Specificaties 3,1" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung S8000 Jet Zwart Review

Grzzl 24 juli 2009, laatste update op 30 juli 2009, 2.836 views

Samsung S8000 Jet Zwart

Pluspunten

• Makkelijke bediening
  • Betrouwbaar
  • Snel
  • Mooi scherm

Minpunten

• Weinig info op het desktop
  • Geen extra software wat je zou kunnen installeren/ eigen OS.

Algemeen
De samsung jet is een mooie gladde telefoon met een 3.1" touchscreen zonder toetsenbord. De telefoon wordt gepositioneerd als een smartphone, maar is meer multimedia zodat zijn tegenhanger eigenlijk de iPhone is, maar dan een stuk betaalbaarder. Het apparaat heeft drie toetsen aan de voorkant voor opnemen, ophangen en menu. Aan de zijkant zitten vijf knoppen voor Camera, volume, cube en aan/uit.

Scherm
Het scherm is een 3.1" amoled variant. De beeldhoek is 180 rondom zonder enige kleurschifting en bijzonder helder. Het is uitermate fraai om te zien

Bediening.
De bediening is intuïtief en erg makkelijk. Door de snelle processor is de telefoon responsief en voert hij de diverse schermanimaties erg soepel uit. Op het scherm staat de "Desktop". Op deze desktop kan je widgets zetten, welke je vanaf een verschuivende zijbalk er op kan slepen. Er zijn widgets voor de meest uiteenlopende dingen. Zoals de mp3speler, fm-radio, Google links en wat al niet meer. Deze widgets zijn niet al te klein, zodat je er maar twee à drie op het schermp kan zetten. De jet heeft wel drie virtuele desktops welke je kan selecteren door middel van een horizontale schuifbeweging over de desktop. Hierbij is door de grote widgets wel de kans dat je die verschuift in plaats van de desktop.
Hoewel bruikbaar vind ik de "homeschreens" van HTC beter door de uitgebreide informatie die in één keer getoond kan worden. Ook zijn sommige widgeds weinig functioneel, zoals de agenda.

Onderaan het scherm zijn softkeys voor telefoonkiezer, contactlijst mail/sms en terug/menu

Wanneer je op de menuknop drukt - dat is de kubusvormige knop onder in het midden aan de voorkant - verschijnt er een programmamenu die sterk lijkt op Android of de iPhone.

De gladde uitvoering maakt wel dat op warme dagen de telefoon een beetje door je handen glijdt.

Software op de telefoon
De telefoon is uitgerust met een redelijk uitgebreide software lijst. Je kan er eigenlijk ook verder niets op installeren, behalve route 66. Door navigeren aan te zetten start de telefoon opnieuw op en kun je Route66 installeren. Ik heb eigenlijk geen idee of dit nog extra geld kost.

Verder bezit de telefoon:
    taken.
    notities.
    calculator.
    omrekenen.
Deze programma's zijn over drie schermen verdeeld, welke je ook door horizontaal te schuiven kan bereiken. Helaas kan je de volgorde niet wijzigen zodat je altijd moet scrollen om sommige veelgebruikte items te benaderen.

Cube
Door op een knop aan de zijkant te drukken komt er een dobbelsteen tevoorschijn waar je door deze te draaien een aantal veelgebruikte programma's kan selecteren. Het ziet er leuk uit, maar ik vind het weinig bruikbaar. Je kan niet instellen welk programma op een zijkant staat. Het gewone menu is veel handiger.

Google maps
De telefoon heeft een gps aan boord en deze wordt gebruikt door o.a. Google maps. Het is weliswaar de laatste versie, maar Latitude wordt helaas niet ondersteund. Erg jammer en ik hoop dat deze ondersteuning er later nog bijgebouwd wordt.

Browser
Samsung heeft een eigenbouw browser ingebouwd. Deze werkt na enige gewenning erg handig en intuïtief, waarbij opvalt dat je twee keer op een link moet klikken, terwijl desktopitems maar één klik nodig hebben. Het werkt handig zodat je niet snel de verkeerde site laad, maar het is wel wennen. De zoomfuncties van de browser werkt erg handig.

Wanneer je naar mobile sites gaat heb je geen enkel probleem om te surfen. Normale sites zijn over het algemeen ook geen probleem, maar sites van Film1 en rtl worden slecht en incompleet gerenderd.

Modem
Je kan de jet als modem voor je netbook gebruiken. Alleen werkt hij als dial up network modem. Ik heb géén idee of je dan weer telefoontikken moet betalen. Ik kreeg het dan ook niet aan de praat.

Email
De email client is eenvoudig, maar bruikbaar en functioneel. De kortste poll-tijd is 30 minuten. Hij geeft een signaal als je mail hebt ontvangen. dit is gelukkig ook uit te zetten.

Agenda
Agenda heeft alle functies die je kan bedenken, erg functioneel.

New pc Studio
Een methode om met je pc te communiceren is PC Studio. Onder Vista rammelt deze software nogal en ik zie geen voordeel ten opzichte van Mass Storage Device. Gelukkig kan dit laatste ook.

MP3Speler/Radio
Er worden goede in-ear plugs geleverd bij de Jet. De mp3 speler klinkt erg goed. De plugs klinken wat warmer dan de iPod tegenhangers. De Jet heeft een equalizer aan boord. Je moet dan wel de WOWHD 5.1 uitzetten.

Betrouwbaarheid
De telefoon heeft geen last van hangers, hij blijft altijd werken. Alleen de AccuWeather widget reageert soms niet meer. De youtube filmpjes werken ineens niet meer, terwijl ze dat in het begin het gewoon deden.

Batterijduur
Met enig spelen en bellen blijft de batterij ongeveer drie dagen voldoende spanning houden.

Ik heb hier een paar uitglijders van de telefoon genoemd. Je moet dan wel bedenken dat ik nog nooit een telefoon gezien heb zonder minpunten. Ook mijn oude HTC Touch had een paar missers, onder anderen hing hij één keer per dag op het Telfort netwerk, terwijl ik daar op het KPN netwerk (is dezelfde ik weet het) geen last van had. Al met al is het een zeer fraaie en zeer plezierige telefoon om te gebruiken. Ook de internet ervaring is een verademing t.ov. sommige andere smartphones. Ik heb geen seconde spijt van mijn aanschaf

Heb jij ook een Samsung S8000 Jet Zwart?

<Het valt op dat je de browser niet kan afsluiten,>
Browser sluit af met druk op de uit knop. (De fysieke toets voor aan/uit/afsluiten)
Dank je, ik was er ook inmiddels achter. Zal het aanpassen.