Specificaties GF GTX 295 (576MHz), 1,75GB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 295 1792MB Review

Xenomorphh 24 juli 2009, laatste update op 24 juli 2009, 2.407 views

EVGA GeForce GTX 295 1792MB

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Betrouwbaarheid
  • Drivers

Minpunten

• Lawaai

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Introductie

Dit is mijn 1e review dus graag opbouwend commentaar. :Y)

Een maand of 4 geleden dacht ik laat ik mijn laptop (alienware m9750 Intel core2dou 4GB ram GeForce m7950GTX ) is vervangen voor een desktop. Hierbij wou ik natuurlijk goed kunnen gamen en heb besloten dit systeem te gebruiken. En deze kaart kwam als meest krachtige singel kaart naar voren, zijn dan wel 2 GPU's maar gebruikt nog steeds 1 slot.

Specificaties

Shader Model 4.0
Geheugen 1792 MB GDDR3
Geheugen snelheid 1998 MHz

Installatie

Het installeren was vrij gemakkelijk aangezien mijn kast groot is en dus veel ruimte heb om deze te installeren. dit ging dan ook probleem loos. Bij de videokaart zitten 3 aansluitingen namelijk 2x DVI en 1 HDMI, Als adapter werd er een DVI >- D-sub bijgelevert.

Drivers

Als drivers gebruik ik de meest recente versie van nvidia (190.38), deze werkt zeer goed en heb geen last van crashes oid.

Overclocking/modding
Hier heb ik geen ervaring bij deze kaart want hij is al snel zat en kan alles nog probleemloos spelen.

Benchmarks

Helaas heb ik hier geen benchmarks van mijn oude laptop. Maar wel van dit systeem namelijk:

3DMark Score
  • 3DMarks 20155
  • SM 2.0 Score 7365
  • SM 3.0 Score 9842
  • CPU Score 5943
update:

Vantage gedraaid dit gaf de volgende resultaten.

3DMark Score
P19001 3DMarks
CPU Score
Graphics Score

Temperaturen

De temperaturen van deze kaart zijn vrij hoog in idle word deze rond de 60-75 graden en onder load loopt het al snel op tot 90-95 Helaas zijn er geen aftermarket coolers voor deze kaart er zijn wel alternatieven die je zelf in elkaar kan knutselen maar ik zit er niet zo mee dat de kaart warm word.(en heb te weinig ervaring hiermee :P )

Geluidsniveau

Het geluidsniveau is hoog de kaart maakt op fan 100% behoorlijk wat geluid, maar mijn Ultra Kaze 3000 maakt nog steeds meer geluid, en ik zit toch met een koptelefoon op dus dit irriteert me niet.

De prijs is hoog maar dat weet je als je een high end kaart wil.. je betaald dan ook de hoofdprijs. Ik betaalde toen 520 euro maar hij is inmiddels al gezakt..

Een zeer mooie kaart waar je uitstekend mee kunt gamen. Het lawaai en de prijs zijn de enige min punten voor de rest presteert deze echt uitzonderlijk goed.

• Intelcore i7 Overclocked 3705MHz
  • intel DX58SO
  • 6GB a-data RAM
  • Samsung Spinpoint F1 1TB
  • Coolermaster RealPower M850
  • Coolermaster HAF
  • ASUS VW246H
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 295 1792MB?

Dit is 3dmark 2006 die je hebt gedraait toch? Er lijkt me ergens iets niet aan de haak te zijn, ik haal ook 20.000 punten met een 275 GTX (en een i7 @ 3.8 ghz).. heb je de laatste drivers (ja dacht ik) en staat er niet een of andere power mngt functie aan ?

Het lijkt me dat je meer punten moet halen.. je hebt de default test gedraait toch?

Verder zou het helpen als je aanvullende benchmarks kunt draaien, bijvoorbeeld de laatste 3dmark (vantage). Mocht je betere review willen schrijven, zijn foto's van het product + doos altijd erg welkom. Eventueel als je een wattage meter thuis hebt zou je hier iets over kunnen vertellen, ik zou graag lezen wat dit beestje verstookt.

[Reactie gewijzigd door knights16 op 24 juli 2009 14:38]

ik heb idd laatste drivers en nee der staat geen power mngt functie aan oid de score verbaasde mij namelijk ook nogal.. misschien is jou score wel net zo hoog vanwege hogere clocks van gtx 275? want als ik de common system bekijk staat deze op ong 17k en dit is ook met i7 en gtx 295.. maar wel 2gb geheugen.. zelf denk ik dat het iets te maken heeft met mijn geheugen A-Data is volgens mij niet zo'n heel goed merk??

ik zal later vandaag of morgen ever naar vantage kijke :) watt meter heb ik niet dus kan ik ook niks over zeggen.. ja dan zijn t standaard waardes van internet maar dat is ook niet de bedoeling ;)

bedankt voor je reactie! :)

[Reactie gewijzigd door Xenomorphh op 24 juli 2009 14:44]

Ik haal nu 24000 met een i7 920 op 3,8ghz en een GTX295 heb wel 6gb dominators ;).

heb overigens 26000 gehaald op 4.0 ghz. dus er klopt iets niet bij jou.
inmiddels vantage gedraaid en dit geeft toch een betere score dan 3dmark06 :P
ik weet niet waarom 3dmark06 zo laag is heb me geheugen al overclocked tot 1400mhz mag maar 700 er bij optellen nog niet echt noemenswaardig.
Goede airflow .. kan toch wat graden schelen!! Nette review!
dankje voor je reactie :)

mijn airflow zit wel goed.. Coolermaster HAF ;) zit wel te denken om in zijkant 4 ultra kaze 3000's te hangen en vervolgens met fancontroller te regelen en die 180mm fan eruit te halen..

hij wordt gewoon vreselijk warm doen al die GTX295's behalve die nieuwe met 1 PCB zoals Xblade2342 al zegt..
Misschien een tip/idee:

Laat de fan op je scythe koeler van onder naar boven blazen (naar de grote fan bovenin) Zo zuig je ook warme lucht weg bij de videokaart... Scheelt misschien wat met geluidsproductie :)

Verder nette review voor de 1e keer :) 3 sterren van mij
ik zal dat inderdaad is proberen.

mijn outtake fan heb ik wel verandert in ultra kaze 3000 dus die zuigt ook al aardig wat warme lucht weg bij die videokaart.. maar ik ga zeker jou idee even proberen! :)

dankje voor reactie/idee!

[Reactie gewijzigd door Xenomorphh op 24 juli 2009 16:49]

Over een ding heeft hij gelijk. Temps van deze kaart zijn heel hoog. Heb zelf sinds gisteren ASUS GTX295 1 PCB en die worden niet heter dan 70 graden naar 2 uur gamen. In windows zijn de temps rond 45 graden. Mooie review trouwens :)
Mij lijkt t geldverspilling 480 euro!!

Als de cijfers vergelijkt met een XFX ATI Radeon HD4890 xxx:

GPU Clock 900 MHz
Stream Processing Units 800
Memory Size 1000MB GDDR5
Memory Speed 3900 MHz
Met direct 10.1 support

En die cijfers van die GTX295 bovenaan is al met de twee GPU's bijelkaar!
En de 4890 is maar 190euro
Als je twee 4890's in crossfire gebruikt is het veeel sneller en nog goedkoper ook!