Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Raijintek Styx Window Zwart Review

Leviathius 12 april 2016, laatste update op 14 mei 2016, 564 views

Raijintek Styx Window Zwart

Een Micro-ATX kastje met een lekker kleine form factor. De buitenkant is volledig van aluminium en de binnenkant van staal. Ziet er erg strak uit en het geborsteld aluminium maakt het een aantrekkelijk kastje. Het inbouwen is iets lastiger vanwege het compacte ontwerp. Ideale behuizing voor een kleine krachtige pc.

Pluspunten

• Erg stevig
  • Aluminium behuizing
  • Erg klein voor Micro-ATX
  • Genoeg koelingsmogelijkheden (4x 120mm fans of 240mm waterkoeling)
  • Indien geen radiator geplaatst is het mogelijk om 2 volwaardige GPU's te plaatsen (max 28-30cm is aan te raden)
  • Ruimte voor kabelmanagement achter moederbord (wel beperkt)
  • Window
  • Keuze uit verschillende kleuren

Minpunten

• Inbouwen vergt goede planning van tevoren vanwege krappe ruimtes
  • Behuizing alleen open te maken met schroevendraaier
  • Airflow moet bijna wel van boven naar onder vanwege het moederbord dat ondersteboven zit.
  • Plaatsing voeding niet optimaal, zuigt nu lucht aan vanuit de kast en blaast deze naar onderen
  • Window is echter wel klein en is alleen het onderste deel van het moederbord zichtbaar
  • De rest van de kabels (moet) wegproppen boven de voeding

Een paar weken terug was ik op zoek naar een vervanger van mijn Fractal Design R5. Deze vond ik, bij nader inzien, toch erg groot. Vooral op een klein kamertje staat hij altijd in de weg. De ruime inbouwmogelijkheden en ruimte voor harde schijven benutte ik toch niet (1 SSD, 1 HDD en 1 GPU). Om die reden had ik bedacht een (veel) kleinere kast te gaan zoeken waar een micro-ATX moederbord in kon. Tot mijn verbazing was het nog knap lastig om een kast te vinden die echt een stuk kleiner was dan de R5. Degene die qua hoogte een stuk kleiner zijn, zijn weer groter in de breedte. Uiteindelijk met puur toeval op deze Raijintek Styx gekomen en deze beviel mij gelijk. Een aluminium behuizing met geborstelde platen, een klein formaat en genoeg ruimte voor 2 volwaardige videokaarten en genoeg koelmogelijkheden.

Specificaties

Linkje naar de productpagina: http://www.raijintek.com/en/products_detail.php?ProductID=26

De Raijintek is een behuizing met een zeer compact formaat voor een Micro-ATX case (lxbxh 210x360x335mm). Ter vergelijking, hij is grofweg net zo groot als veel mini-ITX behuizingen zoals de Fractal Design Nano S, Corsair Carbide Air 240 of Corsair Obsidian 250D en een stuk kleiner dan de meeste andere Micro-ATX behuizingen. De aluminium behuizing zorgt ervoor dat de kast een strakke en professionele uitstraling heeft. Ook qua inbouwmogelijkheden is er genoeg keus. Zo is het mogelijk om waterkoeling te installeren met een 240mm radiator bovenin de kast of je kunt in totaal 4x 120mm fans kwijt. Ook is er vanwege het mATX bord ruimte voor 2 videokaarten. Echter verlies je er één als je gaat voor waterkoeling met de radiator bovenin.

De behuizing

Zoals eerder gezegd kom ik af van een Fractal Desgin R5. Dit is een ATX tower behuizing die erg populair is onder tweakers vanwege alle mogelijkheden. Echter is deze erg groot. Hieronder de Raijintek Styx naast de R5.

Het zicht zodra je de zijkant eraf geschroefd hebt.

En met de bracket verwijdert waarop je 3 SSD's of 2 HDD's kunt monteren.

Op de bodem is ruimte voor 1 120mm fan en 1 SSD/HDD.

Aan de bovenkant van de behuizing is een zwart gespoten aluminium filter te vinden, 2x USB 3.0 en de aansluitingen voor de 3.5mm audio/mic jacks.

De achterkant bevat twee gaten voor het eventueel vastmaken van een extern waterkoelings reservoir en de gebruikelijke openingen voor de PCI-e slots en 120mm fan.

Inbouwen

Dit is pas de derde pc die ik zelf in elkaar zet en de eerste waarbij er minder ruimte beschikbaar was voor je handen en het dus echt noodzakelijk was een goede planning te maken alvorens je begint met het inbouwen van je componenten. Vanwege mijn blijdschap van het ontvangen van een mooie kast, de onervarenheid en motivatie om aan de slag te gaan, is het er bij ingeschoten om eerst even rustig een plan te maken. Hierdoor heb ik iets langer (lees 4uur in totaal) erover gedaan om alles in te bouwen.

Normaal gesproken begin je met het moederbord. Je plaatst de cpu, de koeler en het ram en plaatst het bord in je kast. Dus dit deed ik en ging allemaal nog prima. Toen kwam het eerste probleem, namelijk het plaatsen van de harde schijf onderin de kast. Na een beetje prutsen om de schijf tussen de cpu-koeler en de bodem te krijgen toch maar toegegeven en de koeler eraf geschroeft. Vervolgens de schijf geplaatst en dan op naar de voedingskabel voor het moederbord. Oh, deze aansluiting zit natuurlijk precies op het moederbord waar de HDD zit... Dus HDD eruit, kabels vast en koeler weer erop. Videokaart erin en gaan met die banaan. Nou dit viel vies tegen, want ik was vergeten de standaard power-knop,LED en audio kabeltjes aan te sluiten en uiteraard zitten deze aansluitingen precies achter mijn videokaart. Als kers op de taart kwam ik erachter dat ik vergeten was de 120mm fan aan te sluiten, dus moest de koeler weer eraf gehaald worden om alles aan te sluiten. Na veel gevloek en een paar oorlogswonden op mijn handen zat alles toch echt erin en ging het beestje zacht zoemend aan. Hoera!

Dus om iedereen het leed te besparen wat ik heb ondervonden hier een paar tips. Begin met het plaatsen van de voeding en leid de kabels alvast waar je ze uiteindelijk wilt hebben. Plaats het moederbord exclusief cpu-koeler in de kast. Vervolgens monteer je al je opslagmediums en fans. Sluit deze ook meteen aan,want als je cpu-koeler er eenmaal opzit kun je daar niet (nauwelijks) meer bij! Pas zodra je alle kabels hebt aangesloten die je maar kunt aansluiten ga je verder met de overige onderdelen.

Het resultaat. Kabelmanagement is mogelijk achter de kast alleen is daar niet genoeg ruimte voor alle kabels. Het kan dus helaas niet mooier dan zo boven de voeding, echter zit het hier ook niet in de weg voor de airflow. Plus, als de kast eenmaal dicht zit, is er niks meer van te zien :+ .

Geluid en warmte productie *update*

Eerst had ik nog geen waterkoeling AiO in mijn systeem, maar nu dus wel! :) Ik heb de Raijintek Triton aangeschaft, want tja is van hetzelfde merk als de kast, dus zo goed als 'made for eachother'. Dit bracht echter wel een probleem met zich mee, namelijk hoe ik de airflow ga laten lopen. Mijn GPU en PSU zijn namelijk nog wel afhankelijk van koude lucht. Ik heb hierom gekozen om de airflow om te draaien, namelijk van boven naar onder. Aan de onderkant zit nu een Corsair LED fan als intake en de standaard meegeleverde fan ook als intake. (zie foto)

Aan de bovenkant van mijn kastje heb ik de radiator geplaatst van de waterkoeler en heb de 2 Corsair fans die ik al had erop gemonteerd met een push configuratie. Deze blazen dus de lucht vanuit de kast de wijde buitenwereld van mijn kamertje in. Dit is natuurlijk nog steeds niet optimaal, want dan blazen ze de redelijk warme lucht van mijn GPU door de radiator. Eerst had ik ze als intake gemonteerd, maar dit resulteerde dat de warme lucht bleef hangen in mijn kast aangezien de airflow naar beneden geblokkeerd werd door mijn GPU. Tot nu toe vallen de temperaturen nog mee, maar met een stevig potje gamen (Tomb Raider Ultra bijv) wordt de kast lekker warm. (fans draaien dan 50% en gpu fans op 40%)

Totaal plaatje.

De kast staat mooi op mijn bureau en de geluidsproductie valt me alles mee. De waterkoeling zoemt een beetje, maar dit komt denk ik doordat hij niet helemaal gevuld is met vloeistof (stuk lucht in t reservoir). Ik ben natuurlijk de R5 gewend met geluidsdempend foam aan de binnenkant, maar deze Styx is niet veel luidruchtiger dan de R5 (wel iets). Ik zit dus nog te overwegen om heel dun foam aan de binnenkant te plakken, maar dat komt later nog wel.

De Raijintek Styx is een erg mooie behuizing die zeer geschikt is voor de gemiddelde gamesystemen en thuis computers. De geborstelde aluminium platen zijn erg stevig en zorgen ervoor dat de kast solide op je bureau kan staan. Door het aluminium is het gewicht ook erg laag, namelijk (leeg) 3,8kg.

Echter heb ik wel een paar kanttekeningen bij deze behuizing. Als eerste het inbouwgemak. Voordat je begint met inbouwen moet je echt een goede planning hebben om problemen te voorkomen. Het openen van de kast kan alleen door de 4 kleine schroefjes los te draaien met een schroevendraaier. Als je dus even gauw de behuizing open wilt maken, zul je toch eerst op zoek moeten naar een schroevendraaier. Ook is de plaatsing van de voeding in combinatie met de voedingskabel niet optimaal. Het is aan te raden hier rekening mee te houden bij het uitzoeken van je voeding, want de interne voedingskabel van de kast heeft een 90 graden hoek en in mijn geval loopt de kabel precies over het I/O knopje op de voeding.

Wat betreft de temperaturen raad ik aan om high pressure fans te nemen als je de airflow van boven naar beneden wilt laten lopen. Ik heb nu Quiet fans van Corsair en ik merk dat die toch wel wat stuwkracht missen. Hier moet je dus goed over na denken als je deze kast overweegt.

Ik ben in ieder geval een zeer tevreden eigenaar van een mooie aluminium Raijintek Styx behuizing en kan deze zeker aanraden als je op zoek bent naar een compacte behuizing waar je een volwaardig (game)systeem in kwijt kunt.

Heb jij ook een Raijintek Styx Window Zwart?

Leuke review met een redelijk aantal foto's. Interessant om te zien dat de Styx zoveel kleiner is dan de Define R5. Daarnaast het is natuurlijk duidelijk een veel mooiere kast!

Goede tips ook met betrekking tot de beste volgorde van inbouwen van componenten en wat er daarbij eventueel mis kan gaan. Handig voor mij, want ik ga over een tijdje zelf ook een systeem inbouwen in een Styx (eentje zonder venster).

Bij het overzicht van plus & minpunten bovenaan schrijf je: ..echter is deze klein en is alleen het onderste deel van het moederbord zichtbaar Heb je het dan over het venster dat klein is?

Welke temperaturen haal je precies op CPU en GPU in de huidige opstelling met luchtkoeling?

Als het later nog lukt om inderdaad geluidswerend foam aan te brengen aan de binnenkant van de panelen, dan ben ik daar ook wel benieuwd naar. Een behuizing kan mij persoonlijk niet stil genoeg zijn.
Hi Choogen, fijn om te horen dat mijn review je bevalt :)

Met dat minpunt bedoel ik inderdaad het venster. Ik heb er nu dus zo'n mega luchtkoeler op zitten en die neemt bijna het hele zicht in beslag als je door het venster kijkt. Als je een niet al te grote videokaart hebt en waterkoeling aandurft zou ik daar zeker voor gaan. Maar je geeft al aan de versie zonder window te nemen, dus dan maakt het niet uit ;)

Wat temperaturen betreft heb ik nog niet heel veel getest, wel kan ik je zeggen dat in 'idle' de CPU 25 C is en de GPU 30 C. Ik heb met Heaven een benchmark gedraaid op extreme en dan blijft mijn GPU 65 C en draaien de fans van de GPU op 40% zoiets. Dat is 10% meer dan in de FD R5, dus qua koeling ben ik iets achteruit gegaan.

Ik ben inderdaad nog aan het kijken om geluidswerend foam aan de binnenkant te doen, maar moet eerst nog het juist foam vinden dat qua dikte past. Er is namelijk niet erg veel ruimte op de panelen helaas..

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
Wanneer update je eindelijk je foto's, het is al weer een maand geleden toen je de review geplaatst had?

Zou graag foto's van de binnenkant willen zien waar hij helemaal af is, dus ook met al je fans.

Verders leuke review.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 mei 2016 20:07]

Hi AmigaWolf,

Vanwege drukte met andere bezigheden is dit er een beetje bij in geschoten. Ik had nieuwe foto's gemaakt, maar vlak daarna had ik weer dingen aangepast aan mijn setup (airflow omgedraaid), dus kloppen die gemaakte foto's niet meer. Ik zal dit weekend, als ik tijd heb, nieuwe foto's maken en erop zetten. Nog even geduld dus :)
OK, en bedankt voor de snelle reactie.

Kijk uit naar je nieuwe foto's.
Heel erg mooi, ik denk dat ik de zelfde kast ga kopen met de zelfde water koeler, bedankt voor de updates van de foto's.
Graag gedaan! Het is inderdaad een mooie kast, maar let wel goed op hoe je de airflow gaat regelen. De kast kan namelijk best warm worden! Ik heb nu de airflow van onderen naar boven lopen en dat is opzich prima te doen, maar daardoor koelt de waterkoeler minder goed tijdens het gamen. Dus moet je even goed over nadenken.
Ok bedankt.

Nou ik heb een fanless voeding en dan maakt het niet veel uit, en dan kan ik gewoon de aitflow van boven naar beneden laten gaan.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 15 mei 2016 20:07]

En het maakt geen bal uit of je de fans push or pull doe op je radiator, de tempratuur is zo goed als het zelfde.

Dat kan je ook horen op YouTube door JayzTwoCents, die een watercooling gek is, en alles er van weet.

Vanaf 5:06 hoor je het hem zeggen: https://www.youtube.com/watch?v=9pykvwv5vcY