Specificaties GF GTX 980 Ti (1,178GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G Review

Black_Velvet 10 april 2016, laatste update op 10 april 2016, 424 views

MSI GTX 980 Ti GAMING 6G

De MSI 980 Ti en zijn 6GB aan VRAM doen erg veel plezier voor menig gamer zoals mijzelf. Je kan alles uit de kast halen en je zal zeker geen spijt van je aanschaf krijgen.

Pluspunten

• Erg veel power
  • Stil en Koel
  • Compact

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De 980 Ti van MSI is een beest van een kaart. Als je power zoekt dan is dit echt het beste wat je in huis kan halen. Ik had zelf een GTX 970 van Asus, en daar was ik erg tevreden over. Maar ik wilde meer. Ik heb toen er voor gekozen om een 980 Ti te halen zodat ik 1440p kon gaan gamen.

Begrijp me niet verkeerd dat kan ook prima met een GTX 970, maar of dat over een jaar nog steeds de optimale kaart is, daar twijfel ik dan over en heb ik dus de 980Ti in huis gehaald. Als je daarnaast overweegt om een Titan X te nemen, dan zal je enige reden dan nog VRAM moeten zijn. Want anders hoef je niet verder te zoeken want daar heb je met deze kaart méér dan voldoende aan.

Het is toch wel erg duur als je kijkt naar alleen maar fraaie beelden op je scherm toveren. En dat is dan precies ook wat het goed doet, maar voor de 'casual' gamer zou ik naar een andere kaart kijken want dan is dit toch echt overkill. Voor een gamer die het beste wil en optimaal wil genieten, dan ja, deze kaart is zeker waar voor zijn geld.

Het uiterlijk van de kaart is vrij basic. MSI houdt gewoon het thema aan wat het nu al een jaar of twee heeft. Rood met zwart. De kaart is de kleinste van de 980 Ti series en past hij dan ook prima in een normale behuizing. Aan de zijkant zit het MSI logo wat licht geeft als hij aan staat, de kleur is overigens niet te veranderen.

Games zoals GTA V, Hitman en The Division draaien perfect. Deze drie games heb ik dan ook getest. Bij elke game kan je er wel vanuit gaan dat je alles op maximaal kan zetten. Bij GTA in dit geval gebruik je dan 4192MB van de 6GB die je tot je beschikking hebt, en je draait met gemak 60 - 70 FPS. Ik heb mijn kaart overigens niet overgeclocked.

Hitman daarentegen voelde wat stroever aan. Alles op Ultra en de game verloopt prima op 50 FPS, maar als we de schroeven nog wat strakker draaien en supersampling op 2x zetten dan zijn er duidelijk stutters aanwezig en framedrops. Ik tikte dan ook een minimum FPS aan van 28.

The Division aan de andere kant had na de benchmark test een average van 55.6 FPS. Hier stonden de settings ook op maximaal en supersampling op 100%. Het ligt dan ook uiteraard aan de optimalisatie van een bepaalde game. Een game als Shadow of Mordor of Hitman vraagt veel meer dan een wat makkelijkere game als Just Cause 3.

De 980 Ti van MSI is een aanrader, je kan hem heel ver pushen en dat zelfs zonder overklok. Als je van games houdt en alles eruit wil halen, koop dan deze videokaart. Meer kan ik er niet over zeggen. Hij is op dit moment 675 euro en zal waarschijnlijk nog goedkoper gaan worden aangezien Pascal aankomende zomer voor de deur staat.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Je mag ook een DM sturen!

Heb jij ook een MSI GTX 980 Ti GAMING 6G?

Meer advertenties

Even ter info, als je SuperSampling aanzet, dan is dat vrijwel hetzelfde als dat je je resolutie verhoogt. In dit geval 2x. Dus niet zo gek dat de frames dan droppen. Ditzelfde had ik voorheen ook met The Witcher 2, geloof ik. Had toen de beste kaart, maar die functie sloopte de performance. Dat wist ik toen nog niet. is bovendien ook niet echt beter dan andere AA opties. Pas als je 4x SS hebt is het netjes geschaald, zonder dat het te blurry wordt. Maar dan kost het grofweg 4x zoveel rekenkracht.
Aha! Bedankt voor je info. Die testjes met supersampling waren puur voor het controlleren hoe ver de kaart kan, het staat inmiddels weer uit. Speelt toch wat lekkerder :)