Specificaties Laser all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Samsung CLX-3175 Review

wortelsoft 27 december 2009, laatste update op 17 februari 2010, 4.679 views

Samsung CLX-3175

Pluspunten

• stilechte aan-uit knopkwaliteit van de afdrukkenwater bestendige laserprintsscannen naar usb stickid copy functieeenvoudige bediening via knoppen128Mb geheugen

Minpunten

• geen kleuren scherm om foto's af te drukkenkwaliteit van de scansgeen kaartlezersgeen usb kabel

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 3
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 3
Tijdens het rondsnuffelen bij mijn favoriete computer zaak viel mijn oog op de vijftig euro retour actie op Samsung laserprinters.
Mijn vorige printer (een Canon MPC190) is met geen mogelijkheid te gebruiken onder Vista en de upgrade DVD die ik bezit wil ik nu toch eens gaan gebruiken. Verder geeft een weinig gebruikte inkjet niet zulke mooie print resultaten.
Voor honderdvijftig euro een multifunctionele kleuren laserprinter leek mij een goede deal en na het lezen van (schaarse) reviews ben ik tot aankoop overgegaan.

Featureset
De CLX-3175 zonder toevoegingen is het kaalste model uit de serie en beschikt over een usb aansluiting voor de computer aansluiting, een pictbridge usb poort en tekst lcd display. Daarnaast is er natuurlijk een scanner en tekst lcd disp (Er zijn ook modellen met ethernet, wifi en documentfeeder en fax.)
Alle modellen beschikken over dezelfde print engine, wat ook te zien is aan de uitsparingen in de behuizing

Bediening
De printer is zeer eenvoudig te bedienen via de knoppen. Een mooi optie is het direct scannen naar usb sticks. Naar een harde schijf scannen wilde (nog) niet lukken, waarbij ik denk dat de usb connector niet genoeg stroom levert. De ID copy functie is ook zeer handig, de printer zet hierbij de voor en achterkant van bijvoorbeeld een reispas op één A4-tje.

Printen
Zwart wit prints zijn uitstekend van kwaliteit, met mooie strakke letters. Groot voordeel van een laserprinter is natuurlijk dat de prints waterbestendig zijn en dat de cartridges niet uitdrogen.
Kleuren prints op normaal papier zien er goed uit. Op foto papier had mijn vorige printer mooiere afdrukken. Let er trouwens op dat je voor een laserprinter appart glossy papier nodig hebt. De glossy laag van injet papier kan smelten door de warmte van laser proces met alle gevolgen van dien. Het printen maakt weinig geluid wat ook een voordeel is t.o.v inkjets.

Scannen
Over de scanner ben ik het minst te spreken. De scan zijn nogal flets en wat korrelig. Mogelijk dat hier met andere instellingen betere resultaten te behalen zijn. Het scannen gaat wel vlotter als met de Canon die ik hiervoor had.

Overige zaken
Fabrikanten vinden het schijnbaar nog steeds nodig om geen usb kabel mee te leveren. Op de enorme doos staat deze wel aangegeven, maar in de quick start manual wordt deze door middel van een sterretje uitgesloten voor Nederland. Dit blijf ik een vreemde zaak vinden, maar de kabel van de oude printer bood uitkomst. De printer is voorzien van een echte aan- en uitknop dit vind ik een groot voordeel omdat het power safe verbruik volgens specificaties rond de 15 watt ligt.
Het mat zwarte uiterlijk past goed bij de huidige mode van zwarte computer onderdelen. Het is een flink apparaat, maar de afmetingen zijn toch niet veel groter dan de multifunctionele printer die vervangen is.

Conslusie
Voor het geld van een inkjet kun je nu een kleuren laser kopen die goed presteert.
Er zijn een aantal punten die Samsung nog kan verbeteren, maar met CLX-3175 doe je beslist geen slechte aankoop.

De actie duurt trouwens to eind juli 2009.

Aanvulling:

De drivers van de printer zorgen ervoor dat de computer niet goed wil afsluiten als Office 2007 geopend is.
Dit probleem heb ik onder Windows XP MCE als onder windows 7 X64. Het printer monitor reageert dan niet meer. Tot nu toe heb ik dit niet op kunnen lossen anders dan het monitor programma uit te schakelen.

Heb jij ook een Samsung CLX-3175?

welke winkel was dat dan??

groetjes
hpd
Cash back actie is voorbij. Dus nu betaal je vanaf 200,-
vijftig euro retour actie op Canon laserprinters
, ik denk dat je Samsung laserprinters bedoelde. Vond het in ieder geval beetje verwarrend.

on topic: bedankt voor je review, interessant. Die ID functie klinkt redelijk briljant, maar misschien ben ik gewoon weinig gewend (HP). En bizar probleem met de printer monitor icm Office. Heb je dat toevallig al op kunnen lossen & hoe vervelend is het?
Bedankt heb het aangepast.
Heb de printer monitor uitgeschakeld.
Het is namelijk redelijk irritant.
Kan deze printer ook dubbelzijdig scannen ??
Sorry voor de late reactie. Heb net pas de notificatie aangezet op reacties op reviews.
Misschien dat het model met automatische invoer dit kan. Dit is een gewone flatbed scanner.
Deze printer kan niet enkel met zwarte toner afdrukken. Rommel.
Deze printer kan niet enkel met zwarte toner afdrukken. Rommel.
Onjuist... je kan perfect enkel met de zwarte toner afdrukken... na 21000 z/w prints op 2 jaar hebben we nog nooit een kleurencartridge moeten vervangen... die zijn nog altijd meer dan 75% vol (we printen af en toe eentje in kleur).