Firefly 6S Zwart Review

pclinde 13 april 2016, laatste update op 30 mei 2017, 1.805 views

Firefly 6S Zwart

De Firefly 6S levert nette prestaties voor een betaalbaar prijskaartje. In de verpakking zitten genoeg accessoires voor verschillende doeleinde. Jammer genoeg weet de camera geen 4K videobeelden te filmen. Hiermee wordt wel geadverteerd. De maximale resolutie loopt op tot 2880x2160.

Pluspunten

• Prima videokwaliteit op 1080p @ 60FPS.
  • Veel extra accessoires voor verschillende doeleinde.
  • Kwalitatief goed op orde.
  • Batterijduur is voldoende (60 tot 80 minuten).

Minpunten

• Wordt verkocht als 4K camera wat niet het geval is. De videobeelden hebben een resolutie van 2880x2160.
  • Videobeelden zijn soms wat flets.

Review: Firefly 6S

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Firefly 6S productpagina

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Gemonteerd op helmpjes, in de auto of gewoon vanuit het handje. Eerder had ik de SJCam 4000 in handen, een HD camera op 1080p met 30 FPS. Achteraf vond ik dit stiekem wel jammer, want 30 FPS is naar mijn ervaring toch net wat te weinig voor alledaagse dingen, laat staan actieopnames.

Vandaag staat de Firefly 6S op het menu. Nee, het heeft niks te maken met de iPhone 6S of een heuse vuurvlieg. Ik verklap nog niet te veel, want anders ga ik al met specificaties gooien. Om jullie niet helemaal in de kou te laten staan laat ik wel het woordje 4K vallen. Met dat gezegd weten we al genoeg, door naar de specificaties!

De Firefly 6S kost op het moment van schrijven circa 89 euro.

Een overzicht van de specificaties:

De Firefly 6S is afkomstig van het merk Firefly, die zat er sterk aan te komen. Waarschijnlijk hebben sommige lezers het al door, dit is een import vanuit China. De camera zal je niet zo snel tegenkomen in de plaatselijke Media Markt of de Nederlandse webshops.

Dat de camera over 4K videokwaliteit beschikt liet ik twee alinea’s eerder vallen in de inleiding. Nu is het niet zo dat de camera op 60FPS deze beelden produceert. Het gaat hier om 4K (4096 x 2160 pixels) op 24FPS. Met 4K videokwaliteit en opvolgend 1080p op 60 en 30FPS en overige resoluties lijkt 89 euro niet overdreven veel geld. Dit laten we uiteindelijk over aan de praktijktesten in deze review, dan pas kan ik echt zeggen of het een degelijke prijs is.

Verder met nog wat specificaties. Waar de SJCam 4000 een LCD-display heeft op de achterzijde, heeft de Firefly 6S een 0.65 inch zwart / wit LCD-display aan de voorzijde. Hier is alleen informatie op te vinden zoals de modus, instellingen en de batterijpercentage. Je kunt dus niet live meekijken wat je aan het opnemen bent, aan dit feit moest ik wel even wennen. Dit zal dan ook één van de ‘bezuinigingen’ zijn om overige specificaties wel te kunnen leveren voor deze prijs.

Intern vinden we een 12MP CMOS IMX078, de camera is instaat om 16 megapixels foto’s te maken. Als we dit omrekenen in beeldpunten komen we uit op een totaal van 5312x2988 megapixels. Van 16 megapixels is de 2e optie 8 megapixels en opvolgend 5 megapixels foto’s. De standaard bestandsformaten zijn JPG voor foto’s, en MOV voor video’s.

Op de Firefly zijn drie fysieke knoppen aanwezig, waarmee je foto’s of video’s maakt, en om door de instellingen op het LCD-display te navigeren. Qua aansluitmogelijkheden is er een Micro-USB poort om de camera op te laden, en een Micro HDMI poort om bestanden uit te wisselen met externe apparatuur. Hoe de camera er in levende lijven uitziet zie je in het volgende hoofdstuk.

De verpakking is een gevalletje dertien in een dozijn, rechttoe-rechtaan en vrij inspiratieloos. Dat de
verpakking stevig genoeg is twijfel ik niet aan. Het gaat hier om een vrij dik en stevig kartonnen doosje.

In de verpakking komen we een overvloed aan bevestigingsmaterialen tegen. Bijna voor ieder doeleinde om te bevestigingen is er wel iets te vinden. Wel is een belangrijke kanttekening de minimale kwaliteit van deze materialen. Het gaat hier om erg goedkoop kunststof, wat snel de neiging heeft om af te breken. De stuurbevestiging had na één keer monteren als wat haarscheurtjes. Het idee dat dit ieder moment af kan breken is geen geruststelling met de camera op zijn plek. De bevestigingsmaterialen bestaan uit een mountbase, verticale mount, tripod mount, VHB mount, een bevestigingsclip, klittenband en tie-wraps.

De meegeleverde handleiding is niet echt bijzonder informatief, een beetje het bekende Chinglish verhaal met bijzondere termen.

Om de Firefly te voorzien van levensenergie is er een Micro-USB kabel meegeleverd. Ook komen we een FPV AV-out kabel voor FPV systemen. De batterij zit ook los in de verpakking en heeft een capaciteit van 1600mah.

Door naar de FireFly zelf. Deze word geleverd met een waterdichte behuizing die tot 30 meter onder water kan, tijdens mijn review blijf ik het op het droge. Alle knoppen zijn goed toegankelijk. Met de behuizing kun je de bevestigingsaccessoires uitwisselen.

De FireFly is vrijwel identiek qua design aan de SJCam. Op de randen zien we het zelfde patroon met een rubberachtige afwerking. De Firefly is een paar pondjes kwijt in de breedte. De aanwezige knoppen hebben ieder een ‘klikje’ tijdens het indrukken, wat best wel fijn aanvoelt.

Op de onderzijde vinden we het Micro-SD slot. De maximale opslagcapaciteit is 64GB. Verwijderen van een Micro-SD kan wat lastig zijn, vooral met korte nagels. Je moet precies op de rand van het SD-kaartje drukken om de SD-kaart los te krijgen.

Aan de achterzijde vinden we het batterijklepje. Eenvoudig te verwijderen, plaatsen en je bent klaar. Op de rechterzijkant vinden we een Micro-USB poort en Micro HDMI poort.

Het schermpje zit aan de voorzijde van de camera. Hier deel ik alvast wat ervaring: ik vind het lastig. Vroeger kon je nog door een lensje kijken van je wegwerp camera, hier heb je gewoon helemaal niks. Het is een gevoelsmatig werkje. In vergelijking met de SJCam is het scherm op de achtzijde toch echt een groot voordeel. Eenmaal aan het filmen knippert de bovenste opnameknop blauw ter indicatie. Bij het maken van een foto knippert deze eenmalig blauw. Handig om te weten of er überhaupt een opname draait.

Laten we stellen dat het schermpje op de voorzijde één belangrijk taak heeft: de instellingen. Je kunt met de zijknoppen door de instellingen heen navigeren. Wel is het handig om te zien hoeveel foto’s je nog kunt maken, het aantal minuten dat je nog kunt filmen en hoe vol de batterij nog is.

De Firefly 6S is qua gebruik een fijne camera. Het ontbreken van een LCD-display op de achterzijde voelt soms wat ongelukkig aan. Tijdens een dagje gebruik gaat deze gemiddeld 60 tot 80 minuten mee op één batterijlading. Dit resultaat kwam vrijwel overeen met de SJCam 4000. Het maken van foto’s en video’s spreek voor zichzelf, een druk op de knop en je maakt een foto of filmt.

Navigatie door het menu gaat gemakkelijk met de twee zijknoppen. Hier kom je een reeks aan instellingen tegen om mee te spelen. Gebruik van de waterdichte behuizing met de aanwezig bevestigingsmaterialen is vrijwel universeel. Dit spul komt volgens mij allemaal uit dezelfde fabriek. De bevestigingsmaterialen zijn identiek aan die van de SJCam 4000. Waar kwaliteit ook niet echt geweldig van is.

Zelf ben ik erg te spreken over de fotokwaliteit en videokwaliteit van de Firefly 6S. Deze zijn duidelijk beter dan die van de SJCam 4000. Bij sommige videofragmenten komt de Firefly wel wat te kort als het om levendigheid gaat. In vergelijking met de SJCam 4000 is de Firefly op beide fronten een winnaar. Laten we beginnen met een reeks foto’s. Links de Firefly en rechts de SJCam. Opvolgend daarop nog wat foto’s met de Firefly 6S. (Klikken om te vergroten)

https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/firelow1.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/lowsj.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/firelow.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/lowsj1.JPG

https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/low1.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/low2.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/low3.JPG

Opvolgende een nachtvideo op 4K. In het donker zijn de beelden degelijk. Tijdens het monteren / snijden van de video’s viel mij alleen een merkwaardig puntje op. De beelden zijn helemaal niet 4K. Via de Windows eigenschappen komt er 2880x2160 resolutie tevoorschijn. In verschillende media players precies hetzelfde verhaal, en dan ook nog op een 4K televisie. Dit gooit roet in het eten als het om 4K opnames gaat, terwijl de Firefly dik geadverteerd wordt als 4K camera. Wat een kat in de zak. Hieronder nog een 4K opname in Windows eigenschappen.

De Firefly 6S is een zeer degelijke camera met een prijsgemiddelde van 89 euro. Voor die prijs krijg je een video- actiecamera die kwalitatief mooie beelden op het scherm tovert. Met de instellingen van 1080p op 60FPS levert de Firefly mooie resultaten. Het beeld is helder, de kleuren zijn soms wat flets. In vergelijking met de SJCam 4000 is het beeld natuurlijker, en staat het wat dichterbij de realiteit. De foto’s met de Firefly 6S zijn ook prima in orde, en bieden een behoorlijke kwaliteit.

Waar ervaar ik dan toch problemen mee? Dit zijn de opnames in 4K, wat in eerste instantie een leuke bijkomstigheid is. Het is een belangrijk kenmerk van de camera, en misschien is de beslissing van je aanschaf hier op gebaseerd. Dan kan ik alleen maar zeggen: koop de Firefly 6S niet voor 4K! Als je via Windows eigenschappen de details bekijkt zijn de afmetingen 2880x2160, wat zeker niet 4K is. Op een 4K televisie heb ik de beelden nogmaals bekeken, hier zijn flinke zwarte balken zichtbaar wat twijfel niet meer mogelijk maakt. Lang verhaal kort: 4K is een no-go, en het is zeer spijtig dat er wel mee geadverteerd wordt.

De camera is kwalitatief voor de rest in orde. De afwerking, aansluitingsmogelijkheden, de batterijduur die gemiddeld 60 tot 80 minuten is, het zijn allemaal positieve aspecten. Wat ik tegenover de SJCam wel mis, is het schermpje op de achterzijde. Het is erg verleidelijk om de SJCam te kiezen voor snelle opnames.

Nu is het niet zo dat de Firefly 6S een mislukkeling is. De beelden onder 1080p op 60FPS zijn prima en foto’s zien er erg strak uit. De levendigheid qua kleuren mogen net wat meer aanwezig zijn. Voor de prijs van 89 euro een prima camera, met uitzondering van de grote 4K misser.

https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/low.JPG https://www.techtesters.eu/pic/FIREFLY6S/low12.JPG

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Firefly 6S Zwart?

Leuk alternatief voor de SJ! Waar heb je hem gekocht?
Thx! Hoe groot zijn de bestanden? Welke grootte van micro SD raad je aan?
32GB is waarschijnlijk voldoende. Op 1080p krijg je die moeilijk vol met een volledige batterijlading. :) Het filmpje van de afvalbak is raw 308mb / 1:44 / 1080p. Misschien handig voor een inschatting. ;)
Wederom een zeer gave review Pim :) Welverdiende +3 !
Toevoeging: Als je de Firefly 6S uitschakelt, de record knop ingedrukt houd en (terwijl de knop ingedrukt blijft) de USB kabel inplugt kun je de Firefly 6S ook als webcam gebruiken.
Dat wist ik niet, super tof! Ga ik van het weekend even uitproberen. :D
Dank voor de interessante tip, maar het lukt mij niet. Wat bedoel je met de "record knop"? De knop boven op de Firefly?
Dus Knop voorzijde indrukken om uit te schakelen en tegelijkertijd de knop bovenop in blijven drukken. Dan met de knop bovenop nog steeds ingedrukt de USB kabel aansluiten??
Zou dan bij Windows 10 door selecteren van "Camera" Windows Apps menu de camera moeten werken??
bedankt voor de info! Topreview! 3+ from me :)
_O_ een dikke +3 review alweer! Great job.
Bedankt! Moet een beetje in de review flow blijven hé! :)
Bedankt voor deze prachtig review! En inderdaad helemaal fout dat ze met 4K aan proppen komen!
4k is niets, maar Full-HD is echt inderdaad helemaal goed en zeker met 60FPS :)
Het gooit zeker roet in het eten voor deze camera, zonde! Desalniettemin is het nog een leuk speeltje. :D Dankjewel.
JOUW PUG IS ECHT TE SCHATTIG. +3

Goede recensie!
Hahaha, thanks! :D Kleine Pom groeit mee met de reviews. :)
Ik stem op meer foto's van Pom in toekomstige reviews!
De gebruikte chipset in deze camera (en vrijwel alle andere ODM's zoals de Elecam etc. die exact dezelfde specs hebben) kan geen 4K aan. Pure marketing. Ook is de hardwarematige fotokwaliteit max 4MP, alles boven de 4MP wordt geintrapoleerd. De 8MP / 16MP is dus puur softwarematig.
Zo jammer dat ze altijd met die 4K komen aanzetten.
Jep camera interpolatie. Klopt helemaal. Het is inderdaad erg jammer dat ze met 4K komen aanzetten.