet DAB+ kan ontvangen. In Nederland zijn verschillende zenders via DAB+ te ontvangen. Uiteraard biedt de radio ook ondersteuning voor FM waarbij FM een bereik heeft tussen de 87.5 en 108 MHz.

De DDR-60 BT is een radio's uit een reeks van verschillende andere DAB+ radio's van Sangean. Naast alleen radio heeft dit torentje ook nog Bluetooth (versie 3.0) en NFC- technologie aan boord waarmee eenvoudig een apparaat die een van deze twee technologien ondersteund aan de radio kan worden gekoppeld waarna de radio als speaker dient voor het aangekoppelde apparaat.

De precieze mogelijkheden van deze functies komen uiteraard nog uitgebreider aanbod onder het onderdeel functies welke te vinden is in het volgende hoofdstuk.

Informatie over de DDR-60 BT

In dit hoofdstuk is meer informatie te vinden over de radio. Als eerste wordt de hardware zelf besproken (buitenkant, foto's en aanwezige aansluitingen). In het tweede deel worden de functionaliteiten van het model verder onder de loep genomen.
buitenkant
De Radio is aan de buitenkant helemaal zwart van kleur waarbij aan de voorkant een enigszins ander design is meegegeven welk op de foto's te zien is. Verder is er aan de voorkant een 81mm bij 21mm lcd-display aanwezig welke over achtergrond verlichting beschikt zodat deze gemakkelijk is af te lezen. Hierbij kan de helderheid ook nog naar eigen wens worden ingesteld.

Onder het lcd-display zijn twee rijen van ieder 6 knoppen te zien die ieder uiteraard zijn functionaliteiten hebben (deze komen verder aan bod in het volgende gedeelte).

Met de twee draaiknoppen is het mogelijk om het geluide harde of zachter te zetten (linker) of van zender te wisselen (rechter) Daarnaast is de rechter draaiknop ook nodig voor het configureren van de radio. Aan de voorkant is n speaker te zien.

Als de radio in de DAB+ modus staat kan eenvoudig op naam van de radiozender worden gezocht, en worden geselecteerd. Vervolgens kan de geselecteerde zender desgewenst worden opgeslagen onder een nummer (ook mogelijk met FM) Er kunnen 10 DAB en 10 FM-zenders worden opgeslagen onder een nummer.

Voor de ontvangst beschikt de radio over een Telescopische DAB -antenne en een Telescopische FM-antenne.

Aan de bovenkant zijkant en linkerkant van de radio is verder weinig te zien, wel zit op de bovenkant de NFC -tag.

Aan de onderkant van de radio zijn een viertal pootjes te zien, handige hierbij is meteen dat de pootjes ervoor zorgen dat de de radio minder gemakkelijk verschuift over gladde oppervlakten zoals hout.

Aan de achterkant zijn verschillende aansluitingen te vinden. Zo is er een 3.5mm diameter aux-in, een hoofdtelefoon aansluiting, een 3.5mm diameter Subwoofer line out en een speaker out R-CH ( Right Channel) aanwezig. Wanneer een extra speaker via R-CH corect wordt aangesloten, schakelt de speaker automatisch over naar stereo, op de voorkant van de speaker zit een lampje welke dan ook groen zal gaan branden.

Daarnaast is er ook een USB B type aansluiting aanwezig waarmee het mogelijk is om de software van de radio te updaten. Hiervoor is wel een pc met een werkende internet verbinding nodig. Daarnaast is er uiteraard ook een aansluiting voor de netvoeding te vinden.

Een nadeel van de behuizing is wel dat vingerafdrukken en ander vuil helaas snel en goed zichtbaar blijven (voornamelijk op de zijkanten, achter, boven en onderkant). Een eenvoudige oplossing is natuurlijk gewoon zo weinig mogelijk die zijdes van de behuizing aanraken, maar materiaal wat hier wat minder last van heeft was fijner geweest.

De afmetingen van het torentje zijn 128mm x 213mm x 210mm (l x b x h). Met de antenne helemaal uitgeschoven is de hoogte echter al meteen rond de 800mm. Voor de afmetingen kan de radio voor de eerste keer wel wat zwaar overkomen.

Door middel van de meegeleverde afstandsbediening is het mogelijk om lekker vanuit je luie stoel van zender te wisselen of eenvoudig Bluetooth in of uit te schakelen. De afstandsbediening heeft 2 AAA batterijen nodig. Daarnaast staan op de afstandbediening alle 10 de nummer knopjes waar in tegenstelling tot de radio, de radio maar tot 5 gaat.

Overigens zijn de exacte product specificaties op deze pagina te vinden. Specificaties die niet op de desbetreffende pagina staan maar alleen in de handleiding van het apparaat te vinden waren (zoals de Bluetooth versie) zijn aan het begin van deze review te vinden.

functies
Naast de radio bevat het apparaat nog een aantal andere functies. Zoals eerder in deze review genoemd bevat de radio Bluetooth. Hiermee is het mogelijk om een andere apparaat te koppelen zoals bijv. een iPad en de radio als speaker te laten functioneren. Voor deze functie moet de radio wel in Bluetooth modus staan, in deze modus wordt er echter geen radio afgespeeld. Hieronder een afbeelding waarop te zien is hoe de speaker word gedetecteerd op een PC (Windows 10).

Op het lcd-scherm van de speaker zelf word ook weergeven met welk apparaat hij momenteel verbonden is.

Hoewel de radio 8 apparaten kan onthouden waarmee al eerder verbinding is gemaakt, zal hij niet vanzelf opnieuw verbinding maken als een van deze apparaten in de buurt is. Wel kan handmatig worden aangegeven dat hij miet zoeken naar een van deze apparaten, en als er een gevonden wordt verbinding moet maken (hiervoor moet het apparaat natuurlijk wel binnen bereik zijn).

Via de aanwezige Dynamic Range Control (DRC) functionaliteit kunnen zachte geluiden beter hoorbaar worden gemaakt als er veel lawaai is. Echter kan dit alleen via DAB en moet de zender hiervoor ondersteuning bieden.

Op de radio is ook nog een klok aanwezig. In principe als er gewoon signaal is werkt deze zichzelf bij via FM of DAB. Omdat er een klok aanwezig is heeft men ook meteen een wekkerfunctie aan de radio toegevoegd. In totaal kunnen er twee alarmen worden ingesteld. Hierbij kan worden ingesteld hoelang het alarm afgaat waarbij 90 minuten de limiet is, Uiteraard kan het alarm handmatig worden geannuleerd. Ook kan worden aangeven of bij het afgaan van de wekker radio via DAB of FM moet worden afgespeeld of dat er gewoon een zoemer moet afgaan. Wanneer voor DAB of FM wordt gekozen kan ook nog een radio uit een van de opgeslagen voorkeur- zenders worden geselecteerd, of gewoon de laatst afgespeelde zender.

Als laatste kan nog worden ingesteld of het alarm eenmalig (waarbij ook een datum moet worden opgegeven) of dagelijks moet afgaan. Hierbij kan ook nog worden gekozen voor alleen dagen in het weekend of doordeweekse dagen.

Wanneer de wekker afgaat, is er een snooze functie aanwezig welke de wekker voor 5 minuten de mond snoert.

Voor wie graag nog toonmodificaties toegepast is er een equalizer beschikbaar. Er zijn 6 voorgeprogrammeerde beschikbaar en nog custom waarbij de bass en treble zelf een waarde kan worden meegegeven tussen de -5 en +5. De voorgeprogrammeerde zijn:

Normal (geen toonmodificatie toegepast), Jazz , Rock, Klassiek, Pop en Speech.

Een laatste handigheid is de mogelijkheid om de weergave taal van de menu's te wijzigen (Nederlands is beschikbaar), verder kan de radio eenvoudig naar de fabrieksinstellingen worden gereset, en kan de software worden gepdatet als de radio via de USB type B poort is aangesloten op een pc met internetverbinding.

Gebruikers ervaring

In dit hoofdstuk vertel ik over mijn eigen ervaringen met de radio tot nu toe. Om te beginnen bij de eerste keer inschakelen.

Wanneer de radio voor de eerste keer wordt ingeschakeld, zal deze wanneer er ontvangst is de tijd instellen via DAB en naar zenders zoeken. (Om later zenders te kunnen toevoegen voor DAB zal handmatig het scan proces moeten worden gestart.). Hierna begint de radio met spelen.

De geluidskwaliteit is eigenlijk wel een lastig puntje aangezien dit puur mijn mening is.

De geluidskwaliteit van de speaker is naar mijn mening prima, er komt een goed en mooi geluid uit de speaker. De speaker is ook aardig in staat om lage tonen te produceren wanneer via de equalizer de instellingen van de bass en de treble worden gewijzigd, maar voor echte zware lage tonen is toch een subwoofer nodig.

Ik heb niet getest hoe hard de speaker precies kan aangezien bij 7 streepjes al aardig wat decibel uit de speaker kwam waardoor ik hem niet nog harder durfde te zetten aangezien ik geen geluidsoverlast wilde veroorzaken.

Het menu van de radio is niet helemaal vanzelfsprekend en om er enigszins wegwijs uit te worden, is toch de handleiding nodig. Wel is de radio naar mijn mening heel gemakkelijk start klaar. Antenne uitschuiven, aanzetten even wachten en er kwam muziek uit te speaker. Echter om dus instellingen aan te passen als de taal zal men zelf naar het menu moeten navigeren.

De radio zelf komt robuust over en ook de vormgeving is naar mijn mening prima. (niet heel speciaal maar gewoon normaal), waarbij de knoppen op een logische plaats zitten.

Buiten de vinger afdrukken en vlekken die snel zichtbaar zijn op de behuizing heb ik tot nu toe dan ook nog niet echt andere minpunten kunnen ontdekken.

samenvatting

De DDR-60 is meer dan alleen een radio, hij kan ook eenvoudig als speaker worden gebruikt voor andere apparaten. Door middel van de aanwezige DAB+ kan eenvoudig een zender worden geselecteerd op de radio. De radio heeft een goed ontvangst, en ook de kwaliteit van het geluid is naar mijn mening prima. De radio lijkt stevig gebouwd en is naar mijn mening mooi afgewerkt. Wel is het jammer dat vingerafdrukken goed zichtbaar zijn, echter dit lijk mij geen probleem bij het luisteren naar de radio. Dit model krijgt van mij dan ook de volledige vijf sterren.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

wijzigingen
1.0 eerste versie
2.0 review aangevuld met de antwoorden op de vragen uit de reacties

Heb jij ook een Sangean DDR-60BT?

Mooie review, wel heb ik nog een vraagje: Als je een speaker aansluit (R-CH is volgens mij Right Channel :) ) gaat de radio dan ook automatisch in stereo modus?
Bedankt :)

R-CH staat inderdaad voor Right Channel ja, ik zal het ter verduidelijking aan de review toevoegen.

Wanneer een extra speaker via R-CH corect wordt aangesloten, schakelt de speaker automatisch over na stereo ja, hiervoor zit overigens ook een lampje op de voorkant welke groen gaat branden, ik zal dit ook ter verduidelijking aan de review toevoegen.
Inderdaad goede review, mijn complimenten en een +2.
Ik ben ook wel benieuwd net als Niels.68 hoe het apparaat omgaat als er een extra speaker is aangesloten. Heb je eventueel ook een subwoofer om erbij te testen? Dat zou de review wel naar een nieuw niveau tillen :).
Wat mij betreft had hij best twee tulp/rca aansluitingen mogen hebben maar goed...

Overigens staat er een klein foutje in je tekst:
"Met de twee draaiknoppen is het mogelijk om het geluide harde of zachter te zetten (rechter) of van zender te wisselen (rechter)"

Ik neem aan dat de linker draaiknop is bedoeld voor zender wisselen?

Nogmaals prima review!
Ook thanks :)

Voor de vraag van Niels68 zie mijn reactie eronder..

Helaas heb ik geen subwoofer om erbij te testen maar het zou inderdaad wel een mooie toevoeging zijn welke de review naar een hoger niveau tilt. Wel is de speaker zelf is ook aardig in staat om lage tonen te produceren wanneer via de equalizer de instellingen van de bass en de treble worden gewijzigd, maar natuurlijk niet zo goed als met een subwoofer.

Extra tulp/rca aansluitingen waarin inderdaad misschien wel een mooie toevoeging geweest, zeker als je in een wat grotere ruimte zit, al kan de speaker zelf ook een flink geluid produceren (ik heb hem niet op het aller hardst durven te zetten vanwege de buren), dus echt missen doe ik hem aan de andere kant ook niet.

Ook bedankt voor het wijzen op de fout in de review d:)b , oplettende lezer :) De rechter draaiknop is voor de zenders en de linker is voor het geluid (net andersom ;)). Nogmaals bedankt, ik pas het aan.

edit
Foutje met de draaiknoppen is gefixed.

[Reactie gewijzigd door -zeehond op 17 april 2016 19:05]