Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS209+II Review

DaCootMeister 24 juli 2009, laatste update op 24 juli 2009, 10.906 views

Synology DiskStation DS209+II

Pluspunten

• Strak design, zeer uitgebreid qua features, extra uitbreidingen overal te downloaden, snel, stil, koel, energiezuinig, levendige gebruikerscommunity

Minpunten

• DS-209+II is niet erg goedkoop (369,- incl. BTW bij Databyte)

Kwaliteit voeding Score: 4
Dit is mijn 2e Synology NAS.
4 Jaar geleden had ik mezelf de DS-101G+ kado gedaan. Ook een prima apparaat overigens.
Omdat de performance van de 101G+ me steeds meer ging irriteren, laat staan het geluid van het veel te kleine fannetje heb ik mijn zinnen gezet op aanvankelijk de DS-109+ en uiteindelijk de DS-209+II :)

In eerste instantie heb ik genoeg aan 1 TB of 1,5 TB ruimte, maar bedacht me de mogelijke fan problematiek van de 1-bay unit en ben na deze tabel geraadpleegd te hebben ben ik voor de 2-bay gegaan. Grotere behuizing, grotere fan = minder herrie :*) Momenteel nog met 1 HDD, de Samsung Spinpoint F2EG Eco, en dat zal voorlopig ook wel genoeg zijn.
De prestaties en productfeatures zijn gewoonweg fantastisch! Na uitpakken en inbouwen van je HDD heb je de unit mbv CD binnen 5 minuten aan de gang, waarna de installatie binnen een kwartiertje gepiept is. Je moet echter nog wel je HDD native formatteren als volume, wwz dat afhankelijk van de grootte dit wel even kan duren. De Samsung 1 TB was hier 1 uurtje mee zoet. Ik heb meteen de laatste beta firmware geinstalleerd, DSM v2.2-0914.

Ik heb mijn data van PC naar de DS-209+II gekopieerd over Gigabit CAT5 bekabeling, wat aanvankelijk al een prima resultaat gaf van 38 MB/sec upload. Een Diskstation download altijd sneller, deze was toen 50 MB/sec. Echter nadat ik de Jumbo frames op 9000 zette en die vanmijn netwerkkaart ook werd ik erg blij verrast. Snelheden van 62 MB/sec upload heb ik voorbij zien komen wn 78 MB/sec download! :9 De harddisk wordt dan (bijna) de bottleneck met zijn 5400RPM...

Verder zijn natuurlijk de enorme hoeveelheid features en uitbreidingsmogelijkheden voor mij de reden geweest om de DS-209+II te kopen. Het is vrijwel onmogelijk om alle mogelijkheden te benutten, maar het zit er in! Zelf was ik erg gecharmeerd van de nieuwe downloadmanager (downloadstation) waarmee je nu niet alleen eMule, maar ook torrents en nzb´s mee kunt downloaden. Je maakt een taak aan, koppelt er een .nzb´tje aan en de DS-209+II doet de rest. Enige wat me opviel was dat mijn max. downloadsnelheid niet benut leek te worden. Daarom heb ik Sabnzbd toch maar geinstalleerd als package, en draait ook als een tiet! Er zijn natuurlijk nog talloze zaken zoals streaming audio te noemen, maar dit moet ik eerst zelf even goed uitzoeken wil ik daar wat over kunnen roepen. ITunes zag de DS-209+II in ieder geval zonder problemen en kon de muziek probleemloos afspelen.
Wellicht morgen verder met meer aanvullingen!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS209+II?

Ik durf het bijna niet te vragen.......... maar zou je ons iets meer kunnen vertellen over het energieverbruik van dit beestje? De specs ken ik, ik kijk namelijk al enige tijd verliefd naar precies dit apparaat alleen de prijs vind ik toch behoorlijk fors en dat weerhoudt me nog.

Ten tweede - je stipt het zelf al aan - : het geluid. Hoe klinkt dat ding subjectief? Duidelijk aanwezig of onhoorbaar? Toch ook wel erg relevant voor een apparaat wat 24/7 draait.
Energieverbruik kan ik je, behalve de officile tabellen en getallen, niks over zeggen. Heb daar de apparatuur niet voor in huis.
Vwb geluidsproductie kan ik objectief zijn, deze is zeer laag te noemen!
Laten we stellen dat op 30 cm afstand het geluid van de schrijf/leesacties van de HDD hoger is dan het geluid van de 60cm fan. Deze doet trouwens zijn werk in 3 stappen, en vermoedelijk doet ie dat bij mij op de laagste stand van 33%;

Operating time 9 hour(s) 44 minute(s) 13 second(s)
System temperature 49 C / 120 F
Disk 1 SAMSUNG HD103SI 931.51 GB 28 C / 82 F

3-speed smart fan control. The fan operates in a full, middle, and low speed based on temperature fluctuation.

Ik heb bewust gekozen voor een koele, groene~5400 RPM HDD wegens ervaringen met een 7200 RPM model Western Digital in de DS-101G+. Deze wordt, met enige I/O al snel> 51 graden en dan slaat het kleine fannetje constant aan. Gek werd ik daarvan. Zoveel dat ik mijn 101G+ heb verbannen naar een andere ruimte.

Ga je echter met 2 HDD´s in de DDS209+II werken (Raid 0 of 1) dan weet ik niet wat dit voor invloed heeft op de systeem temp. en of de fan dan harder gaat draaien.
Jammer dat je het niet kunt meten, dat had ik dus stiekem wel gehoopt, pech dus.

In elk geval goed om te weten dat 'ie stil is, misschien moet ik het toch gewoon maar eens proberen, en dan uiteraard wel met "koele" groene hdd's (ik heb al een koppeltje WD10EADS draaien in mijn minimalistische servertje, die voldoen waarschijnlijk ook in dit geval prima)..

In elk geval bedankt & succes met dit beestje!
Volgens Synology zelf:

Power Consumption3

* 30W(Access);
14.4W(Hibernation)
Ik heb hem met 2x 2tb western digital.
Werkt op zich goed alleen krijg ik af en toe de melding dat disk 1 is gecrasht.

Nadat ik hem opnieuw opstart is er niks aan de hand. Heb nu van Synology twee nieuwe sata kabeltjes gekregen (snelle service trouwens).

De HDD zijn namelijk niet stuk, heb allerlei testen uitgevoerd.
zijn het WD Green schijven?
Ik las net op internet dat die hun eigen spindle speed bepalen, dus dan kan het zijn dat het niet lekker wil. misschien heb je hier even wat aan?
Geinig dat er een SO-DIMM in zit, dan kun je er voor 20 euro 2GB in drukken :9
Maar wat voor OS draait hier nu op? Debian oid?
Wat weerhoud je ervan om toch een SODIMMetje erin te drukken? Compatibiliteitsproblemen? Als enkel garantie het probleem is... Wel heel suf overigens .
Een aangepaste versie van Linux, Synology custom-made. ;)
Op die tweede foto zie je duidelijk een geheugenmodule (SO-DIMM?) zitten, die je schijnbaar niet zelf mag vervangen/upgraden, bij QNAP doen ze daar niet zo moeilijk over.

Misschien het enige minpunt van een Synology, dat je niet makkelijk het geheugen kunt upgraden, ik zou het een flinke verbetering vinden in ieder geval.
(bezitter van een 207+)
Mooie Review DaCootMeister!

Tnx!
Als er een deur achter dit beestje zit dan hoor je hem dus helemaal niet?
Ik heb gister net mijn nieuwe 109+ geinstalleerd, maar ik heb helemaal niet de optie gehad om te kiezen hoe ik 'em wilde formatteren. :?
Heb ik iets over het hoofd gezien dan?
Misschien heb jij die functie niet omdat je een single bay NAS hebt?
Kan je met de download manager ook parren en rarren?
Hey,

Ik ben van plan om een NAS te kopen, maar twijfel nog een beetje tussen 3 toestellen.
de DNS 323 van Dlink, de DS 209 en de DS 209 +II

Ik ben vooral op zoek naar een NAS die eventueel php en mysql ondersteund, en waar dit vlot werkt. Heeft iemand hier ervaring mee met de DS reeks?

Wat ik me vooral afvraag is bij de DS reeks, draait daar zonder veel problemen een Drupal site op? Ik heb thuis een windows server draaien die nu mijn sites host, maar dat verbruikt nogal veel.

Hoe zorg je ervoor dat de DNS servers op internet weten welk je ip adres is wanneer je een dynamisch ip adres hebt? Ik gebruik momenteel no-ip om dit te doen, hoe gebeurd dit via de DS reeks?

Hoe werkt die virtual host eigenlijk? als je www.example.com ingeeft in die config (heb demo wat zitten testen) creer ik dan al A records of MX records in mijn hdd en worden die dan naar mijn ingestelde DNS gestuurd of hoe werkt dit?

mvg,
Johan
Maar hoe instaleer je dan Sabnzbd op je DS209+II ?