Specificaties 15,6" (1920x1080 TN), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX Review

SlapstickTestpanel 11 april 2016, 412 views

Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX (Testpanel)

Deze laptop is een medium keuze voor 750 euro. Snelle laptop, maar veel nadelen. Absoluut geen aanrader.

Pluspunten

• 8 GB RAM
  • Snelle Processor
  • Weinig warmteontwikkeling
  • Geluid

Minpunten

• Bloatware
  • Slecht toetsenbord
  • Geen backlit toetsenbord
  • TN Scherm
  • Slecht touchpad
  • Medium Grafische kaart
  • Vingerafdrukken blijven staan op achterkant

Eerste Indruk

De lenovo Z51 wordt geleverd in een saaie, bruine doos met weinig franje aan de buitenkant. Bijgeleverd is alleen adapter. De doos straalt eigenlijk al uit wat de laptop zelf is, een saai apparaat wat weinig opsmuk kent, maar wel functioneel is.

Featureset

De lenovo Z51 die ik tot mijn beschikking had draait op een Core i5-5200 U met een Samsung SSD van 256 GB erin gestopt. 8 GB DDR3 RAM, maakt dit totaal plaatje af. Er zit een TN paneel op gemonteerd met een kijkhoek om van te huilen en de grafische kaart (Radeon R7) is ook niet de beste die beschikbaar is. Deze mid range grafische kaart trekt de allerdaagse taken meer dan goed, alleen zwaardere multimedia applicaties zijn niet voor deze laptop bedoeld.
De belangrijkste specificaties nog een keer op een rij:
Specificaties
  • Intel Core i5-5200U (Intel Broadwell) 2,2GHz - 2,7GHz (turbo)
  • AMD Radeon R7 M360 2GB DDR3
  • 8GB DDR3-1600 (2x4GB)
  • 256GB SAMSUNG SSD MZYLN256HCHP-000L2
  • 15,6" 16:9 TN panel 1920x1080 (Mat)
In de onderstaande video van CoolBlue kun je goed zien hoe deze laptop eruit ziet.

Bouwkwaliteit

De laptop bestaat uit een bovenkant van donker metaal, naar ik gok aluminium en van binnen uit een goedkoop geborsteld plastic aluminium look. De laptop voelt wel fijn in de hand bij het oppakken en weegt met 2,3 kg niet heel veel. Toch is het door de gladde buitenkant lastig om de laptop in één hand even op te tillen omdat er weinig grip is.

De scharnieren die geplaatst zijn in deze laptop zien er niet erg sterk uit en gaan moeilijk open. Voor het openen en sluiten van de laptop zijn zeker twee handen nodig. Ik heb natuurlijk niet getest hoe snel deze scharnieren breken, maar de stevigheid straalt er in ieder geval niet van af.

De onderkant bestaat uit een fijnmazig hard plastic met veel grip maar is helaas gesloten. Er is geen simpel klepje om even je accu eruit te halen, dit vind ik persoonlijk altijd een groot nadeel bij laptops.
Aan de zijkant zitten meer dan genoeg aansluitingen: VGA,HDMI,Netwerk,3xUSB en een SD cart reader. Ook zit er een klepje op wat niet te openen is zonder schroevendraaier.
Het toetsenbord heeft geen backlit , behalve bij de caps en numlock. Ook bestaan de knopjes uit een soort plastic wat verschrikkelijk aan de vingers aanvoelt. De beste beschrijving die ik ervoor kan bedenken is je vingers over gebruikt schuurpapier halen.

Prestaties

Waar de mediocre bouwkwaliteit een groot nadeel is, zijn de prestaties van deze laptop wel een groot voordeel. Met een snelle processor en veel RAM loopt de laptop als een trein. Mijn Lenovo thinkpad wordt verslonden qua snelheid van deze laptop. Opstarten duurt mede door de SSD maar 3-4 seconden, het wachtwoord intikken duurt langer dan het opstartproces. Applicaties starten ook snel en bij het openen van het grootste excelbestand wat ik kon vinden had de laptop bijna geen problemen.

Uit slaapstand ontwaken duurt gemiddeld maar 2 seconden en door deze hoge snelheid scoort de laptop voor mij ieder geval op dit punt een hoge voldoende. Dit cijfer wordt helaas wel naar beneden getrokken door het volgende punt: de beeldkwaliteit, want wat heb je nu aan een snelle laptop als je het allemaal niet goed kan zien.

Ook is een groot nadeel de grote hoeveelheid aan bloatware die meegeïnstalleerd wordt. Ik denk een stuk of 10 programma's waarvan er geen enkele voor mij persoonlijk nuttig zijn en die ik er allemaal zo snel mogelijk weer van af wilde halen.

Beeldkwaliteit

Met een schermdiagonaal 15,6' heeft deze laptop een best wel redelijke grote van scherm. De bezels naast het scherm zijn helaas wel erg groot dus de laptop valt wat groter uit dan strikt noodzakelijk. Zoals eerder al genoemd zit er een TN paneel in deze laptop waar ik niet zo over te spreken ben. De kijkhoek is slecht en het scherm straalt een bepaalde matheid uit. Waar er prima geluid uit komt (zie volgend hoofdstuk) is het scherm voor een multimedialaptop echt een domper.

Warmte- & geluidsproductie

Om maar eens te beginnen met het geluid wat uit de laptop komt, dit is best wel veel. Alleen dan hetgeen wat uit de speakers komt. Met een goedweggewerkte dolby surround in de laptop komt er voor een laptop hoge kwaliteit geluid uit. De geluidsproductie van de laptop zelf is verwaarloosbaar en ik heb bij zwaar gebruik de laptop ook niet warm voelen worden. De oplader daarentegen wordt soms wel erg warm

Mobiliteit & Accuduur

Deze laptop bestaat uit een 4-cell accu en zal het helaas nog geen middag volhouden met normaal gebruik. Bij het simpel browsen en deze review typen ging deze ongeveer 4 uur mee. Voor deze prijsklasse is 4 uur een hele normale tijd, maar net een uurtje langer zodat je er een hele middag mee aan de slag kan zou veel fijner geweest zijn.

Met 750 euro is deze laptop het geld absoluut niet waard. Was deze laptop 200 euro goedkoper geweest en dus in een ander segment gevallen, was het wel een aanrader geweest maar voor deze prijsklasse is wat je krijgt te weinig voor het geld wat je ervoor weg legt.

Een stille, snelle laptop met een matig scherm, toetsenbord en uiterlijk. Absoluut geen aanrader tenzij je opzoek bent naar deze specifieke voordelen en de nadelen je wat minder uitmaken.

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Z51-70 80K601A4NX?

Ik denk dat je nogal veel verwachtingen had, die uiteindelijk niet allemaal realistisch zijn;
- mat scherm, ja dan lijkt 't nogal mat? dit is voor films e.d. inderdaad echt een nadeel, maar in zonnige/lichte omstandigheden juist weer prettig.
- verwachtte jij een dikke GPU in een laptop van 750? ik niet.... de meesten hebben tot 700 gewoon een IGP, of je moet behoorlijke concessies doen op de rest.

ik denk dat dit dan ook een uitstekende laptop voor Jan Modaal is, en dat jijzelf meer gewend bent aan wat luxe ;)
bloatware ben ik overigens helemaal met je eens; bij Lenovo wordt nogal veel meegeleverd
Voor een laptop die geadverteerd wordt als een multimedialaptop vind ik een mat scherm absoluut een nadeel.

Natuurlijk hoef je niet teveel te verwachten van een laptop in deze prijsklasse qua videokaart. Alleen is de videokaart de beperkende factor met de wel een goede processor, SSD en RAM