Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 340 Review

sapphire 27 augustus 2009, laatste update op 27 augustus 2009, 1.152 views

Cooler Master Elite 340

Pluspunten

• Strak design
  • Goede koelings mogelijkheden
  • mATX

Minpunten

• Te weinig schroefjes ed. !!
  • relatief krap
  • geen HD koeling

Ik gebruikte al een tijdje een mATX Gigabyte GA78M-S2H in een ATX Antec kast. Het bordje beviel erg goed dus was ik al een tijdje met het idee aan het spelen om een leuk klein mATX kastje erbij te kopen. Toen het moederbord instabiel werd en er nog wat problemen opdoken werd het imho tijd voor een heel nieuw systeem.

Ik wilde bij mATX blijven dus begon de zoektocht, overige eisen: goede koeling (lees: 120mm fans!), leuk uiterlijk, klein en goedkoop.

Dus de Pricewatch ingedoken, minitowers geselecteerd, mATX en prijs oplopend. De eerste paar zat de Coolermaster Elite 340 tussen. Prijs rond de 30 euro, 2x 120mm fans, erg leuk uiterlijk en klein. Nog wat reviews gezocht of mijn Thermalright ultra 120 extreme wel paste en de keuze was gemaakt.

Op naar de review......

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is vrij goed voor een behuizing in deze prijsklasse. Je krijgt waar je voor betaald, geen scherpe randjes geen blikken kast maar wel dun plaatstaal en geen fancy features.
Daarmee bedoel ik dat de kast niet gemaakt is van dun 'blik' wat je vaak bij de echt goedkope kasten ziet maar ook niet echt stevig dik metaal zoals bij de wat duurdere exemplaren, het houd wat in het midden.
De plastic kap is ook netjes afgewerkt, geen scherpe randjes, sluit goed aan op de rest van de kast en kan makkelijk los gemaakt worden.

Inbouw- mogelijkheden
Deze zijn erg beperkt in deze behuizing. Omdat het de bedoeling is dat de behuizing klein blijft heeft deze ook 'maar' 2x 5,25" bays, één voor een brander en een ander voor......iets anders. Verder heeft de kast 2x 3,5"voor floppy/cardeader en nog ééntje die alleen van binnen te bereiken is. Totaal dus een rekje met 3x 3,5" en onder het rekje een beugeltje om en schijf ondersteboven op te hangen. Totaal zou je dus 4 HD's kunnen inbouwen alleen zitten ze dan wel strak op elkaar en worden niet gekoeld.
Verder moet je erop letten dat je geen lange voeding neemt, de kast is namelijk erg ondiep waardoor een voeding die langer is dan de standaard maat lastig past. De optische drive heeft dan geen/weinig ruimte en de kabels van de voeding komen klem te zitten. Mijn Corsair CX-400w paste prima.

Koelings- mogelijkheden
De kast biedt de mogelijkheid om 2x 80/120mm fans in te bouwen als in- en outake te plaatsen en 1x80mm in het zijpaneel. Deze laatste zit ter hoogte van de CPU. Er zit ter hoogte van de videokaart een rooster in het zijpaneel waardoor frisse lucht de kast in kan komen.
Het grootste deel van de kast is gemaakt van een soort mesh waardoor er ventilatie genoeg is in de kast.
Al met al erg netjes voor een mATX kastje.

Vormgeving
Dit is natuurlijk een persoonlijk iets, maar mijn mening is dat het een schitterend kastje is. Mooi mat-achtig zwart, mesh voorzijde met het logo in het midden. Aansluitingen en knoppen aan de zijkant vind ik ook erg handig gevonden. Simpel strak design, schot in de roos naar mijn idee, maar dat mag ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Installatie- gemak
Dit stukje heb ik aardig wat te vertellen.
Ik ben begonnen met het inbouwen van de voeding, de ruimte hiervoor is al vrij krap dus in een lege kast leek dit mij het handigst. Vervolgens heb ik de optische drive er losjes in geschroefd, want in deze kast is alles van het ouderwetse schroef-design.
De kast heeft ook zowaar een moederbord-tray, klinkt fancy maar valt mee. Het is gewoon de moederbord backplate die je met een schroefje los kunt maken, en uit de kast kunt schuiven.
Nou goed moederbord, koeler, ram geïnstalleerd op de tray en toen wilde ik deze terug plaatsen….
Ik gebruik dus een Thermalright ultra 120 extreme maar door de hoogte van deze koeler kon ik de tray niet terug in plaats krijgen. De koeler stoot tegen de voeding aan, dus moest de voeding los en tegen de bovenkant van de kast gedrukt worden om de 2cm extra ruimte te creëren. Dit is echt heel irritant om te doen, zelf heb ik hiervoor de kast ondersteboven gezet. Dit is wat omslachtig maar anders kan niet, want als je eerst de tray met onderdelen installeert kan de voeding er niet meer in door de hoogte van de koeler.
HD's, videokaart en dergelijke zijn geen probleem.

Cable management is een ramp in deze kast ! De kast in klein, ondiep en er zijn dus geen plekken waar je kabels kunt verstoppen. Zelf heb ik alles in het verlengde aan de zijkant van het moederbord gedaan zodat het in ieder geval uit de airflow zit van de 120mm intake fan.
Door de ondiepte is het ook erg lastig om de kabels van de voeding goed te leiden, ik zou daarom de optische drive pas vast schroeven als je de kabels van de voeding goed hebt gedaan, anders kom je er echt niet bij (en ik heb al vrij kleine handen voor een man :p).
Ook raad ik aan om de outtake fan te installeren voor je het moederbord ed. plaatst, want bij gebruik van een hoge koeler (zoals ik dus) kom je er bijna niet meer bij.
Een laatste opmerkingen die ik gewoon echt even kwijt moet. Ik heb de afgelopen jaren al tientallen kasten in mijn handen gehad om PC's mee te bouwen, van uber-budget spul tot high-end kasten maar dit was de eerste keer dat er te weinig schroefjes bij een kast zaten. Ik kwam 2 moederbord stand-offs te kort en verder heb je echt net genoeg schroefjes om wat basic dingen in te bouwen. Heel slecht van Coolermaster om zo karrig te zijn hiermee !!!

Modbaarheid
Ikzelf heb er nog niets aan gemod maar het kastje heeft potentieel, en er zijn natuurlijk altijd dingen te 'tweaken'.Het kastje is zoals al eerder gezegd van vrij dun plaatstaal, dit is denk goed te bewerken met een simpel figuurzaagje.
In de eigen planning heb ik nog staan de 'roosters' bij de fans weghalen, deze zijn gewoon geperforeerd en houden dus veel lucht tegen. En de leds ga ik vervangen voor blauw/UV.

Kwaliteit van voeding
Niet van toepassing, begrijpelijk voor de prijs.

De voeding is te vinden in de pricewatch voor ¤ 27,73.
De prijs ligt rond de 30 euro bij de meeste shops. Ik vind het een vrij nette prijs voor de kast die je krijgt. Aan de andere kant heb je in deze prijsklasse ook al full ATX kasten van Coolermaster.

Overig
2x USB en MIC en hoofdtelefoon front aansluiting !

Hardware ingebouwd, ik gebruik het HD rek dus niet, voor het gemak eruit gelaten.
(klik-baar naar 1500x1000)

Zo heb ik de meeste kabels dus wergewerkt, en boven de voeding en optische drive.
Achter het mobo past niets jammergenoeg.

Krap rond de voeding. De afstand tussen de voeding (standaard maat) en optische drive (ook een klein model) is 5 cm

+/- 6mm ruimte tussen de koeler en eht zijpaneel

Heb jij ook een Cooler Master Elite 340?

nice review ;) (4 sterren)

maar deze kast is toch niet zo krap???
ik heb hem zelf ook maar vind het niet echt zo zeer krap.

en de modbaar heid is aardig nogwel ;)

nog n vraagje,
kan je mischien een paar foto`s maken met de hardware erin?(optineel, hoeft niet, mag wel)
Komt eraan, zal ik gelijk latenzien wat ik bedoel ;)

Extra foto's bijgevoegd + eentje klik-baar gemaakt

[Reactie gewijzigd door sapphire op 27 augustus 2009 12:26]

ziet er mooi uit ;)

6mm !!!!!! dat is erg krap!!!!

en de hdd op de grond... belooft niet veel goeds

maar je moet toch echter wel inproviseren met zo iets
Waarom kan een HDD niet op de grond ?
Ik wilde hem eerst onder de CDrom bay plakken maar dit was makkelijker :)
Keurige review!

Ook heb je op deze manier alles netjes weggewerkt. Kabel management ziet er zo keurig uit en goed voor de airflow.

Je big-ass koeler past idd maar net, waarom heb je voor deze koeler gekozen? Zware overclock op je CPU? Was in dit geval een standaard boxed koeler niet voldoende?
Ik heb de koeler nog van toen ik S939 draaide. Toen had ik een 3000+ op 2,9ghz en wilde goede luchtkoeling.
Ondertussen heb ik een Phenom II 955 met een TDP van 125 dus dan is een goede koeler ook niet mis als je de boel een beetje koel en stil wilt houden. De papst fan die erop zit is het luidruchtigste onderdeel van de PC :+
Mooie review. Heb dezelfde kast en vind dezelfde tekortkomingen die jij in je review noemt. Had ook nogal last van resonantie door onderdelen die niet goed op elkaar aansloten.
Dat had je opgelost met fietsband toch :p

Ik heb 1x 3,5"HD en die zit in een zalman koeler in een 5,25"bay en een Vertex die in beugels op schuim op de bodem ligt. Het rek heb ik er lekekr uitgelaten omdat het zo veel ruimer is en de schijven daarin tegen de Thermalright kwamen.
Ha, ha, ja inderdaad. Zit er nog steeds in. :) Ik heb mijn vertex zo bevestigd: http://tweakers.net/ext/f/ewZYw49ij8Ng1xJLuXE98yad/full.jpg
Maar op de bodem kan natuurlijk ook. Met een gewone HD in dat rek had ik veel last van rosonantie.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 27 augustus 2009 13:11]

Nette review! OT: Waar heb je die 750GB schijf zitten?:P

Edit:

Laat maar ik zie hem al!

[Reactie gewijzigd door r0y89 op 27 augustus 2009 14:24]