Epson GT-20000NPro Review

Rimboeloper 12 april 2016, laatste update op 12 december 2019, 362 views Product gekocht

Epson GT-20000NPro

Een professionele A3-netwerkscanner die scant d.m.v een duurzame Xenonlamp met een kleurdiepte van 48 bit.

Pluspunten

• Zeer grote kleurdiepte van 48 bit
  • Automatische documeninvoer die dubbelzijdig kan scannen
  • Professionele scannersoftware van Epson die perfect samenwerkt met MacOS 10.15 Catalina
  • A3-scanformaat
  • Optische scanresolutie van 600dpi x 1200dpi
  • Ethernetaansluiting
  • Stevig en duurzaam gebouwd

Minpunten

• Te traag voor een scanner van ruim €2500,=
  • Duur
  • 27kg is erg zwaar voor een A3-scanner
  • Geen USB-3 maar USB-2 aansluiting

Driverkwaliteit Score: 5
Features Score: 5
Snelheid zwart Score: 3
Snelheid kleur Score: 2
Scankwaliteit Score: 5
Gemaakt voor de Mac
Een van de weinige A3-netwerkscanners die perfect samenwerkt met mijn Mac Pro (Hexacoremodel uit 2013). Wat ook heel bijzonder is dat de bijgeleverde software ook perfect werkt met MacOS 10.15 Catalina, het besturingssysteem van mijn Macintosh. De scanner aansluiten is echt “plug en play” en wordt automatisch door mijn Mac herkent. Om optimaal van alle uitgebreide mogelijkheden van de scanner gebruik te maken is het wel noodzakelijk om de laatste drivers van de Epson-webpagina te downloaden. Zelf heb ik de betreffende scanner aangesloten via een ethernetkabel op mijn netwerk zodat ik de scans naar iedere computer in mijn netwerk kan sturen. Ook dat gaat “plug en play” via het netwerk-hulpprogramma in MacOS. Dat vind ik namelijk heel erg handig omdat hij met zijn 27kg (!) te zwaar is om hem even te verplaatsen. Sindskort heb ik de betreffende scanner ook via USB aangesloten. Dat deed ik door een actieve USB-kabel van vijftien meter en een passieve USB-kabel van vijf meter aan elkaar door te lussen zodat de afstand van twintig meter tussen mijn hoofdcomputer (Mac Pro, Hexacoremodel uit 2013) en mijn scanner via USB overbrugt kon worden. Ik heb namelijk recent besloten om die scanner ook via USB te verbinden omdat deze verbinding net wat stabieler is in tijden als mijn huisnetwerk zwaar belast wordt. Ook het aansluiten via USB gaat "plug en play". Als de scanner aangesproken wordt via mijn huisnetwerk weet hij altijd de juiste drivers aan te spreken zodat er snel een goede verbinding gemaakt kan worden. Dat zelfde geldt als ik via mijn hoofdcomputer die scanner aanspreek via de USB-verbinding. Het schakelen tussen die twee verbindingstypen (Ethernet en USB) gaat volautomatisch wat de bereikbaarheid van mijn scanner in mijn huisnetwerk zeer ten goede komt.

Gebruikservaring
De scanner scant heel natuurgetrouw met een zeer hoge kleurdiepte van maarliefst 48bit in een maximale resolutie van 600dpi x 1200dpi. Dat betekend dat de scanner ideaal is voor het scannen van foto’s. Daarnaast biedt deze scanner een documentinvoer die documenten van maximaal A3-formaat volautomatisch dubbelzijdig kan inscannen. Ideaal als je dikke rapporten wilt inscannen, mede omdat de invoerbak wel 100 papiervellen aankan.

Te duur
Omdat er niet veel merken zijn die A3-netwerkscanners aanbieden die geoptimaliseerd zijn voor de Macintosh, heb ik een beetje het idee dat Epson hier een beetje misbruik van maakt. €2500 (!) vind ik gewoon te veel geld voor een A3-netwerkscanner, mede omdat het apparaat niet eens voorzien is van een USB-3 poort en/ of thunderbolt. Dat mag je van zo’n hoog geprijsd apparaat wel verwachten. Daarnaast vind ik de scanner niet heel erg snel, met name als je A3 scant op 600dpi x 600dpi in 48bit kleurdiepte. Tien minuten is de tijd dat het apparaat daarover doet. Goedkopere A3-scanners, zoals van het merk Mustek, doen het in de helft van de tijd. Wel moet ik daarbij vermelden dat die scanners niet voorzien zijn van een duurzame Xenonlamp en niet optimaal werken met een Mac.

Professionele software
De software die je bij de scanner geleverd krijgt is echt van een sublieme kwaliteit. Je kunt iedere scan vooraf optimaal bewerken en per primaire kleur kalibreren. De menustructuur werkt heel initiatief en zit logisch in elkaar waardoor het veel bewerkingsmogelijkheden van professionele fotobewerkingsprogramma’s overneemt. In combinatie met de perfecte scankwaliteit doet dat na verloop de abnormale hoge aanschafprijs gelukkig na een tijdje wel vergeten.

Heb jij ook een Epson GT-20000NPro?