Specificaties 35" @ 2560x1080 (A-MVA, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator Z35 Rood, Zwart Review

Acer Predator Z35 Rood, Zwart (Testpanel)

De Acer Predator Z35 is een mooi scherm. Met een aantal specifieke gamers eigenschappen, G-SYNC is hiervan de grootste. De ingebouwde speakers voegen weinig toe. De mogelijkheid om het scherm naar 200Hz te overklokkken is leuk. De curve en beeldverhouding maakt dat je je in de game of film waant.

Pluspunten

• G-Sync
  • Curve
  • 144Hz refreshrate
  • Solide en stevige constructie

Minpunten

• Speakers
  • Dot-Pitch
  • Bediening OSD menu
  • 21:9 niet altijd ondersteund in games
  • Ghosting op 200Hz

7.3 G-SYNC en gaming
8. Alternatieven
9. Conclusie

Z35Rev_H1
Eind maart 2016 kreeg ik een uitnodiging van Tweakers om mee te doen aan het Acer Predator testpanel. Na even regelen met de baas kon ik donderdag middag 7 april naar Den Bosch. Eerst een rondleiding en daarna mochten we gezellig met elkaar gamen. Ook kregen we van Tweakers een uitleg over hoe het testpanel verder in zijn werk ging. 2 weken kreeg elk van de 10 community leden een product thuis om te testen. Ik was uitverkoren om een Acer Predator z35 te testen.

Al doende ook deze review. Gedurende 2 weken heb ik de monitor mogen testen. Deze review bekijk ik de monitor onafhankelijk van mijn ervaringen tijdens het evenement of enig andere ervaring met Acer producten.

1.1 Woordje vooraf
Om eerlijk te zijn, de prijs schrikt nogal af. Bijna 1000¤ voor een scherm. Tot nu toe heb ik nooit meer dan 300¤ uitgegeven aan een scherm. 2 monitor opstelling heb ik ooit weer verkocht, omdat ik het niet fijn vond voor mijn gaming PC. Al sinds een aantal jaar werk ik op een 24"16:10 Samsung Syncmaster. En als ik mensen zag met een 16:9 scherm dan had ik altijd zoiets: "Waarom zo weinig hoogte in je scherm?". En dan nu ik zelf met een 21:9 scherm. Daarnaast ben ik benieuwd naar de boxen in het scherm. Hoe gaat dat klinken? Beter dan mijn boxen die ik in 2008 heb gekocht? We gaan het meemaken.

Z35Rev_H2
Soort paneelLCD
Type LCD-paneelA-MVA
BacklightEdge-lit
Reactietijd4ms
Refreshrate144Hz (200Hz als je hem overclocked)
Kijkhoek178 graden
Helderheid300 cd/m2
Contrastverhouding
  • 3.000:1 (statisch)
  • 100.000.000:1 (dynamisch)
Video inDisplayport (1.2), HDMI
EigenschappenIn hoogte verstelbaar, ingebouwde speakers, verticaal kantelbaar, USB-hub, G-SYNC
Afmetingen
  • 68,4 cm (hoogte)
  • 84,4 cm (breedte)
  • 29,9 cm (diepte)
Gewicht12,65 kg

Z35Rev_H3
Het scherm komt aan in een enorme doos. De doos is 65cm hoog, 96cm breed en 33cm diep. Een doos die net in je eentje te tillen is. Het gebruikelijke piepschuim en folie is gebruikt om het scherm te beschermen. De doos zelf heeft de kleurstelling van het scherm zelf: zwart, rood.

Z35Rev_H4
De verpakking bevat de volgende items:
  • Beeldscherm
  • Voet
  • Voeding
  • Netsnoer
  • DisplayPort kabel
  • HDMI kabel
  • USB kabel ( type A naar type B )
  • Documentatie
Alles is stevig verpakt.

Z35Rev_H5
De enige echte montage die gedaan moet worden is het monteren van de voet. Je schuift de voet op de standaard. Dit voelt allemaal solide. Het schroefje waarmee je de voet vastzet is dan weer een standaard. Maar het geheel voelt erg solide, dit komt misschien ook wel door de 13kg. Er zijn voldoende mogelijkheden voor het bewegen van de monitor, het op en neer gaan van het scherm is stevig. Daarnaast kun je het scherm veel tilten.

5.1 Aansluiten
Dan ga je het scherm aansluiten. Hierbij viel mij vooral de losse voeding op. Dit voegt weer iets toe wat je zo goed mogelijk probeert te verstoppen. Zelf lag hij voor de testperiode op de grond. Hij werd tijdens gebruik een beetje warm. Verder viel op dat de meeste aansluitingen niet heel erg makkelijk te bereiken zijn. Dit betekende wel dat ze niet te zien waren. Maar hier had men naar mijn idee ook een andere oplossing kunnen kiezen zoals een klepje. Daarnaast vind ik de positie van de USB aansluitingen erg raar. Aan de achterkant, tussen de rechter kant en het midden zitten alle connectoren bij elkaar. De type B (waar de kabel vanaf je computer in gaat) zit dus vol in zicht, met daarnaast de USB poorten. 3 standaard poorten en 1 Sleep-and-charge USB poort. Met deze laatste kun je dus je telefoon opladen terwijl het scherm uitstaat. Dit moet je eerst wel aanzetten in de settings.

Z35Rev_H6

6.1 Buitenkant
Dan vormgeving, zoals altijd een kwestie van iemands smaak. Het scherm heeft rode accenten in de voet en op de achterkant. De rode accenten in de voet vind ik wel mooi. Het rode metaal is mooi en niet te opvallend. De rode accenten op de achterkant vind ik zelf minder. Ik had liever de zilveren kleur van de standaard op die plek gehad. Als de achterkant zichtbaar is dan valt het scherm erg op. De vorm van de achterkant zelf is dan wel weer mooi. De curve valt er mooi in weg. De bezels vind ik best groot, de onderkant is 2,5cm, de zijkanten 1,3cm en de bovenkant is 1,3cm. Tijdens het evenement was er een opstelling met "Project Cars" op 3 van deze schermen. Dit zag er fantastisch uit, maar ik maakte eigenlijk maar weinig gebruik van de schermen aan de zijkant. Ik vond toen de bezels tussen de schermen niet irritant.

6.2 LED-array
Daarnaast bevat het scherm een LED-array. Deze schijnt vanuit het midden onder het scherm naar beneden. En kan afhankelijk van je voorkeuren verschillende kleuren weergeven. De beschikbare kleuren zijn: blauw, wit, oranje, roze, rood, groen. Daarnaast zijn er verschillende modes om het te laten verkleuren. De LED-array is leuk. Maar voegt het wat toe? Het is geen ambilight. Dus ik denk dat er voor iedereen wel een instelling is waar hij/zij mee kan leven. Zelf vond ik de witte of blauwe kleur mooi.

6.3 OSD menu
De inhoud van het OSD menu is vrij standaard. Er is de mogelijkheid om 3 game profielen op te stellen. Dit zodat je de afhankelijk van je game de instellingen van het scherm kunt op slaan. Daarnaast is het mogelijk om de refresh rate op te hogen naar 200Hz, hierna moet je het scherm opnieuw opstarten. De indeling van het OSD menu is redelijk. Soms is het niet helemaal duidelijk wat er nou staat in welk tabblad. Het bedienen van het OSD menu is niet zo makkelijk. De knopjes zitten naast de Power-button aan de onderkant van het scherm. Je ziet ze dus niet. Hierdoor druk je soms op het verkeerde knopje. Of je schakelt het scherm per ongeluk uit. De keuze om de knoppen aan de onderkant te zetten snap ik dan ook niet.

Z35Rev_H7

7.1 Paneel
De refresh rate van dit scherm is natuurlijk 1 van de selling points, op het uiterste gaat de monitor tot 200Hz. Veel, helemaal als je gewend bent aan 60Hz. Op de vraag "Voegt dit iets toe voor mensen die al een 144Hz monitor bezitten?" moet ik denk ik toch nee antwoorden. Ik heb nog niet gewerkt met een 144Hz scherm maar ik verwacht niet dat het verschil enorm zal zijn.

De beeldverhouding is ook 1 van de bijzonderheden natuurlijk. Voor het beter typ en lees werk denk ik dat de beeldverhouding erg geschikt is. 3 volledige pagina's in Word naast elkaar is fijn. Al zal een fanatieke gamer daar minder interesse in hebben. Wel blijf ik er bij dat de 16:10 verhouding van mijn eigen scherm in de hoogte veel meer bied. Na een klein beetje rekenwerk bleek ook dat er niet veel pixels meer aanwezig zijn als op mijn eigen scherm.

De grote van de pixels (dot-pitch) vind ik wel tegenvallen van deze monitor, met 0.32mm is deze een heel stuk groter als 0.2692mm van mijn eigen scherm. Dat scherm was al voor september 2012 op de markt. Dit viel mij als één van de eerste dingen op toen ik het scherm aanzette. En was eigenlijk een zware teleurstelling. Voor een 35" scherm is het toch eigenlijk niet goed genoeg naar mijn idee.

Ik heb ook nog een paar dingen bekeken die de prestatie van het scherm moeten weergeven, ik moet zeggen dat ik hier niet de tools en ervaring heb om dit uitgebreid te doen. Wel viel mij op dat er redelijk wat back light bleeding is. Daarnaast is er veel ghosting is op 200Hz.

7.2 Speakers/Geluid
De speakers van dit scherm zijn verborgen aan de onderkant. Het geluid is naar beneden gericht, vergelijkbaar met televisies die op dit moment te koop zijn. Ik heb een aantal keer het geluid geprobeerd. Maar elke keer als ik halverwege een serie of film terugschakelde naar mijn simpele 2.1 setje uit 2008 was ik teleurgesteld in de speakers van het scherm. Het heeft gewoon niet de volheid van het geluid. Nu is dit een bekend punt van platte schermen met speakers, maar de speakers van mijn Sony Bravia KDL-43W805C zijn toch een stuk beter. De speakers voegen naar mijn idee niets toe. Alleen als je echt niets meer dan een scherm, toetsenbord en muis op je bureau wil hebben zou ik me voor kunnen stellen dat iemand tevreden kan zijn met de boxen.

7.3 G-SYNC en gaming
Dan één van de grote features van het scherm: G-SYNC. Ik kan proberen er uitleg aan te geven, maar een Youtube-filmpje zegt ook een boel. Het doel van G-SYNC is de output van de GPU (fps) en de refresh rate (Hz) gelijk te maken. Waardoor er geen tearing of stuttering moet voor komen. Ik vind het moeilijk om hier een waarde aan te geven. Maar de games waar ik het mee gespeeld heb werkt het fantastisch. Het is extreem smooth. De games waar ik het mee geprobeerd heb. Games als RocketLeague, Path of Exile, Big Pharma en Bioshock Infinity ondersteunden het 21:9 formaat. Het 21:9 formaat werd wel door mijn favoriete game DotA2 ondersteund, maar de interface schaalde niet goed. Waardoor het er eigenlijk niet mooi uitzag en ik dus als snel terugschakelde naar 16:9. Er waren ook games die het gewoon helemaal niet ondersteunden. In dat geval was er dus een grote zwarte balk aan beide zijden. Niet ideaal, maar ook niet al te hinderlijk.

Z35Rev_Alt
Bij een goede review hoort ook een beetje vergelijken met andere opties. Ik heb rond gezocht en geprobeerd bij elk alternatief die ik gevonden heb de belangrijkste voor- en nadelen te benoemen. Een vergelijking van deze toestellen kun je vinden onder deze link.
AOC C3483FQ Zwart

Ongeveer 200¤ goedkoper;
Meer input mogelijkheden;
Geen rode accenten (persoonlijke voorkeur).

160Hz i.p.v. 200Hz;

Asus MG279Q Zwart

Hogere resolutie/meer screen real estate;
Meer inputmogelijkheden;
Ongeveer 400¤ goedkoper;
16:9 verhouding wordt ondersteund door meeste games.

Schermdiagonaal is 27";
Geen G-SYNC, wel FreeSync;
Het is een 144Hz scherm.

Z35Rev_H8
Om eerlijk te zijn vind ik een aantal zaken teleurstellend. Dingen als een dot-pitch en kleur accenten vind ik minder. Daarnaast vind ik het jammer om de meeste games die ik heb met zwarte balken aan de zijkant te moeten spelen. Ook de prijs is hoog. Met bijna ¤1000 zijn er een boel opties die misschien wel veel interessanter zijn. Daarnaast vind ik de plaatsing van de USB-hub en missen van een meer aansluitingen voor video signaal ook minpunten.

Dan de mooie puntjes: het formaat is perfect voor film kijken. De curve geeft je het gevoel dat je midden in de film of game zit. G-SYNC en refresh rate maken dat dit scherm fantastisch is voor gaming. Het super soepele beeld van 100Hz+ is iets wat ik straks echt ga missen.

Dan kom ik misschien wel bij de beste conclusie: Als je iemand bent die een scherm wil kopen die 21:9 verhouding heeft, G-SYNC ondersteund en meer dan 144Hz aan kan denk ik dat je een goede koop doet. Maar als je op één van deze aspecten wilt inleveren denk ik dat er betere opties zijn voor minder geld.

Heb jij ook een Acer Predator Z35 Rood, Zwart?

Nette review! 8)

Je hebt bij de alternatieven de cons "Geen G-SYNC en FreeSync" staan, maar daar ben ik het toch niet mee eens. Het is sowieso afhankelijk van je videokaart natuurlijk (Nvidia/AMD), maar FreeSync is een VESA DisplayPort standaard en G-SYNC niet. Ik zou G-SYNC dus eerder als nadeel bestempelen.

[Reactie gewijzigd door TheNephilim op 24 april 2016 19:27]

Aangezien GSYNC een "selling point" is leek het me zinvol om bij de Pro's en Cons te vermelden of het alternatief deze technieken wel of niet ondersteund. Naast dat G-SYNC misschien niet altijd een voordeel beid op technisch gebied voegt het ook kosten toe aan de monitor.
Maar zoals ik ook in mijn conclusie vermeld zou ik dit scherm niet adviseren als je geen G-SYNC nodig bent/wilt.
Toen deze smalle brievenbus monitoren op de markt kwamen was ik er heel wild van en had bijna 1 gekocht van LG. Maar hoe meer je gaat lezen op internet en reviewer zegt het zelf ook al , hoe meer nadelen je gaat zien.
Te denken aan zwarte balken tijdens gaming omdat spellen de resolutie formaat niet kent. Je hebt dan paar mogelijkheden. Ga je het spel aanpassen met je modskills of laat je het erbij zitten en kijk je naar zwarte balken. Het modden van config file zal Je bij vele spelen opnieuw moeten blijven doen. Je hebt wel veel geld voor deze brievenbus monitor betaald dus ja wat doe je?

Het wordt mooi en duur in de markt gezet deze smalle brievenbus monitoren. Maar in mijn ogen doe je er verstandig om voor 4k monitoren te gaan. Hoewel de grafische kaarten nu nog niet makkelijk 4k aankunnen bij gaming behalve bij browsen en Windows omgeving, kan je altijd terugschakelen naar een lagere resolutie. 4K is of wordt de nieuwe Full HD standaard. Alle andere maten met iets mindere resoluties is gewoon een tussenfase voor wat 4K moet zijn en naar mijn mening zonde van je geld.

Dan heb je altijd mensen die zeggen:
Het gaat nog lang duren eer ik op 4K een spel kan spelen. Was het niet zo dat 10 jaar na Full HD introductie sommige spelen nog steeds een uitdaging waren voor een pc om deze vloeiend af te spelen?

Zo zal dit met 4K ook zijn komende jaren. 4K is net op de markt en er wordt nu al gepraat over 8K.

Philips probeerde dacht ik rond 2010 ook brievenbus televisies te verkopen aan de klant. Sommige mensen zijn hiermee in zee gegaan. Maar al snel hoorde je: Ben ik met mijn dure Philips tv televisie aan het kijken en dan heb ik zwarte balken aan de zijkant.

Uiteindelijk heeft deze brievenbus standaard nooit het verwachte verkoopsucces / marktpenetratie weten aan te boren en is stilletjes aan op de achtergrond verdwenen.

Het is een lang verhaal geworden maar ik kon het niet laten om mijn visie te geven.

Desniettemin bedankt voor het delen van je ervaringen reviewer. Respect. Ik weet dat het veel werk kost om het duidelijk en foutloos uit tre werken.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 10 mei 2016 10:59]