Club 3D HD 4890 1024MB GDDR5 Review

BdK9001 9 oktober 2009, 3.588 views

Club 3D HD 4890 1024MB GDDR5

Pluspunten

• Bang for Buck
  • Niet extreem groot
  • Featureset
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Geheugen klokt niet terug in 2D
  • Ventilator is altijd hoorbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Aanschaf
Na ruim 1,5 jaar met een 8800GTS 320 zorgden GTA4 en een goedbetaalde vakantiebaan voor een impuls om een nieuwe videokaart te kopen. Uit een aantal reviews en nieuwsberichten bleek dat de 48xx serie van AMD serieuze bang-for-buck geeft.

In eerste instantie zat ik te denken aan een 4870 1GB, maar toen ik las dat de 4890 een verbeterde architectuur had ten opzichte van de 4870 werd dat wel een serieuze kandidaat. Na het raadplegen van de charts bij ome Tom was het de keuze gemaakt, een 4890 zou er komen.

In de Pricewatch kwam de Club3D versie het gunstigst uit, en gelijk besteld.

Installatie
De kaart zat in een mooie stevige glanzende zwarte kartonnen doos, met onderin nog een vakje voor de driver-cd, een simpele installatiehandleiding, DVI->D-Sub adapter, HDMI-adapter en component kabel. De kaart zelf is vrij simpel, vrijwel alles wordt bedekt door de dual-slot koeler, behalve de stroomaansluitingen en een paar condensatoren.

De installatie leek even lastig te gaan worden in mijn vrij korte kast, maar ondanks dat de kaart een goede 5 cm langer is dan de 8800GTS past alles mooi. Ook de installatie van drivers verliep vlekkeloos.

Over/underclocken en lawaai
Op verzoek de grenzen van de kaart opgezocht, deze blijken rond de 970/1190 te liggen, wat neerkomt op 14% respectievelijk 22%. Zeker geen slecht resultaat alleen wel jammer dat de 3Dmark score maar met 5% omhoog gegaan is

Underclocken heb ik ook geprobeerd, dit vooral omdat de kaart in 2D alleen de core terugklokt en niet het geheugen. Helaas onthoud CCC mijn gewenste 240/350 niet na reboot. verder blijft de kaart switchen tussen 2D/3D low/3D High als er een programma als CPU-Z draait waardoor het scherm blijft flikkeren. Ik zit er over te denken om het bios zo te flashen dat de 2D clocks op 240/350 komen te staan, dit scheelt namelijk heel veel warmte.

Inmiddels 2D clocks geflasht naar 150/210 en de fan-instellingen aangepast. De kaart draait nu idle rond de 42C en is dan passief gekoeld. De fan begint vanaf 45C op gang te komen en draait op 40% bij 60C de temperatuur blijft dan stabiel bij volle belasting.

Mede door de aangepaste fan-instellingen, en de aanschaf van een CoolerMaster Centurion5 zijn alle temperaturen omlaag gegaan, vermoedelijk is de grote 12CM ook de reden dat de 4890 passief wil draaien in 2D

Performance
Toen alles weer draaide gelijk GTA4 gestart en gelukkig, het draait nu vloeiend op 1680*1050 ipv hakkerig op 1024*768 met de 8800. Natuurlijk is er ook gebenched en vergeleken met de 8800. Zie de resultaten hieronder:

8800GTS(320) Default clocks (513/792):

4890 OC (970/1190):
3DMark Score 14814

Temp na 3 mins Furmark: 67c

Edit: temperaturen aangepast na bios-flash en aanschaf CM Centurion5

Heb jij ook een Club 3D HD 4890 1024MB GDDR5?

Wat voor behuizing gebruik je? Je idle temp ligt 9 graden hoger dan de mijne en ik heb ook nog de black edition (zwaar overgeklokt). Dat kan een reden zijn waarom jij je kaart altijd hoort, omdat de fan steeds op een hoog toerental draait. Kun je iets met je cablemanagement doen misschien waardoor de videokaart meer koele(re) lucht krijgt?

Verder prima rieview hoor, staat veel bruikbare informatie in. 4 sterren van mij :)
Je kan met Ati Tray Tools(beta) instellen dat je kan switchen tussen 2d en 3d clocks. Hoef je niets te flashen. Het geheugen klokt niet terug omdat je het beeld dan ziet knipperen.
Kopjes? ;)

Verder is het misschien nog wel interessant om GTA 4 performance te vergelijken tussen beide kaarten. Verder ziet het er wel aardig uit, al zou de leesbaarheid enorm verbeterd worden met kopjes.
@ Peakaboo: ik gebruik een of andere el-cheapo kast, met 2x 8cm coolermaster case fans. De fan van de 4890 draait idle op 20% (absoluut minimum) en is dan ook al hoorbaar. De lucht die de kaart aangevoerd krijgt is ongerveer 25 C (passeert eerst 2 HDD's) en cablemanagement is al dusdanig dat het de airflow niet hindert. Miss toch maar eens gaan kijken naar een wat chiquere kast :P

@ reinman: dat zal ik eens proberen :)

@ alexv: kopjes zijn onderweg :) GTA4 performance kan ik nu niet meer vergelijken, heb de 8800GTS aan mn stiefbroertje gegeven en die woont 80km verderop... maar ik weet wel dat die al moeite had met 1024*768.
Weet nog wel een mooi kastje voor je :P Heb hem zelf ook :+

2x 120mm die direct koele lucht op de videokaart blazen _/-\o_
Ik heb ook het probleem dat het beeld flikkert.
Maar ik heb het in oude games, zoals MOHAA.

Verder een hele nette review!

Ikzelf heb de HD4850.
Leuke review! Ik heb zelf de XFX HD4870 xxx (idle 55/load 80) en heb de bios moeten flashen. Ik kreeg zelfs met ATT het geflikker er niet uit. Toch wel vreemd dat veel van deze kaarten dit mankement direct uit de fabriek vertonen.

En als leuk goedkoop kastje met goede airflow zou ik de Antec 300 of CM690 adviseren. In ieder geval niet dat NZXT mATX-ding van hierboven. :P

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 24 juli 2009 12:14]

lol ja de antec 300 of cm690... want die heeft nog niemand 8)7

Lekker origineel :+

Deze heeft op alle fronten betere koeling maargoed :X
Ik koop daarom dus ook geen 4890 black edition, want die hebben al zo veel mensen.
Voor mij is het belangrijkste bij deze kaarten eigenlijk de overclockbaarheid.

Zou je dat ook even willen testen?