Specificaties met 15dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

SilentiumPC Fera 3 HE1224 Review

Consigliere 12 april 2016, laatste update op 15 april 2016, 517 views

SilentiumPC Fera 3 HE1224

De Silentiumpc FERA 3 HE1224 is een prima middenmoot koeler met genoeg potentie om een lichte overklok koel te houden. Met zijn 26 euro past hij tussen de instap modellen van de grotere merken zoals Coolermaster. Voor een koeler van deze prijsklasse heb je een prima koeler in handen.

Pluspunten

• Prijs kwaliteits verhouding
  • Installatie gemak
  • Geluid op laag toeren nagenoeg onhoorbaar
  • Uitstraling en inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Echte Instap klasse waardoor hoge overclock niet mogelijk is
  • Schroefjes om de koeler aan moederbord te bevestigen zijn wat fragile
  • Klemmen om fan vast te zetten had van betere kwaliteit gemogen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Inleiding:
De Fera 3 He1224 van Silentiumpc. Voor sommige een bekende voor andere een onbekende. Silentiumpc gevestigd in Polen draait weer even mee met hun Koelers en behuizingen psu’s en fans. De producten van Silentium moeten concurreren met de Tranquillo versies van Gelid. Of dit ook echt zo is weet ik niet maar het zijn in ieder geval leuke producten om eens mee t werken.
Zoals ik net al zei de FERA 3 HE1224 van Silentiumpc. Een normale koeler die te vergelijken is Qwa grote met de 212x van Cooler Master.
Als we de doos bekijken zien we een kleine compacte stevige doos. Full color en aan alle zijde wel iets bedrukt. Alle teksten op de doos staan er in 3 talen. Pools Engels en Duits. Snelle blik op de doos verteld ons dat we te maken hebben met een direct contact heatpipe koeler. Die voorzien is van 4 heatpipes. Dat de koeler Multi platform is en zijn eigen koelpasta mee heeft. Laag geluid produceert en een sigma pro 120mm pwm fan heeft.

Specificaties:
UItpakken:

Bij het uitpakken van de FERA 3 zien we een keer niet overvolle verpakkingsmateriaal. Bij het openen van de doos is alles afgeschermd door een dun laagje plasticschuim. Waarna we de koeler vinden geklemd tussen 2 kartonnen doosjes. Deze 3 dingen rusten op een plasticschuim plaatje en meer is het niet.

We vinden in de ene doos een 120mm pwm fan. De sigma Pro 120 PWM. Met zijn geoptimaliseerde fan blad help dit enorm in het reduceren van het geluid en produceert nog genoeg air flow om de CPU koel te houden.

De andere doos bevat alle denkbare onderdelen die je nodig hebt voor de montage voor AMD en Intel. Ook zit er een tube met Pactum PT-2 Thermal compound in om de CPU volledig te kunnen koelen.

Bij het uitpakken stuiten we ook op een 3 tal soorten beschrijvingen in meerdere talen.

De duidelijke plaatjes laten zien wat je nodig hebt en welke volgorde je moet hanteren om zo je koeler makkelijk en snel te kunnen monteren. Enige wat ontbreekt is dat je er koelpasta op moet smeren op het juiste moment.
Montage:
Wat je niet vaak ziet vooral niet bij de goedkopere merken zijn de installatie video's van de koeler. Mocht je er echt niet uit kunnen komen met de duidelijke plaatjes kun je altijd de installatie video bekijken

AMD-montage:

Intel montage:

Intel LGA-montage:

Bij het uitzoeken van de spullen valt 1 onderdeel heel erg op. De moederbord plaat. Waar deze bij andere fabrikanten en leveranciers van staal is. Is het bij de FERA 3 van kunstof.

Net zoals de borg klemmen zijn deze van dun kunstof. (Immers hoeft dit alleen op zijn plek gehouden te worden.

De schroef doet zijn werk wel. De montage van de FERA 3 ging eigenlijk heel eenvoudig. Zowel bij het eerst passen en meten alsmede het echt monteren. Enige waar je op moet letten is hoe de koeler op je CPU staat. Het ontwerp is namelijk zo gemaakt dat je ook nog hoge ram kwijt kunt na montage van de koeler en fan.

Wat iets wat tegen viel zijn de klemmen voor de fan. Waar je bij andere fabrikanten stevige klemmen meegeleverd krijgt zijn deze wat slapjes/ dun. Volg je de instructie hoe ze vast te zetten dan is dit heel goed te doen alleen is het tobben als je die er dus weer is niet bij pakt.
Voor de rest zijn de schroeven om de koeler vast te zetten op je moederbord beugel wat fragile of ik wat te lomp. Draaide bij het testen zonder veel kracht de kruiskop wat door en had een andere schroevendraaier nodig om ze weer los te krijgen. Misschien wel een aandacht punt voor verbetering net zoals de beugels. Wat meteen opviel tijdens het passen en meten is dat de CPU-plaat niet de hele CPU schild bedekt. Weet eigenlijk niet of dit bij andere wel zo is. Let daar normaal gesproken niet op maar bij deze viel het op.
Montage foto's:

Deze schroeven zijn de gene die wat fragile zijn. zodra je deze iets te strak vast draait vervormd de inkeping voor je kruiskop schroevendraaier

Koeling:
Wat betreft de koel prestaties en het koel houden van een AMD FX 4350 heb ik voor de rest weinig op aan te merken. Hieronder zijn een 2-tal tests te zien van de stock snelheid en de overclock op 4.1ghz. Bij de 4.6 overclock trok ik de temperatuur tot -20 waarna mijn pc vastsloeg ( -20 is 20 graden te kort op het maximum. Dus oververhitting)

Idle Stock :
Grote versie http://i65.tinypic.com/2nlwy2t.jpg

Load Stock:
Grote versie http://i64.tinypic.com/nlvfcm.jpg

Idle 4.1 ghz
Grote versie http://i67.tinypic.com/2ij2bso.jpg

Load 4.1 ghMG]http://i64.tinypic.com/dzck07.jpg[/IMG]
Grote versie http://i63.tinypic.com/allw2f.jpg

Idle 4.6 ghz: ( load heb ik dus niet aangezien ik voordat ik een screenshot kon maken de pc vast sloeg en rebooten)
Grote versie http://i65.tinypic.com/2rrpdfq.jpg
Foto's:

Conclusie:
De Silentiumpc FERA 3 HE1224 is een prima middenmoot koeler met genoeg potentie om een lichte overklok koel te houden. Met zijn 26 euro past hij tussen de instap modellen van de grotere merken zoals Coole master. Het inbouwen en de kwaliteit van de koeler is niets mis mee echter de klemmen en de schroeven voor de totaal montage mogen van iets betere kwaliteit. Het geluid van de koeler is nagenoeg niet te horen omdat de fans onder de 700 RPM kunnen draaien waardoor de fan nagenoeg onhoorbaar is. Mocht je dus opzoek zijn naar een kleine koeler onder de 30 euro met direct heatpipe koeling is de FERA 3 een prima keus.

Heb jij ook een SilentiumPC Fera 3 HE1224?

Nice, goede review! Ook een +3 van mij. _O_
Waar heb je hem gekocht?
Gekregen via een kennis. Heb vernomen dat binnen 2 maanden hij ook in de Benelux te verkrijgen zou zijn.
Oh mooi. Geldt dat ook voor de goedkopere SilentiumPC koelers?
Ja. Ook die komen richti
ng de benelux