Specificaties 1.0-set - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins A7 Review

Rimboeloper 13 april 2016, laatste update op 15 juni 2016, 440 views

Bowers & Wilkins A7

Een zeer goede computerbox die perfect samenwerkt met Apples besturingssysteem OSX en iOS.

Pluspunten

• Zeer goed geluid, ook in de lage tonen
  • Design past perfect bij de Mac Pro uit 2013
  • Ondersteund Apples Airplay
  • Audio-in via USB en 3,5mm jackplug
  • Optische digitale ingang via 3,5mm jackplug
  • Aan te sluiten op netwerk via Ethernet (100Mbps) of WiFi (802.11b en 802.11g)

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Te simpele afstandsbededing voor een box van 800
  • Audio-in kanaal wordt via een ledlampje aangegeven i.p.v. een lcd-display

Geluidskwaliteit Score: 5
Gemaakt voor de Mac Pro
Deze computerbox lijkt wel gemaakt voor de Mac Pro (2013-model) van het bedrijf Apple. Qua design passen ze echt bij elkaar. Ze hebben de zelfde uitstraling qua minimalistisch ontwerp waardoor je geneigd bent om beiden goed in het zicht te plaatsen. Zulke producten willen gewoon gezien worden.

Aansluitmogelijkheden
De Bowers & Wilkins A7 box kan via verschillende manieren aangesloten worden. In een netwerk kan de A7, zowel bekabeld via ethernet (100Mbps) als draadloos via WiFi (802.11b en 802.11g), verbonden worden. Daarnaast ondersteund deze box ook nog Apples Airplay waardoor je via je iPhone en/of iPad je muziek via deze box rechtstreeks vanuit je mobiele toestel kunt streamen. Opvallende afwezige daarbij is bluetooth zodat (direct) draadloos streamen met Android-toestellen niet mogelijk is. Waarschijnlijk heeft Bowers & Wilkins daarvoor gekozen omdat de bandbreedte van het bluetooth signaal te klein is voor het brede geluidspectrum die deze box produceert. Verder kun je deze box nog bekabeld via USB of 3,5mm jackplug aansluiten. Deze box ondersteund ook nog optische digitale signalen (via de 3,5mm jackplug ingang) zodat de A7 ook als soundbar bij je televisie kan functioneren.

Waanzinnig goed geluid
Voor slechts 800 euro haal je een in mijn ogen perfecte computerbox in huis die kan wedijveren met een goede stereo-installatie. Daarnaast is het boxje heel erg klein zodat je hem overal weg kunt werken. Vooral de bassen klinken heel erg zuiver, wat uniek is voor zijn kleine formaat. Omdat mijn oren mijn beste meetinstrumenten zijn, ga ik in deze review niet beschrijven uit welke inwendige componenten deze box bestaan. Die zijn immers heel eenvoudig via het internet te vinden. Waar ik het vooral over wil hebben is de fenomenale geluidskwaliteit. Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet, maar deze box produceert ook nog eens een heel ruimtelijk geluid wat toch wel heel bijzonder is uit 1 box! Metname “Hardcore House” en “Hard Rock” klinken perfect waarbij vooral de bassen in de muziek een belangrijke rol spelen. Mijn Mac Pro i.c.m. deze Bowers & Wilkins A7 box zorgen ervoor dat ik mijn stereo-installatie nauwelijks meer nodig heb om een avondje heerlijke muziek te luisteren.

Nagenoeg perfecte afwerking
De afwerking van deze box is echt perfect en door zijn chique uitstraling is het een echte sieraad in je (woon)kamer. Helaas komt de afwerking van de bijgeleverde afstandsbediening er bekaaid vanaf. Te veel plastic en die vervelende kleine prielknopjes doet je gelijk grijpen naar een goede multifunctionele afstandsbediening waarmee je vervolgens de box gaat bedienen. Daarnaast had de audio-in kanaalweergave wel wat duidelijker gemogen. Een ledlampje die via een bepaalde kleur de audio-ingang aangeeft vind ik niet duidelijk en een lcd-display vind ik niet te veel gevraagd voor een box van 800 euro!

Heb jij ook een Bowers & Wilkins A7?

Mooie review, ik zou persoonlijk het woord box vervangen door luidspreker omdat het geen "plastic" setje (met dito sound) is wat je voor een paar tientjes om de hoek koopt. Bovendien bekt "box" niet zo en doet het mij meer denken aan een kartonnen doos.

Ik verbaas me steeds weer dat fabrikanten nog B & G wifi aanbieden in hun apparatuur. Ik weet wel dat het gros van de netwerken op deze frequenties zitten maar zo zet je nooit een verandering in naar de toekomst. Hier zit weliswaar "al" G op maar ik had voor dat geld liever gezien dat er minstens N op zou zitten.
Geheel terecht stel je dat BT ontbreekt...ook daar weer : voor dat geld hoort het er gewoon op te zitten, maar dat is mijn bescheiden mening. Verder is er wel goed nagedacht over connectiviteit zie ik, maar het blijft een stevige prijs hoor.

[Reactie gewijzigd door trebor.ed op 13 april 2016 12:46]

Wat de WiFi en andere draadloze protocollen betreft; Dat vind ik bij zo'n box totaal niet interessant omdat je zo'n luidspreker ALTIJD bedraad moet aansluiten om optimaal van de klankdiepte met de bijbehorende geluidsbreedte te kunnen proviteren. Het is bekend dat bij draadloze overdracht (en vooral bij bleutooth) het geluid gecomprimeerd moet worden voor een optimale verbinding.

Wat de aansluiting betreft: De betreffende box heb ik met een hoogwaardige USB-kabel op mijn Macintosh aangesloten. Daarnaast heb ik hem ook nog bedraad via een ethernetkabel op mijn router aangesloten zodat de Bowers & Wilkins A7 box ook in mijn netwerk hangt.